|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Hur blir motorn smutsig invärtes? Om det kommer in smuts i motorn, är inte något otätt då? Är det inte dåligt om motorn inte är tät? |
|
|
halloj! Laddade på lite idag med min kära kärra med biltemaolja i. Fan vad de luktade illa alltså. Vet inte om de beror på oljan eller vad det var. det låg visserligen en rätt vässad bil framför o gasade, så förhoppningsvis var det dennes lukt. men de kändes otäckt, har aldrig kännt sån lukt innan. Ville bara medela om en erfarenhet ang detta. ..::Robban::.. |
|
|
Det var inte min bil det gällde nu, men någon tidigare verkade anse att hans svarta olja efter bara 200 mil var en negativ egenskap. Volvo 480 Turbo |
|
|
En motor blir smutsig inuti helt enkelt för att den används.... Smutsen kommer från bl a. förbränningen så som sotpartiklar div. eländiga syror och restgaser m.m. En viss mängd av detta pressas förbi kolvringarna och hamnar i vevhuset. Där kan det kondeseras oxideras och fan vet allt. Just därför har vi en vevhusventilation för att i mesta möjliga mån ventilera bort det som går att ventilera bort. Med dagens avgaskrav så innebär detta positiv vevhusventilation, alltså att dessa restgaser leds tilbaka in i förbränningen och inte rätt ut i guds natur. Annat elände kommer av olja i sig. Den oxiderar och lämnar då restparticklar och andra oönslade föreninger. Mineraloljan är avsevärt sämre på detta, alltså att oxidera och lämna mer skit i motorn jämfört med en helsyntet. Detta märks som en svart smet som kan lägga sig lite varstans i motorn, och i värsta fall hårdna till lavaliknade hårda kristaller. För att dämpa denna process så innehåller alla oljor solventer och dispergenter, alltså medel för att lösa upp och hindra att det svarta joxet slammar ihop sig till klägg i hörnorna, och se till att det histället hålls svävande som mickroskopiska små svarta particklar i oljan. När så oljan byts så följer alltså detta med oljan ut istället för att ligga i smetiga lager i motorn. Här här alltså anledningen till varför oljan blir svart. En motor som går på mineral blir fortare svart i oljan än en som går på helsyntet. Orsaken är att mineralern själv lämnar mycket mer rester ifrån sig. En helsyntet lämnar nästan inga rester alls i från sig själv, utan den får mestadels bara ta hand om rester från själva förbränningen. Därför är motorer som körs på helsyntet vanligtvis mycket renar inuti än en motor som körs på mineralolja. |
|
|
Men det finns ändå mineralolja att köpa. har den inga fördelar? Jag har hört att gammla motorer mår bättre på mineral. Själv har jag Mobil 1 mineral olja i min 320 -85. Åkte och köpte Biltemas hesyntet 5w50 för att byta häromdan. men efter inrådan av mekaniker och det här forumet lämmnade jag tillbaks den. Man vill ju ha en bra olja till sin gamla motor. Som är skonsam och smörjer väl. Och vad jag läst på det här forummet tvivlar jag starkt på att ha i Biltema. Jag kanske har fel? Men vadå? Bilten lär inte skadas av Mobil1 heller! ;) >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Mineraloljans största fördel är dess lägre pris, och inte mycket annat. Men mineraloljan kan vara bra nog at duga för mångas smörjbehov. Men det är inte den bästa oljan rent tekniskt, där brilljerar helsynteterna utan större konkurrans. Bilmekaniker har tyvärr många gånger udda eller rent felaktiga uppfattningar om oljor och snackar ofta skit om mineraloljan och underhåller skrönorna om synteterna. Men ibland så kan det vara kunden/lyssnaren som inte riktigt uppfattar vad som sägs på rätt sätt. Det kan ju vara så att en mekaniker råder till bruk av mineral därför att motorn är gammal och välanvänd och inte ha rsärskilt stort värde eller ens hela bilen. I det läget är det ofta rätt bortkastat att börja sulla med att byta till dyr helsyntet om allt ändå har funkat bra med billig mineral i 20-30 år. Fortfarande så är synteten en bättre olja om man ändå skulle byta, men det högre priset kanske man aldrig får igen i det läget om man ändå kansk bara har bilen i et år eller två till sen hamnar den på skroten för att karrosen kanske är bortrostad. |
|
|
Jag gick in på Mobils hemsida och saxar detta om sanning och myter om syntetoljor. Rätt intressant att de dementerar påståendena att nya motorer ska köras in på mineralolja för att sen först efter det gå över till helsyntet. Nåt som många verkar påstå vara det som gäller, att det ska köras in på mineral, fast utan att det verkar finnas mycket till seriösa dokumenterade tester som påvisar detta. Länk MYTH: You should break in your engine with conventional oil, then switch to a synthetic oil like Mobil 1. REALITY: You can start using Mobil 1 with SuperSyn Technology in new vehicles at any time, even in brand new vehicles. In fact, Mobil 1 with SuperSyn Technology is original equipment (it is installed at the factory) in: * Aston Martin * Bentley Amage and Bentley GT * Cadillac CTS, XLR, SRX and STS * Chevrolet Corvette * Dodge Viper * Mercedes-Benz AMG vehicles * Mercedes SLR * Mitsubishi EVO * Pontiac GTO * All Porsche vehicles One of the myths that surrounds synthetic oils is that new engines require a break-in period with conventional oil. The fact is, current engine manufacturing technology does not require this break-in period. As indicated by the decisions of the engineers who design the high-performance cars listed above, Mobil 1 can be used starting the day you drive the car off the showroom floor. MYTH: Using Mobil 1 will void the warranty on my new car. REALITY: Mobil 1 with SuperSyn Technology will not void new car warranties, with the exception of the Mazda rotary engine (Mazda does not recommend any synthetic motor oil). Mobil 1 exceeds the API and ILSAC motor oil service requirements for all new vehicles, both import and domestic. If in doubt, always check your vehicle owner's manual or contact your vehicle's manufacturer. Since most new car warranties call for shorter service intervals than those enabled by Mobil 1 Extended Performance, we recommmend you follow the recommendations in your owner's manual while your car is under warranty. MYTH: I need to flush my engine before switching to Mobil 1. REALITY: No special preparation is necessary when switching from conventional motor oil to Mobil 1 or Mobil 1 Extended Performance. MYTH: Mobil 1 and Mobil 1 Extended Performance require a special oil filter. REALITY: While ExxonMobil recommends that you use a high-quality filter, you can use the same type of oil filter that you would normally use with conventional oil. ExxonMobil does offer a very high-quality oil filter that is a perfect companion to Mobil 1. The Mobil 1 Extended Performance Oil Filter contains synthetic fibers instead of the typical cellulose filter media. With a 99.2 percent efficiency rating (under SAE J1858 Multi-Pass Efficiency Test), the Mobil 1 filter is much more efficient than a typical oil filter. Its new high-capacity design stores more contaminants (two times the capacity of the leading brand). MYTH: Motorcycles can't benefit from synthetic oil. REALITY: ExxonMobil offers three Mobil 1 fully synthetic motor oils for motorcycles: * Mobil 1 MX4T is recommended for on-road, high-performance, 4-cycle sport bikes, which are typically liquid cooled. It can also be used in air-cooled engines calling for a 10W-40 oil. * Mobil 1 V-Twin is a 20W-50 oil recommended for 4-cycle V-twin engines, particularly those that are air cooled and tend to run hotter than other types of engines. * Mobil 1 Racing 2T is recommended for two-cycle motorcycle engines that specify the use of a pre-mix, two-cycle engine oil. MYTH: Mobil 1 can't be used in diesel engines. REALITY: Mobil 1 will provide excellent service for passenger car and light duty truck diesel engines (API CF or CD), as well as European diesel cars that require oils to meet specific car builder approvals or ACEA-quality oils. (This is the oil specification used in Europe and developed by European car companies.) Additionally, Mobil 1 Truck & SUV Formula is designed specifically for light-duty diesels that require an API CI-4 oil. Be sure to check the oil quality recommended in your owners' manual for your diesel engine. Heavy duty truck engines that require API CE, CF-4, CG-4, CH-4 or CI-4 should use one of the products from the Delvac® line — Mobil Delvac 1® synthetic engine oil or Mobil Delvac 1300 Super®. Mobil Delvac 1 synthetic oil can help improve fuel economy, extend oil drain intervals, extend engine life, provide enhanced wear/cleanliness protection and reduce oil consumption. Delvac products can be purchased at a large number of truck stops across America and select retail and auto parts stores, as well as ExxonMobil distributors. MYTH: Mobil 1 will leak out of the seals of older cars. REALITY: Mobil 1 does not cause leaks. In fact, new Mobil 1 was tested in dozens of industry standard and OEM tests to prove its seal performance. It is fully compatible with the elastomeric materials from which all automotive seals and gaskets are made. If an older engine is in good condition and does not have oil leaks, Mobil 1 provides the same advantages as when used in a new engine. ExxonMobil recommends taking measures to repair the leaks, then using Mobil 1. ExxonMobil also recommends following the automobile manufacturer's manual for the proper oil to use. |
|
Lundqvisten |
Jag skriver under på att helsynteten Mobil 1. (5W40) får äldre motorer att börja läcka olja. Min förra E30 som alltid tidigare varit helt tät i motorn började plötsligt läcka både här och var efter ett oljebyte till Mobil 1. Bytte omgående till Synpower 5W50 och läckaget upphörde. Vet ej om den högre värme viskositeten hade någon positiv inverkan. Har hört mkt skitsnack om just Mobil 1. Den anses enl uppgift som på tok för tunn, oavsett vad det står för viskositetsvärden på flaskan. |
|
Får jag fråga, om jag skulle vilja fräscha upp min motor, fungerar det att hälla i t.ex. biltemas helsyntet för en billig penning, köra 100-200 mil och tappa ur det (och således få bort den grövsta skiten), och sedan hälla i t.ex. Mobil 1, Shell Helix eller någon annan bra helsyntet? Bilen är en Mercedes 190E 2.3-16, om det gör någon skillnad. Volvo 480 Turbo |
|
Lundqvisten |
Mjolle: Visst, fungerar helt utmärkt, finns många som tillämpar den metoden att använda sig av s.k "sköljolja" för att få helt rent. |
|
CRC har något som kallas invändig motortvätt som hälles i oljan, sen ska man köra en viss tid för att sedan tappa ur den. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Om man misstänker att motorn är skitig invändigt rekomenderas Bilstein Engine Flush. Vet en hel del som provat denna metod och varit väldigt nöjda med resultatet. Använd sökfunktionen för mer info. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Det finns även en metod som heter Pro Tec, som också sköljer ur motorn. Funkade över förväntan på min gamla 480 Turbo, fick faktiskt något högre komp..! Biltema-sköljning frågade jag mest om för att det är en väldigt billig metod att rena motorn en smula. Det kanske man skulle provat nästa gång? Volvo 480 Turbo |
|
| Läste följande finstilta text på Biltema dunken: Placebomotors ACME detergent division. ;-) | |
|
Dr Tinnitus Håller fullkomligt med dig om vad du skriver om BT! Det snackas så mycket skit om dem. Tack och lov för att de finns! De håller ju ner priserna på marknaden. Precis som du skriver är allt inte bra, men man får använda sunt förnuft och erfarenhet. Power Mac Du skriver att de säljer lågpris. Javisst, men du gör ett misstag när du sätter likhetstecken mellan lågt pris och dåliga varor. De flesta varor de säljer, vill jag mena, är bra eller mycket bra. I synnerhet när man tänker på det låga priset. Om man exempelvis jämför priser mellan Clas Ohlson, som i många fall har bra priser, så kan BTs pris vara hälften, vid jämförbara produkter. Hälsningar Anders |
|
| kan bara säga att jag slulle ALDRIG köpa en bil som är körd på biltema olja!! ok den kanske funkar men det är ju ungefär som att köpa biltemaverktyg istället för kamasa eller second hand kläder istället för märkeskläder!! lite klass får man väl ha om man åker BMW annars, börja köra volvo :) en bil värd mer än typ 20 000 bör man väl kunna ge en hyfsad olja! alla vet väl att biltema hör ihop med volvo 240 å sånt... | |
|
e36328i Givetvis så ska du leva och verka så att du själv är nöjd och mår bra. Men i sanning så var det en rejäl dos skitsnack i dina påståenden ovan... ;-) Jag kan inte se någon avgörande skillnad på Biltemas verktyg med 10 års garanti och Kamasas verktyg. Visste du förresten att Kamasa är ett svenskt verktygsmärke? Sen att köpa bil eller inte beroende på vilken olja den gått på, är ju en intressant fundering. Min egen åsikt om detta är kanske att det beror på helheten av omständigheterna. Om en kille ska säja sin Merca E55 AMG som gått de senaste 5 åren på Biltemaolja, så skulle ju det göra mig en smula misstänksam. Varför väljer en kille som har haft råd att köpa en ny E55 AMG att spilla i Biltemaolja? Har han inte haft råd att ge denna påkostade bil korrekt service......? Hmm........ Köplusten falnar..... Om en kille ska sälja sin E21 323 som han har haft sen den var ny. Killen kan visa upp en diger dokumentation på allt bilen varit med om, alla servicear som gjorts på BMW då bilen var nyare, samt alla oljebyten och annat som killen gjort själv sedan han tog hand om servandet. Om han då kan visa att han bytt olja och filter var 1000:de mil och använt Biltemaolja av rätt sort för motorn, och att bilen ser ut att ha vårdats ordentligt. Ja då skulle jag inte tveka alls att köpa den, Biltemaolja eller inte. Sen en sak till. Är du medveten om hur mycket status det kan finnas i second hand-kläder.....? Biltema hör ihop med att ha valet att tänka ekonomiskt. Det kan man göra oavsett vilken bil man än äger. BMW och klass i all ära, men gissa hur många BMW av 3 och 5-serie m. fl. som håller ihop och stånkar sig fram genom livet med hjälp av attribut från Biltema....... |
|
|
Varför är frågan om Biltema så känsloladdad, iaf mycket omdiskuterad. Det skulle vara lättare om Biltema inte fanns alls, eller om det inte fanns nått annat än Biltema! Jag håller verkligen med dig DrTinnitus, om den där välskötta e21. Jag blev riktigt sugen på den faktiskt :) >>>Need for Acceleration>>> |
|
| Det är ju helt okej att inte köra Biltemaprylar för att man vill försöka framhålla någon sorts högre status, bara man är tydlig med att det är det man vill uppnå, som e36328i ovan. Det har ju inget att göra med hurvida sakerna där fungerar bra eller inte. Det är ju en teknisk fråga, inte en image/statusfråga. | |
Lundqvisten |
Mjolle: Både och, det visar dels att oljan fyller sin viktiga funktion att tvätta bort skiten i motorn, men det visar också på att servicarna kanske ej tidigare skett i rätt tid. Min egen efarenhet är att oljan ej börjar att svartna förrän efter ca 2-300 mil. Blir oljan tex svart redan vid 100-150 mil så är nog motorn tidigare illa skött. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.