|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Clubsport: Japp, valde bort RFC. Får man med ett fälgkors också? Vad tycker ni om det här M Mobility Systemet? Är det värt 1300 papp? | |
|
Har runflat på E87:an och funderar på en ny E61 520dT MJ 2006 eller 2007. Fick i dag nej på frågan huruvida man kunde få vinterfriktionsdäck istället från en säljare. "Det går ej att beställa bilen med M+S däck från fabrik istället för run-flat däck." I denna tråd ser det ju ut som man i a f kan få vanliga däck vilket man kan tycka att han i så fall kunde upplyst mig om... All info i ämnet mer än välkommen! // Totte |
|
|
klart det ska vara RunFlat, kolla vad som kan hända annars Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Igår kväll upptäckte jag att en skruv, med stor skalle, satt intryckt i höger bakdäck.(Inte på rullytan utan lite på sidan) Försökte dra, skruva, ut den men då började det pysa ut luft. Så jag körde vidare. Det indikerades ingen tryckförändring. HAde bilen inne för byte till sommarhjul (Tur att skadan hände så tätt inpå däckbytet) i morse, samtidigt konstaterade verkstaden att vinterdäcket var "kaputt". Så det blir till att byta däck i vinter. Verkstaden skulle ha 2675kr inkl montering för ett nytt däck. (Good Year ultra Eagle, RFT). Kollade på Däckonline: 1330 kr + 125 kr i montering = nästan halva priset...:) Eller så byter jag runt om till "vanliga" däck.... | |
|
Sköll12: Ett däck Michelin Maci Ice North 225/45 17" kostar 1650 kr som jämförelse... Keep Your Distance! |
|
| I kittet med reservhjul till E60/61 ingår domkraft och "fälgkors". Har för mig att det kostar 1000kr jämt. | |
|
Köpte domkraft och fälgkors till min E90, det kostade ca. 1000 kr. Keep Your Distance! |
|
| RobertJ, det stämmer 16" non RFT däcket samt reservhjulet, domkraften, och fälgkorset (som jag inte visste ingick, men det gör det tydligen) kostar 1000 kr och det var det jag valde till min nya BMW. | |
|
Fick på mina Runflat igår.. känns spårigt och slingrigt. De bästa är väl ändå att mina vinterhjul inte är Runflat, och reservhjul eller punkteringsspray finns inte i bilen.. hur man skulle bära sig vid en punktering hade inte säljaren något bra svar på... ringa BMW servicemobil? BMW CS #5139 |
|
|
Lite överkurs här... Oscillerande massa är massan (vikten) på däck, fälg, broms skivor och ok, hjulspindlar nedre delen av stötdämparna, en dal av bärarmarna osv. Denna massa dämpas/fjädras ENDAST av däckets sida. Har du hög massa och lite fjädrande egenskaper så börjar hela hjulet att "studsa" på underlaget vid minimala ojämnheter och greppet försämras samt spårkänsligehten ökas. Om man ska ha bästa grepp/komfort så är den oscillerande massan din fiende. Ett "run flat" däck är märkbart tyngre än ett normalt däck och ger en mycket högre massa. Däcket är tyngre pga att det måste ha massiva förstärkningar i sidan för att klara av bilens tyngd utan luft tryck i däcket. Samt även, Run-Flat däck måste ändå lappas när man får punka. Som ex däckmontör så säger jag ett klart nej till Run-Flat däck. Aldrig under min bil. Och som jag har sett många kunder gör här i Finland, de går och tittar vad de anställda vid däck firman kör på för däck.. De vill ha det samma.. |
|
|
Paap.. "I vintras körde jag 2,2 km med att totalt jäkla tomt bakdäck ...(orkade bara inte stå och byta just då utan först när jag kom hem). Helt klockrent OK. Inte en minsta lilla skada." Tubeless? Om du körde med däcket helt tomt så sätter jag min skalle på att däcket är skadat. Det syns inte alla gånger från utsidan. Det är alltid insidan som det "tuggas". Har du tillgång till däckmaskiner? Kanske du kan pressa lös däcksidan från fälgen och kolla om det finns gummi modd/pulver/flisor inne i däcket. Jag har sett allt för många däck som exploderat i fel tillfälle pga tomkörning för att inte varna dig. Många gånger med mycket taskig påföljd.. |
|
|
Menade inte PaapReeder att fälgen inte blev skadad? Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.