AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.824

X3 och X5 helt värdelösa.

Sida 6 av 9
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

H&M,
Vettiga tankar... Är det ditt första barn?
Att köpa den tyngsta och farligaste bilen för att du KANSKE klarar en krock lindrigare mot en annan. Häpnadsväckande. Att du GARANTERAT har ihjäl familjen i den andra bilen vid en krock känns kanske inte så viktigt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
H&M: Du får köra precis vilken bil du vill i sthlm innerstad. Jag tänker inte sätta mig över någon annan och moralisera.
Men jag tyckte ditt resonemang var det mest korkade. Det är ju inte gångbart.

mvh

H&M skrev: "men vad händer när jag krockar med en xc90, vilken bil klarar sig bäst min höjda patrol eller xc90?"

Jag vågar påstå att passagerarna i XC90:n klarar sig bättre. Det är en erkänt säker bil, till skillnad från Patrol som mig veterligen inte har testats av exempelvis EuroNcap? Vikten är inte allt. En Patrol väger ca 2.5 ton men vad hjälper det om den blir påkörd i sidan?

Min Jagga väger 1900 kg men klarar sig säkerligen sämre i en smäll än många lättare bilar. Visst är det gynnsamt att sitta i en tung bil i händelse av kollision med en lättare bil men det gör ju inte min Jagga säker.
H&M; Jag menade när Patrol konstruerades, kollade upp modellen, den kom 1998, inte direkt, den mesta moderna krocksäkerheten, jag hade hellre, valt en MB ML eller Lexus RX, men det är ditt beslut, och jag kommer kämpa för att det fortsätter att vara det, men dina skäl, att välja just en Patrol, förstår jag inte, när det är den säkraste terrängbilen du vill ha?

Mvh Stephan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Skrämmande resonemang hos vissa i denna tråd tycker jag.
Om jag får för mig att köpa den största aggresivaste jeepen för att
frakta MIN familj säkrast utan att bry sig ett skit om andra människor, man
kan ju ge följande exempel:
Jag sätter mig i min stora Lincoln Navigator och
stressar iväg hem från jobbet, jag gör en missbedömmning i en korsning
och rammar en Volvo 850 till mos.

"Tur att man satt i den här tänker man efter smällen"
Tills man haltar fram till det rykande vraket av volvon där samtliga är omkomna
och upptäcker att det var grannen man krockat med som precis hämtat sina barn
på dagis och även gjort min fru en tjänst precis denna dag och hämtat mina barn också................

Leffo
kilroy
Tanken att man köper större och tyngre bilar för att därmed "öka" säkerheten är orimlig. Möjligtvis ökar man temporärt säkerheten för sig själv men minskar den för omgivningen. Man får samma effekt som i USA när det gäller skjutvapen...man tror att säkerheten förbättras för den enskilde eftersom enskilt vapeninnehav är omgärdat av betydligt färre restriktioner än i Sverige. Tanken är att när var man kan skydda sig så ökar säkerheten...verkligheten visar att det är precis tvärtom...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nej, krocksäkerhet är kanske inte den bästa anledningen att köpa SUV. fast det gäller främst rambyggda SUV-ar, som Cheva Tahoe eller Ford Explorer. Anledningen är att de inte har några större deformationszoner. Detta gör att man mosar den bilen man krockar med, sålänge den är mindre. Samtidigt gör dock bristen på deformationszoner att en singelolycka blir oerhört mycket farligare, eftersom konstruktionen inte dämpar krockvåldet.

Däremot är SUV:ar med självbärande kaross säkrare, tex har både X5 och XC90 5 stjärnor i största klassen i Euro-NCAP. Därigenom borde de vara det absolut säkraste alternativet.

Så H&M:s resonemang håller sålänge det är en golf han mosar, däremot hade det varit bättre att köra golf än patrol vid krock mot tex en bergvägg.

men nu har diskussionen spårat ur helt....

Mvh Johan
kilroy
...vilket inte är direkt ovanligt på detta forumet...vilket vi alla bidrar till ibland dessutom...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker nog inte att det har spårat ur helt. Det är ju just sånna resonemang som H&M framhåller som är orsaken till det tilltänkta förbudet.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
H&
126
H&M
645ci -04
J.dredd: Jag håller med dig, jag tycker inte det har spårat ut ännu, om man bortser från vissa inlägg, utan det börjar ju bli en bra tråd om hur olika människor tänker angående förbudet mot suvar samt hur de som har dessa fordon resonerar.

Anders S: Ja det är mitt första barn om allt går bra.

Jag har ingen längtan efter att ha ihjäl någon annan, men jag och många fler ser om sitt eget hus så att säga. Det finns gått om folk som inte kan köra bil och orsakar olyckor hela tiden så för att öka mina chanser så valde jag patrol, den verkar ju klara av vanliga bilar i trafiken. Det finns inte så många bergväggar eller liknande där jag oftast kör. Jag går på sannolikhetslära i detta fall.

kilroy
"Det finns gått om folk som inte kan köra bil och orsakar olyckor hela tiden"...Absolut...vad skönt det blir när DESSA skaffar sig okrossbara monsterbilar och mejar ner familj efter familj...Har vi ökat säkerheten då...? Eller minskat den...?Varför inte skaffa oss nätta rustningar i någon lättmetall som vi kan använda när vi promenerar i trängsel...t ex innan jul...eller till och från garaget...Effekten blir kanske att dom vi stöter emot (utan rustning) bryter både armar och ben...men vafan...vi har ju sett om vårt eget hus och ökat säkerheten...för oss själva...!!Härligt resonemang...Den som inte begriper att säkerhetsaspekterna i en trafikmiljö där säkerheten beror på samverkan mellan många olika trafikantgrupper och trafikanter...också måste lösas med i huvudsak kollektiva insatser och metoder...han skaffar sig en stridsvagn och hävdar att han ökat säkerheten...Korkat så det förslår...Dessutom har det något med sannolikhetslära att göra...Mer vapen till folket...på så sätt kan vi försvara oss så att alla rån och överfall försvinner...så ökar vi säkerheten...
Vad skönt det ska bli att gå mot ett tryggare samhälle...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta"

Jag har läst och läst men förstår ändå inte ditt resonemang.

Det går inte ihop i huvet på mig!

Att det ens finns människor som kan tänka i din bana borde bli
satta i en nissan micra från -86 för då kan du nog få köra på mig om du vill för inte lär du ta kål på nån annat med den rishögen.

"jag köper en stor bil för att jag vill att jag ska klara mig jag skiter i alla andra"

Hoppas väggen sitter framför dig snart och självklart utan ditt barn!!

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hmmmm......

Har ni tänkt på att var tredje dödolycka i trafiken orsakas av alla satans fyllskallar som är ute i trafiken med massor av promille.

Tror inte så många köper stadsjeepar för att krossa andra bilar.

Däremot så ger det en trygghetskänsla att sitta i något stort och tungt när trafiken är full av berusade idioter, tunga drogare, gaskåta 25 åringar i övermotoriserade M-bilar. hysteriska sporthojar i 250 blås osv.... och polis/samhälle gör inte ett skit åt det.

Då vill fler sitta i en stor trygg bil..... men det ska djävalremej förbjudas genast. I sverige ska alla vara jämställda och bli ihjälkörda och nedmejade i samma bilstorlek.
Har denna länk varit uppe tidigare?
Länk
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Mycket bra frågor i den DN-Länken som Anders R länkade till! Ann-Marie hade ju inte en chans! :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Föga förvånande att hon inte kan svara på frågorna. Typiskt vpk:are. Skriker så högt att dom inte glömmer bort vad dom vill. Synas och höras och bestämma vill dom göra men dom vet inte själva till vilken nytta.
H&
126
H&M
645ci -04
Delerium: Det är intressant att du inte förstår mitt resonemang och inte får det att gå ihop, men du har själv så bra resonemang så som att önska att jag krockar rakt in i en vägg hmmm.

Kilroy: Du verkar absolut inte förstå vad jag skriver, du drar allt till sin spets.

Jag lägger ner, jag har dock lärt mig att man ska vara ytterst vag när man skriver sina åsikter här på forumet så att det inte fel tolkas om och om igen.

Hade Johan.
Även om jag inte stöder förslaget så förstår jag resonemanget. Suvar ska köras av folk på landet med dålig terräng på vintern framförallt. Inte av hippa storstadsmänniskor som bara har den för att känna sig störst.
H&M, Jag tycker inte du behöver vara vag i dina åsikter, men du bör räkna med att, alla inte kan vara tysta, när allt för festliga resonemang kommer upp, för jag uppfattade det som du vill ha en hög, krocksäkert fordon, där du och din familj har störst chans att överleva, då är inte Nissan Patrol det bästa valet, inte ens det näst bästa, modellen har ju inte ens? krockats av oberoende instans, och är en över 7år gammal konstruktion, kontentan det finns fordon, som bättre uppfyller dom krav du tar upp.

Mvh Stephan
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
" Suvar ska köras av folk på landet med dålig terräng på vintern framförallt. Inte av hippa storstadsmänniskor som bara har den för att känna sig störst"

Så typiskt att den svenska "beserwisser" attityden ska slå igenom överallt.....

Men varför hacka just bara på SUVarna, det fattar jag inte det är väl fasiken ännu mera onödigt att ha en BMW 530 eller 540 i stan, förbjud dessa också. Max 518 kan vara försvarbart.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.