AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
27.828

Stressig importresa, men kul!

Sida 1 av 3
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, nyligen hemkommen efter 1 veckas stressande kring Wiesbaden 3 mil väst om Frankfurt am Main, tänkte dela med mig lite bara...

Hoppet var 2 bilar på 4 dagar, en E39 520 -2001 (max. 16000euro) till min far och uppåt samt en hyffsad 318i Touring (helst en 94:a, max. 2000euro) till mig.

Måndagen den 25:e satt vi på planet till Frankfurt Hahn, på kvällen var vi framme och farsans kusin ställde upp (igen) för logi och resor till bilarna samt som tolk. Det är en stor fördel att ha en släkting där, stort tack till honom!

Jakten skulle börja med E39:an dagen efter, alla 8-10 lovande objekt var lokaliserade inom en Radie på 100km från Ingelheim, nära Wiesbaden/Mainz. Bilarna var prioriteringsordnade med 4 riktigt lovande objekt i topp.

Förväntansfulla första morgonen ber vi släktingen att ringa runt lite, det gäller att planera ordentligt, trafiken runt Frankfurt får Stockholmstrafiken att blekna. Snart kom ”sucken”, de två bästa kandidaterna såldes dagen innan, bara att planera vidare…

Första dagen hann vi stryka 3 bilar till från listan, 2 hos en BMW-Vertragshaendler, de var 10x finare på bild än i verkligheten. Den 3:e var ett intressant objekt tills vi såg platsen, en barackhandlare, men vi bestämde att kolla ändå, bilen var en 520iM -01 med ca. 7-8000mil (minns ej riktigt).

Trotts handlaren, verkade bilen vara i mycket fint skick, s-bok var i ordning och mätaren verkade ej skruvad, bilen ”kändes” i de milen. En del inbytesbilar hinner de inte skruva om man hittar de inom 2-3 dagar, och säljaren trotts barack, hade nästan bara nya bilar, Ferrari t.o.m. Men, han ville inte sänka priset för mycket och den var lite dyr, med tanke på dåliga däck (255 bak) och aningen slitna skivor fram. Vi bestämde att vänta och återkomma…

Dagen efter kom ytterligare några suck, nu hade bara 1 bil kvar, resten d.v.s. 6 bilar från lista hade sålts inom loppet av 2-4 dagar, de går som smör där. Efter lite panikletande på nätet, dök det upp ett nytt objekt, en sparsamt utrustad 520 -01 hos en BMW - Kraftfahrzeughandel GmbH i Koblenz. Men vi bestämde att kolla på sista objektet från listan först, söder om Mainz.

Nu börjar det bli intressant, vi kommer till ett sunkigt industriomr. i nån håla nära Damstadt, säljaren verkar vara en riktig skojare, inte alls som det såg ut på hemsidan. Vi kollar och provar bilen ändå, en Orientblå 520 -01 med allt utom skinn o navi i princip. Bilen gick bra, men jag började misstänka något när växelspakskulan kändes för sliten för 7900 mil. Även bilen i ”tighthet” kändes sämre än min 520 -95 ( den har alltid varit mycket välvårdad ).

En annan sak som verkade mysko, var att serviceboken inte hade samma ”upplägg” som de andras, dvs. den datorutskrivna etiketten med bilens data mm. saknades på sida 2 eller 3 (minns inte) och att några sidor, som enligt de andra 4-5 böckerna, av samma årsmodell, ska vara utrivna, fanns där.

Farsan hade bestämt sig, han köper den sa han, men jag var skeptisk. Ännu mer skeptisk blev jag när säljaren berättade att han köpt den på BMW, hur i h-e kan han då sälja den billigare än alla andra i den kategorin? Min uppfattning är att han köper de på bmw och skruvar tillbaka mätaren och byter s-bok.

Jag insisterade att vänta och kolla på den i Koblenz och ev. komma tillbaka. Så blev det, in i Golfen från 88 och harva 16-17mil upp till BMW handlaren.

Väl framme, efter test av bilen verkade allt mycket seröst. Bilen nyservad med insp. I & II, alla deras bilar är någon sorts ”Premium Selection” de går igenom en mildare M-test liknande procedur och garanterar ett bra köp.

Inget att tveka på, milen var 5100, och de verkar stämma, det var och kändes i princip som en ny bil. 2 pyttesmå bulor och en 1 cm repa, men den vackra Topazblå lacken vägde upp det. Utrustningen är rätt lite, men vad farsan ville ha fans där, som ex.

Liten dator
Dragkrok (aldrig anv., avtagbar)
ASC+T
Elhissar
Starspärr
Xenon
o lite till…

Priset var 14750euro och när jag började med 14000 kallade handlaren mig för slaktare. Efter mycket om och men, lyckades jag förhandla till 14500 inkl. Zulassung + 9 dagars försäkring (röda skyltar) + vinterdäck med alufälg. 1 års Europlus garanti ingår också.

Enligt mig, är det ett bra köp, och det kanske är så att man har för stort förtroende för BMW handlare vad gäller mil, men en så stor handlare som HANKO BMW Kraftfahrzeughandel GmbH lär inte skoja, inte medvetet i.a.f.

Köpet blev av och bilen kunde hämtas dagen efter (torsdag), bara att dricka öl resten av kvällen.

Nästa dag, efter hämtning av E39:an, började jag jakten på en E30 touring, 316/318 p.g.a. att de fanns till -94. Under tiden vi letade E39, ringde vi runt på en hel del E30 också, nästan alla såldes oerhört snabbt, privat fanns inte så många att välja på, bara att chansa hos vimpelhandlarna.

Efter några riktiga skabb insåg jag att det var kört, suck suck… men, på kvällen innan dök det upp ett intressant objekt, som jag nästan glömde bort, hos Länk men den var lite dyr, 2250 euro.

Bad farsans kusin i sista stund ringa och höra, handlaren sa att bilen kom in på tisdagen och det var en inbytesbil med 17000 mil på mätaren och okrockad!!! ingen av de ca. 6-7 bilhandlarna innan kunde garantera det. Aha, tänkte jag, då hann de inte mixtra med den, och så var det, de hade bara parkerat den och lagt ut annonsen. Jag hade bara en till, en 316iT -93:a till att kolla på.

Väl framme, på torsdag e.m. hittar vi bilen, skitig men ser bra ut. Vi börjar grundligt och systematiskt gå igenom dokumentationen. Bilen har haft 3 ägare, servicebok till ca. 8000mil, därefter en del kvitton.
Studerade och la ihop ett och ett vad gäller mil, ägarnamn, datum, serviceställen osv. på kvittona och det visar sig att allt verkade stämma, inga konstigheter. Lite dålig service dock senaste åren, siste ägaren verkade lägga mer på stereo men men… Ägarna dessförinnan var födda på 40 talet.

Motorn går hur bra som helst, tystaste M40 jag hört hittills, kunde jämföra med en helt nyrenoverad M40 från ett annat objekt dagen innan, där de bytt rubbet i toppen. Denna motor går mycket fint, ska lägga upp ljudfil snart.

Växellåda är också fin, men slutväxeln har gått utan olja, ett lager (eller nåt annat) tjuter vid ingående axel, men det ska fixas eller bytas.

Bilen i övrigt är i mycket bra skick, den ”tightaste” E30:n jag haft hittills, styv och tyst även lastad på Autobahn i 130-140. Lacken är bra, lite stenskott i fronten dock, ytterst lite rost på ena framdörren och i en skarv på ena tröskeln (klassiskt).

Kollade noga igenom alla skarvar, under dörrlister, inne i skärmar, inget är bytt eller lackat = definitivt krockfri = 1 på 100 på så gamla bilar i de trakterna, någon lätt p-skada brukar det alltid vara men inte på denna, gött.

Priset där blev 2000euro inkl. Zulassung med 15 dagars förs.

Tråkigt att ALLA ja kollade, även denna har hål i sportstolen på det klassiska stället vid föraren, annars är jag mycket nöjd ägare till min första kombi, så pass fin i plåten att jag överväger om jag ens ska ta upp den till storstan, eller väntar till man hittar ett garage. Från början var den tänkt till en andrabil, men verkar bli en ”pyssling” av det, ett skötebarn…

Sammanfattningsvis kan jag nämna att det är oerhört svårt att bestämma sig i förväg vilken bil man ska köpa, de säljs fort.

Var noga, det är lätt att bli lurad, sunt förnuft, känsla är det som gäller…

Underlättar som f-n om man har någon släkting eller bekant där, då kan man stressa i lite lugnare tempo.

Försök att hitta bilar privat, om det går, men de kan vara dyrare privat…

Hoppas det än till nån nytta, skriver mer om jag kommer på nåt

Bilder: Obs! 520:n otvättad sedan köp på bilderna!!!

Länk

Dr
342
Dredd
525d -10
Grattis till bilarna! Det verkar ju ha gått finfint. Själv orkade jag inte kuska runt så mycket utan handlade min på bmw-niederlassung över telefon. Spännande och nervöst innan man fick se den ;)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Samma här, köpte min av privatperson över telefon =)
Bilen visade sig vara över förväntan.

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, det är det bästa, att betala i förväg, då är man säker på att den finns kvar, men det är riskabelt tycker jag, speciellt när man ska ha 10 år gamla bilar...

Den förra 520:n köpte jag också av privatperson, dock på plats, men även den var över förväntan.

Tack förresten!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Någon som har måtten på hålet för sidoblinkers på E30? Har sökt, men hittar inte för E30...

Vore oerhört tacksam om någon hade en ritning...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Fantastiskt trevlig läsning, tack för det!!!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för denna underhållande läsning och grattis till bilarna!

Heder åt dig att du vill montera blinkersen på rätt ställe, om du kommer till Götaplatsen nu på fredag kl 19 finns säkert någon som kan hjälpa dig: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tack, ursäkta den dåliga formuleringen och taskiga stavningen! Så är det när man ska få ner allt snabbt, alltförsnabbt...

Kan lägga till att ex. far min som hade ett maxtak på 16000 euro, det är bättre om man kan ha ännu högre tak och samtidigt kanske inte är så kräsen, då finns det fler valmöjligheter hos samma handlare.

Hos HANKO i Koblenz fanns enormt mycket bilar, såg flera riktigt fina 520/525 från 2001 och uppåt med priser mellan 165-20000 euro, och givetvis många 3 serie...

Sedan kan det nämnas att hos Oyster i Mutterstadt (eller var det nu låg) var det sämre bilar för samma peng.

Det kanske är så att det finns en nivåskillnad mellan Niederlassung, Kraftfahrzeughandel, Verkaufhandler eller vad det nu heter, men priset på bilarna skiljer sig därefter...

Vad jag kan nämna som kan vara nyttigt, är att man ska ta tid på sig, inte falla för första bästa, lyssna och tolka handlaren, leta efter kryphål i hans historia, jämföra minst 3-4 kandidater (bilar)

Ex. M-bilen hos Länk verkade inte alls mysko, bara handlaren, visst, ingen garanti finns hos dessa, men bilen var i mycket fint orig. skick (bortsett från slitna däck o skivor fram) och dokumentationen verkade stämma...

Vad gäller E30 köpet, är det som trisslott, nu verkar det som jag har tur, men inget jag kan rekommendera, speciellt om man inte haft E30 förut. Men så är det, gäller det pengar som man KAN förlora, bara att chansa men ska man köpa lite dyrare åk, rekommenderar jag BMW handlare, Radowitz tror jag han hette på Hanko, mycket bra kille!

Förra gången köpte jag privat, det är faktiskt säkrare men svårare att hitta och oftast inte så mycket billigare, spec. inte om man själv ska stå för Zullassung...

Ingen som har måtten på sidoblinkers till E30?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok Erik, ska försöka dyka upp, dock med 520:n, E30:n gömd och väntar på regbes. mm. Tack!
Hej!

Ja, mkt trevlig läsning.

Har själv köpt både privat och hos handlare. Reserverar alltid bilen innan jag åker ner, detta genom att skicka fax. Sen hämtar jag bilen, har aldrig blivit besviken på bilarna och aldrig fått hem en skruvad bil!

Lycka till med dina nya bilar

mvh
Kreuzspeiche
FD-Ormen, din bil har ingen xenon.
Varför? Jo, för att strålkastarspolning fattas.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Kreuzspeiche: det är tillval i tyskland.
Varför? för att så är det :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
FD-Ormen: som andra har sagt, trevlig läsning.
Skoj att ni hittade era bilar till slut.
Det finns tyvärr en hel del skrot både i Tyskland och Sverige.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Trevligt reportage!

//Schnitzer
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Spänningen stiger igen, åker om 2v, hoppas på en reko 523/528iT -98 och uppåt. max. 90'. Det är lite tight med bilar i Frankfurttrakten nu, i värsta fall blir det en E34iT. Men jag har stora hopp om att hitta en brukis. Hellre 20' ärliga mil än 13' falska... återkommer när jag är hemma igen.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trevligt! Jag hoppas du hittar en fin E39 ;-) Ska nog själv ner snart, efter en fin E39T 530d, gärna en som rullat långt, då jag inte stör mig på mil. Ska hitta/köpa/hämta den för en i familjen.

Den finns en del intressanta objekt, runt år 2000 med 18-20t mil, till runt € 10.000.. Sen tillkommer ~180.000 DKK i skatt när bilen ska inreggas i DK! :(

Ni har det bra i Sverige! ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Oj då, vi ska nog inte klaga. Tack.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Rapport, direkt fran Ingelheim (Frankfurt, ursäkta, TYSKT TANGENTBORD!)

Jo, nu har man vart här i 1 vecka, helvete vad jobbigt det var att hitta RÄTT bil. Det är omöjligt, nästan!

Hos BMW, är de inte kloka, de vill ha alldeles för mycket. Man kan inte betala 120' för en 528iT -98/99. Hos vimpel är det för jävligt.

privat är det rätt kasst i de flesta fall, de säger UNFALLFREI, javisst -det betyder att de inte smällt i 200. Men de lackar o fixar, plast som är sprucken, bucklor osv. O dyra är de ockso, glöm att man kan tjäna 10' pa en 99:a här. Sen gör man misstaget att jämföra med blocket.

Jag hade nästan gett upp, jag ville ha en 523/523 touring, 98/99, helst med drag o xenon. Nada. Bara skit, o dyrt!

Efter 1 vecka och ca. 25-30 skitbilar: skulle ut genom dörren idag, sätta mig i golfen och köra ett varv pa 500km och kolla pa 5-6 skräp. I sista stund vänder jag tillbaka för att printa ut en karta, kolla pa nätet igen.

Da ser jag, en 523 -99 (Lanserad 03.99), i Darmstadt, bara runt hörnet. Skitfin, men SEDAN och utan krok!. Kollar pa den ända (ändrade planer). Den var grym, allt i ordning, en bankman som äger den. Han är andra ägaren, osmälld och icke bättrad eller nat. 9500mil, Anthrazit-metallic, full S-bok, alla papper, t.o.m. kvitto när han köpte den (16000e 2004) osv. Den har lagom med utr. Xenon, klimat, shadowline, vita blink runt om mm. Det ända var, 1 bula pa en C-stolpe, men det kanske gar att dra ut den lite. Jag slog till, 8700e. Kanon att köra.

Säger bara det, det är för jävlig att de inte kan ge fan i att lacka sina P-skador här, varenda jävel är bättrad (även privat) och kasst lackad men rinnande klarlack, matt mm. Bättre att ge fan i det.

Denna gangen var det ett helvete här, men nu kan jag dra hem o slänga ungarna i en sedan, igen!

Kommer med bilder när jag har reggat den, adjöken!

Förresten, ska man plocka bort dörr och A-stolpe Airbag för barnstol fram, eller räcker det med panelbag-väck? (det var lättare förr i E34 när det bara fanns 2 kuddar, nu är det 6, tror jag)
81 567kr ett fynd ser det ut som... :)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nja, det är netto. Visserligen bor jag gratis här och flyger Ryanair... Men det tillkommer en del, det slutar pa 90'. Sa är livet ibland, synd o ställa den i GBG bara. Maste flytta ut fran eländet snart.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det ska räcka med att ta bort airbagen framför passagerarstolen. De övriga har långt ifrån samma kraft och anses var till mer skydd än skada. Jag har mina sidoairbags kvar i båda bilarna.

Grattis till köpet!

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.