|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
ElNiko, då skulle jag vilja ha ditt telefonnummer, för min 4,5 tons båt ska flyttas på onsdag. Då kan du komma och flytta båten åt mig med din utmärkta dragbil, så slipper jag använda X5:an. Jag har fortfarande grymt svårt att förstå resonemanget att en SUV är "onödig". I så fall kan vi ju göra en lista med vad som är "nödvändigt": - näring (kan vara i formen nutrilett så störs ingen på mig som gillar stora biffar...) - luft Ska sedan allting annat förbjudas för att det är "onödigt"? Om inte, vem bestämmer gränsen mellan "nödvändigt" och "onödigt"? Jag kanske tycker att ett Playstation 2 är det mest onödiga som finns. Det tar tid, kostar pengar, är våldsglorifierande och ej mijlövänligt att tillverka. Är det då rätt om VPK vill förbjuda dessa också? Javisstja, min båt har dubbla V8:or. Och jag har ett playstation 2 också.... Mvh Johan |
| Förslaget är extremt populistiskt och riktar sig till den vänsterfalang som tidigare röstat på KPML(r). Dessa människor är bittra på alla som visar minsta tecken på individualism och eget tänkande. Bland SUV-ägarna i Stockholms innerstad finns inte många som röstar på V. Därför är det en perfekt grupp at ge sig på för att fiska röster bland de illröda. Det revolutionära tänkandet lyser igenom och att får "störta" de rika genom att förbjuda deras älskade stadsjeepar ter sig njutbart för en sann vänsterpartist, samt och tillika kommunist. Jämför med Sossarnas jakt på skattefifflare istället för bidragsfuskare. Samma tanke bakom det. Skattefuskarna röstar i regel inte rött. Det gör däremot bidragsfuskarna. | |
|
J.Dredd: Tycker verkligen detta. Har retat mig på att det inte finns någon form av straffskatt på dem en längre tid. Det är ju fullkomligt oacceptabelt att somliga skall ha förhöjd säkerhet på andras bekostnad. Det är mest detta jag retar mig på inte så mycket på miljöbiten. Moppar skall köra på cykelbanor och har inte i trafiken att göra, ej heller fotgängare eller cyklister. Inser också att jag har en stor dubbelmoral angående miljösvin-synpunkten. Jag skulle mycket väl kunna cykla den sträcka jag har till jobb, men jag vill inte det. Så länge det är lagligt kommer jag att vara ett miljösvin jag också. Men vidare i denna fråga borde det ju lagstiftas mot ALLA transportmedel som surar ner miljön. Med det teknologiska kunnande vi har idag borde det ha funnits andra drivmedel sedan länge. Så länge det inte finns någon lag mot de bilar vi använder idag kommer heller ingen utveckling att ske. Jag är även fullt medveten om att det inte skulle gå att lagstifta om detta enbart i Sverige av så många själ, bl a ekonomiska. Men om man ser hela bilden så borde det ju inte vara tillåtet att driva bilar med de medel vi gör idag. Jag är som du antyder inget troll, jag tycker verkligen det jag uttalar mig om här på forumet. |
|
|
Dredd: Då kan man ju lika gärna säga att Nissan Micra mfl inte har på vägen att göra. Eller ska man straffskatta bort dom pga låg säkerhet? Jag tror inte att SUV:arna står för värre olyckor än minibussar och liknande farkoster. Ren och skär avundsjuka skulle jag kalla grunden i denna debatten. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Dredd, för att ditt resonemang ska hålla så måste det finnas en "enhetsbil" som ska vara någon slags standard. eftersom det inte finns så faller ditt resonemang. om du tex krockar med en fiat uno, vem har gjort mest fel i sitt bilval? är du verkligen bättre än fiatägaren? för att ditt resonemang ska hålla så får du påverka staten att ta fram 1 st typ-bil som sedan ska tilldelas samtliga medborgare. funkade bra med Lada i sovjet och Trabant i DDR, men då krävs först en diktatur. iofs inte så långt kvar här i Sverige, men det är väl åtminstone 10-15 år kvar innan 99 % är bidragsberoende. sedan finns det helt andra faktorer också, tex kör jag väldigt mycket lugnare och harmoniskare med min X5 än med min sportutrustade 330-touring. med X5 kör jag 105 km/h på farthållaren medan jag kör avsevärt mycket sportigare (farligare?) med 330:n. väntar fortfarande på ElNiko:s telefonnummer, jag behöver hjälp redan imorgon. Mvh Johan |
|
Johan: Jag tror tyvärr att ett sånt experiment kan sluta såhär: Länk ;) Tror han hade velat ha en X5:a :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Ifall en SUV är onödig för vissa så kan vi väl konstatera att många kombi-ägare skulle klara sig med en sedan, och tänk bara på de som för de mesta kör omkring ensam i en bil med plats för fem personer... Själv så körde jag omkring med en stor Cheva Van med bensin V8 för ca 10 år sedan -ensam! Låt folk köra i "onödiga" fordon om de vill de. Tänk efter hur mycket dessa SUV:ar gör för vår BNP och hur mycket de bidrar till statens skatteintäkter (moms vid inköp, skatt på bilfirmans vinst, skatt och egenavgifter för bilirmans personal, moms och skatt på drivmedel, vägskatt, moms på service och reservdelar etc etc...) Jämför detta med en småbil så blir det lite skillnad. Skulle gärna vilja se den tänkta definitionen på en SUV, vad händer med Audi Allroad eller Volvo XC 70 t ex, och en framhjulsdriven Hyndai Santa Fe (de finns både som 2WD och4WD) -är det en SUV? Dredd: Fin länk! ///Magnus |
|
|
Dredd, Du får nog ta ett break och tänka efter lite. Ty den enda gången dittt resonemang fungerar vore att alla bilar skall vara exakt lika stora, samtidigt som vi straffbeskattar cyklar, motorcyklar, fotgängare, lastbilar, bussar, sparkcyklar, truckar, trehjulingar, barnvagnar samt övriga fordon som avviker från denna din norm. I dagsläget är redan tunga fordon straffbeskattade (med viss rätt) i form av dels fordonsskatten men även bensinskatten. Det -- samt framtida "gröna skatteväxlingar" borde vara tillfredställande för dig och andra förbudsälskare. |
|
|
Det som är lite lustigt är att de flesta som hatar SUV:ar baserar sin ilska på två saker: miljö och krocksäkerhet. Problemet är bara att den allmänna uppfattningen om SUV:arna utgörs av gamla data från amerikanska 80-tals-SUV:ar som Chevrolet Suburban. De amerikanska SUV:arna byggdes med en ramkonstruktion som var ganska vidrig att krocka in i med en mindre bil, men de amerikanska märkena har mer och mer anpassat sina konstruktioner efter miljö- och säkerhetskrav, så det som var sanning för 15 år sen är inte sanning idag. Och ingen tror väl på fullt allvar att alla SUV:ar som presenterats i Europa de senaste fem åren har samma konstruktion som de amerikanska 80-talsmonstren? Folk avskyr X5 lika mycket som Suburban, vilket är befängt. Det är inte ens i närheten av att vara samma bil. X5:an är t ex 90 cm kortare och 15 cm smalare. Att jämnställa dessa två är som att säga att VW Lupo och Volvo V50 är samma typ av bil. Det HÅLLER inte! Och fundera då på hur mycket det skiljer mellan en Suburban och en ännu mindre "stadsjeep" som Toyota RAV4 eller Suzuki Grand Vitara. |
|
|
J.Dredd: Avundsjuka är det inte tal om i mitt fall iaf. jag tycker SUV:arna är fula och instabila. Jag håller med om att det finns stora luckor i mitt resonemang och det håller inte hela vägen fram. Men det kvarstår att SUV:arna orsakar värre olyckor för de andra trafikanterna det är inte spekulation, det är bara att titta på en sådan bil när man har en bredvid och fundera ut var tyngdpunkten på den högre bilen kommer att hamna i förhållande till min lägre bil. Den kommer inte att pricka min deformationszoner iaf. det är ett som är säkert. Mitt resonemang knakar en del i fogarna, det kanske beror mycket på att jag tycker bilarna är så gräsliga, och att jag kan inte förstå resonemanget när man handlar en, eftersom de inte (nu kommer en del grova generaliseringar) körs i terräng, de kan inte packa mer än en vanlig kombi, de är sämre på vägen, de drar mer bensin och de tar stor plats både i trafiken och på parkeringen. Onödighetsfaktorn som ni verkar bortse från i era resonemang blir alltså skyhög. Någonstans finns här en poäng som verkar gå er förbi. När blir ett fordon så dåligt för miljö och medtrafikanters hälsa vid krock att det skall förbjudas? Det finns en anledning till att lastbilar har en max-hastighet. SUV:ar kanske borde ha det också? Missförstå mig inte nu. Jag vet vad skillnaderna på en lastbil och en SUV är, men poängen är att det hela tiden måste prövas vad som är OK och vad som inte är det. Det gäller inte bara bilar utan samhället i allmänhet. Sker inte detta blir våra lagar och förordningar förlegade. Jag tycker det borde finnas fler regler för vad som får köras i innerstaden, främst för att få fart på utvecklingen av bättre fordon än både SUV:ar och den bil jag själv färdas i. Bara för att jag tycker detta betyder inte det att jag måste köpa en fiat uno. Jag gillar att köra BMW och det tänker jag fortsätta göra så länge jag får, men hade innerstaden blivit avspärrad för allt utom elbilar, så hade jag inte blivit speciellt upprörd för det gynnar en högre sak än mitt eget bilkörande. Se utanför era skygglappar och se till något större än att ni minsann vill köra era SUV:ar. |
|
|
Kan någon av alla er som vill ha bort SUV:arna länka till någon statistik där det svart på vitt står att SUV:ar procentuellt dödar fler människor i Sverige än "vanliga" bilar? Jag vet inte om det finns, men det vore rackarns intressant att se... Dredd - jag är inte säker på att det är SUV-vännerna som har skygglappar... Om det är OK att förbjuda en hel biltyp, vad är då nästa steg? Om man ser utanför skygglapparna så handlar det inte om den rödgröna rörans röstfiske utan om personlig integritet och valfrihet. |
|
|
liste: Nu var detta inte så lätt som jag trodde:))men hittade en intresant länk som redovisar att dödsrsiken ökar med 3,4ggr för den som krockar med SUV kontra en vanlig bil(vad det nu är) Jag hittade än så länge ingen länk till en Svensk undersökning men varför skulle det skilja mellan USA och Sverige? Ps. Jag har inte tagit ställning i denna fråga utan försöker enbart ta reda på fakta! Och ja Annika Bilström är en ägare av en BMW dock inte X men ändå..... Länk |
|
| Tänk om någon liten röding skulle komma med denna SUV-idé på Manhattan t ex. Skulle bli skjuten på fläcken. | |
|
Dredd, Det var då ett väldans tjat du har om att du vill ha fler regler... "Jag tycker det borde finnas fler regler för vad som får köras i innerstaden, främst för att få fart på utvecklingen av bättre fordon än både SUV:ar och den bil jag själv färdas i." Staten tar 75% av allt vi tjänar för att vi är inte förmögna att själva förstå hur man använder pengar. Vi får behålla en veckopeng själva. De sista 25%en vill du ska regleras upp ordentligt så vi inte råkar slösa upp den fel.... arghhhhhh om du får råda så är det lika bra att staten tar alla 100% direkt och alla får leva på bidrag och man tar fram statliga enhetsbilar alal öst.... Bara i energiskatt tar man in +100.000.000.000 kr / år om man bara ville så räcker de pengarna till att stimulera säkrare och miljövänliga fordon. Att ropa efter fler regler är ju helt galet, vi är redan sönder skattade och sönderreglerade för länge sedan. |
|
kilroy |
Oavsett om det här förslaget går igenom eller inte så kommer vi bilister att succesivt få det svårare att köra bil lika obehindrat i framtiden. Detta gäller inte minst i storstadsregionerna. Miljö, trafiksäkerhet, ekonomi, utrymme/framkomlighet är några av skälen. Enligt min uppfattning så råder det ingen rikspolitisk oenighet i dessa frågor, möjligtvis har s-mp-vp en något mer offensiv målsättning.Den sista generationen som hade möjlighet att köra bil praktiskt taget obehindrat var den generationen som växte upp på 60- och 70-talet...därefter har bilismen allt hårdare omgärdats med allt hårdare regler.Den som inte tror på detta, och inte anpassar sig efter den allt hårdare verkligheten, kommer att upptäcka detta om 10-15 år när han/hon mestadels kommer att få avnjuta sin BMW i garaget eller på parkeringsplatsen samtidigt som vederbörande kollar att elbilens batteri är uppladdat inför nästa dags körning...Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
| Otroligt att Sverige skall vara föregångare i trängselfrågor gällande bilar med tanke på att vi till ytan är ett enormt land och att det bor ynka nio miljoner här. Våra problem med bilköer och tränsel är bagatellartade. | |
|
Johan: Jag citerar mig själv: "min 325 fungerar förvånansvärt bra som dragbil". Med detta menar jag att den är bättre än vad jag hade förväntat mig, jag var tydligen otydlig och får givetvis be om ursäkt. Då jag inte heller bor i stockholm så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag skulle rekomendera dig att åka till en firma som säljer begagnade traktorer och be att få hyra en sådan i ett par timmar. Jag tror det är lämpligare om du ska sjösätta en såpass stor båt. /Niklas |
|
|
BMW_MAN: Jag håller fullständigt med i skattefrågan. Vi har alldeles för liten rätt att besluta vad vi vill göra med våra pengar. Högre självbestämmande hade, tror jag, varit bättre. Men om det inte hade funnits straffskatter så hade utvecklingen inte gått mot bensinsnålare bilar. Folk agerar i allmänhet inte efter samhällets bästa utan efter sitt eget bästa. Om detta spårar ur för mycket måste någon styra upp det med lagar och förordningar. Jag är inte heller för ett förbudssamhälle, men till syven och sist kommer folk alltid att fatta beslut som påverkar dem själva positivt. Detta kan ha negativa följder för något större. liste: Håller med dig i grunderna om att valfrihet och personlig integritet är viktigt, men som sagt ovan så måste vissa beteenden stoppas pga de negativa följderna de får. |
|
|
Ok, Dredd, I got your point.... "Jag är inte heller för ett förbudssamhälle, men till syven och sist kommer folk alltid att fatta beslut som påverkar dem själva positivt. Detta kan ha negativa följder för något större" Du tycker alltså inte att man ens sak kunna få ansvar för de sista 25%en man får behålla av pengarna man jobbar fram. Självklart ska vi ha en del gemensamma regler men ingen verkar ju fatta hur det fungerar i verkligheten. Det är tex bara 400 millioer som går tillbaka till forskning om uthållig energi. Det är 0.25% av det vi betalar in. ÄNdå är svenskarna så dumma att de tror att vi är duktiga och stöder miljön. Om du hade låtit dina barn jobba in 10.000 kr till en resa och du sedan hade konfiskerat merparten och de hade fårr behålla 250 kr till resan, tror du att de hade varit nöjda och belåtna. Icke, men vi svenskar är nöjda med det när det tex gäller energiskatten.... Man behöver inte mer skatt/regler/förbud det finns nog med utrymme att göra innerstaden fin och mljöbra om man bara använder alla regler/skatt/sörbud som redan fins i överflöd... |
|
|
Att SUV:ar skulle förbjudas i Stockholm av miljöskäl håller inte riktigt. Hela bilen som fenomen med dagens förbränningsteknik är miljöfarlig. Därför borde hela bilismen förbjudas (förutom el och möjligtvis etanolbilar) om man nu ska vara korrekt. Som tidigare skribenter sagt är det ju så att om man sätter en gräns för utsläppsnivå för vilka som får köra i innerstan så kommer hela den äldre delen av svenska bilparken förbjudas i ett svep, plus en mängd nyare bilar som normalt inte räknas som SUV:ar, medan andra bilar som klassas som SUV gott och väl skulle klara utsläppskraven (fömodligen X3 till exempel). Att en SUV skulle vara onödig håller inte heller. För den som inte har en SUV och inte heller ämnar köpa kan den ju tes onödig. Men man ska vara försiktig att döma folk som köpt en SUV. En SUV är ju till exempel mycket mera ett nyttofordon än en sportbil. Förbud av sportbilar borde väl enklare att dra igenom? Livsfarliga oftast att krocka i, helt onödiga, samt att de lockar till fortkörning. Eller ska vi inte ta och förbjuda allt som är onödigt och farligt. Fallskärmshoppning, bung jump, ishockey, utlandsresor, t. ex? Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.