|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på en Bumse med 3-litersmotorn. Modellerna som jag har fastnat för är 330 Touring och 530iM Sedan. Jag funderar lite över saker som kvalitet dessa vagnar emellan. Vilken är roligast att köra? Är trean för liten om man ska ha in en barnvagn där bak? Skiljer det mycket i prestanda, både rakt fram och när det svänger? Skiljer det mycket i driftskostnad? | |
|
Att trean är roligare att köra är nog de allra flesta överens om, likaså att femman är komfortablare. Det är svårt att ge en rekommendation åt någon annan i det valet, man måste nog prova själv. Femman är utan tvekan kompetent på vägen, men för den som verkligen kör hårt i kurvorna är det tveklöst trean som ger mest behållning och går fortast. Jag har kört med barnvagn i både E36 och E46, det har gått alldeles utmärkt, men det gäller att välja rätt barnvagn. Det finns stora åbäken som kan bli svåra att få in. |
|
| Tillägg, jag ser att du talar om 3-serie Touring. Min kommentar om barnvagn gäller 3-serie sedan, touringen är naturligtvis mer lämpad för barnvagn. | |
|
Nockenwelle>> Tyvärr, eller det kanske är fel uttryck, ibland måste man begränsa urvalet av bil då andra faktorer än jaget bestämmer;-) Hellst vill jag ha en 330ci då jag tycker den har snyggast design. Vanliga 3-serie sedan blir för liten där bak, 5-serien Touring har inte designen som tilltalar mig. Man är lite i kvalet och valet vad man vill prioritera, sport eller komfort. Är du nöjd med din 330? Inga större problem? |
|
| Vilken årsmodell tittar du på tomas?? | |
| Enda problemet med min 330 har varit byte av en kamaxelgivare, annars bara att tanka, fylla på spolarvätska, byta torkarblad och sådant som hör den vanliga driften till. Bilen har fungerat bra på långfärd, den rymmer mig, min fru och våra två barn med semesterpackning, den fungerar bra även vid bankörning. Med andra ord är jag mycket nöjd. Det största besväret var nog att få tag i 17" dubbdäck. | |
|
Benn>> Jag är sugen på en 02'a 330 eller en 00'a och framåt 530. Men det lutar nog mest åt en 330. Jag har alltid haft inställningen att man inte ska köpa större bil än vad man behöver då det oftast brukar innebära större driftskostnader och mindre körglädje. Och stämmer det som Nockenwelle skriver att man får plats med familjen i en 330 så låter det kanon. Om jag har förstått det hela rätt så kom det nån facelift 02, så det får bli en 02'a eller nyare isf. Tyvärr så klättrar dom över 200':- om man ska ha en s-såld så jag får drömma vidare några månader och spara. |
|
|
Till mitt påstående att jag får in hela famlijen bör jag kanske göra ett par förtydliganden. För det första är varken jag eller min fru särskilt storväxta och våra barn är under 8 år. Är man själv storväxt, samt har tonårsbarn i tillväxtspurt blir det kanske annorlunda. Vi åkte till Danmark en vecka förra sommaren och hade med oss det som behövdes, plus ett tält och två sovsäckar. Det går in i bagageutrymmet, men man får packa med lite eftertanke och undvika hårda kantiga väskor. Själv ser jag inte det som något större problem, trots allt är det på sin höjd tre gånger per år som jag behöver göra detta. Resten av året sätts aldrig utrymmena på prov. En nackdel är den lilla öppningen till bagageutrymmet. Försök klämma in en CRT-skärm i kartong. Detta är i och för sig något som många moderna sedaner lider av, här har ju en touring en klar fördel. |
|
|
Touring är nästan ett krav just pga. den anledningen du skriver, dom flesta små sedander idag har bara ett litet brevinkast där bak. Min fråga beträffande familjebil eller inte är ur barnvagnssynpunkt. Första tillökningen är på gång så man kan säga att utrymmesbehovet är barnvagn, två vuxna och en barnstol. Beträffande skärmen så har jag också råkat ur för detta. Hade för många år sedan en 323-E30 och inhandlade en 17 tums skärm till datorn. Kartongen gick inte att få ned i skuffen utan fick ställas i baksätet. Dock kanske jag ska tillägga att bilen inte ska ställas i skamvrån för detta, snarare att förpackningen var smått överdriven. Bilen användes senare vid en flytt från en tvårumslägenhet och klarade detta galant med takräcke. |
|
| OK. Minsta barnet i vår familj har detta år lämnat barnvagnsstadiet, men då jag köpte 330:in hade vi fortfarande en sittvagn och det gick bra att ha med den plus packning för en sommarvecka i fjällen. Dessförrinnan hade jag en E36 sedan (knappast större bagageutrymme) och där gjorde vi motsvarande med liggvagn. Vi valde dock i bägge fallen så små vagnar som möjligt. Stora kombivagnar skulle nog ha visat sig betydligt mer problematiska, men i en Touring borde det väl fungera, fast det har jag aldrig provat. Om jag inte minns fel har väl Touringen även ett något rymligare baksäte än sedanen. | |
|
Personligen tycker jag att 3-seriens touring är för liten när man har ett litet barn (=liggvagn). Även om du inte väljer de allra största kombivagnarna så kommer vagnen ändå att ta upp en stor del av bagaget. Visst kan man montera av hjulen på vagnen och på så sätt packa mer effektivt men det känns som ganska opaktiskt. Bäst är väl att provpacka en 330T för att se hur det funkar. Hade själv en 5-serie touring när min grabb födde och det funkade men när vagnen var lastad så var det inte överdrivet mycket plats för annat och med barnet i sin stol så vill man ju inte ha någon packning i baksätet pga skaderiskt utan allt ska ju vara där bak. Bytte sedan till en V70 och då upplever man t o m 5-serien som liten i bagaget. Det går nog att ha barnvagn i de flesta bilar men fråga är ju hur praktiskt man vill ha det eller hur mycket av det praktiskta man vill offra för att ha en mindre sportigare bil. ___ //Ulf |
|
|
Jag har en 330 Touring, och kan packa in en Emmaljunga liggvagn (med hjulen på) och typ, en ryggsäck, två vanliga sportbagar och lite småplock runt om. Och då går det ändå att dra över insynsskyddet!! Drar jag upp lastnätet i taket så kan man nästan packa lika mycket till ovanpå det andra... |
|
|
Det kanske inte skiljer så mycket mellan 3- och 5-serien. Den stora skillande med V70:n är att man kan har vagnen på längden vilket gör att du får en rejäl bredd kvar att last på vilket är bra då man inte alltid har mjuka väskor som ska med. Rille330: Hoppas du alltid har lastnätet i taket när du kör med ditt barn i bilen. ___ //Ulf |
|
|
En kommentar; 5-serien är mycket rymligare än 3-serien (båda touring). Särskilt om man vill lasta in barnvagn. 5-seriens bagage saknar utstickande hjulhus och lasttröskel och är helt slätt. Se bara till att barnvagnen har infällbart handtag så att man kan få in den på längden. Även i kupén är skillnaden stor, barnstolar tar mer plats än man tror. Vill man ha komfort och utrymme är 5-serien ett givet val, vill man prioritera storlek och körglädje men trixa mer vid packning (och kanske avstå från att resa ibland för att det blir "bökigt"), välj 3. /M Min bil: Länk |
|
|
Har en teutonia mistral går utan probs in i E30 touringen, det j*vliga är att lyfta den över den ca 2dm höga lasttröskeln (genomtänkt kombi : )). Till slut fick jag säga till tjejen att sluta packa allt i vagnen innan jag lyft in den... Med vagnen på plats får jag in ca: 3 välfyllda icakassar, plus att man kan lägga en hel del i vagnen. Jag har ävenfunderat på att sätta ett spänne på ryggstödet för att kunna luta upp vagnen mot detsamma, men det har inte blivit av då jag inte har känt behov av det utrymmet. /Niklas |
|
|
Jag tackar för alla svar i barnvagnsfrågan:-). Det verkar inte vara några större problem att få in en sådan plus lite packning i skuffen. Jag har idag en V40 och en Emmaljunga liggvagn och den gick in utan problem på tvären. Sedan är har jag ca. 30 cm mellan vagnen och insidan på lasttröskeln. Jag är strax under medellängd och när jag sitter optimalt fram så har sambon gott om knäutrymme om hon sätter sig bakom mig. Jag upplever dessa mått som ganska rymliga för 4,5 meter bil, alltså det är gott med plats för ändamålet. Så med detta facit i hand så vill jag inte ha en mindre bil för då känns det som att det blir trångt. Möjligtvis att jag kan tänka mig ett mindre bagageutrymme då spargrisen är lite tunn för tillfället och bilbytet skjuts fram lite, och då har förhoppningsvis den framtida nedkomsten vuxit till sig så att en mindre barnvagn krävs. Ni som åker E46 Touring, hur upplever ni baksätesutrymmet? Kanske en dum fråga för det enklaste är ju att jag själv tar mig till en BMW-handlare och provar själv:-). |
|
|
Men du åker du på nästa smäll: En riktig barnstol istället för babyskyddet. De tar BETYDLIGT mycket mer plats, ett smart drag kan vara att vänta tills dess och sedan provmontera stolen i de objekt du funderar på. Det kan skilja sig ganska mycket hur mycket utrymme som blir kvar, beroende på vilka vinklar stolar, vindruta, sittdyna och instrumentpanel. Fick t.ex gott om plats för stolen bak i mitten i E30:n men det var kört i mina föräldrars 9-5... /Niklas |
|
|
ElNiko>> Barnstol, babyskydd? Jag är dåligt insatt i skillnaden. Babyskydd, jag har något som heter maxi cosi med en liten bygel som man kan bära barnet i, är det babyskydd? I nuvarande bilen har jag airbag på passagerarsidan så jag måste ha nykomlingen där bak. Heter det barnstol när dom blir äldre? Kan man inte ha den i baksätet? Du får ursäkta mina frågor men jag har inte tänkt så mycket på dom bitarna. Fick denna "grejen" som är till nyfödda och har inte tänkt så mycket mer på det. Men nu när du nämner det så växer ju självklart barnet ur den, har inte tänkt så långt bara. |
|
|
Maxi cosi är ett babyskydd, dvs den typen som bär barnet i och som man spänner fast i bilen varje gång man ska använda det. Detta har barnet har upp till kanske 6-8 månader. Sedan blir det en bilbarnstol vilken monteras bakåtvänd fast i bilen. I stort sett alla kan användas både i fram- och baksäte och en del kan även användas när barnet blir ännu större och ska sitta framåtvänd. Det är en djungel men går man till en bra barnaffär så kan dom detta. Problemen med babyskydd är att vissa bilars bälte är för korta för att kunna spänna fast stolen. Brukar inte vara problem i BMW men t ex V70 var på gränsen och Corolla var inte i närheten. Bilbarnstolar kan sättas fast på olika sätt men i regel är det en kombination av bälte och remmar som fästs t ex i framstolen stag undertill. Den här stolen kräver som sagt lite plats för att monteras rätt men det är ju bara att fråga i en affär så vet dom vilken stol som passar bäst i respektive bil. ___ //Ulf |
|
| Just detta med otilräckligt långa bälten har jag också stött på, dock aldrig på en BMW. Kanske BMW dimensionerar sina bälten efter rejält tilltagna bayerska ölmagar, vilket också händelsevis råkar vara bra för den som vill placera sina barn på ett skyddat sätt i bilen. | |
|
Som programmer säger så kan bilbarnstolen sättas vart man vill i de flesta bilar. Men i en del bilar så får man nästan ingen plats över i sätet framför om man sätter stolen rakt bakom, som t.ex i mor och fars 9-5:a. Då blir enda allternativet att sätta stolen fram och få krockkudden urkopplad/borttagen, eller att använda passagerarplatsen fram som ett nödsäte där man sitte med pannan i rutan... Sen är det ju säkraste platsen för barn i bil just i mittsätet bak, så det kan ju vara trevligt att ha den möjligheten. Angående "korta" bälten, så gick det iaf på det babyskydd som vi använde (hyrt på BB) att dra bältet en alternativ väg om det inte var tillräkligt långt. Själv valde vi den bilbarnstol som fått bäst betyg i de tester vi sett: Akta Graco Cosmic, finns en liknande modell från AktaGraco som inte har ställbar sittlutning för barnet och då kostar lite mindre. Så där i efterhand kanske man skulle ha tänkt lite mer på hur stor plats den tar i bilen, och lite mindre på coola lutningsfunktioner... /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.