AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.823

X3 och X5 helt värdelösa.

Sida 9 av 9
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Holger_Puffa. Du tittar ju på värden genom ett sugrör. Öppna ögonen och titta lite vidare.

Visst kan det vara onödigt att köra upp 300 liter extra/år i bensin bara för att det är en stor jeep som tar plats.

Ska den förbjudas. Ok, men så skall också annat förbjudas tex.

-Stor lägenhet tex 200 kvm i stan som tar plats och och kostar 300 liter extra/år i uppvärmning, alla kan bo i 100 kvm.

-Alla som asar runt med husvagn och kör upp 300 liter extra och tar plats.

-Folk som kör ungarna till hokeyträning och tar plats i köerna och kör upp 300 liter extra per år.

-Folk som åker till medelhavet på flygsemester och bränner av 300 liter i atmosfären helt utan katalysator.

Varför ska du vara Övergud och tala om för alla andra om hur just de ska förbruka sina 300 extra liter per år.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Allvarligt vad ska man med en "terräng bil", SUV eller kalla det vad ni vill med i stockholm innerstad? Det är bara så löjeväckande, skrattretande...finns absolut inget fog för en sådan såvidare man inte är rädd för att sitta nära marken och känner sig osäker då.

I 99 fall av 100 duger en större kombievagn att stoppa in sina grejor i eller äckliga ungar + äcklig hund, varför en SUV som bara kostar en massa bränsle+skatt??? Skulle inte förvåna mig ett dugg om det bla är pga dessa som massa extra avgifter tillkommit, tex högre skatt+trängselavgifter, näe bort med dem, har inget syfte för inte dem som bort på landet eller på något sätt jagar eller ska köra på mkt dåliga vägar eller terräng.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Menade att de som jagar, bor på landsbygden eller ska/färdas på dåliga vägar kan köra SUV-fordon med fördel.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jaha, hade hoppats att den här tråden skulle självdö pga alla dumheter som har skrivits i den, men icke då....

frifart, det var ju snällt av dig att tycka att jägare får åka SUV, men inga andra. det enda löjeväckande med SUV:ar är alla människor som tycker sig ha rätt att bestämma över andra människors bilval. om vi nu ska bestämma att alla biltyper som inte behövs ska förbjudas så kan jag bidra med en liten lista på grejer som ska bort:

- sportbilar på landsbygden ska naturligtvis förbjudas. lantisar som har grusväg utanför huset har naturligtvis ingen nytta av låg markfrigång och mycket hästkrafter. förbjudes.

- cabbar norr om göta kanal ska förbjudas. med det klimatet vi har är det fruktansvärt onödigt att ha en cabriolet. de väger ju minst 100 kg mer än motsvarande modell med plåttak, och tar dämed mer bensin, samtidigt som de är osäkra. förbjudes.

- van, minibuss, lätt lastbil får absolut inte användas om familjen är mindre än 5 personer. är de 6 pers så ska de helst tvingas att sätta in extrasäte i bakluckan på en kombi, men 7-personers familjer får min tillåtelse att åka minibuss.

- kombibil ska förbjudas när familjen bara har behov av sedan. väger mer, sämre luftmotstsånd, skymmer sikten. förbjudet. undantag naturligtvis om familjen kan visa intyg på att de håller på med skrymmande aktiviterer, som naturligtvis måste vara nödvändiga. exempel är husbygge eller möjligtvis hundägande.

- två bilar eller fler bilar per ensamhushåll eller tre eller fler bilar per en familj ska naturligtvis förbjudas. tar plats, onödig miljöpåverkan, binder upp onödiga tillverkningsresurser osv. förbjudes.

- trimning, styling, större hjul osv ska förbjudas. finns ingen anledning att hålla på med sådant som ökar utsläpp, höjer bullret, skymmer sikten. förbjudes.

- skinnklädsel är så fruktansvärt onödigt i sverige att det ska förbjudas. kallt på vintern, varmt på sommaren. påverkar miljön och är plågsamt för kossor samt onödigt. ska förbjudas.

- alla bilar utan katalysator ska förbjudas, eftersom de släpper ut så mycket skit. nu går det att köpa bilar med katt för inga pengar alls, så då får väl alla anpassa sig och köpa så miljövänlig bil som möjligt.

Som ni ser är det helt omöjligt på ett knosekvent sätt anse att SUV:ar ska förbjudas. Frifart, jag idiotförklarar väl inte dig för ditt bilval? Varför ska du då ha åsikter om vilken bil jag stoppar in min äckliga unge i (trevligt ordval förresten)? jag kommer definitivt att fortsätta att stoppa in henne i min SUV. den är säkrast i största bilklassen enligt EuroNCAP, snygg, snabb, rymlig och har oöverträffade vinteregenskaper. att den tar marginellt mer bensin än din gamla E34 gör mig inte det minsta. gissar att din 535:a snittar 1,25 l/mil, medan min bil drar 1,35 l/mil. samtidigt har min bättre avgasrening och effektivare förbränning än din gamla 3,5-literssexa. för att inte tala om din gamla 323:a, som släpper ut så mycket skit att ekorrarna trillar ur träden när du kör förbi....

Mvh Johan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
FRIFARTs inlägg är inskränkt och löjeväckade! Med samma logik så skulle det vara förbjudet med alla gamla miljöfarliga bilar! Vi kanska borde införa en maxålder på bilar på 5 år eller 10000 mil!
Och eftersom det är en maxfart på 110 km/t på svenska vägar så borde alla bilar som har högre toppfart förbjudas för de behövs ju inte! Egentligen borde de flesta åka moped eftersom de flesta bilresor görs med en person i bilen!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Klockrent inlägg av Johan. Tycker för övrigt att alla bilar utom E38 ska förbjudas, av nån anledning som jag har glömt bort just nu.

Wilhelm Svenselius
Johan; Jag trodde detsamma, i dag körde min far fast med sin E39: a, han skulle i väg och handla, den iden fick han skrinlägga, i stället fick han skotta i en halvtimme, ringde mig och ville att jag skulle vara med, vid nästa försök, det gick över förväntan, han kom i väg utan problem, däremot kör jag fast med min E28 på väg därifrån, tog väl en halvtimme innan vi lyckades, få loss den, tyckte jag det var roligt att köra fast? Hade jag sluppit det med en X5: a?

Och nu har någon fortfarande mage att i fråga sätta terrängbilar i Stockholm?!

Om man vill vara garanterad att kunna åka dit man vill i vinter Sverige, när helst man vill det, utan att behöva bli sjuk, framgrävandes sitt fordon, bli försenad osv. Då finns det bara ett sorts fordon att välja utan köpa en bandvagn = en 4 hjulsdriven terrängbil/pick-up.

Jag förstår inte ens hur diskussionen om förbud av terrängbilar har kunnat starta, finns det några vettiga argument, dom är onödiga? Var det allt? Kom igen med något bättre, innan dess, lägg ner försöket.

Mvh Stephan
Johan: Klockrent inlägg :) Du inspirerar mig till att skaffa en 4,8 is framöver.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Instämmer med ovanstående!

Bilsmaken är ju personlig, pajkastning och svenska avundsjukan går ofta hand i hand.

mvh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
SUVar är ju perfekt i Stockholm. Kör man i stan så är det 30 km/h, kör man på stora vägar så är det kö som rullar i 30 km/h.

Då är det perfekt att glida fram i 30 i SUV, vad ska man ha en sportbil med 550 hk till när det bara går 30 km/h
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ang miljön:
vad släpper ut mest skit av tex en X5 4,8 -08 och en "80-talshink" av valfritt märke som precis kom igenom besiktningen med HC 250..

X5an är trots kanske fyrdubbla motorkapaciteten och betydligt högre vikt MYCKET snällare mot miljön.

Är det något man ska förbjuda/motverka är det äldre bilar utan katalysator.
Förslaget med höjd skrotningspremie för dessa fordon var/är utmärkt!
Så kan även de som egentligen inte har råd att byta upp sig till en något nyare (och ofta säkrare) bil med katalysator ha råd med det.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Något jag undrar över är hur folk hittar dessa 2 år gamla trådar...
BMW-MAN,trösta dig med att du inte bor i Fjollträsk. Vad värre är, det finns väl än fler kommunister i dina hemtrakter, se till att de inte får nåt att säga till om i nästa val! Hoppas att de inte vågar sig på nåt så stolligt i Norrland, enda stället där biltypen kan anses befogad, annars kan denna biltyp avpassad för amerikanska hemmafruar, som av någon anledning tröttnat på sina pickuper, för min del få skeppas dit allihopa./ der limofahrer.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min Ranger Rover Vogue 4.6 är förträffligt utmärkt i storstadstrafik...

Att sträva efter att bestämma över andras val utöver de inskränkningar lagar och förordnigar redan medför är inte särskilt berömvärt, i synnerhet att agera dåligt samvete åt andra.

---
Bilblogg: Länk
bmw-man. du är väl en av de få som har anledning att glädjas om beslutet skulle införas. Du kan ju ta första bästa tåg direkt till Fjollträsk och köpa en nästan ny X5a för kaffepengar och sedan åka runt och trivas i den i norrland./Pragmatiker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.