AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.670

Bästa batteriet?

Sida 1 av 2
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Vilket är de bästa batteriet man ska lägga pengarna på ?
Jag är inne på ett Optina yellow D31A om de får plats i min 325ix
De kostar 2800kr lite mycket för ett batteri tycker jag.
Vad finns de annars att välja på?

Länk
Har ett Optima Yellow top 75Ah i min är klockrent!
Som enda batteri eller som stereo batteri??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Som enda batteri.. men då har inte jag värdens ljudbygge heller utan bara en tolva i bandpasslåda o ett monosteg och ett steg för orginalframsystemet än så länge. Man kanske skulle klara sig på ett 55Ah batteri. mitt batteri är så kasst att när man har spelat i ca en minut efter man har stängt av bilen så är de nära på startproblem.
Robsarve
Optima eller Tudor/Exide STR/STS funkar utmärkt.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Du klarar dig nog med största säkerhet med 55ah, det är inte ah som är för lågt på ditt nuvarande batteri, utan det är säkert slut överhuvudtaget, nån cell är kanske körd.

//Simon
C-tek laddare för att underhållsladda ibland samt kondensator ( som gör underverk för ljudet ( speciellt om man har billigare slutsteg) är nog stalltipset

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Köpte ett 55Ah optima yellow D34 i dag, blev stor skillnad måste jag säga. Tyckte basen skakade om bilen lite vårldsammare nu =) Ska fixa till lite på batterihyllan bara så batteriet sitter fast som de ska + att jordflätan inte såg så frisk o fin ut. Jag har har typ en sån laddare.. köpt på klas ohlson för ca två år sen.. ser lika ut fast de var ett annat märke på min.
Kul att det blev bättre men skaffa en kondensator till steget om du inte redan har det så blir det förhoppningsvis ännu bättre..

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Turbostart 16v/12v kanon batteri .. men man bör öka laddningen på bilen så att man laddar upp 16v. ordentligt

** Live Fast - Die Young **
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Lyfter denna tråd igen...

Vad är det för batterier som gäller numera(2007-). Bly eller Gel...

Optima/Varta/Tudor... vad ska man ha om man har en saftig stereo och inte vill ha mer än ett batteri för hela bilen?

Hälsningar,

/Jake
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag kan rekommendera Banner Running Bull batterier, agm batterier som funkar kanon! ca 1400-1500 för 70ah och ca 1700:- för 95ah. Vet inte hur stora batterier du får plats med, men i min e34 får 95ahn lätt plats. Standard 35cm långt batteri till storleken

Länk
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Skulle själv välja ett Odyssey batteri PC 925 Länk. Sälgs bla hos Dalhems Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt detta test är Varta Blue Dynamic HP det bästa men med knapp marginal till 2:an och 3:an: Länk Länk

Mvh
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Tack killar för era svar! Har 2 sura originalbatterier som ska ersättas, blev stående igår en bit hemifrån så jag tänkte satsa rejält på ett superbatteri.

Hälsningar,

/Jake
Håller man sig till märkesbatterier så är det mycket sällan några problem. Att betala mer än 1000-1200:- för 80-100Ah är knappast lönsamt, man får inte motsvarande prestanda för de extra slantarna, i synnerhet inte när det är 50-100% dyrare...
Tänk på att batteriet är avsett för start ock tillfällig mellanlagring av energi, det är alltid generatorn som måste ha kapacitet till att minst orka med t.ex stereo, bilens övriga system OCH laddning, annars får man snart problem, oavsett namnet på batteriet, eller hur många guldfärgade kondensatorer man än har...)
Det är alltid inressant att se hur marknadsförarna ibland slår knut på sig själva när de försöker sälja produkterna. Running Bull pratar om den "nya AGM-teknologin". Absorbed GlassMat, dvs elektrolyten uppsugen i glasfiber istf fritt flytande har funnits länge, de flesta tillverkare erbjuder detta.
Dalhems pratar om syrefritt osv, jag har alltid trott att det var syra i batteriet, verkar förtroendeingivande...)
Samma sak ser man ofta i kabelbranchen, i synnerhet på högtalarkablar, där man menar att OCF innebär att kopparn är fri från syra...) Vad man inte nämner är att alla kopparkablar sedan dessa började framställas varit OCF, dvs syrefria, det ligger liksom i tillverkningsprocessen.
Se upp med marknadsförare...)

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo agm har funnit länge, en "osäker" källa påstår även att killarna bakom företag var med och startade Optima engång i tiden. Men oavsett, dem batterierna är bevisat bra. Och dem är faktiskt prisvärda när man jämför mellan AGM batterier, plus att dem har bättre fysiska mått än t.ex optima och exide maxima.

Som jämförelse ville Laitis här i luleå ha ca 2600:- inkl. rabatter för optima 75ah och banners 70ah kosta 1500 och 95ah 1700 som ja skrev tidigare. Dock var de ju ett tag sen ja kollade dem priserna

//Simon
Gates var med i starten, Optima sprang fram ur de runda Cycloncellerna (Hawker Energy), Optima har även en del egna patent, Gylling (Sverige) fanns med på karusellen under en tid. När en del patent löpte ut uppenbarade sig Exide Maxxima osv. AGM-teknologin utnyttjas både hos runda och platta celler, de senare ger alltid mera effektivt utnyttjande av ytan/befintligt mått osv.
Hawker energy/Cyclon/Odyssey-Genesis har ett visst samband.
Någon anger 1985 som start för AGM, jag har bevisligen hanterat små AGM-batterier ett 10-tal år tidigare. Man blandar ofta ihop olika saker när det gäller t.ex slutna blybatterier, AGM, GEL osv.

FP
Kolla även med Biltema! Vissa större batterier är det halva priset på, vilket betyder att du kan byta till nytt fräscht dubbelt så ofta. / Snåljåpen.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det är som "folke" säger. Annars är det så att Odyssey batterier är syrafria eftersom dom baseras på TPPL / AGM teknik. Dom är dyra men håller längre & har mer kraft i sig än vanliga batterier. Läs lite fakta kring Odyssey batterier innan ni dömer ut en bra produkt Länk Länk Länk Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Ett blybatteri kan aldrig vara "syrafritt" eftersom principen baserar sig på bly och utspädd svavelsyra. Annars blir det ingen blyackumulator... Lika lite innehåller konstruktionen nån "syreventil" som marknadsförarna skriver om i Odysseys fall, möjligen menar man syra här men man verkar inte veta...?
Inga batterier är hermetiskt slutna eller får placeras i hermetiskt slutna utrymmen, om man inte vill uppleva explosion eller liknande. Alla batterier, även slutna, kan gasa om de laddas lite för mycket, denna gas släpps ut genom en speciell ventil för att inte spränga batteriet, det är därför batterier som dessa även kallas ventilreglerade (VRLA- Valve Regulated Lead Acid) Tveklöst är Odyssey bra batterier men inte på något sätt unika. Renbly och AGM som man nämner finns hos flera tillverkare, Optima t.ex. Alla batterier med bunden elektrolyt, antingen AGM eller GEL-batterier kan monteras i valfritt läge osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.