|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Det skulle vara intressant att se hur mycket olika led orsakar kostnaden för en produkt. Om vi tar ett oljefilter t ex, hur många procent står egentligen olika moment som produktutveckling, tillverkning, marknadsföring, butik, distribution, administration, etc. Min gissning är att de två första, som är de enda som egentligen påverkar produktens kvalitet, står för en mycket liten del av den totala kostnaden ut till kund. I så fall kan uttrycket "man får vad manbetalar för" ifrågasättas. Är det på detta vis ser jag inte att Biltemas låga pris per automatik skulle sammanhänga med en sämre produktkvalitet. | |
|
Nockenwelle. Mycket intressanta tankar. Jag kan bistå med en lite info som kanske kan mana till eftertänksamhet. Ericsson har en mobiltelefonfabrik i Shanghai Kina. På den tiden då mobilerna hette GH337 och liknande så kostade en sådan mobil ut från fabriken 12 kr styck utan batteri...... Sug på det och fundera på vad vi fick betala för samma nalle i butiken, med eller utan abonnemang.... |
|
Lundqvisten |
En sådan nalle köpte jag omkring 1995. kostade då 2.995:- Utan abonnemang. Nog för att varorna är billiga i China, men 12:- är ej med sanningen överensstämmande, dessutom tillv dåtidens aktella mod GH337 i Sverige. Till ett betydligt dyrare pris. |
|
Lundqvisten. Möjligen att modellen är fel, men priset 12 kr per styck utan batteri är rätt. 12 kr är alltså priset för telefonen för Ericsson att tillverka den i den fabriken, ink allt utom batteriet. Uppgifterna kommer från mycket säker källa inom Ericsson, som hade en topposition i just den fabriken i Kina. Jag känner denna person personligen.... |
|
Lundqvisten |
Jag betvivlar starkt att det överhuvudtaget går att tillverka en tekniskt avancerad mobitelefon för otroliga 12:- Bara de lösa komponenterna överstiger vida detta ditt pris 100 gånger om. |
|
Varför skulle det vara omöjligt? Dom köper ju knappast komponenter på Elfa. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Lundqvisten |
Det är "helt omöjligt" att tillverka en Ericsson mobiltelefon för 12:-spelar ingen roll om delarna så vore skänkta till fabriken, det kostar ändå betydligt mer än dessa 12:- bara för att montera ihop mobilen. Jag importerar varor från Hong kong China varje månad..jag vet på ett ungefär hur stor deras vinst är på vissa varor. (Och inte är det nägra 3000%) |
| Biltema är ett lågprisföretag som säljer lågprisprodukter. Ta dom för vad det är. Lågpris betyder inte nödvändigtvis usel kvalitet, det kan tom vara hyffsat. Men du får som med allt annat de du betalar för... | |
|
Lite OT men men... Lundqvisten: I en automatiserad fabrik för elektroniksammansättning, så beror kostnaden helt och hållet på produktionstakt samt komponenternas kostnad, och vid stora volymer är komponentkostnaden så gott som alltid låg. Därför ser jag inget hinder för att telefonen i fråga skulle kunna produceras med denna kostnad/styck. Men man bör komma ihåg att man då troligtvis inte belastat produkten med kostnader för utveckling av produkt, produktionsystem/maskiner och lokaler. Som det har sagts tidigare: En BT produkt kan mycket väl komma från samma underleverantör som "orginaldelar", men det kan lika gärna vara rena skräpet. Så länge man har detta i åtanke och använder hjärnan så kan man göra fina fynd på BT. /Niklas |
|
Lundqvisten |
Hela inlägget ang Ericsson mobilen GH-337 för 12:-bygger på felaktig info. Ericsson hade ej någon tillverkning av mobiler i Asien under 90 talet. Inte mod: GH 337 samt ej heller någon annan ericsson modell. Om det nu ej handlade om en leksaksmobil som så ut som en ericson mobil ? |
|
Lundqvisten. Hör nu här. Jag kan medge att jag minns fel om exakt vilken mobitelefonmodell av Ericsson det handlade om. Men infon har jag fått i första hand av den högst ansvariga för den fabriken som ligger i Beijing Peking, inte Shanghai som jag skrev tidigare. Jag känner denne person personligen då han ingår i bekantskapskretsen. Dessutom har andra nära bekanta varit nere och hälsat på denne person i Kina. De kom hem med glada minnen och snygga Ericsson-jackor m.m. Det är inte så himla många år sedan, gissningsvis runt -97 eller nåt sådant. Vid en middag vi hade alla tillsammans så berättade han just detta vilken kostnad varje nalle kostade utan batteri att tillverka. Alltså det pris som Ericsson hade för att få den färdig. Och det var alltså 12 kr stycket plus batteri laddare och annat.. Faktum var att batteriet var var dyrare än själva telefonen, vilket poänterades. Men du behöver inte tro på mig, för självklart vet du mer chefen på fabriken..... Som inte ens finns enlig dig..... |
|
|
Missade lite i inlägget, så här skulle det ju stå... "Men du behöver inte tro på mig, för självklart vet du mer ÄN chefen på fabriken..... Som inte ens finns enlig dig....." På tal om fabriken ja. Kika på punkt 24 i denna länk. Länk |
|
Lundqvisten |
Punkt 24. Är ett nyligen utfört "projekt" om Ericsson co.Ltd. |
| En low-end telefon kostade ca 25-35 kr att tillverka i miljonvolymer för ett år sedan, inkl emballage och paketering. Vad en 337 kostade när det begav sej vet jag inte. | |
| Sorry, fel .. Inte kronor, dollar :) | |
|
Lundqvisten. "Punkt 24. Är ett nyligen utfört "projekt" om Ericsson co.Ltd." Är det du eller jag som inte kan läsa.....? Punkt 24 = The Ericsson Mobile Communication Factory (Beijing) 1997 Factory buildings Ericsson Mobile Communication Co. Ltd.(Beijing) Kan det vara så enkelt att det handlar om just Ericssons mobiltelefonfabrik i Beijing, som färdigställdes 1997.....? Vad gör man i en mobiltelefonfabrik....? Är tillverkning av mobiltelefoner en allt för vågad gissning...? Året var 1997, och då hävdar du å andra sidan att Ericsson inte hade någon mobiltelefontillverkning i Asien. Saken är alltså klar, Bejing ligger strax utanför Tollarp i Skåne..... ;-) Hur som helst. Även jag tycker att 12 kr/nalle naken och utan laddare batteri bruks eller kartong, låter helt sjukt och fel jag med. Men de uppgifterna har jag alltså fått från dåvarande chefen för denna fabrik strax utanför Tollarp..... Han betonade alltså att själva batteriet var klart dyrare för Ericsson än nallen naken. Detta var alltså priset för Ericsson, inte det priset de sålde den vidare för. Tro det eller ej. |
|
|
Låt säga att jag ev. skulle ha hört fel, men jag tror inte det, att det skulle ha varit 12 $ istället för kronor. Det skulle ändå vara sjukt lågt. Men vad tycker ni, om chefen för en fabrik säger att det kostar si eller så mycket, skulle nni tro honom då, eller sprätta upp ur stolen och vråla -du ljuger din okunniga luns, det har väl inte du minsta aning om vad det kostar.....- ;-) |
|
|
Jag tycker att 12skr låter rimligt med tanke på produktionsvolymerna. Det tillkommer ju som sagt en hel del kostander innan telefonen når konsumenten. Bla utvecklingskostander (tillkommer innan produktion iofs), batteri, laddare, packetering, marknadsföring och transporter för att nämna några. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Oj! Nu är vi off topic! :-) 12 kr tycker jag låter orimligt lågt. Får man ens en ASIC tillverkad för 12 skr så är det billigt, även i miljonvolym. Det krävs inte mycket branchvana för att räkna ut ungefär vad en telefon kostar att bygga i volym. Exakta siffrorna är ju däremot rätt hemliga. Om en inblandad läcker ut uppgifter om det så bryter han troligen mot NDA och det finns nog jurister som har en del synpunkter på det. En grov gissning: IC $7-10, PCB + diskr.komp $4-7, minnen $2-$5, display + batteri $6-9, mek./plast + test + montering + packning + kartong $3-9, laddare $1-2. Så runt $25-$30 är troligen rimligt, inkl fabrikens markup. Efter trekorvars påslag, logistik och återförsäljarled så är man uppe i $100. Nu har jag inte jobbat med sånnthär på ett år, så det är väl ännu billigare att tillverka nu. |
|
|
Visst, vi är OT, men det var ju svar på och ett exempel på en ställd fråga eller yppad tanke tidigare i tråden. Hur som helst. Jag är inte expert på detta med priser för att tillverka detta. Men det är ju ändå rätt intressant, för att inte säga komiskt, att folk här i tråden benhårt verkar veta mer än högsta chefen på fabriken som tillverkade de telefoner som inte ens tillverkades i Asien.... ;-) Vi kan ju spåna lite på dessa 12 kr för endast nallen utan batteri eller någonting annat. Batteriet var klart dyrare än själva nallen, så vad ska vi dra till med där då? 30-40 kr? Sen har vi ett gäng manualer på div. olika språk, förpackningar för varje enskild del samt kartongen. Det är ju inte omöjligt att en färdig packad produkt då kan landa på över 100 kr st. Jag vet inte utan gissar bara. Men åter igen, chefen för fabriken sa vad mobilen kostade för den att producera per enhet utan batteri och annat, och det var 12 kr. Om han sen var sinnesförvirrad, dyngfull, eller ljög som en häst vet jag inte, men har ingen anledning att tro så. Men det känns ju betryggande med att ha en samling experter här i tråden, som t o m. kan berätta att Ericsson minsann inte hade någon mobiltilverkning i Asien under 90talet. Så den lär väl ha varit en synvilla fabriken som mina bekanta gick på rundtur i då de besökte denne chef i Bejing 1997. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.