AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.062

Vilken biltema delsyntet?

Sida 3 av 7
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ärligt talat så tror jag inte det skulle vara några stora problem att köra med Biltema-olja av lämplig sort i en STCC-bil.

För det första så kör de flesta på en 0W-30 helsyntet, T ex. Shell Helix.
Detta för att få ut ett par Hk till med denna tunna olja som är mer lättpumpad.

Sen kör man ju inte oljan mer än ett lopp eller så, sen byts den till ny. Tror att få oljor är så dåliga oavsett märke att de inte klarar så korta arbetsperioder mellan bytena.

Motorerna renoveras sen efter ca 75-150 mils körning beroende på vilken trimgrad och utvecklingsfas de har.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns flera stall som kör med Statoils oljor. Bland annat ett Peugeot fabriksstall (rally). Och som alla vet vid det här laget så är Biltemas oljor tillverkade av Statoil.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ro
131
RodM
320i -86
Hello!
Va på TEMA igår o köpte olja. Hade tänkt köpa helsyntet, men i samråd med en av försäljarna så köpte jag deras delsyntet. Han hade en likadan bil o tyckte att de skulle funka bra det.

Bilen går väldigt fint nu faktiskt. Inget skrammel eller väsande från motorn.

Om bilen skär ihop ska jag meddela detta!

..::Robban::..
E3
1.828
E36
USA bilar
J.Dredd: VET vi det? Det man kan säga är väl att det SÄGS så..
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Var och en blir salig på sin tro när det gäller oljor. Man skapar sig en egen uppfattning och sedan tror man stenhårt. Själv kommer jag inte hälla någon olja från biltema i någon av mina bilar, och inte använda någon annan av deras produkter heller för den delen. Att biltemas produkter är billiga spelar ingen roll för mig efte jag som har möjlighet att få oljan gratis samt att köpa andra tillbehör/reservdelar till nettopriser, därför behöver jag inte tänka på det.
På tal om olja, är jag ensam om att använda 76 olja i min BMW?
Just nu kör jag på 76 5w-30 syntetic blend API SL, SM klassad, fungerar fint i min 750.

BMW CS #5139
E3
1.828
E36
USA bilar
76 är ju rätt ovanlig överlag i sverige, men på andra sidan atlanten tillhör de helt klart de väl etablerade märkena, se bara på Kendall, som många här knappt hört om, men som är stora där borta..

Äntligen någon som har samma uppfattning om Biltema..
Verkar finnas två läger här, antingen de som enbart köper originaldelar (dyrast är bäst filosofin) eller Biltemaanhängare (varför betala mer folket) Vad du än gör, kalla inte BT för Feltema.. även om det är väldigt vanligt bland folk i allmänhet.. så gör det inte här..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag kör denna säsong med Unocal 76 Nascar 5W-30 helsyntet i min ganska vassa turbobil. Bytte från Quaker State av det enkla skälet att de tidigare hade en 5W-50 helsyntet som jag kört på i alla mina bilar i 10 år och som funkat felfritt på alla vis. Men nu slutade QS med denna olja och efterföljaren hade 10W-50.

Jag ville gärna ha en 5W-olja så det fick bli 76, och då 5W-30 vilket gör att oljan blir lite tunnare som varm är QS-oljan. Kan ju någon extra Hk om det vill sig väl.

Priset på oljan spelar ingen roll då jag får den gratis i princip, både QS och 76.

Om klagandet på Biltema kan jag bara säga att det är rätt fånigt om ni frågar mig. Men givetvis får folk tycka som de vill och handla var de vill.

Biltema är en lågpriskedja, så vad förväntar man sig? Går man in på Biltema och greppar det billigaste i verktyg eller annat man kan hitta, så ska man fan inte klaga sen om man blir missnöjd. Vad kan man kräva av en mellanstor skiftnyckel för "2,50"......? Att den ska vara lika bra som en fullpris Bacho?

Om man däremot går in på Biltema och väljer de grejor de har som håller god kvalitet, så blir man vanligtvis hur nöjd som helst.

Det finns mycket fint i verktygsväg som kostar mycket mindre än de mer kända märkena, ändå har man 10 års garanti på grejorna.

Olja kan man gott köpa och tändstift med på Biltema, liksom deras bättre glödlampor. Det funkar hur bra som helst på vardagsbilen om den nu inte är en jätteny jättemodern jättekinkig modell. Och även här gäller ju att hålla sig undan det allra billigaste "no name" sortimentet.

Batterierna funkar hur bra som helst i förhållande till priset.

Biltema har alltså en jäkla massa bra saker för vettigt pris. Men även en hel del billigt smäck och krims krams. Men är man inte helt
som en amöba innanför pannbenet så ska det inte vara några problem att efter ett par sekunders klämmande och studerande av grejorna, kunna välja bort skräpet och komma hem med bra och billiga saker.

Sen är det ju givetvis så att jag sannolikt inte skulle handla ens en skruv till min bil på Biltema om jag hade en Merca E55 AMG eller en E39 M5. Men gärna om jag har en 10-15 år gammal eller äldre vardagsbil.

I brist på FAKTA i ämnet så resonerar jag som följer:

Det räcker med att ta en promenad i deras butiker för att inse att dom satsar på lågpris.

Varför skulle då oljorna vara av bättre kvalitet än övriga sortimentet??????

Ännu en åsikt... ;-)

E3
1.828
E36
USA bilar
Tändstift var väl kanske ok då BT fortfarande höll på med parallellimport av NGK (något som de fick betala dyrt för...) (jag vet inte alls vad de saluför idag) Men deras egna Eyquem som är det sista jag handlat på BT(ca 10 år sen) var iaf skräp! Servade upp en bil som skulle säljas med delar från de.. Ut och testade bilen och det gick väl bra.. i 1 kilometer, for nämligen på macken, tankade, betalade.. och bilen vägrar att starta, efter mycket vevande på starten så går den.. men mycket dåligt. Tillbaka till grottan och felsöker, allt ok.. byter tillbaka till de gamla stiften, och allt funkar bra!

Batterier.. nja, lägg på några tior och få ett batteri som verkligen funkar, och då inte bara "funkar bra i förhållande till priset"

Visst kan det finnas små men få guldkorn på Linköpingsfirman, men tyvärr är de få, och det gäller att hitta de..
Sen en annan grej hur mkycket erfarenhet behövs det att göra det testet jag gjorde. Köpa olja filter av två olika märken och byta två gånger ?`????

Du rob du Tänk om. omj aag var tio skulle jag dra denna slutsats kom igen ljuger ni om era åldrar eller kanske ni är 30+++ år men i skallen kanske 12 år el kanske 8 år ????? !!!!!!!!!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kan inte hålla med om att guldkornen är få...

Vad gäller stiften så tror jag Eyquem funkar ok i de flesta fall, men givetvis finns de bilar som är kinkiga på stift. Jag skulle inte sätta nåt annat än NGK i en SAAB t ex. och NGK är mina favoriter. Men om de stift Biltema säljer skulle vara bara skräp så skulle det ju drälla av bilar som dött utmed vägarna, och det gör det ju inte.

Vad gäller Biltemas batterier så har jag kört med sådana i mina bruksbilar många gånger och har aldrig haft några problem över huvud taget med dem. Det sista satt nytt i en bil jag köpte, och det gick i nästan 6 år och 17 000 mil innan det dog. Så nog duger de som bruksbatterier i vardagsbilen för en billig peng.

Jag vet väldigt många välkända märksebatterier som dött långt tidigare än så, t ex. Optima som ska vara ett värstingbatteri, men som tyvärr periodvis verkar ha haft alvarliga kvalitetsproblem. Själv har jag dock haft tur och har nog ett av sveriges äldsta fullt fungerande Optima-batteri. Det köptes våren -91 och funkar fortfarande perfekt. Kollade det faktiskt idag och det presterar över 800 CCA SAE (Cold Crank Amp) och det ska leverera 800 CCA enligt faktabladet. Klart godkänt för ett 14 år gammalt välanvänt batteri....

Jag har själv handlat mycket verktyg på Biltema, och bara haft problem med ett steglöst spärrhandtag och ett par torxbits som gått av, vilka byttes utan minsta knot på garantin.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
danieel.

Tyvärr är det ganska vanligt att folk drar fel slutsatser när det gäller oljor och det de upplevt vid oljebyten.

Inte sällan så tycker man en olja är bra om det blir tyst i motorn, och att den är dålig om det blir lite mer slammer. Det kan stämma, men ibland kan det vara precis tvärt om att den olja som det slamrar lite mer med ändå är den bättre oljan....

Slammer är inte kul oavsett anledning. ;-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
danieel:

Varför skulle jag ljuga om min ålder?

Mentalt blir jag nog aldrig äldre än 5 år om jag fortsätter hänga i den här tråden...

Ni som tror att Biltema har hittat en egen oljekälla under Linköping; gonatt!
Xy
252
Xyris
520i -93
Gonatt!!! Den ligger under Hässleholm!! :)

danieel stick inte, jag behöver vettiga erfarenheter, kommer nog inte ha i nån biltema efter jag läst om ditt konkreta exempel på hur kass biltemas olja var i jämförelse med castrol, eller var det mobil 1? Sånna konkreta exempel är det enda som är relevant. Å andra sidan så säger RodM att han haft i biltemas delsyntet och det "låter" bra i motorn.

RodM; låter det bättre under huven efter den nya oljan, eller vad jämför du med? Att det låter smidigt betyder väl att friktionen är mindre mellan rörliga delar i motorn=bra olja?

>>>Need for Acceleration>>>
El
338
ElNiko
325iT-92
Har blandad erfarenhet av temas produkter, en del är bra en del skit... Deras verktyg är i regel bra om man inte väljer det billigaste, enda verktyg från tema som jag lyckats paja var en skruvdragare (växellådsras) bara att byta utan kvitto då det står biltema stort över hela : )

Angående oljor så innebär ju just klassningen att man har testat oljan i ett oberoende labb och att den ska vara likvärdig med en annan olja med samma viskositet och klassning, eller??

Xyris:
Att det låter mindre med en annan olja kan bero på att den nya oljan slits hårdare och då lämnar mer avlagringar på lager och glidytor vilket kan "tysta" en sliten motor, men inte förbättra den.

En motor som slammrar mycket med helt färsk olja mår nog inte så bra och skulle nog snarare behöva en grundligrenovering och inte en mirakelolja.

/Niklas

(Kör själv på tema-olja, inga negativa erfarenheter)
Carl Adam Andersén
Ööööh jag kreverar över så mycket dumt jag läser här, jag var tvungen att få ut lite frustration. Gonatt.

Ro
131
RodM
320i -86
Xyris: Det är ju naturligtvis nästan omöjligt att säga om det låter bättre under huven nu,med nybytt biltemaolja eller om det låter bättre med den dyrare OKQ8-oljan. En sak är iallafall säker. Bilen verkar ju må bättre nu än vad den gjorde för tre dagar sedan iallafall.

Oljan har ju samma klassning som OKQ8:s delsyntet, med ända skillnad att OKQ8:s har med 3 bilmärken bak på flaskan, däribland BMW.

..::Robban::..
Om man tappar ur oljan, och oljan är svart och tar med sig smuts, skall man ta det som ett negativt eller positivt tecken?

Volvo 480 Turbo
Lundqvisten
Det betyder att motor var smutsig invärtes, oljan har tvättat bort all skit från tidigare dåligt gjorda servicar. Hur länge har du kört på oljan, samt vilken oljesort har du använt dig av?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.