|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Jeremy Clarkson hater ikke BMW...han elsker BMW når de viser teknisk brillians (f.eks E46 M3 CSL), men han kritiserer BMW når de begjærer premium priser for et relativt ordinært produkt (f.eks E46 318i). En mann som er kapabel til å privat kjøpe en E9 3,0 CSL hater ikke BMW :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Vad trött jag blir på alla SUV-motståndare, och de som inte förstår sig på modellen. "Stora tunga bilar helt utan nytänkande" skriver bjoerck. Vilken typ av bil vill du ha? En liten farkost som svävar fram med hjälp av vätgas? Jag tycker att min SAV är helt suverän. Men visst, hade jag varit rik, så hade jag säkert haft en bilmodell för varje tillfälle. Min bil väger drygt 1800 kg, det finns många fläskiga personbilar som väger mkt mer.Vad är det för fel med en bil som har SUV/SAV egenskaper? Personligen tycker jag att en renodlad sportbil är helt onödig, även om den är roligare att köra än en SUV. /Anders |
|
|
Sigdarve: En liten farkost som svävar fram med hjälp av vätgas låter nytänkande och intressant. Eller menar du en sepelinare? ;-) Jag är inte SUV-motståndare. Som jag tidigare skrev så anser jag att biltillverkarna skall tillgodose SUV:ar om efterfrågan finns. Något förbud skall definitivt inte införas. Det är idioti. Däremot attraheras jag inte av konceptet SUV och uppskattar inte dess egenskaper. I dagens tidearv då energibrist och miljöproblem är viktiga angelägenheter för oss alla är inte SUV:ar lösningen. Jag moraliserar inte över ägandeskapet av en SUV. De som kör SUV:ar betalar mer skatt än ägare av bränslesnålare och lättare fordon. Valet är fritt och de som uppskattar SUV:ar betalar för den extra nedsmutning och energiförbrukning som dessa bilar bidrar med. Eran med effektstarka och energislukande fordon är dock snart över. jämför med 70-talets energikris. Samma sak kommer återupprepas. När oljepriset skjuter i höjden kommer det inte vara försvarbart att köra en bil med stor motor för gemene man. Därför behövs fordon som drivs med andra bränslen och är byggda för att vara miljövänliga. Jag hyllar fordon som Toyota Prius. Nytänkande behövs. En SUV är inte nytänkande. Jag hyllar även det fria valet och klandrar inte de som vill köra SUV. |
|
|
Lyfter denna tråd, se Länk Knappast förvånande slutsats ... |
|
|
Självklart är det löjligt att försöka definera vad en SUV är och "sålla bort" de "trafikfarliga och miljöförstörande fordon". Men jag tror inte det handlar bara om "avundsjuka kommunister", utan politikerna är rädda att SUV-trenden sprider sig och alla börjar skaffa sig större bilar, då blir det ett problem...Så länge det är bara 10% så spelar det ingen roll... BMW_MAN: Varför tror du att ALLA bidragsberoende kommer stödja "bidragspariterna"? Det kanske just därför de kommer bojkotta dessa paritier, för att de vill ha riktiga jobb. "Bidragsberoende" är inte samma sak som heroinberoende eller nåt, man vill faktiskt ut ur ett sånt beroende så fort man kan...:-) BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
| Att hålla på och dra in partipolitiska ideologier i debatten är rena rama sandlådan! Förbud är inte rätt väg att gå då ingen tjänar på ett förbudssamhälle. Men ur rättvisesynpunkt så bör alla foronskategorier bära sina egna kostnader. Om det nu är så att SUV bilar orsakar en högre grad av utsläpp samt svårare personolyckor vid kolision mm, så skall det givetvis bekostas av fordonstypen. Inget som jag som inte äger en SUV vill betala. Lika lite som jag vill betala din besinräkning... | |
| Kan inte ni stadsjeepskramare berätta vad som är fördelen med att ha en stadsjeep i Stockholms innerstad? Jag skulle väldigt gärna vilja veta. Här i Mjölby har iaf. inte vägstandaren blivit så dålig att det behövs stadsjeepar för att ta sig fram. Än. Men vägarna mellan Danderyd och Östermalm kanske är extremt svårforcerade nu för tiden? Får nog skippa att ta min femma nästa gång jag åker till Stockholm, får bli tåget och ett par rejäla stövlar istället. | |
|
Bra sagt, PowerMac - inte blanda partipolitiska ideologier i debatten! Visst är det förjävligt med förbud i ett demokratisk samhälle om man vill lätt dra paralleler till kommuniststater:-) Men om jag vill äga en SUV då får jag väl betala högre skatt och försäkring för den, så ska ingen påstå att man belastar miljön o trafiken "ostraffat". Då bli oxå alla förbud onödiga... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
| Intressant debatt, personligen så är jag påväg att köpa en Volvo XC90 och anledningen till att jag köper denna är att den erbjuder överlägsna utrymmen samt även 7 sits som även fungerar hjälpligt för vuxna. Personligen skulle jag aldrig köpa en bensinmotor till denna biltyp utan för mig blir det diesel för att få en någorlunda bra förbrukning. | |
|
Holger_Puffa "Kan inte ni stadsjeepskramare berätta vad som är fördelen med att ha en stadsjeep i Stockholms innerstad" Bilägande har mycket sällan något att göra med rationellt tänkande, kanske 10%, resten är känslor och fåfänga. Det du säger stämmer ju, varför behövs SUV i Stockholm, men du måste ställa hela frågan, Varför behövs en bil som gör 250 km/h, varför behövs 200 hk. Varför behövs metallic, Varför behövs M-paket osv osv...... Sharifan I Sverige är sysselsättninsggraden ca 35% varav ca hälften jobbar i det privata. Alltså ca 18%. Det är alltså bara 1 av 5 personer som jobbar i det privata som skall generera in pengar till att dra runt övriga 80%. Självklart kan de aldrig vinna ett val utan bidragstagarna kommer vinna. Var så säker. |
|
|
BMW_MAN Att ha en motorstark bil är ändå en viss skillnad. De flesta gillar väl att ha lite extra mos i motorn när man ska köra om till exempel, men visst jag förstår ditt resonemang. Men ett M-Paket skadar ju inte någon annan, det gör ju på sätt o vis stadsjeeparna. Men de enda anledningarna till att skaffa en stadsjeep i Stockholm som jag ser det är att visa att man har pengar och möjligtvis, sitta en aning säkrare. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tyvärr verkar vi svenskar vara så genomkontrollerade och sönderstyrda av staten att alltför många tycker de har rätt att bestämma hur andra ska leva sina liv. tex vilka bilar de ska åka, hur de ska bo, vad de ska äta osv. skrämmande. jag tycker det är helt ok att förbjuda stadsjeepar i innerstäder om vi samtidigt förbjuder alla typer av sportbilar på landsbygden. för lika "onödiga" som SUVar är på Östermalm, lika onödiga är M3:or och Porschar av alla varianter på landsbygden, enligt samma resonemang. mvh Johan |
|
Terrängbilar passar alldeles utmärkt i stan, bättre överblick, lättare att parkera, många trottoar/parkeringskanter är mycket höga, så höga att det inte går att ha överhänget på bilen ovanför kanten. Parkera och köra på vintern underlättas betydligt med SUV, plogningen av gator är under all kritik, med min framhjulsdrivna vinterbil körde jag fast när jag försökte ta en sådan plats, det tog en kvart att komma loss, med min fars 4-hjulsdrivna bil gick det mycket bättre, men med den riskerade jag skador på nederdelen av karossen, så några platser fick lämnas, vilket undviks med en hög terrängbil/pick-up, att sedan Sverige motarbetat dieseldrivna bilar är olyckligt, med diesel är förbrukningen oftast helt okej på dessa många gånger tunga bilar. Att jag personligen har svårt att motivera mig själv att köra en SUV, är en annan sak, jag föredrar att sitta lågt, och ha bra prestanda, 250 km/h i toppfart är ett starkt önskemål från min sida, den enda SUV som klarar det är Porsche Cayenne turbo, men den har HÖGA driftskostnader, då väljer jag hellre en MB S55/S65AMG om det ska satsas så mycket pengar, dom klarar 300km/h+ utan fartspärr. Mvh Stephan |
|
|
Johan Det är klart att vi måste ha vissa regler för hur vi ska leva, staten måste alltså i vissa kontrollera befolkningen som i detta fall inte inser det orimliga i att köra stadsjeep inne i Stockholmsinnerstad. Som jag skrev, en sportbil får du ut något av, troligtvis kör du den ibland på bana eller tar en tur längs någon rolig väg på sommaren. I de allra flesta fall används inte sportbilar dagligen och mycket sällan vintertid, jag ser dem alltså som entusiastbilar. Stadsjeepar kan man väl knappast kalla entusiastbilar, eller? Stephan Jag antar att du är ironisk när du påstår att SUVar skulle passa utmärkt i stan. Sen vet jag inte hur dåligt de sköter snöröjningen där du bor men jag som bor i en småstad på landet har inte kört fast nån gång inne i stan, trots bakhjulsdrift. Sedan kvarstår ju faktum att även om du bestyckar SUVar med dieselmotorer så förbrukar de mer energi än en lättare bil. |
|
|
Holger_Puffa: "Det är klart att vi måste ha vissa regler för hur vi ska leva, staten måste alltså i vissa kontrollera befolkningen som i detta fall inte inser det orimliga i att köra stadsjeep inne i Stockholmsinnerstad." Med samma resonemang borde vi ju totalförbjuda tobak och alkohol, för dessa två produkter orsakar var för sig betydligt mer lidande än alla bilar – och definitivt långt mer än stadsjeeparna i Stockholms innerstad. |
|
| Det har du ju faktiskt rätt i. Skulle alkohol eller cigaretter lanseras idag skulle de aldrig få säljas men nu är vi ju tyvärr vana vid dessa droger. Sen så är det ju en viss skillnad att förstöra miljön för både djur och människor genom att släppa ut mer avgaser än man behöver jämfört med att att vara alkoliserad. Klart man tär på samhället om man är alkolist men det skadar ju t.ex. inte djur som inte har något att säga till om i stadsjeepsfrågan. | |
| Men om det är naturen, djuren och miljön man värnar om borde väl jeepar snarare förbjudas utanför städerna? | |
|
Holger_Puffa; Jag tror jag kan säga detta, djur har mycket mycket större problem med andra av mänsklighetens avigsidor än Terrängbilar, som till och med är ett mindre problem än dom icke katalysatorrenade bilar som rullar på jorden "en del i Sverige" dom är inte få, jag tycker du siktar in dig på ett för dagen lätt mål. Är du seriös med att tycka att terrängbilar är ett STORT problem? Vad tycker du då om att dubbelskrovstankers inte är standard? Länder där avgasrening av fordon inte existerar? Jag kom på ytterligare en fördel med terrängbilar, ett perfekt fordon i stan, när dom har Kängrugaller fram samt någon liknande konstruktion bak= inga parkeringsskador, ett stort gissel i många städer, personligen kan jag inte parkera mina finare bilar, utan att ha en ständig oro över hur illa skadad den kommer vara när jag kommer ut, något som också hänt vid ett flertal tillfällen, då hade ett fordon som detta varit lämpligt... Länk Mvh Stephan Ps Jag tycker är mycket bra med en starkare utveckling mot bränslesnålare bilar, 258hk i en BMW 530i räcker, få den att dra 0, 65l/mil i blandad körning i stället för att öka effekten även om 0, 88l/mil är lägre än någon av konkurrenternas bilar. |
|
|
Stephan: Jag inser självklart att det i grund och botten är rätt omöjligt och kanske aningen absurt att förbjuda stadsjeepar i storstäder, sen så ser jag det inte heller som ett stort problem. Det är mest folks val att köra en stadsjeep inne i Stockholm som irriterar mig och får mig att argumentera mot stadsjeeparna. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en stadsjeep, om jag skulle vilja ha en bil som klarar lite grövre terräng och fortfarrande funkar i stan skulle jag välja en Subaru Outback. Klart jag kan förstå att det är status att komma till jobbet i en X5:a men mitt förnuft skulle sätta stopp. Skulle jag ha råd att köpa en ny X5:a skulle jag lätt investera i en välutrustad trevlig femma eller trea istället, tio ggr. roligare mil i en sån. Jämför man Sveriges stadsjeepspark med USAs så är den bara en spott i havet, egentligen inget att bry sig om. Och precis som du säger, det finns betydligt värre problem som t.ex. alla bilar utan katalysatorer och enkelskroviga oljetankers. Hoppas bara att de flesta behåller sitt förnuft så att inte Sverige ser ut som USA om några år, för skulle det bli så skulle jag inte ens tveka om att förbjuda stadsjeepar helt och hållet. I USA har storhetsvansinnet verkligen gått till överdrift. |
|
|
Holger_Puffa; Jag håller med dig i mångt och mycket, som tur är ändrar sig Amerikanerna på sig, Honda pratar om att plocka in Jazz/Fit till USA, och Suzukihandlarna är besvikna över att dom inte får nya Swift, Smart och MB B-klass säljs redan i Kanada, medan Mini överträffat förväntningarna i Nordamerika, det redan innan årets höga bensinpriser. Om jag inte tyckte så mycket om 540i/6, som jag gör, skulle jag ha köpt en VW Beetle TDi, Toyota Prius eller liknande, men pengarna räcker inte till 3 bra bilar, dock är jag besviken över att 520: in saknar katalysator, hur mycket hade samhället tjänat på att första köparen valt kat? Rätt mycket, det gäller att välja rätt, när man köper nytt, det är i det sammanhanget tråkigt att Sverige inte följt Tysklands exempel, med differentierad skatt på grund av miljöklassning, sena 540i E34, klarar Euro II, med lätt omprogrammering, då blir skatten under hälften, det funderar jag lite lätt på, trots att inga fördelar ge här i Sverige. BMW X5 4,4i är den näst bensinsnålaste V8 terrängbilen som säljs i Europa, med sin 1, 31l/mil förbrukning, bara MB G400 CDi är snålare, den drar 1, 29l/mil DIESEL! VW Touareg med V6: a drar 1, 35l/mil, Range Rover/Land Rover Discovery/Porsche Cayenne drar alltid över 1, 5l/mil med bensinmotor "gäller RR/LR, dom finns bara med V8 som bensinalternativ" med V8 "gäller Porsche" X5 3,0d drar 0, 85l/mil med manuellväxel, det alternativet är struket i Sverige och Tyskland! Mycket tråkigt, med automat drar den 0, 94l/mil, Belgarna gillar manuella bilar, där säljs fortfarande X5 3,0d med manuellväxel, 0, 85l/mil tycker jag är bra för en 218hk stark, 2170kg tung bil, alltså BMW är bäst bland terrängbilar, Subaru Outback 2,5 5vxl drar 0, 85l/mil den med, då väger den 1505kg, med 6: a och automat drar den 1, 2l/mil och väger 1620kg, X5 4,4 väger nästan 600kg mer, har 2 cylindrar, 75hk extra och drar ändå inte mer än drygt en deciliter extra. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.