|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
Öppning för en ny svensk myndighet (vi har ju redan +240st) Det skulle kunna heta onödighetsverket med uppdrag att utarbete lagar som förbjuder allt onödigt. T.ex Playstation, bubbelbad, golf, sommrstuga, SUVar. Mbilar, V8or, charter semester, bilträffar, fotboll, ishockey, ridning, villor, gräsklippare, segel och motorbåtar, osv osv. |
|
|
BMW_MAN, Du skriver: "Du tycker alltså inte att man ens sak kunna få ansvar för de sista 25%en man får behålla av pengarna man jobbar fram." Det tycker jag absolut, jag tycker t o m att vårt skattetryck är alldeles för hårt, och att vårt självbestämmande är för litet, jag röstar även hårt efter denna devisen eftersom jag tycker det är viktigt att vi som individer inte skall fördummas av politiker som anser sig veta bättre. Men jag tycker även att det finns frågor som är för stora för individen. Beträffande vad skattepengarna används till så är det en helt annan fråga. Det är verkligen horribelt att min surt förvärvade slantar går till en massa pappersvändare i Landsting, kommun, regering etc. istället för att göra nytta genom lite mer effektivt användande. Enligt min mening så hade en stor del av pappersvändarna kunna sparkas utan att någon märkte skillnad. Om det hade funnits något sorts vinstintresse i dess organisationer så hade de definitivt inte sett ut som de gör idag. Jag menar inte att det nödvändigtvis är rätt väg att införa restriktioner för just SUV:ar överallt. Detta är endast ett medel för att försöka få fram min poäng i den väldigt ensidiga debatten här på forumet. Jag anser dock att det bör ses över vad man skall göra i frågan eftersom utvecklingen av energiåtgång, i och med SUV:arnas inträde och popularitet, helt plötsligt började gå mot det sämre istället för det bättre. |
|
|
Eller så tar jag över anställer nytt folk och försöker göra allt bättre! =) (argument som en 14 åring men ibland så är det nog så att man skulle göra det bättre själv!) Pinsam ! Är hon rent ut sagt även fast vi alla vet att suvar är miljöbovar men verkligen inte dom enda! så att varför just kasta sig på dom förstår jag inte. Vad ska jag göra när jag åker med firmans big ass buss på ett jobb tänker inte ta pendeln in till city med en klinga kap och alla andra verktyg för den är ju också stor och tar mycket plats, bussen alltså! |
|
|
Elbilar er mer skadelige for miljön enn en bensin/diesel. Tenk på all energitap mellom kolkraftverket i tyskland och framhjulen på bilen. Det mest effektiva er jo at ha sit eget energiverk i hver bil = bensin/diesel motor. På tide det kommer idiotiske forslag fra politikere i Sverige også... Jag ser meg om efter ny bil nu. '97 523, 16100mil = 175.000kr... Såg en '99 M5a her på forumet til 199.000kr... helt sjukt! (en '99 m5a kostar rundt 5-600.000kr her.....) Alla vet at inte flertallet bestemmer. For nogon år sedan var det avröstning her jag bor om flera kommuner skulle slås samman. 90% stemde NEJ. Ni kan jo gissa resultatet... I år innfördes en skatt på alla som äger sitt eget hus. ALLE er mot dette, men skatt må jag ut med... 5000kr/år . Jag blir forbannad! -Space |
|
|
Bara 5000kr/år i fastighetsskatt? Ni har det bra i Norge :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag ska själv ha barn om en månad och håller på att titta efter en till bil att frakta nått nyfött i. Nu blir det efter mycket letande en Nissan Patrol som kommer få större hjul, höjd och lite andra kit från rindab. Jag valde denna bil på grund av en artikel jag läste, det var en krock mellan min bil och en vw golf -00. Patrolen mosade golfen och dess passagerare. Jag vill med andra ord ha den säkraste bil jag kan köra mitt barn i, alltså en suv. Desto större och tyngre ju bättre. Om det nu blir nått förbud mot dessa så kan jag mosa fler än en politiker i min såkallade "mördar miljöbovs maskin" |
|
|
H&M; Fin inställning(;, Det finns terrängbilar, som både skyddar sina passagerare och, inte krossar mindre bilar, som motåtgärd till alla terrängbilar, så kommer jag att ta lastbilskort och därefter köpa, en Volvo F16, självklart med kängrugaller, det kommer bli kul;) Mvh Stephan |
|
| H&M: Smart val. Bra att döda sina medtrafikanter för att själv klara sig. Du har aldrig tänkt på att det finns stadsjeepar som är säkra för passagerarna och mindre farliga för lågbyggda fordon? Volvo XC90 är en sådan. När du väl fått din son eller dotter kommer du säkerligen tänka annorlunda då det faktiskt kan sitta andra barn i de bilar du önskar mosa vid en krock. Dessa barn är precis lika värdefulla som dina. | |
|
Oj som väntat, folk som inte kan läsa och tolkar efter eget tycke. Jag skrev inte att jag vill mosa andra vid en krock utan att jag vill ha den säkraste bilen enligt vad jag tycker för att färda mitt barn i. En patrol verkar alltså klara uppgiften mot en golf, det klarar säkert en xc90 också, men vad händer när jag krockar med en xc90, vilken bil klarar sig bäst min höjda patrol eller xc90? Men sen så tycker jag självklart att det är bättre att någon annan än jag dör, den som säger annat är en hycklare, förutom någon självmordsbombare förstås. vad kan svaren tänkas bli... |
|
|
H&M: Verkligen långsiktligt tänkande! Bravo! Vad gör du om du läser en artikel om en Patrol som blev mosad av en pansarbestyckad hummer h1? Åker till närmaste Hummer-dealer och tjackar en sådan? Ditt resonemang är det dummaste jag hört denna vecka. mvh |
|
| Poängerna jag försökte få fram blev ju väldigt bra understrukna i alla fall... | |
|
Morsans Dodge RAM mosar alla SUV'ar så det står härliga till. Jävla fjollerier, dom där SUV'arna. :) Lika bra att köpa en Corolla på styltor. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
| Därmed inte sagt att de ska förbjudas. Absolut inte. Sånt är förkastligt. De är ju skitbra bilar. Men någon måtta får det ju vara... | |
|
H&M: Du säger att du skrev att du inte vill mosa folk. Hur skall jag då tolka: "Jag valde denna bil på grund av en artikel jag läste, det var en krock mellan min bil och en vw golf -00. Patrolen mosade golfen och dess passagerare"? Alla människor värnar om sig själv och sina nära. Egoismen är stark hos människan. De flesta människor känner dock empati med andra människor. Denna empati gör att i varje fall jag inte väljer bil för att mosa resenärer i Golfar i händelse av en krock. För övrigt är nog inte högbyggd Nissan Patrol det säkraste du kan hitta för din familj. Kan tänka mig att en sådan bil inte klarar en krock mot ett fast hinder bättre än vilken medelmåttig bil som helst. |
|
|
Stavros, nej, SUV'ar ska inte förbjudas. Åtminstone inte pga. avgasmängden, eftersom de är precis lika bra (eller dåliga) som många andra på den punkten. Sen att jag själv tycker att SUV'arna är ett dåligt mellanting mellan terrängbil, kombi, sportbil, stadsbil... Det är en helt annan sak. :) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg och ber folk att läsa det igen. För att förtydliga det hela kan jag ju tillägga att den bil som mosar en golf som anses som en säker småbil kan ju tänkas vara en väldigt säker bil. Jag sa inget om att det inte var synd om de människorna som satt i golfen utan jag valde att inte ta upp det då det bara blir massa snack om moral och empati m.m. Jag skrev mitt första inlägg om min syn på storabilar och varför jag väljer en sådan och hoppas att de ej förbjuds i innerstan. Stavros: Jag tackar för att du tycker att jag har långsiktigt tänkande. Chansen att jag kommer krocka med en pansar hummer är inte så stor men om det skulle hända vilken bil skulle jag helst sitta i golf, v70 eller patrol? Vad menar du med någon måtta får det vara, vad är tillåtet enligt dig att framföra i Sthlm. |
|
|
H&M: Om du vill vara ännu mer säker ska du ha en lastbil, alla bilar blir en blöt fläck vid krock med Lastbil. Mvh |
|
|
H&M; Bara för att en bil krossar en mindre, en Volvo Terrängsugga från 50-talet, hade garanterat gjort samma sak med Golfen, men är den krocksäker på det stora hela? Som sagt, det finns många kriterier för en säker bil, Patrol:en, fungerar den tillfredställande, vid en krock med fast hinder eller ett tyngre fordon?, I det fallet kan, en mindre tung/fientlig bil, som en Audi A8, vara ett mycket bättre val, så kolla upp, krockresultatet, för Patrol, en ny MB ML, är med största säkerhet, mycket säkrare, än vad den, 5?år gamla Nissan Patrol är. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Klart att alla bilar har sina svagheter och att olika bilar är olika i uppförandet beroende på vad de krockar med. Men jag är rätt säker på att en patrol eftersom jag nu köpt en uppfyller alla kriterier för min sorts körning. det vill säga stads och motorvägstrafik. Jag tror att en A8 skulle uppfylla mitt behov av säkerhet vad det gäller att krocka, men jag vill ju också ha den överblicken man får i en hög bil. |
|
|
Stephan735i: Det är en ny Patrol. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.