AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
27.836

Stressig importresa, men kul!

Sida 2 av 3
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis till köpet! Trisst att det tog så lång tid för dig att hitta rätt bil!

Var i Puttgarden/Burg idag och laddade upp förråden i en Passat 2.0TDI som fick jobba på vägen hemåt ;-)

Såg tre export reggade bilar på färjan, en E39 530dT (stötfångare bak bucklig, repig), en A8 och en Ferrari 355 F1 :-) ! !

E39:an och A8:an hade gula skyltar och hängde på en grönskylt när de kom i land, där danska polisen stog och kollade bilar ! Inte för att vara elak, men A8:an och E39 såg rätt slitna ut... :(

Trevlig resa hem!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, jag skriver ihop en ordentlig berättelse snart, har en del annat att tänka på nu. Jo, det är synd att det finns så mycket skit, bara att använda gula skylltar förklarar en del...

Tvättade den idag, ska polera den snart. Vilken bil, helt otrolig. Känns ny! Samma fina känsla som farsans 5000milare (520 -01).

Kanonbil!

Lite snabba bilder från W800i, kommer med bättre sen.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Tack för airbagtipset. Trodde nästan det.

Länk

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Storyn:

Lördagen den 13:e:

Ringer hemifrån till det första tänkbara objektets ägare. En 523iT -98, fin på bild. Drömscenario: kommer till Ingelheim på lördag kväll, köper bilen på söndag. Zullassung på måndag.

Ägaren är ganska kass på engelska men vi bestämmer träff på måndag kväll, han kunde inte på söndag, suck.

Dåligt med privatannonser överhuvudtaget, så söndag blir det att sitta i Ingelheim o leta på nätet, planera.

Kollar på en hyffsad 523iT -99 på måndag på en liten BMW-firma 5-6mil söder om Frankfurt, den känns ok, men är tokdyr! Försöker pruta hos en kvinnlig säljare, då kommer en otrevlig 120kilos säljchef o stoppar henne o sabbar allt, han släpper ej på priset. Dåliga däck mm. Jag tackar snällt, skriver ett bud på mitt visitkort och lämnar det på hennes skrivbord.

Kollar på 523an på kvällen, krockad och kass i framvagnen.

Går in till Vimplis vägg i vägg o kikar, vilka skumisar! Smarta, de håller till nära BMW och de heter nästa samma (firman).

Tisdag, händer inget, bara framför datorn o letar, öl på krogen på kvällen.

Onsdag, åker med polaren till en by norr om Wiesbaden för att kolla en 528iT till honom. När vi kommer dit, visar det sig att det är en riktig skummfirma med bilplåtslageri vägg i vägg. 528:an är lackad, dessutom dåligt. Vi skiter i den.

Resten av veckan kollar vi på ett flertal privat, alla är dyra, bättrade. Det värsta är att vissa skummisar anger sig som privat men det visar sig att de är handlare.

Provade en 523iT på torsdag, medans jag kör bilen, förklarar säljaren till polaren att han har ca. 40bilar som har gått över 40000mil! Hur dum kan man vara.

Men det fanns faktiskt handlare som t.o.m. lånade ut sin mymätare för att jag skulle kolla lacktjocklek på bilen, så alla är inte skit. Man får vad man betalar för.

Veckan rullade på och vi såg oss sitta i en 50-euros fiesta på väg hem, då, då, torsdag em. hittar jag min pärla!

En 523i sedan, uttagen 03,99. Hos en bankman, han hade flyttat ihop med sin studenttjej och de hade 2 bilar, men behövde bara 1.

Hon fick sköta visningen, han satt på jobbet, först ville de inte sälja den direkt, den skulle vara bröllopsbil dagen efter, men jag gav mig inte. Till slut blev det affär, på banken på hans jobb. Han köpte den 93 (inte 94 som jag skrev tidigare, såg fel), han bytte in en A3:a mot den. Den hade en tidigare ägare, född 1936. Vid köpet hade den gått ca. 5000mil. Fick med alla hans kvitton, garantier som han fick mm. Först var jag skeptisk till firman där han köpte den, men i varudeklarationen står certifikat på milkontroll, UNFALLFREI-garanti mm. Massa dok. Han kommer från norra tyskland, var han föräldrar ännu bor, det var därför han köpte den där, han känner firman. Bilen är osmälld, aldrig bättrad.

Det ända tråkiga är att den har gått 5000mil i norra tyskland, men men. Den är fin o rostfri.

Fick även med alla Tüv papper, full s-bok, alla nycklar.

Bilen känns kanon, men jag kommer att koda om nycklarna och göra en milkontroll.

Ursäkta, orkar inte dra allt i detalj från resan, men:

Är förvånad över att hur många E39:or som hade lyktspol+rumpvärme, till skillnad vad de flesta importmotståndare påstår.

Sen en annan sak, har man ca. 13000e eller mer, då finns PREMIUM SELECTION på BMW, de bilarna är 100x finare än likvärdiga begbilar på BMW i SE. Det är de man ska åka och hämta!

En annan sak, det verkar som att tyskar inte längre byter bil lika ofta, intervallet mellan byten är längre = mindre begbilar.

Sist men inte minst, akta er för Facelift fram, men gula blinkers bak, garanterad smälld, ett tips bara.

Alla jag frågade, UNFALL? Svarade ärligt, Ja! Och förklarade allt, det är skillnad mot hemma.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Fel, 2003 köpte han den givetvis...

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Besiktigad och klar! Kanongubbe som besiktigade i Sisjön, han berömde bilen, gött!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kan bara nämna några saker till som jag kom på, såg 2 st. M5 -99/00 hos vimplis, de hade gått mellan 25-30000mil på mätaren. Priserna låg på ca. 10000-12000e (minns ej exakt). Det riktigt olyckliga är om de hamnar i SE och skruvas.

En annan sak, t.ex. att bilar som BMW m.fl. byter in, och har gått långt eller att de inte är i skick (krock) att kunna ställas i deras egen hall, auktioneras eller säljs vidare till t.ex. vimplis.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Kul med storyn:) Tack. Tyvärr finns det inte mycket att göra i nuläget, än att kontrollera sin nya bil noga INNAN köpet.
Annars snygg bil du har köpt. Skulle nog byta fälgarna bara;)

Min gamla pärla: Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, glömde nämna, milen i S-boken är bekräftade av den bmw-verkstad som servade den sist (och näst sist). Ska bara be de läsa av när de ändå kodar nycklar. Man kan även följa upp milen i alla papper som jag fick med, inga konstigheter där. Inget som doldes, alla kvitton, priser, allt finns.

Fälgar blir det, de här körs sommaren ut och skos med v-däck till hösten. Nästa sommar blir det 18"

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Fortsätter här istället:

Köpt en 525 -01 söder nära Dortmund. I Kanonskick och på rekordtiden 1 dag. Brukar vara svårt att hitta fina ex. som är 6-7 år. På en mindre BMW auktoriserad firma i Vechta.

Första ägaren var en firma?? Nåt med "Obermünstermeister" (Nåt militärt?), ägare no. 2 var en man född 1935. Bilen aldrig bättrad i lack eller plåtlagad. Har dock stått nästan 1 år mellan ägarna, vet inte varför, kan vara att den var dyr helt enkelt, ingen köpte den. Det händer även i Sverige har jag märkt.

Inte 0,001mm. :) rost i plåten. Går hur bra som helst. Det är lite märkvärdigt med utrustningen dock, i Tyskland verkar sk. paketutr. ej finnas i samma utsträckning som hemma, både denna och min 523:a är totalt godtyckligt utrustade.

Denna är inte jätteutrustad men har det nödvändiga, ratten kommer jag dock att byta till sportratt. Lacken är mysko, Dunkelblau - solidlack, verkar vara klarlack i eller på, helt ok även om aningen gubbig. Lite annorlunda.

Lägger upp bilder snart. Slipper laga rost, fan vad gött!!! Bilder inom kort.

Mvh:

Zoltan

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu när jag polerade den, upptäckte jag en lustig sak. En mycket mycket tunn klarlackskarv vid dörrstolpar och bagage, dock inget nere vid trösklar. Men jag har kollat rätt noga, ingen plåt verkar bytt eller spacklat (lånat bilhandlarmymätare) och alla original plåtfogar är orörda = ingen skärm mm. bytt. Även dörrarnar gångjärn är orörda, det ser man på lacken på dessa vilket brukar lossna om man pillar på gångjärnen.

Lacken ser "brukad" ut, bilen har ju gått 12300 mil, Full S-bok, alla nycklar osv. Säljaren svor på att den var osmälld.

Jag vet inte, kan vara så att innan förra ägaren köpte den 05, dvs. efter bilens "tjänstebilstid", blåste de om klarlacken för att den kanske var maskintvättad???

Skit samma, den är i kanonskick. Jäkla rostfri.

bilen:

Länk

"Skarven"

Skärm invändigt Länk

Fågelbadet Länk

Vänster bakskärmshörn Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Fel länk på skärm invändigt ovan, här är den rätta: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Fel, det var firma som hade den först. Länk

Man ser faktiskt innanför tanklocket att originallacken är repig, och den verkar ha väldigt tunnt med klarlack från fabrik, även innanför dörrar mm. Har inspekterat noga idag med, inget är bytt eller spacklat. Inga färgnyansskillnader eller skillnad på lackens ytstruktur nånstans. Även den "nya" klarlacken verkar ha en del repor o stenskott så den har nog suttit där sen 2005.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Besiktigad och klar! Vad gött! Allt på mindre än 1 vecka, torsdag kväll till tisdag morgon.

Beskillen berömde skicket med råge! Heja Uddevalla!

Mvh:

Zoltan
Ormen: Verkar som du haft fullt upp minsann. =) Roligt du blev nöjd med vad du hittade. En fråga, du nämner Zulassung flera gånger vad är det för ngt?

//Rob
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bmws egna försäljningsställe/verkstäder.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Eller inte... Zulassung är det ställe man hämtar/köper sina exportskyltar från. Tsaros tänker nog på Niederlassung som är BMW:s försäljningsställen.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
helt rätt, så går det när man tjuvsurfar på jobbet :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Värkligen trevlig läsning!

Far och jag brukar också åka ner och köpa bilar i tyskland, ska ner nu imon och hämta två bilar. köpta hos auktoriserade handlare.

Fast tänkte mest på om du har några bra tips på sidor man hittar privat bilar i tyskland? mobile.de/autoscout24.de har ju mest handlare.
Hur kollar du upp bilarna så dom är betalda, inga skulder och så dom inte är stulna?

Mvh Tobias
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Väcker min gamla tråd lite... Det är dags att byta ut en av trotjänarna! 525:an (E39), givetvis egenimport från BMW i Tyskland för ganska exakt 5 år sen. Fortfarande lika fin! Grym bil.

Men nu till frågan, vad ska jag köpa? Tänkte lägga 15-17k€... 5 eller 3 serie? E91? Är det bra köp?

Bilen kommer att gå som andra bil... Lite kluven alltså. Hur är den "nya" bensinaren i 320? 170 hästaren. Eller ska jag satsa på 320d?

För 2 år sen tog jag hem en 118d, kanonbil förutom traktorljudet! Visst, det är icke facelift versionen... (12/2006).

Ge mig lite tips.

Jag sneglar även på MB C-klass, är det nåt o ha?

Tackar för svar!

Mvh,

Zoltan

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inga tips? E91 LCI, bra bil? Nåt att se upp med på dieslar eller bensinare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.