AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.771

Lurad vid bilköp...

Sida 2 av 3
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej tib och välkommen till forumet. Läste med stigande upprördhet ditt inlägg - hur i hela h***e kan folk bete sig så? Beklagar att din första BMW-erfarenhet blev så tråkig, det kommer förhoppningsvis fler som är bättre.

Du kanske kan leva med skulderna om du torskar i målet, men kan du leva med insikten om att du hade chansen att dels få rätt själv och dels statuera exempel, men inte tog den?

Jag är inte alls jurist, men hoppas att du väljer att gå vidare med fallet. Dels därför att det verkar finnas rimliga chanser att vinna dels för att många andra på jakt efter sin drömbil kommer att ha hjälp av det. Om inte annat är vi många entusiaster här på forumet som står bakom dig.

Give'em hell!
Conan99
Hej Tib: Hoppas allt går bra och att du vinner det ev. målet. Vi står bakom dig. Skittrist med folk som luras och inte vet vad heder och ärlighet är.

Conan99
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Riktigt trist.

Förlorar du målet så kommer jag ta del av kakan och skänka dig 1000 kr.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Anlita en förhandlare på H-A eller liknande.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Av berättelsen så känns säljaren som en "seriös" lurendrejare så man kan ju undra om detta är den enda bilen i detta skick han har sålt. Dessa trakter är ju annars (ö)kända för sina importbilsfifflare som brukar synas på Blocket. Tror att en eller ett par av dom heter "bmw" och någon kallas "touring".

Förstår att du tvekar att dra detta vidare med tanke på de ekonomiska riskerna men jag hoppas ändå att du kör på. Det är det enda rätta och utan att vara någon juridisk expert så tror jag att du har en bra chans eftersom du till stor del har uppfyllt din undersökningsplikt som köpare. Du har ifrågasatt ett antal olika saker och fått icke sanningsenliga svar från säljaren.

Lycka till!

___
//Ulf
Du skrev att han erbjudit 70 000 skr för att köpa tillbaks den,
Kanske han inte heller är så säker på utgången.Bara att du väljer att gå vidare kanske skrämmer honom att köpa tillbaks bilen.Hoppas kan man ju alltid(jag gör det)Han har ju lika mycket att förlora eller?

ska det åkas ska det låtas 2 som 4 hjul
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Detta fallet måste du ju bara vinna, annars så är det ju bevisat att man kan lura folk så mycket man vill och att rättsystemet är helt åt pipan. Detta måste ju vara ett solklart fall för dig!!
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Det finns bara en lite tråkig grej i det hela...han jag köpte den av är inte den största boven i dramat, han köpte den nämligen i sin tur av en annan kille som i sin tur köpte den av boven = han som tog in den från Tyskland (eller så kanske tom han har blivit blåst i tyskland?) fast det är inte så troligt tror jag..
Å andra sidan borde han inte sålt den vidare till mig utan tagit tag i det men istället valde han att blåsa mig...
På nåt sätt skulle man ju sätta dit han som tog hem den men det kanske inte går det var ju ca 4 år sen
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det får han ta med den killen. Du tar ditt med han som sålde till dig.

mvh

Min: Länk
Carl Adam Andersén
Precis som Erik säger, det föreligger inget avtal mellan dig och han som tog hem den

Hy
98
Hyabusa
318i-87
Vad säger advokaten om att dra in tidigare ägare? Tror det är lönlöst. Är som sagts ovan inte ditt problem. Vill säljaren göra det så kan han ju göra det efter utgången av denna rättstvist.

Sen tycker jag inte att bara för att man blivit blåst så har man ingen rätt att blåsa andra, eller att man är "mindre" bov för det. Han som tog hem den från Tyskland eller han som sålde bilen till dig är väl likvärdiga bovar, såvida inte ngn av dem uteslutande sysslar med detta.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag skulle inte heller ha särskilt dåligt samvete för att gå på den du köpte bilen av. Vem vet, han kanske har försökt sälja den i 1,5 av de 2 åren han ägde bilen? Att han inte märkte dessa fel är ju osannolikt! Men som du säger är troligen den största boven (som så ofta annars....) importören. Den tysken som sålde bilen var tvungen enligt lag att säga att bilen har varit krockskadad, men troligen var importören införstådd i detta eller visste inte vad det innebar. Denne borde vara den som straffas ekonomiskt, oavsett om han var dum eller hade för avsikt att luras. Men som vanligt så är det vanliga hederliga människor som drabbas värst!

Jag lider verkligen med dig, och hoppas det går vägen. Jag skulle driva fallet vidare, för som någon annan sa, vinner du inte det här så kan de lika gärna lägga ner rättsväsendet.

Håll oss gärna informerade!

Mvh Johan
VIKTIGT; Visste killen som sålde bilen till dig att den var kass? Annars är utgången allt annat än säker tyvärr ... Jobbar han med bilar? Är det en förskolelärare vi har att göra med här är det möjligt att han kan klara sig på det, han visste inte att bilen var dålig.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Han jag köpte den av jobbar med försäljning/uthyrning av maskiner typ 4 hjulingar och sånt och innan dess jobbade han som lastbilschafför så han e ju inte helt lost när det gäller motorfordon. Tror däremot inte han visste att det var så illa som det är men mkt lär han ha vetat och dessutom har han ju ljugit om ett stort antal större och mindre saker tex att det aldrig varit minsta rost på bilen men sen visade det sig att han varit på BMW och sökt rostskyddsgaranti, han hade ju lackat om bägge sidorna därför var jag noga med att fråga hur det såg ut innan...nu i efterhand vet jag att det inte såg ut så bra innan.
Även om han hade varit helt sanningsenlig(vilket han inte varit) så skulle jag ändå få häva köpen (enl min tolkning av köplagen) eftersom bilen avviker väsentligt från vad man kan förutsätta med hänsyn till pris varans ålder och andra omständigheter.
Jeppe W
Lyfter tråden lite; hur har det gått??
ku
147
kuai
320CiM -04
Vid privataffärer åligger det köparen att göra en grundlig undersökning, kontroll av varan, annars blir det som Jabbal skrev här ovan. Köparen har ju i detta fall tagit sin chans att kontrollera varan. Att man sedan kommer på att man skulle ha gjort det mycket bättre (grundligare, utförligare, en test på BMW-verkstad) är inget som säljaren kan lastas för. Man köper inte en bil i "god tro" utan i befintligt skick!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
befintligt skick existerar inte... säljaren är skyldig att upplysa om de fel som han känner till.

__
///M som i Mugge.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Hej!
Hmm, jo säljaren gör fel om han ljuger om fakta kring bilen och undanhåller information osv....
Därför har jag nu fått drygt 60000:- i skadestånd från förra och förrförra ägaren tillsammans.
Jag har mao kvar vraket...och kör med bilen nu också..(gick igenom bes ua..) men det känns ju inte sådär jättekul o veta vad man åker omkring med.
Nu får man försöka ändra inställning till den o tänka att "det kanske inte är så farligt trots allt...." :)
Nämen skämt åsido...ska nog ha kvar bilen som andra bil ett tag o sen får man väl se vad man gör med den...har en polare som mekar själv och han kunde tänka sig o köpa den till nån billig penning så vi får väl se...
Tack alla för era inlägg och råd!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
SKönt att det ordnade sig!

__
///M som i Mugge.
Mugge; Vad menar du med att det inte existerar, har de lyft det ur lagboken? Befintligt skick alltså ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.