AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.818

X3 och X5 helt värdelösa.

Sida 1 av 9
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag har länge funderat på en X5a men detta var väl spiken i kistan i alla fall.

-För det första kommer nya skatteregelr fån årskiftet som kommer att göra ägandet svindyrt av dessa fordon. I och för sig så kan man ju bara bita ihop och betala.

-Men du ska de förbjudas i Stockholm. Ann-Mari Strömberg har fått med sig S, V och mp (26 april) som har röstat igenom i Gatu och fastighetsnämnden att stads-jeepar kommer att förbjudas i Stockholm. Datum och lista är under framtagande......

Att det blir svindyrt kan man väl leva med, men vem fan kan tänka sig att ha en bil som man inte kan köra med dit man vill. Även om jag inte bor i Stockholm så åkerm man ju dit ibland. Och gör Stockholm det så kommer det att gå på export till andra städer. Var så säkra,

Pa
213
Parham
BMW 528 -98
fortsätter det såhär så flyttar jag till staterna eller typ nåt litet skattebefriat land. Man vill ju knappt bo kvar när dom håller på såhär, våldtäktsmän o mördare går fria medans niklas 35 får fortkörningsböter och indraget körkort.
Helt sinnessjukt tycker jag. SUV:arna motsvarar trots allt bara en försvinnande liten del av den totala bilparken i Stockholm! Men nu är jag ju inte Stockholmare utan norrlänning så jag berörs ju inte direkt...

Upp till dessa breddgrader lär ju inte dom där dumheterna leta sig. Något sådant skulle vara fullkomligt ogenomförbart! Det är betydligt SUV-tätare i norra Sverige än i Stockholm. Här tjänar ju SUV:arna sitt syfte till skillnad mot på Östermalm.

//Chrille

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rykten och spekulationer skulle jag säga. Skulle dom försöka få igenom deta kommer det gå till eudomstolen innan det är stoppat...
Asken
Det kan vi hoppas iaf att det gör isåfall!! fy fan för dom där politikerna!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Rykten och spekulationer"

Dream on, Stockholmarna röstde ju till och med MOT biltullar och nu införs det i alla fall..... vad skulle stoppa kommunist/stalinist/militanta mijöteroristerna som styr nu, Inget...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att regionalt införa en ökad beskattning mot en speciell typ av fordon tror jag är lika rimligt som att förbjuda dom.
Befolkningen väljer det dom tror är rätt majoritet. Nästa val visar väl om det är rätt styre som sitter.
Asken
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Så stadsjeeparna kommer förbjudas i stockholm? haha.. snacka om att gå över gränsen!

Man får väl hoppas att det är "rykten och spekulationer" som asken påpekade. För går det igenom i stockholm så är det väl bara en tidsfråga innan det kommer till städerna här i norr också.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Det är inte rykten utan ett allvarligt menat förslag från allas vårat älskade Vänsterparti. Som ett första steg i den totaliritära och diktaoriskt styrda kommuniststat som V strävar efter krävs dock en definition av vad en "stadsjeep" är. Definieras en SUV efter markfrigång, fyrhjulsdrift, vikt eller skärmbreddare. Kanske är defintionen på stadsjeep ett stort fordon som retar Stockholms innerstadskommunister så in i helvete? Vad vet jag. Något som definitivt kommer krävas för att V tillsammans med S och Mp skall lyckas är att det tydligt står i registreringsbeviset att fordonet är en stadsjeep. En definition som kommer bli mycket svår att bestämma. Är en liten stadsjeep som Toyota Rav4 en farligare bil i innerstan än en stor Cheva van?
Efter lite sökning på nätet så framgår det att man inte har definerat vad som är en stadsjeep ännu.....Man har även beslutat med majoritet i gatu- och fastighetsnämnden i Stockholms stad att man ska begränsa eller stoppa så kallade stadsjeepar i innerstan. Förslaget kommer från vänsterpartiet, men det är oklart hur det ska gå att genomföra eftersom det inte finns någon definition på vad en stadsjeep är. Vilket någon kommer att ta fram när det är framtaget ska det bli intresant vad definition på en stadsjeep är.

Enligt Ulf Perbo släpper Toyotas stadsjeep Rav 4 ut 190 gram koldioxid per kilometer och en Hyundai Santa Fe Diesel 190 gram. Det kan jämföras med en vanlig Volvo V70 som släpper ut 221 gram och en Saab 93 som släpper ut 202 gram. En bensindriven Santa Fe släpper visserligen ut 235 gram, men det är fortfarande bara något högre en de så kallade vanliga bilarna.

Enligt flera inom VPK så är det framför allt antalet olyckor där stadsjeepar är inblandade, 25% fler olyckor med SUV än vanliga och att det oftast blir större skada på offret vid sådana olyckor.
Jag har ett bättre förslag: Förbjud kommunister att vistas innanför stadsgränserna, så slipper de gråta för att folk gillar stora bilar :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kalles förslag var det bästa!

BMW CS #5139
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det är ju tydligt att varken S eller V är sugna på att få några röster nästa val. Man blir inte ens förvånad längre, de kommer med nya dummare förslag stup i ett. Inte ens jag som "arbetare" kan förmå mig att rösta rött nästa val och jag är inte ensam....

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nån som såg uppdrag granskning om hockeyspelarna?
Det var ju rent o skärt påhopp på Markus Näslund.
Just p g a han bor och spelar hockey här några månader osen åker från landet efter några månader för att slippa betala skatt här. Man skulle kunna tro att reportaget var producerat av Socialdemokratiska partiledningen. Vilket iofs är lite sant med tanke på hur många avdankade gamla sossar som sitter i styrelsen för SVT/SR.

Näslund följer bara regler, han har inte brutit mot några lagar.

Vad jag vill ha sagt är att så länge konstellationen som styr nu sitter kvar vid makten så kommer vi varje dag en dag närmare gamla DDR:s regim.

Måste bli ett STOPP på denna vidriga avundsjuka!! Herregud! Det är ju det är i grund och botten.

Njuren
Vårt land är pinsamt

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vad är anledningen till förslaget? Har det bara med mängden koldioxid att göra? I så fall borde alla fordon som producerar mer än en viss tillåten mängd koldioxid förbjudas. Att bara förbjuda vissa fordon med ett visst mått och som producerar mer koldioxid än accepterat, det kommer aldrig att hända. Ju mer man tänker på det, desto sjukare verkar det. Jag är säker på att det adrig kommer att bli så.Skall vi slå vad?
/A
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nej, koldioxid utsläppen var bara ett av argumenten som framfördes. Dessutom var det tydligen.

-Tar för mycket plats, både i trafiken och parkerade.

-Skymmer sikten

-Farliga vid krockar.

Och eftersom mer än 50% av vår befolkning har trillat ned i bidragsberoende och passivitet så kommer majoriteten att välja något at högskatte/bidrags partierna S,V och mp. VAr så säkra det blir aldrig något skifte så länge mer än 50% beror av bidrag....

Man jobbar tydligen på listan och klassingarna just nu eftersom man fick stöd i första rundan....
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
en sak till. om nu modellen skall förbjudas helt och hållet, vad händer då med en turist i en X på semester i Stockholm? som sagt, ju mer man tänker på det, desto mer osannolikt är det att förslaget kommer att få gehör.
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
För mkt koldioxid, okey, möjligtvis. Men de andra argumenten då.

-Tar för mkt plats? En Volvo V70 är decimetern längre än både X3 och X5, en XC70 (inte SUV?) är lika bred som en X5 och dryga decimetern längre. Man pratar alltså om att den tar för mkt. plats på höjden? Låter helt sjukt.

- Skymmer sikten. Hur då? (såklart, sitter man nere på asfalten så ser man inte så mycket)I en SUV har man perfekt sikt runtom.

- Farlig vid krock. Hur då? Jag känner mig rätt säker vid en krock med en Fiat Uno -84 ;-)

/A
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hehe, de kan ju försöka få igenom en sådan lag. då är jag den första att starta ett upprop. kanske kan bli ett nytt parti? jättebilägares initiativ? SUV-demokraterna? borde vara en enkel sak att anmäla detta till EU-domstolen som handelshinder. känns ganska skönt att EU finns vid sådana här tillfällen, så att det åtminstone finns gränser för hur sjukt det här landet kan bli.

rörande skattebiten så är jag inte alltför orolig. det kommer alltid att finnas vägar runt det, som tex lastbilsregistrering. dessutom kommer Volvo och Saab, som också släpper ut massor med koldioxid, att lobba mot skatteomläggning. så vi får väl se vad det blir av skatteändringen!

rent generellt så anser jag att jag betalar så mycket i skatt för bil, bensin och allt annat att jag borde slippa ha dåligt samvete för den extra koldioxod jag släpper ut mot en V70. men självklart är det lite tråkigt ibland att åka en bil som folk nästan spottar på pga kommunist-medias anti-SUV-kampanj....

nästan så man är sugen att åka upp till miljöpartiets kongress i Gävle och låta dem smaka koldioxid från mina fyra slutrör!

mvh Johan
Paap Reeder
... he, he hänger på dig Johan och släpper ut litet CO2 ur V12:an ty jag kör okattat för tillfället .. inte o(s)kattat.
(... håller på och skall fixa värmeskyddet på ena katten)

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.