|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på Er! Ni som hämtat ut och kör DAGLIGEN med E52, 53, 60, 61, 63, 65, 87 samt 90. Vad är era intryck och upplevelse av däcken? Vore tacksam för lite feedback. Mvh Asken | |
|
En kompis har det på sin E63 men de är fullkomligt värdelösa (komfort, väghållning, slitage, etc.). De dubbfria Continental vinterdäcken han hade var betydligt bättre. Jag vet inte om han har lyckats övertala BMW ännu att byta ut dem mot vanliga normala däck. /RS2 |
|
Paap Reeder |
... heja på med TRX! I vintras körde jag 2,2 km med att totalt jäkla tomt bakdäck ...(orkade bara inte stå och byta just då utan först när jag kom hem). Helt klockrent OK. Inte en minsta lilla skada. MVH /// Paap R |
|
Vi har också RFT däck på vår E60 och har nu avverkat 2000 mil på sommardäcken lika mycket på vinterdäcken som också är RFT... Däcken är Ok, men inte mer,, har dom bara för funktions skull om man skulle punka.... Du känner inte av däcken mellan 0-40 km/t och 110-250 km/t, men mellan 40-110 km/t sjunger dom, ganska mycket till och med... När däcken är slut, blir det vanliga däck igen för att få tysta däck.. Det finns en del i USA som fått BMW att byta däcken på garantin (kunderna körde 18", 123 eller 124-fälgen), då de helt enkelt lät för mkt.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Svårt att säga då man inte har vanliga däck som referens. Det är ett grymt bra grepp i däcken men det är väl inte specifikt för Fun-Flat misstänker jag. |
|
|
Run-Flat ska det stå förstås. |
|
|
Hehe, Fun Flat-däck skulle man ha! Ni som köpt/beställt E90, kan man få sin ex.vis 330 utan run-flat. Många ägarkommentarer och tester pekar på att man borde avstå. Och, punktering, när fick man senast en sådan? |
|
|
Sommardäcken på min 120d är Michelin Run Flat, 205/55-16. Stötiga och ganska spårkänsliga, men håller i bra kurvorna.... Jämfört med vinterdäcken, dubbade Nokian Hakka 4 i samma dimension (ej Run Flat) har sommardäcken sämre komfort och i alla fall inte lägre ljudnivå.... När dom är utslitna blir det garanterat INTE Run Flat som ersättning! /// Gunnar E. |
|
| Det går inte att beställa utan run-flat. Har bönat och bett. | |
|
Menvaihelv... beställer man en ny bil för bortåt en halv miljon ska man väl kunna få riktiga däck!? Nu blir jag arg. Detta måste undersökas! |
|
| Var och provkörde en 325ia med run-flat och de var så spårkänsliga på motorvägen,så de förstörde provkörningen i sin helhet,annars kändes bilen helt ok.Jag skulle inte välja dessa däck,hoppade gärna in i min 528iaT -99 och njöt av turen hem längs motorvägen.För mig blir det absolut inte någon affär med såna däck. | |
|
har i skrivande stund kört i nästan 2 1/2 vecka med run-flat på 124-fälgen och är mycket nöjd. Något högt vägljud kanske men det får man ju nästan räkna med iom dimensionen (245/40-18 fram, 275/35-18 bak) Vad gäller spårkänsligheten tycker jag att min förrförra bil 328 ci med 18" var mycket mycket värre. Kanske är så att ju mindre dimension desto större skillnad vad gäller ljudkomfort och spårkänslighet? Alltså med låga breda däck får man ju leva med det oavsett run-flat eller inte. Är det förresten run-flat på M5? || jensa || |
|
|
Spårkänslighet eller ej har nog inte att göra med däcken i detta fallet, det är ju en ny mer avancerad framvagn på E90 och min är absolut inte spårkänslig trots ett bedrövligt vägnät i Västmanland. E46 320 var väldigt spårkänslig. Kommer absolut inte att köpa nya run-flat däck när det är dax för byte. |
|
|
Vilken flopp runflat är! Nu när man fått möjligheten att köra icke runflat på E90. Och det med dubbdäck så är det en helt annan bil, en mycket behagligare färd. Varje brunnslock känns inte i hela bilen. Jag kommer att kräva att få min 330 utan runflat däck. Keep Your Distance! |
|
|
Clubsport: Ska bli intressant att se hur handlaren löser det (en bra handlare bör göra det) men det verkar vara omöjligt att få något annat från fabrik. Jag kan för mitt liv inte förstå var BMW ser fördelarna med runflats? Klart felbeslut av BMW. |
|
| Men hur fungerar det med RTF däck egentligen? Måste man köpa ett helt nytt däck (inkl fälg) om man får punka på ett RFT däck? Om så är fallet då verkar RFT en oerhörd dyr lösning. Jag har beställt en ny E60 och säljaren säger att det inte går att få 17" icke RFT däck, däremot så går det bra med 16" icke RFT. Måste till en bättre lösning där måste jag faktiskt säga. | |
|
Avataren: Man får köpa ett helt nytt däck om man får punktering. Man får inte laga däcket enligt BMW. Fälgen ska klara sig efter en punktering. Normalt så är det årets höjdpunkt att få slänga på sommardäcken, så är inte fallet längre med rfc däck. Stötigt och jag fattar inte att BMW har gått på run-flat grejen. Keep Your Distance! |
|
|
Run Flat-däcken känns stumma och verkar inte vilja ta upp små sstötar som ett vanligt däck. Nu får jag leva med mina däck tills de är slitna, och då blir det vanliga däck igen - samt ett Mobility pack, så att jag inte behöver stå vid vägkanten och skämmas" i fall att"... BMW CS #6212 |
|
|
Skulle bli mycket förbånad om de som köper en ny 3 eller 1-serie kan välja bort RFT däcken. De kommer utan reserv eller punka kit och det går inte att välja till reservhjul och domkraft. Till 5-serien kan man få vanliga däck på alla fälgar som är standard. Dvs även på 550 och 535D, det är bara att säga till att de inte skall kryssa i RFT rutan i order systemet när bilen beställs. På de som man väljer uppgradering av fälgarna så får man RFT, det ingår i valet. X-modellerna av E60/61 kommer med vanliga däck. Har kört med 16" på förra E61:an och nu blev det 18" 124 hjul med RFT. Det är klart stötigare och spår känsligare, men med 275 bak och superlåg profil bilr det väl inte mycket bättre. M5 har inte RFT hjul. |
|
|
Clubsport, Jag hade för mig att man var tvungen att köpa en ny fälg också därför att man inte vet hur mycket stryk fälgen tagit efter en punktering. Jag håller dig att BWM trott lite väl för mycket på RFT däckens egenskaper. Jag glömde att fråga försäljaren om fälgkors och domkraft ingick med reservhjulet som kostar 1000 kr (för att slippa RTF däck) men det förutsätter jag att det gör. |
|
|
Robert J: Det är upp till försäljaren, dom kan köpa loss däcken om dom vill. Men det går inte att få en E90 med vanliga däck från fabriken. Självklart så köper man då till Mobility system och domkraftssatsen. Avataren: Finns ju inga garantier, men byter man direkt så fort man upptäckt punkteringen eller nästföljande dag så ska det inte vara några problem. Till en E60 följer det nog med domkraft om du väljer bort RFC. Keep Your Distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.