|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
mina värden: CO 1,1 (0,5) CO2500 0,7 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-1,03) HC 999 (100) tror ni det kan bero på tändstiften? har bytt olja och filte + en lambdasond som verkstaden fick felkod på?! //jIMMY | |
| var bilen kall eller varm när du besigta? Testa och varm kör den ordentligt så kanske det blir bättre! kan ha betydelse! | |
|
bielv var väldigt varm,. körde den en extra sväng precis innan andra testet..;) //Jimmy |
|
|
vilken m3 är det du har? va är det för avgassystem du har på. är bilen? trimmad på något vis? Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
|
Bilen är en 93:a inte trimmad vad jag vet, bytt både motronic boxen och vanos boxen, men bytta till begagnade så vet ju ej om dom funkar som dom skall! annars så har jag bytt lambda efter en fel kod på den hos lokala bmw handlaren .....tätar varje skarv i avgassystemet med tätningsmassa. stiftens kondition vet jag ju inte tor någon att det hjälper att byta dem, dom va lite svarta när jag hade ur dom, s¨det syns ju att den går fett?! //Jimmy |
|
|
Testa att pressa bilen väldigt hårt på någon lång sträcka och häll i lite ksprit eller etanol i tanken så fixar det sig nog.. Annars kan katalyatorn vara kass!!!! Lambda värdet är juh ok så då borde den inte gå fett. /Daniel |
|
|
kan man se det så, att är lambda värdet okej så borde den i gå för fett? eller är det helt fel tänkt?! //Jimmy |
|
|
Med vgägledning av HC så är det nog katten som gjort sitt, min gick ner till 089 efter en repa runt SVBP. Mvh Mattias Att bromsa är att förstöra dyr energi! |
|
|
okej, men hade du högt på dem andra värderna med? hur hög va din HC mkall? //Jimmy |
|
|
Kan nog tyvärr meddela att katten är väck. Övriga värden verkar inte avvika nämnvärt, men ett HC-värde över 250 går inte att rädda med en rejäl varmkörning eller andra "småtrix". |
|
|
Vad jag läst tidigare här på forumet så renar katten max 500ppm, dvs dina 999 försvinner inte mha en purfärsk kat. Jag skulle gissa på läckage någonstans mellan lmm och lambda. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Men alla dom andra värdena med då? man märker ju att bilen får för mycket bränsle?! kan stiften ha med det att göra? //Jimmy |
|
|
Förutom lite taskig tomgång, hur går bilen annars då? Drar den jämnt och fint och fullt i hela registret? Har du avgassmällar ibland? mvh/Flisan |
|
|
Förutom lite taskig tomgång, hur går bilen annars då? Drar den jämnt och fint och fullt i hela registret? Har du avgassmällar ibland? mvh/Flisan |
|
|
Flisan: bilen går bra annars tycker jag, drar fint. inga avgassmällar, men det luktar oförbränd bensin om avgaserna... //Jimmy |
|
|
Kolla så att tändstiften inte sitter löst eller om dom kanske har blivit dåliga . Köp nya och testa med . |
|
M3-Mackan |
Flisan; Vad skulle avgassmällar bero på? -Mackan- |
Mr M3 |
har samma prblem varje gång mitt hc värde denna gång låg på ca 250 först men efter ett par rejäla urdragningar så sjönkt det till 86 men pendla mellan 86 och 120 bra länge. tydligen något som händer ofta med M3or sa bes killen. M3 för gata och stripp |
Mr M3 |
jag hade avgassmällar tills jag byte alla pakningar osv i avgassytemet berode på läckage så lambdan fick fel värden o gav på en massa extra soppa när jag släppte av. numera går den utan orginalslut dämpare då den väga 10kilo + o den nya 3kilo och har ett fint 4tums utblås och är titan :) M3 för gata och stripp |
|
Jima: när jag testade mitt 3" ferrita så fick jag hc runt 300. CO 0,58 och co2500 0,65 men lambdavädet va bra. tror den katten inte vill fungera så bra.. eller den fyller väl sin funktion när man är ute å åker på som faan. men så fort man stannar så går värdena upp väldigt fort. sen när jag besiktade lånade jag en kompis originalsystem så fick jag värdena CO 0,0. CO 2500 0,0. HC 63. Lambda 1,01. det där som greenberg säger om läck mellan lmm och lambda kan stämma.. samtidigt så kan du ju prova å byta till ett originalsystem. innan du kostar på nya kattar å lambdor osv. om du har nån snäll kompis som lånar ut sitt. man byter det rätt fort.. lycka till Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! -Drift Team 2004- |
|
|
M3-Mackan. Avgassmällar beror på om jag har förstått det hela rätt att oförbrännd bensin antänds i avgassystemet. Så med andra ord så kan man väl säga att om bilen går riktigt fett så kommer man troligen att få avgassmällar. Jag har det på min i vissa lägen, men inte allt för ofta. Mr M3. Vilka packningar bytte/tätade du för att få bort avgassmällarna på din bil, det borde ha varit innan lambdagivarna antar jag??? En allmän fråga till Er alla: Förutom dåliga avgasvärden, hur märker man att katten har blivit dålig??? mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.