|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Okey för att inte steget skall få in den effekt som H/F steget ger? Men varför skall jag bara koppla inn H/F:n på vä sida och inte på bägge? Orkar inte H/F:n med 2st kraftigare högtalare? |
|
Robsarve |
H/F är i mono, alltså går kablarna ihop vilket gör att du paralellkopplar utgångarna på steget (eller radiomodulen) på två paralellkopplade högtalare i så fall. Inget vidare snällt (skyddskretsarna lär gå in ) och trist med mono i framsystemet. Ett alternativ för dig med sparat slutsteg är en extra hög/lågomvandlare till H/F signalen och en reläsats som växlar före steget tycker Erik |
|
Men om jag bara kopplar in mig på vä kanal (hänger på H/F kablarna i dörren)och sen reläar remoten till steget så går det bra? Går navin genom radiomodulen så den kommer låta som vanligt iallefall?? |
|
|
Jag har laborerat lite med HF-delen (framhögtalarna med dubbla spolar) i E39. Dessa ligger parallellt, konstigt nog "läcker" inget ljud från "musikspolarna" mellan hö/vä dörr. Men jag hade nog ändå satsat på en separat HF-högtalare och i kombination med separat muting av ljudet från stereon, gärna med lite tonande upp/ner om möjligt, helt kort. Det blir ett himla klippande annars när tanten i navigatorn pratar på, och det blir irriterande när musiken klipps av och kopplas på osv. Jag har dels HF-ljudet från originaltelefonen med muting som vanligt i stereon från denna. Den har som bekant rätt lång fördröjning efter samtla innan ljudet kopplas på igen. Sen har jag på samma HF-högtalare en mutebox med relä för att länka in ljudet från en Bluetooth HF till ficktelefonen, samma signal mutar även stereon och det funkar också bra. Om reläet däremot skulle klippa effekten från stereons (eller yttre) slutsteg direkt så blir det hårda klipp. Jag testar i mellanåt med separat HF-högtalare, specialgjord för tal, hörbarheten blir klart bättre än med bilens dörrhögtalare. FP |
|
| Det är ju redan en massa klippande original så värre kan det ju inte bli.Har fortfarande inte listat ut om navi tanten går genom H/F kablarna eller genom högtalarkablarna. Jag har funderat på en separat högtalare för H/F:n , det ser ut att finnas plats för en i kåpan under handsfacket om man gör en 12mm:s baffel men jag undrar hur det skulle låta och om navi pratar genom H/F:n så vill jag nog inte ha så. | |
|
Jag får laborera lite men eftersom radiomodulen mute:ar när H/F:n är igång så borde jag ju kunna reläa H/F kabeln satt den bara är ansluten till Hög/Lågnivå omvandlaren när jag pratar i telefonen(på ena kanalen endast). Egentligen skulle jag ju också behöva reläa radiomodulens högtalar utgång så den bryter när telemuten går in men jag är rädd för att ett relä kanske försämrar ljudet på den kanalen då. |
|
Robsarve |
Gissar på att Navitanten går igenom radiomodulen. Gör iaf det på Professional. tycker Erik |
|
Hewi: Har du den nya kontakten på radion? På den nya radion sitter där iaf en ingång för handsfree Länk Jag fick efter mycket om och men tag på en adapter för ändamålet Länk Våra svenska bilradiohandlare var helt ofårstående och vill pracka på mig en mutebox. Enligt WDS skall bilar med den nya kontakten inte ha dubbla talspolar i högtalaren. På radion med den gamla kontakten går tel.ljudet via omkopplingbox osv till högtalaren med dubbla spolar. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Olja:Jag har gamla kontakten och gamla högtalarna har dubbla talspolar men nya har enkla talspolar. | |
| Det lutar åt att jag monterar 2 st 3"are under instrument panelen , tror det blir bäst så också behöver jag inte påverka ljudsystemet med H/F:n. | |
|
Nu har jag skaffat högtalarkittet till min E39 -01. Tack Jonas för snabb o enkel leverans i Stockholm. Installerade i helgen. Jag följde den förträffliga installationsguiden. Det tog nog lite mer än två tim, men som vanligt brukar jag göra varje sak två ggr ;-) Resultatet blev ett riktigt lyft, inte så att BMWn står och rister när jag spelar, men ett distinkt, rent fint ljud, helt njutbart. /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
Har en 525it-03 som behöver ett högtalar byte i framdörrarna. Det står på dörrsidan att det finns en airbag där!!!??? Kan det vara så och i sådanafall vad ska man se upp med när man öppnar dörrsidan? Tackar annars för en bra beskrivning Tobmag |
|
|
Airbag i dörrar är väl nästan standard på nyare bilar. Den sitter kvar i dörrens chassi, inte på dörrsidan. Försiktighet skadar aldrig men om du bara ser till att nyckeln är frånslagen så är det OK. FP |
|
Robsarve |
Airbagen är en plåtlåda med en gul kontakt på. Om du kopplar ur kontakten, slå INTE på tändningen! Då fellarmar airbagsystemet och måste in och nollställas på en BMW-verkstad. Det tar de 400:- för... |
|
Tackar......... Då återstår bara högtalar inköp och montering :-) Tobmag |
|
|
Airbagen är "klumpen" som sitter med 4 plåt stag i bildens vänsterkant: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Robsarve |
Ville bara tala om för er som handlat ZR5.0 att tidningen hifi och musik i novembernummret testade tio olika 5,25" kit upp till 1700:- -Hur det gick... gissa! :-) Glad idag! |
|
Lånar tråden lite eftersom jag trodde att jag skulle hitta en guide i den.. Skrapar i vänster framhögtalare, hur får jag loss den? Är det bara att snäppa ut den med ngt halvvasst eller? Tänkte att jag skulle kolla här på AP innan jag gick loss på dörren.. |
|
|
Du måste plocka av dörrsidan innan du kommer åt högtalaren, sen sitter med 4 skruvar vill jag minnas. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tack för tipset! Då vet jag hur man gör... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.