AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.055

Vilken biltema delsyntet?

Sida 1 av 7
Ro
131
RodM
320i -86
Hej!
Tänkte byta olja i min -86:a. Brukar köra på Q8:s delsyntet formula extra plus, tror jag den heter,en svart flaska.
Men tänkte om de finns någon motsvarighet i Biltemas sortiment som man kan hälla i för att spara några slantar.

..::Robban::..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör på Biltemas helsyntet 5W-40. Den är riktigt bra och dessutom billig!

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ro
131
RodM
320i -86
okey, så de är inga konstigheter att tappa i helsyntet då? Jag har kört med delsynteten i ca 4 år nu.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inga som helst problem. Den oljan är med största sannolikhet mycket bättre än den delsynteten som du körde med innan.

///Jesper
Ro
131
RodM
320i -86
Perfekt,då blir de den. 189 spänn 4 liter, de är ju inga pengar knappt. Tack Dredd för tipset

Ro
131
RodM
320i -86
men, såg att de fanns en 5w-50 olja för samma pris. Är den inte bättre då?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det beror på. Har du en motor som slammra mycket kan 5W-50 oljan vara bättre. Men den har sämmre klassning än 5W-40 oljan.

///Jesper
Ro
131
RodM
320i -86
Okey. Moton låter väl inte särskilt jättefint direkt. Tickar o knackar en del.

Hejsan. Jag tänkte fylla i motorolja i min 325-88. Men jag vet inte vilken olja som är i förut. Vilken olja kan ni rekommendera från OKQ8 eller mekonomen isf ? nånting bra och billigt :-) Bilen började ticka lite igår och idag så började "motoröl"-lampan lysa.. kan det ha något samband?

Xy
252
Xyris
520i -93
BILTEMAS OLJA ÄR SKIIIT!!! Häll inte i den i era bilar!! Jag har en polare som är proffesionell mek, och som själv haft en e30. Han har flera exempel på motorer som skurit ihop av biltemas olja. Idag åkte jag iväg och köpte 5w -50 för att bya i min 320i, innan jag han ha i den så slog jag en pling till honom, vilket ledde till att jag efteråt genast stack och lämmnade tillbaks sumpen. Varför chansa med nått så viktigt som oljan!? Var rädd om era pärlor! Satsa på en riktig kvalitets olja, quaker state, eller mobil1.

>>>Need for Acceleration>>>
Carl Adam Andersén
Xyris: Bara humbug, jag tvivlar starkt på att det var oljan som gjorde att de skar. Klassningen på Biltemas olja är tex bättre än den oljan som fanns när din bil tillverkades.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Xyris:
Läs följande:
Länk
Länk
Länk
med mera. med mera.

Sök på forumet så kommer du se att biltemas helsyntet 5W-40 är riktigt bra. Jag kommer själv att byta till den i min E30 i helgen.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Lundqvisten
Det är absolut inget fel på Biltemas utmärkta motoroljor, det är exakt samma olja som Statoil saluför till ett betydligt dyrare pris.
Har förresten en granne som kört sin volvo 244 på Biltemas olja sedan den var så gott som ny. Den fungerar perfekt trots 38000mil, Så snacka inte skit om Biltemas superbra motoroljor.
Bättre olja får man leta efter till det bottenlåga priset..
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kvalitet och Quaker State är inte synonymt i min värld, har haft tvivelaktig marknadsföring och allmänt udda rekommendationer.
De värsta skrönorna om olja har jag hört från bilmekar och fordonselever.

Den ena av våra 325or har gått på Biltema helsyntet i 500 mil och det har inte varit några som helst problem trots bankörning, dock får den oljebyte med 300 mils intervall.

Föredrar dock Castrol RS eller Mobil 1 i M20.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
ho
86
hovang
318is -90
Man ska inte fråga bilmekar om olja, man ska fråga folk som jobbar med motorkonstruktion eller har motsvarande kompetens på annat sätt. Om du gör det får du svaret att Biltemas olja är utmärkt. Det enda du ska bry dej om är klassningen. Varumärket är bara marknadsföring.

Jag skulle akta mej för att lyssna på någon som säger att hans motor skar för att han körde Biltemaolja i den. Fråga gärna vilket undersökningsarbete han gjorde för att komma fram till denna slutsats.
Man får för vad man betalar för !!! Kan jag ju bara säga....

OM biltema olja är så bra varför körs den inte i race ?????

JO för att den klarar klassningen men orkar inte emot påfrestningar lika mkt som en bra olja gör, hur mkt pengar lägger Biltema ner på att utveckla oljan. JO minimalt märken som castrol och mobil, jo nämligen miljoner. Säkert vi som pyntat utvecklingen men i utbytte får vi bra olja i våra bilar...

''Klassningen på Biltemas olja är tex bättre än den oljan som fanns när din bil tillverkades'' Har man hört många gånger...

Vet inte hur vissa tänker ju gammlare en motor blir desto bättre olja kräver den. Oftast så rekomenderas standard oljor till bilar som nya men då man lämmnar in bilen frågas man om man vill ha bättre olja !!! Jo i tanken vill ju de sälja dyr olja och tjäna mycket men på andra sidan kommer motorn att slitas mindre genom tiden om den få bra olja.

Biltema olja kanske klarar klassningen men orkar inte motstå stora påfrestningar direkt kan jag säga med 100 % säkerhet då jag ha testat...

Jag har ägt en BMW 520 e34 (tre månader) hällde i biltemas helsyntet då 5-40w . Som sagt har jag bly fot, det gasas ganska friskt lite för ofta kanske men till snuft förnuft. Efter ca 200 mil körning ser jag att ca 1 liter olja har brunnit bort samtidigt ser den ut som att den har gått 2000 mil om inte mer luktar bränt och helsvart och tunn... =Mycket sliten olja.

Bestämmer föratt byta olja, köper castrol olja och kör ca 400 mil och kontrollerar oljan. Till min förvåning så var oljenivån på max oljan tjock och luktar inte bränt och brun svart till färgen som olja ska ha. Trots att jag gasde på ordentligt för att kolla om hur mkt oljan klarade samtidigt körde jag dubbelt så långt..

= Biltema olja kan man köra mindre sträcka men mindre blastning som bidrar till mkt dyrt i slut ändan.

Tex: Byta vart 4-500 mil (Biltema Olja) låt oss säga att man ska serva vart 1500:e mil. Allså mellan servicarna ska man byta 3 gånger (3* ca 200 kr =600 kr) så snål som man är köper man säkert oljefilter från biltema som ska bytas minst två gånger under den perioden pga den dåliga konstruktionen ( säg 100 kr)

Att åka till Biltema tre gånger kostar pengar och att byta oljan kostar pengar okq8 hall om man inte vill bli smutisig om kläderna. Allså säg minst 300 kr då de på okq8 deb minst en halvtimme a 96 kr timmen.

Slutsats biltema a 1500 mil 600 olja + 100 filter +300 jobb, hyra soppa = 1000 kr plus säkert massa tid

Tex 2 :

Köpa castrol gtx eller mobil 1 eller en bra olja för ca 5-600 kr
Köpa mannfilter olja ( säg 100 kr st)
Okq8 hyra, soppa och tiden låt oss säga 100 kr

Allså 1500 mil 5-600 kr +100 +100 = 700-800 kr

Oj blev billigare att åka DYR olja föratt man inte behöver byta så ofta för att den motstår mkt större påfrestningar och är utvecklad olja.

Snåla på ett smart sätt Istället, Tänk smartare en castrol/mobil olja kan man köra minst 1000 mil hård körning om inte mer.

KOM igen så ni säger om jag köper biltema helsyntet olja för ca 200 så är den lika bra som en okq8 olja el kanske lika bra som castrol mineral olja ???

Va har hänt med er kom igen låt inte snålheten bedra er

NU har jag sagt mitt och framfört mina erfarenheter så tycker jag, bryr inte mig vad ni andra säger längre försökt råda er för eran plånboks skull och för bilens bästa. Förlåt för den långa inlägget

Trevlig >Helg

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Vill ni köra på en garanterat bra och löjligt billig olja ska ni välja Agrol Spektra som finns hos Granngården, det är en riktigt bra olja som jag vet att många användt mycket framgångsrikt, även i racebilar......
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Danieel, tyvärr håller inte ditt resonemang eftersom Biltemaoljan är i princip lika bra som nästan vilken annan motsvarande olja på marknaden som helst! Skillnaderna i oljekvalitet är extremt mycket mindre än vad oljebolagen vill få oss att tro genom reklam och sponsring i racingvärlden! (bara för att det står t ex Mobil på en F1-bil, gör inte det automatiskt att den olja man använder i en sådan bil ger bra egenskaper hos oljan i din bil...) ;o)

Din "något" snedvridna och felaktiga resonemang om relationen mellan slutpris ut till kund och oljans kvalitet, visar också på att du inte har riktig koll på läget.
Fundera lite kring vilka marginaler återförsäljarna/verkstäderna har på motorolja! (prispåslaget är inte långt ifrån 100% i återförsäljarledet!)Det är marginalen som Biltema har kapat ner, och det är därför de kan hålla så låga priser. I Sverige finns det förhållandevis få oljebolag, men i t ex Tyskland finns det mängder av oljemärken som du troligen inte ens har hört talas om, men som säljer mer olja i Tyskland än vad t ex Mobil och Castrol gör i Sverige.
Dessa "okända" oljor är också bra trots att man inte har sponsring i racingvärlden...

Personligen skulle jag mycket hellre använda Biltemas syntetolja före Castrol GTX! GTX är för övrigt ingen riktig syntetolja, utan en högraffinerad mineralolja.

Biltemas oljefilter litar jag dock inte på, eftersom de inte är klassade enligt oberoende testnormer och/eller biltillverkare!

Har du inte tänkt på att den syntetiska Biltemaoljan förmodligen tvättade rent din motor från gammal smuts innan du slog i Castrol-oljan - därav färg/lukt på båda oljorna?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Carl Adam Andersén
Bara väntade på oljekungen :)

Lundqvisten
daneel: Dina förslag Mobil 1 samt Castrol GTX dessa ultra tunna "Knack-oljor" ger jag ej mkt för. När jag sist använde Mobil 1, så klapprade ventilerna som attan, samma sak med GTX blasket. Allt detta störande tickande ljud upphörde omg i samband med ett snabbt oljebyte till Biltemas helsyntetiska 5w50.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
De saker jag har handlat på Biltema har oftast slutat i ren förbannelse och sedan sopptunnan så ingen sponsring av mig till denna "affärskedja".

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.