|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Om ett generellt förbud för en viss kategori fordon införs i Stockholms innerstad, kommer garanterar nästa paradgren för byråkraterna: Dispenserna! Självklart måste man ge dispens till de som 'behöver' en SUV (Grusväg ut till sommarstugan? Äger jordbruksfastighet? Har näringsverksamhet som kräver robust fordon?) och bor i innerstan, eller måste dit i 'angelägna' ärenden... sen har man ju biltullssystemet, som tekniskt möjliggör att ta ut skyhöga extra-avgifter för den som 'tjyvkör' med en SUV i stan.... Sen kan man ju som sagt undra över vad som är en 'stadsjeep' - vad skiljer definitionsmässigt en V70XC, Audi Allroad eller Subaru Forrester från en X3? Är bilar som Land Rover Defender, Mercedes G eller Toyota Landcruiser 'stadsjeepar', eller är dom nyttofordon som ska undantas? Är en fyrhjulsdriven Fiat Panda en stadsjeep? Ju mer man vrider och vänder på det, desto krångligare och mer svårgenomförbart ter sig projektet! Nej, vi får nog se det för vad det är - ett opportunistiskt förslag, för att fiska röster från avundsjuka och miljötalibaner. Dessvärre fungerar ju 'demokratin' så, att minoriteter kan få igenom de mest hårresande förslag bara för att 'koalitionspartnern' vill sitta kvar vid makten! (Jag tänker på t ex Stella Fares vanvettiga cykelbanor, som ingen cyklist med livet kärt vågat använda). /// Gunnar E. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
intressant att det även på detta forum finns folk som blir "förbannade" över att jag smutsar ner deras miljö i min X5. men samtidigt blir ingen förbannad över hur mycket skit en kallstartad Volvo 245 från -84 släpper ut? och ingen blir sur över alla gamla rostiga och buckliga dieselosande skåpbilar som besudlar stadskärnorna? eller moppar och liknande fordon som släpper ut rent giftiga tvåtaktsavgaser? nej, var ärliga nog att säga som det är, dvs att det är avundsjuka och inget annat som ligger bakom. men den stora frågan för mig är rent principiell: varför ska någon få tala om för mig att mitt bilinnehav är "onödigt"? låt mig för f-n själv få bestämma vad jag vill frakta arslet i! så länge jag håller mig inom lagar och regler (tex kanske man inte ska köpa en stridsvagn och köra runt på Stockholms gator i....) ska alla andra fullständigt skita i vilken bil jag kör. så enkelt är det för mig. för övrigt var det en lysande artikel i DN enligt länk ovan! mvh Johan |
|
Gunnar: En 325/330/525/530xi gör sig ännu bättre vid Fjällgården. För övrigt blev jag imponerad av ettans vinteregenskaper! Förslaget är vansinnigt, men det är biltypen också! ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Johan: Problemet för mig ligger inte i att jag skulle vara avundsjuk på folk som kör SUV, utan snarare att jag inte förstår varför i hela friden man vill ha en sådan bil när man inte har något behov av dess specifika egenskaper. Särskillt som de oftast är så på allt annat. Att folk kör 245 för att de inte har råd med annat kan jag förstå, eller att man kör 330ci för att man gillar att köra sportigt, men att köra SUV för att.. ..ja vadå? Inte är det terängkörning folk utövar med dem iaf.. Nej, det är dags att SUV-ägarna är ärliga och säger som det är: De kör SUV för att de tycker att det är "coolt". /Niklas |
|
|
Jag tror att många SUV ägare vill ha en trygghets känsla när dom kör bilen enligt en undersökning i USA så var många som köpte en SUV behovet att känna sig trygg och säker vid en ev krock. Med facit i hand kan man säga att ja de om kör en SUV blir nästan alltid bara lätt skadade till skillnand för dom som kör Fiat Uno, det finns en bra exempel av detta. För ett tag sen hände det en olycka i stan(STockholm)där en SUV och mindre bil krockade, SUVEN lyckades med sin stora kraft och tyngd flytta den lila bilen över på andra sidan och pang så fanns det inget kvar av verken bil eller förare. Så svaret på min din frågan varför köper man en SUV är säkert flera men en gemensan faktor(tror jag)är att man känner sig mera säker och trygg i en större bil. Problemet är att numera ser man flera och fler H1/H2(Hummer) i stockholm undra vad som kommer sen:)) vem vet vi kanske får sen T34/Sherman/Tiger 1 åka i inne stan. |
|
|
Det finns användningsområden för en terrängbil i storstan, jag lånade jobbets Chevy S-10 Pick-Up 4x4 för ett ärende i till Stockholm, jag behövde parkera, nästan alla platser upptagna, men med den usla snöröjningen som oftast är i Stockholm, kunde jag ta en plats, nästan ingen annan ville/kunde ta, mitt i en snöhög;) Med min fars 4-hjulsdrivna Audi, går det att välja platser med snö, dock inte så mycket som i fallet med S-10:an, när jag försökte samma sak med min framhjulsdrivna bil, så tog det 15-20 minuter att komma loss (;, så fixa vägarna och snöröjningen, annars kommer alla att behöva en terrängbil snart. Ser jag en Dieseldriven lastbilsreggad Lada Niva i min framtid?, Vem vet kanske det, den måste väl vara okej bland kommunisterna åtminstone, och med ett traktorsläp med plats för 50 pers, accepterar säkert miljöpartisterna den också;) Mvh Stephan Ps, Det som är märkligt är att, det inte finns några morötter för att miljöförbättra sin bil, i Tyskland kan man uppgradera sin 540, med följden att vägskatten sjunker till mindre än hälften, här är det samma skatt oavsett vilket rening, ens bil har, varför har min 83:as Scirocco samma vägskatt som en Opel Corsa 1,0 från i år? Mvh Stephan |
|
|
ElNiko - 330 var tydligen OK att köra enligt dig, men där kan du ju snacka om BEHOV... En trång tvådörrarsvagn med stark motor - vem BEHÖVER den?? Det finns däremot de som har BEHOV - ja BEHOV - av en kombi med lite högre markfrigång och köper en X3 eller X5. Jag BEHÖVER själv ibland en X5. Hur ofta BEHÖVER du en 330? Vem BEHÖVER något annat än VW Polo, Volvo V70 eller Renault Espace? Men exakt hur rolig skulle världen vara om bara dessa tre modeller fanns? Nej, låt folk köpa/köra/äga hur många SUV:ar de vill! |
|
haimaul |
Det kommer inte att bli något SUV-förbud av den enkla anledning att det inte går att definiera vad en "stadsjeep" är. Däremot är jag ganska säker på att det kommer att bli maktskifte i stadshuset om 1,5 år. Någon borde förresten räkna ut vad det kostar att sätta tjänstemän på att försöka arbeta fram definitioner på en SUV, och jämföra det med hur många vårdplatser man skulle få för de pengarna. För övrigt, och lite O.T. - Stockholm har faktiskt ganska lindriga trafikproblem om man jämför med andra städer runtom i världen. __ When in this charming car, this charming man... |
|
hahaha Ja det vore lite skoj att glida in med en Lada Niva. Då får kommunistpacket svårt avgöra hur dom egentligen ska ha det. |
|
|
Lada Niva verkar lite blygsamt..? Varför inte en bredbandad T34/85 som tidigare inlägg skrivit? Intressant att mäta utsläppen på en sådan på fullgas mellan Strandvägen och Sveaplan.... ;) Leffo |
|
|
Haha jag tycker detta är så kul. Förslaget är så dumt att det bara är kul. Avundsjukan lyser igenom så hårt. Har VPK verkligen inga andra problem att koncentrera sig på? Eller är avundsjukan verkligen så ingrodd att VPK låter sig provoceras av dessa SUV:ar så att det resulterar i detta ogenomtänkta förslag? mvh |
|
|
Lägger mig i lite jag med... Själv tycker jag att man bör hålla bilarna ute ur storstäderna, eller åtmminstone ha rejält tilltagna bilfria zoner, och i anslutning till deras start en riktigt stor P-plats. Sedan ha ordentligt bed kommunala färdmedel från den "stora P-platsen", typ ring-trafik eller nåt. Koldioxiden ÄR ett problem. Kolmonoxiden ÄR ett problem, och tro't eller ej; vattenångan räknas också som växthusgas. Förutsättningen är givetvis en mycket välfungerande och skapligt billigt system av spårvagnar och naturgasdrivna bussar. Ser däremot ingen (vettig) anledning till att just SUV'arna ska stängas ute. En 750iAL sörplar en jäkla massa och är väl ännu längre? Nej, ska man börja få ut bilarna ur storstäderna kan man inte börja med en minoritetsgrupp, utan istället med helheten. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
"Vem fan behöver mer motor än en 316 i stockholm, det är ju 30 km/h i innerstan och det räcker en 316 bra till......." Sluta nu att kasta sten i glashus och kritisera varandras bilar. Kan ni inte förstå att prestanda är olika saker för var och en. För någon är prestanda t.ex -Sitta en meter upp i en SUV och se bra. -Kunna dra båten -En M-bil med 0-100 på 5 sek -En familjebuss med plats för alla ungarna Acceptera att alla gillar olika saker och försök inte tvinga på dem era tycken.... |
|
|
Det jag menar är att jag inte kan förstå varför man köper en SUV när det finns så många andra bilmodeller som löser dessa uppgifter bättre. Angående att det är ok med en 330 för att man vill kunna köra sportigt så tycker jag det är ok sålänge man inte hymlar med att det är därför man köper den. Om man däremot skulle påstå att det var för att man vill ha bra omkörningsprestanda, så skulle jag tycka att man hymlar... /Niklas P.S Att en SUV är bra som dragbil är nog sant, men det finns bilar som löser den uppgiften bättre också (måste säga att 325 faktiskt är förvånansvärt bra : )) |
|
|
För det första så är det nog bara 10% som låter argument av typen "löser dessa uppgifter bättre" styra bilvalet. Nästan alla bilar klarar ju att transportera människor/saker från A till B Det är mera argument som medvetet/omedvetet styr. -Djävla go bil att köra..... -Skönta att sitta högt med utsikt... -Skönta att åka in i ryggstödet vid pådrag -Skönt att bräcka grannarna -Skönt att åka tyst -Skönt att höra V8an döna Osv..... Om logiken styrde så skulle alla åka Toyota prius, Berlingo eller något annat ultratråkigt/praktiskt |
|
|
Det är inget vidare när fölk börjar lägga sig i vad andra vill köpa för sina pengar och än värre strävar efter att förbjuda -- bara för att man själv inte begriper syftet. Själv har jag exempelvis svårt att förstå varför det skall finnas hundfrisörer, men varför skulle jag lägga energi på att försöka förbjuda det? I det här fallet så vet ju inte vänstertanten varken vad eller ens varför hon vill förbjuda. Dessa frågor ligger istället under utredning, förutsatt givetvis, att något skall förbjudas. |
|
|
ElNiko: Du är bra sugen på en X5 4,4 va? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
staarkid "Det är inget vidare när fölk börjar lägga sig i vad andra vill köpa för sina pengar och än värre strävar efter att förbjuda -- bara för att man själv inte begriper syftet." Det är ju det som är själva grundtesen i den "svenska modellen", folk vet inte hur man skall använda sina pengar, därför går 75% i skatt (moms, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, källskatt, punktskatt, miljöavgift, förmögenhetsskatt, villa sakkt osv..) och man får en veckopeng på 25% som man själv kan välja hur man vill använda.... Nu gäller det djävlaremej att knipa åt de kvarvarande 25% så man inte ska kunna välja där heller... |
|
|
Bara förbjud åbäkena! Stadsjeepar är miljösvin. Och ännu värre, säkerheten i dem sker på bekostnad av de som råkar befinna sig i deras väg. Kan inte fatta hur man kan svara dessa bilars existens i storstadsområdena.... |
|
|
Dredd: Med det resonemanget kanske man skulle förbjuda alla bilar? Vad tror du händer när du kör på en moppe med din bil? Fast jag vet ju vid det här laget att du bara skriver sådär för att reta upp folk. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.