|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Mr M3 |
flisan: precis de innan kattarna där grenröret går ihop med övriga systemet. tror de kostar en 60-70kr eller nåt för båda. har för mig att den ska dra mer soppa osv ochså ifall de är körda. vet ej man kan kolla med far när de kommer tillbaks från semestern M3 för gata och stripp |
|
Kör du 25% bensin och 75% etanol så nollar du värdena men bilen luktar bakfylla då.... /Daniel |
|
Mr M3 |
hur funkar M3orna med etanol går de bra eller sämre med lite E85 i M3 för gata och stripp |
|
tack för alkla svar, vet ej vad som kan vara fel, bmw verkstade fick som sagt ett fel på lambdason när de kollade felkoder, men deras "felsökning" som dom troligtvis klagt ner mycket tid på efter so dom tagit ut 500 kr för den va attt det nog va ett läck i systemet...! men hur kan lambda värdet vara bra? bytte lambdasonden som dom pekade ut men vet ej om felkoden är borta...;(! hur är det m,ed temgivaren till boxen? om jag fattat allt rätt så går en tempgivare till boxen och den andra till värmemätaren i instrumenthuset?! kan bmw verkstad se om den är pajj med sin dator? bode väl sett det när dom kollade fel koder då?! en fråga till, när dom kollar felkoder med datorn på verkstaden ser dom då om något är knas med komminikationen med vanos och så då? //Jimmy |
|
|
Mr M3. Tack för infon, jag ska defenitivt kolla upp dessa tätningar som du nämner. För jag tycker att bilen börjar låta mer dessutom när den är riktigt varm och ljudet kommer från inunder bilen. Men som med allt annat på dessa bilar så är det en vild chansning, men eftersom de inte kostar så mycket och att man kan göra jobbet själv så är det värt att prova i alla fall. Jg antar att när du skrev "har för mig att den ska dra mer soppa osv ochså ifall de är körda" så syftade du på packningarna och inte på kattarna??? mvh/Flisan |
|
Mr M3 |
tyvärr kan det va kattarna. men byt inte dem förns du har fått papper på att de är slut. det är ju en dyr historia. jag bytte de packningar som sitter förre och efter kattarna.då de vart helt slut efter ett antal av och på monteringar.då vart den tystare inunder och den drog mindre soppa då lamdan fick rätt värde och inte ladda på med en massa extra soppa. mitt tips bytt avgasspackningarna o se vad som händer.mycket billigare än att byta kattar till o börja med iallafall. M3 för gata och stripp |
|
Jag pratade precis nyss med "min" mekaniker som är bra på M3:or angående min höga bensinförbrukning och avgassmällarna som jag får ibland. Han sa att lambdasonder och luftmassemätaren brukar orsaka hög bensinförbrukning, medans han inte alls kunde svara på varför jag får avgassmällar. Men nu är det ju så att jag har nyligen bytt både lambdasonder och luftmassemätare, så dessa är det troligen inte som spökar... Jag sa till honom att jag ville byta packningarna som sitter framför kattarna som vi diskuterade tidigare i tråden. Detta trodde han dock absolut inte det kunde vara, men eftersom de är billiga så kan vi givetvis göra det, sa han... Jag tänker byta dessa ändå, men man blir ju tveksam efter vad meken sa. Nu undrar jag i ren desperation vad det är som kan orsaka dessa två fel som jag har?????? Vore myvket tacksam för alla möjliga förslag. Ursäkta om jag skriver denna fråga i just denna tråd, men responsen har varit ganska bra här tidigare så.... mvh/Flisan |
|
|
Börja med att ta ett avgas prov på bilen när den är kall. Det säger en hel del. + att vad har du för o2 halt när bilen är varm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.