AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.092

Köpångest 528ia Individual -97

Sida 2 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte att BMW kan kolla upp servicetillfällen, dvs de ordinarieservicetillfällena utan för att verifiera dessa så måste man kontakta respektive verkstad. Det BMW (Theanders) kan göra är att kontrolla om några garantiåtaganden har gjorts på bilen då det enbart är dessa som loggas centralt. Problemet med en lite äldre bil är ju att garantin för de flesta områden redan upphört att gälla sedan flera år tillbaka så chansen att bilen varit inne de senaste åren är ju inte så stor.

När det gäller CD-spelare/växlare så är det ibland fördraget kablar till att sätta en växlare vänster bak.

___
//Ulf
Sällan fördraget kablage bak (se utrustningslistan)
Växlare med interface box är billigast och smidigast (.. och kan spela MP3) annars får man byta ut kassettdäcket mot dito CD på BMW á ca 6000:-

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu är jag arg!!!
Här är uppgifterna från Tyskland jämförda med serviceboken.

Inlämnad enligt centralregistret:
1999-02-09 vid 18706 km
1999-08-26 vid 26651 km
2000-02-03 vid 33703 km

Servicebok:
1998-02-02 vid 12452 km
1998-08-18 vid 28774 km!!!!!
1999-02-08 vid 42574 km!!!!!
1999-06-30 vid 56745 km!!!!!
1999-11-08 vid 71292 km!!!!!
2000-04-17 vid 84515 km
2000-08-21 vid 95596 km
2001-02-05 vid 109636 km
2002-07-08 vid 130995 km
2003-07-21 vid 161947 km
och till sist 2004-11-23 vid 183900 hos AutoCity Syd i Löddeköpinge

Den hade alltså gått längre 1998 än 1999!!!

Vilka as... Stämplarna är från auktoriserade verkstäder (har kollat att de finns via BMW:s hemsida), men inga datum och km-tal stämmer med utdraget.

Så det blir ingen BMW för mig :( I alla fall inte nu...

Och jag blir väl av med 1,5% av handpenningen (1620:-) plus 350:- för utdraget. Men det kanske var värt att jag kollade?

Kommentarer, tack!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Konstigt...När det fuskas så brukar det ju vara tvärtom på siffrorna, dvs serviceboken (om den är förfalskad) visar mindre antal km än eventuella uppgifter man får när man kontrollerar garantireperationer.

Utdraget är väl inte datum för servicetillfällen utan datum för garantireperationer, dvs de gånger dåvarande ägaren lämnade in bilen för att få något åtgärdat på garantin.

Det kan inte vara att dom (Theanders?) som gjort kontrollen mot Tyskland missat någon siffra i chassinumret?

Som sagt verkar siffrorna underliga då de tyder på omvänt fusk...åtminstonde fram t o m 2000-02-05

___
//Ulf
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det var rätt chassinummer i papprena, i så fall är det i kommunikationen med centralregistret det blivit fel. Men modell och uttagsdatum stämde, så det låter lite konstigt...
Handpenningen bör du ju få tillbaka utan knot.. ( eller om han hellre vill det: du ringer sydsvenskan direkt där i hallen efter han nekat dig återbetalning...)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett scenario man kan tänka sig är ju att bilen rullat ganska lite sina första 2-3 år, dvs 33703 km 2000-02-03 för att sedan har rullat rejält fram till 2004. Den kan ju ha stått på 25.000 mil när den togs in 2004-10 för att sedan ha skrivats tillbaka till 18.000. När sedan serviceboken "fixades" så kontrollerade dom inte mot garantireperationerna så att boken kunde fixas på "rätt" sätt.

En sak är säker...BMW hade inte godkänt någon av garantireperationerna med den servicebok som nu finns till bilen.

Det borde räcka med att ringa till en av verkstäderna i Tyskland och kolla om bilen varit där det aktuella datumet och vilket mätarställning den då hade.

Håller med GM att du nog bör kunna få tillbaka handpenningen då du har en bra anledning till varför du inte vill ha bilen.

___
//Ulf
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ja, jag ska se vad de säger. Om jag inte får tillbaka pengarna blir det hårdhandskarna på... Jag börjar med Konsumentverket, ARN och kanske polisen så jag är förberedd.

Om han på något sätt kan visa att allt är OK så låter jag nog det vara i alla fall.

www.bilskojare.se är inte dum den heller...

Se det positiva i det hela du såg det innan det var för sent... många upptäcker detta långt senare, varför inte bjuda dom 60 000:- för bilen??

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Rättelse:
Uttagsdatum var inte samma! Jag såg fel. Så vad kan det betyda?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Personligen tycker jag inte att man har så stor nytta av cd-växlare. Det blir ganska bökigt och risken är stor att du har samma sex plattor liggande där hela tiden. Bättre att satsa på en bra cd-spelare och ett enkelt och smidigt fodral för transport av skivorna mellan hemmastereon och bilen.

Har ingen erfarenhet av mp3-spelare,men det verkar vara en perfekt lösning för bilen - man slipper ju kånka fysiska cd-skivor till och från bilen. Kolla i bilstereo-forumet.

Hoppas att det går bra med din drömbil. Var misstänksam mot ALLT innan motsatsen är bevisad. Lycka till!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är uttagsdatumet i serviceboken inte samma som i pappren från theaders? Nu kan ajg inte hela historen eller något om firman men något i magtrakten säger att ju mer du kollar desto mer lär du hitta som itne är kul. Kontakta tex johan här på autopower johan@autopower.se han tar hem fräsha bilar med bakgrund som är fläckfri....kika på ett par bilar till. Väen om du blev kär i första ögonblicket så finns det 10.000 till av asmma sort... Det är bara att kika runt lite. Vore jag dig skulle ajg göra en polisanmälan om du inte får pengarna tillbaka. Du behvöer inte visa mer av dina bevis än nödvändigt.
Lycka till!
Asken
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jo, det finns uppenbarligen några till på marknaden...

Angående papprena så finns det fortfarande en teoretisk möjlighet att någon i Stockholm eller Tyskland har knappat en siffra fel. Jag inväntar svar under dagen.
Försäljaren verkar uppriktigt bekymrad, kanske har han själv blivit lurad nu.
Men jag tycker att det är lite svagt av en bilhandlare att inte ha gjort en sådan här billig och enkel koll, och kunna presentera dokumentation för det. Det kostar trots allt bara 350:- hos BMW.
Angående det här med Individual så fanns marinblått utökat nappaläder i kombination med komfortstolar bland standardtillvalen 1997. Dock enbart för 528i och 540i.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att tro är gott men god tro bland bilimportörer har jag inte funnit någon större dessvärre:)
pbengts. Se det som en läropryl Du komemr hitta en kalasbil. Sök på forumets sökfunktion på bilhandlaren om du behöver referenser. JAg har inte själv gjort det utan går mest på magkänsla på vad det du beröttar.....
Asken
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu fick jag ett samtal från BMW. De har dubbelkollat uppgifterna från Tyskland och någon hade faktiskt knappat in fel nummer!!!
Så nu stämde uppgifterna mot serviceboken!
li
1.959
liste
535i -89
Det var skönt att höra! :) Blir det affär då? Måste säga att det var trevligt att höra att Autocity Syd var ärliga i detta fall.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
De har låtit ärliga hela tiden, måste jag säga.
Så nu måste jag ta mig en sista funderare...

Men jag vill tacka alla för alla svar!!!

Jag återkommer när jag bestämt mig.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jo, det blir affär! Hämtar den imorgon!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så var man BMW-ägare då! Efter 12 års SAAB:ande (en bunt V4:or -71 - -73 samt en 900i 8V -89) med ett kortare avbrott för Ford (Granada 2.8i -80). Känns konstigt, nästan lite läskigt... Trodde aldrig jag skulle bli "en av er"!

Men det känns bra, riktigt bra! I helgen ska här åkas på kryssning!

Hoppas bara M-testet nästa vecka går bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.