AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.769

Lurad vid bilköp...

Sida 1 av 3
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Hej!
Är i stor behov av lite råd..
Köpte för ca 1 år sedan en 528ia Touring -99 med i princip all tänkbar utrustning för 130000:-.
Jag hittade bilen på blocket och det verkade som säljaren ville sälja den billigt pga nybilsköp och priset var satt till 139'.
Hursomhelst jag ringde säljaren som verkade riktigt seriös och trevlig och han hade bara bra saker att säga om bilen och hade aldrig haft något problem öht med den. Eftersom jag bor i sthlm och bilen fanns en bit norr om Karlstad och han tydligen hade någon annan köpare på den så fick jag ta ledigt dan efter (en fredag) och åka dit med en polare + min sambo. Vi tittade på bilen och den såg väldigt fin ut, tyvärr så fanns det ingen möjlighet att hissa upp bilen men säljaren hade sett bilen under och den såg jättefin ut inga bucklor, rost eller något annat konstigt. Efter ca 1 timmes tittande så var min kompis tvungen att åka så jag stannade kvar eftersom jag var ganska säker på att köpa bilen. Vi tog en provtur med bilen och jag tyckte att den betedde sig lite underligt..typ spårade fast lite värre men han försäkrade att det var de dåliga vägarna som gjorde att det kändes så, "När man kommer ut på den stora vägen så känns det garanterat ingenting" problemet var bara att de stora vägarna låg väldigt långt bort och dessutom så hade jag ingen anledning att misstro honom (trodde jag då)...
Nåväl efter att ha provkört bilen och testat alla elprylar (typ navi, elsäten fönsterhissar mm mm) så kom vi till hans jobb där jag fortsatte att titta på bilen utan att hitta ngt riktigt fel. Vi diskuterade om priset lite grann och jag fick ner det till 130 till slut eftersom det visade sig att vindrutespolarslangen hade hoppat av samt att den trådlösa bmwmobilen hade blivit stulen + en ev hjulinställning. Jag betalade bilen och sedan skjutsatde jag honom in till stan. När jag sedan åkte iväg så "startade" inte navigatorn så jag fick stänga av o sätta på tändningen igen och då startade den...men efter ca 5 mil på väg hem så "hängde" den sig. Sen kom jag ut på de "stora" vägarna men bilen betedde sig fortfarande lite lustigt och efter gupp i vägen ville den dra ganska kraftigt åt ena hållet.
Jag försökte ringa säljaren o fråga men han svarade inte.
På måndagen så åkte jag till BMW Solna snabbservice för att kontrollera att mätarställningen verkligen stämde och göra en liten datordiagnos samt kolla bilen undertill. När vi hissade upp bilen så "sprack" vänster tröskel upp och man kunde se att det var en fet spackekaka där som hade blivit överlackad, dessutom visade det sig att det fanna lite rost och en hel del bucklor undertill, fästena för domkraften var igenspacklade mm dessutom så funkade inte ac fläkten + div andra småfel.
Ringde nu upp säljaren igen och sa att jag ville få nån form av kompensation för felen men han var inte intresserad utan tyckte att jag skulle ta det via juridiskt ombud i såna fall.
Jag började mer o mer misstänka att det var en riktig häck och jag lämnade in bilen till en verkstad som är experter på BMW och han som tittade på den gick bara runt och skakade på huvudet, bilen är spacklad lite här o där, i underredet upptäckte vi att under underredsmassan fanns plastic padding nät för att dölja de större bucklorna, när vi lyfte på plasten i vänster hjulhus så var plåten under plasten inbucklad och rostig, frontbalken som huven fäster i var insjkuten, han på verkstan sa att bilen i princip var skrot, det var inte värt att laga den för det skulle kosta mer än bilen var värd.
Han jag köpte bilen av hade haft bilen i 2 år innan dess var det en herre från sthlm som haft bilen i drygt 1 år och senare fick jag reda på att det varit ytterligare en person inblandad nämligen han som tog in bilen men han "ägde" aldrig bilen själv utan skrev den direkt på förr förra ägaren.
Jag blev mer o mer misstänksam och ringde till bilprovningen för att få "farzeugbriefe" eller vad den tyska reghandlingen kallas för att få reda på tidigare ägaren i tyskland vilket visade sig vara en tysk firma. Jag kontaktade firman och frågade lite om bilen och dom blev väldigt förvånade att bilen "levde" dom var helt säkra på att bilen var skrotad eftersom en av deras anställda hade totalkvaddat på autobahn med den. Verkstan hade sagt att det fanns inget att göra förutom att lösa den.
Jag kontaktade ett juridiskt ombud för att kolla chanserna att kunna få köpet hävt och han tyckte att jag skulle skriva en skriftlig hävning vilket jag gjorde med alla fel jag hittade..glömde förresten säga att jag kontaktade verkstäderna som servat bilen i tyskland, dom hade aldrig haft bilen inne mao serviceboken är förfalskad också.
Efter några månader av skriverier mellan våra advokater så har förra ägarne stämt förr förra ägaren också och förrförra ägaren har skickat en besiktningsman från handelskammaren som tittat på bilen och skrivit följande i sitt utlåtande:
"Min bedömning är att bilen bör skrotas eller genomgå en större reparation vilken skulle överstiga bilens värde".
Även motormännen har tittat på bilen på förra ägarens begäran för att kontrollera de fel som jag påstått verkligen fanns och dom konstaterade med R (=Reparation krävs) alla fel jag hade sagt som dom hann kolla. Dock så hade förra ägarens advokat skickat med en värderingsman (även han från handelskammaren) och han verkade inte särskilt angelägen om att hitta fel på bilen och bagatelliserade alla felen och sa att bilen var värd 135000(!) helt sjukt...
Senare var jag på BMW i bollmora med bilen där dom konstaterade att det skulle kosta minst 50000:- att bara fixa till underredet men förmodligen skulle det kosta mer än bilen var värd, han var dessutom orolig för att bilen var ramsne och rekommenderade mig att göra en 4-hjulstinställning vilket jag gjorde, blev väl inte sådär jätteförvånad när det inte gick att ställa in vänster bakhjul, det var redan maxjusterat och stod ändå väldigt fel.
Nu för ett par veckor sen var jag på förhandling i tingsrätten men det ledde ingen direkt vart utan han erbjöd mig 30000:- i kompensation vilket jag inte kan gå med på, skulle aldrig drömma om att sälja bilen utan jag ville självklart att han skulle ta tillbaka bilen och jag erbjöd att han kunde ta tillbaka bilen för det jag köpte den för utan att kräva mina advokatkostnader mm men det gick han inte med på utan kunde tänka sig att köpa tillbaka den för 70000:- (fast han påstår att den är värd 135000).
Efter förhandlingen pratade han och jag i enrum och han ville att vi skulle lösa det på nåt sätt och vi började prata om att dra in förr förra ägaren också så jag sa att jag skulle kontakta honom. Nu har jag gjort det men han har inte kommit med nåt svar ännu.
Jag tror verkligen att lagen borde vara på min sida med tanke på att den "Avviker väsentligt från vad man kan tro med hänsyn till bilens ålder antal körda mil och andra omständigheter" (som det ung står i köplagen). Han har dessutom ljugit om en drös med saker som jag har 2 vittnen som har hört vilket innebär att han uppträtt svikligt och det i sig ger mig också rätt att häva köpet.
Det som är trist i det hela är ju att om man mot förmoden skulle förlora i en rättegång (rättegångsdatum är spikat till slutet av augusti) så kostar det mig kanske 200000:- vilket är sjukt mkt pengar. Hur stor är chansen att vinna detta tror ni? Är ju fördjävligt om en sån här grej inte skulle gå igenom, vad finns det då för skydd i lagen?
Det enda han skulle kunna hävda är väl att jag inte undersökt bilen ordentligt men att jag inte kollade under bilen var för att han sa att "Det finns inget ställe att titta på bilen här" och jag ville även att vi skulle åka till bilprovningen men då sa han " Jag garanterar dig det finns inga fel på bilen" osv så han vilseledde mig rätt kraftigt kan man säga. Sen har vi ju det faktum att inte ens hans "expert" från handelskammaren lyckades hitta några allvarliga fel (eftersom han värderade den till mer än jag köpte den för) så då kan man väl inte kräva att en privatperson ska hitta mer fel än honom?

Oj, det här blev mkt längre än vad jag först hade tänkt..sorry..
Kanske glömde säga att jag ställde av bilen efter några veckor så den har stått avställd i snart ett år...
Lite andra fel som upptäckts på bilen:
* Ngt elfel gör att batteriet laddar ur sig
* lastskyddet/lastnätet gå¨r inte att demontera...har väl fastnat i krocken eller nåt
* elstolen, elratten har slutat funka
* ibland startar inte servon.
* vindrutetorkarintervallet är helknäppt och lever sitt eget liv
* div små rostbubblor har kommit upp på lite alla möjliga konstiga ställen
* sist jag körde bilen hade växeln hängt sig i 3:ans växel (det är en steptronic låda)

Kommer inte på mer nu...
HJÄLP!!
Carl Adam Andersén
Kollade snabbt i lagboken och det är många paragrafer du har på din sida så det e nog lugnt.

ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Jo, jag tror också att det är lugnt, men nånstans vill man bli lite säkrare än så eftersom det kan kosta mig närmare 200000:- elller kanske mer innan det är klart om jag mot förmodan skulle förlora....usch va jobbigt alltså!
Jag lider verkligen med dig ... Är killen du köpte den stadd vid kassa? Annars kanske en dom inte är värd speciellt mycket tyvärr.

1) Kanske sent nu, men se till att du har en bra advokat. Jag känner till fall där tre personer fick dela på 300 miljoner kronor i skadestånd, vilket borde ha jämkats till några hundra tusen bara deras advojat kunnat läsa lagtexten.

2) NJA 1996 s 598. En person bytte till sig en husbil som var mögelskadad. Han ville häva köpet men säljaren vägrade eftersom köparens hustru anmärkt på att det luktade mögel i den. Eftersom de inte utredde detta ansåg säljaren att köparen förlorat sin rätt att åberopa fel. Det tyckte inte HD.

3) NJA 1998 s 792. en person köpte en bostadsrätt som visade sig vara angripen av ohyra. HD fann att fel förelåg då bostaden var i väsentligt sämre skick än köparen kunde vänta sig.

Det är i alla fall rättfall du kan kolla upp. Täcker inte din hemförsäkring rättshjälpen? Kolla det.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Ahh, tack! Jo, jag har rättshjälp via bilförsäkringen men enligt min advokat så gäller inte den om jag förlorar och dessutom måste jag då betala motpartens kostnader. Har faktiskt inte kollat upp huruvida hemförsäkringen täcker, den kanske också täcker på nåt sätt, måste kolla det!
Finns det nåt ställe där man kan hitta domar på sånt här? Borde ju inte vara den första som blivit grundlurad på en bil?
Det finns flera sökmotorer som bara har indexerat rättsfall, men de flesta kostar pengar tyvärr ...

Var bor du? I värsta fall kan du ju slinka in på något universitets bibliotek och låna deras datorer, det får alla göra och där brukar det finnas tillgång.

Ska ni upp till hovrätten nu? När?
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Aha ok, det e väl därför jag inte hittat nåt trots idoget sökande på google :)
Jag bor i sthlm, nej vi har varit på förhandling i tingsrätten så nästa steg är huvudförhandling i tingsrätten i augusti.
tib: en verkligen sorglig historia. Tror tyvärr att det finns många som köper bil på samma sätt som Du gjorde. Man kollar väldigt noga på plåt och lack samt inredning osv, men glömmer att åka till en mack eller liknande för att hissa upp bilen och kolla underredet.
Oftast handlar det väl om att man känner sig pressad. Flera skall kanske komma och titta och så inser man att "pärlan" kanske glider en ur händerna..
Lätt att vara efterklok- men ett test, typ M-test, hade avslöjat bilen.
Hoppas verkligen att situationen löser sig för Dig!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Verkligt trist historia, det låter som ett komplicerat fall. Hoppas du kan lösa det på bästa möjlig vis.

Tyvärr kommer nog några här på forumet att uttala sig tvärsäkert utan att inneha tillräcklig juridisk kunskap (själv saknar jag den, så jag håller tyst!), så jag råder dig att ta detta med en advokat. Kolla vad som ingår i din hem- eller bilförsäkring.

Berätta gärna för oss hur det går.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Fy fan så fruktansvärt!!!! Lider med dej nåt enormt!!!

Mvh

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Som det ser ut nu har jag 2 val
1. Ta ett skambud av förra ägaren och sälja tillbaka bilen till honom för 70.000 sen får jag betala självrisk på mina advokatkostnader ca 30000:- och har du kvar 40.000 och har gjort en förlust på 90.000:-

2. Ta det vidare till rättegång och förhoppningsvis vinna och då få tillbaka både hela bilens pris samt advokatkostnader och gå plus minus null, men förlorar jag kan jag gå -200000:- ca och behålla bilen..

Vad skulle ni ha valt för linje?
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Erik har nog sagt det så bra som man kan.

Det finns många hobby Jurister här som är otroligt kunniga så länge det inte gäller dem själva. Ex inlägget en bit upp i tråden; "Kollade snabbt i lagboken " för att kunna göra detta uttalande och säga att det är lungt så krävs det ju i stort sett att du har tillgång till alla fakta om fallet samt att du är utbildad jurist. Inget sånt här är självklart och inget facit finns så förlita dig inte för mycket till vad som skrivs här.
Carl Adam Andersén
Hehe nej jag är ingen fullutbildad jurist men just detta fall tycker jag verkar vara uppenbart med det jag läst. Sen ska det till någon som sammanställer allt men det verkar juh som han skaffat en advokat redan :) Jag tror inte att någon skulle använda ett bilforum som utgångspunkt för sin framställan av fallet i ett fall utan att prata med advokat som tib gjort.

Jag själv hade tagit alternativ 2 men det får du snacka med din advokat om han tycker det är bra. Han kan det ut i fingerspetsarna.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Juridiken hålelr jag mig ifrån att uttala mig om däremot skulle jag själv utan att tveka alternativ 2 för säljaren har inte varit juste.
Lycka till med vad du än väljer.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag lider verkligen med dig, vilken soppa! Kan du inte kalla in ett oberoende expert som bedömer bilens brister? Alltså någon som rätten kan godkänna som opartisk.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Jo min advokat tycker att vi ska köra men o andra sidan så är det inte han som förlorar pengar och jag är inte hetl 100 på hur mkt han kan om just såna här fall men han verkar ju rätt säker.
Har ju även haft en värderingsman från handelskammaren som skriver att bilen bör skrotas eftersom det kostar mer att renovera upp bilen till "normalt" skick än vad bilen är värd.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Det sjuka är att den förmodligen går igenom besiktningen...dom bryr sig inte så mkt om att den är ramsne osv bara bromsarna funkar och det inte är hål nånstans typ
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du skulle kunna höra med en annan jurist, för att få en annan vinkling på det. Visst det kostar lite pengar, men kan kanske var värt det i sammahanget?

Motormännen Länk har kostnadsfri juridisk rådgivning för medlemmar, men de kanske även säljer tjänsten med timdebitering.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Är ingen expert. Det vore ju tråkigt att man är tvungen att vara advokat för att uttala sig på forumet. (har dock läst handelsrätt)

Tycker dock att om du mot förmodan inte anses ha uppfyllt din undersökningsplikt, så har ändå säljaren handlat i strid mot tro och heder. Har han haft bilen i 2år så borde ju han ha vetskap om bilens skick när han sålde den till dig. Torde väl vara han som spacklat etc.? Om han i sin tur vill dra in tidigare ägare är det väl hans problem och inte ditt.....

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var verkligen ingen rolig läsning.
Beklagar att du råkade ut för detta.

Personligen saknar jag alla tänkbara juridiska kunskaper, men jag tycker att det borde vara ett självklart fall, annars förlorar man tron på rättvisan.

dessutom så tycker jag att de låter som att du kollade bilen mer än vad genomsnittsköparen gör.

__
///M som i Mugge.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Jo, jag kollade på bilen i totalt minst 4 timmar...
Har även ringt Motormännens jurister idag o pratat med en där och enligt hans erfarenhet hade jag mkt goda chanser att vinna i tingsrätten...kändes ju rätt bra att höra..men problemet är ju fortfarande om man skulle ha sån j*kla otur att man ändå förlorar och står med skulder på ett par hundra tusen...ej så roligt..men man måste ju chansa lite här i livet annars vinner man väl aldrig nåt? Tycker dessutom att det vore helt fördjävligt att man ska kunna luras så mkt som jag gjort, får inte jag igenom det här så kan det ju knappt finnas nåt fall som skulle vinnas mao fritt fram för alla lurendrejare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.