|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Provkörde en 528iA Individual -97 idag hos en bilfirma. 18500 mil, importerad november -04, 2 tyska ägare innan, fullspäckad servicebok. Den är kanonfin utanpå och inuti och allt fungerar som det ska. Läderklädsel är det också. Jag har aldrig kört BMW innan, men jag blev förälskad... De ville ha 115000. Jag fick ner den till 108000 inkl finfina 17" och 6 månaders garanti (AutoConcept). Det som saknas i den är CD-spelare och dragkrok annars finns allt (utom Navi/TV). Jag var så upp i hejsan att jag bestämde mig för köp. Betalade 3000 i handpenning (de skulle byta hjul så jag ska hämta den till veckan). Men på vägen hem fick jag panik! Var det för dyrt? Kommer automatlådan att rasa? Vad mer kommer att rasa? Jag skulle vara mycket tacksam för ÄRLIGA råd och kommentarer! Ska jag fullfölja eller försöka dra mig ur? | |
|
Hej! Tja...ärliga råd? Beror på hur man ska tolka det :) Jag tycker att firman fick bra betalt av dig iaf...I Tyskland så kan man köpa en dylik för ca 70-75'... Men om bilen är bra och du är "nöjd"??? så är det väl bara att köpa.Du känner väl bäst själv vad du ska göra.. Visserligen så har du börjat tvivla ,så känner du dig inte helt nöjd med ditt beslut nu så kanske du ska prova att "backa ur". Mvh Janne. |
|
|
Antar att det är denna vagn: Länk Autocity Syd har ett ganska brokigt rykte, så ett bra tips är att kolla mätarställningen genom att kontakta tidigare ägare och verkstäder. Jag säger inte att det ÄR så, men bilen KAN ha gått mycket längre än mätaren visar. Autocity Syd har som sagt haft en del tveksamma bilar genom historien, så min skeptiska inställning är inte fullkomligt tagen ur luften. Priset hänger helt på mätarens korrekthet. Skulle det visa sig att den är skruvad så är priset för högt, oavsett hur lite den är skruvad. Är bilen 100% ärlig och den känns bra för dig att köra och åka, så är priset helt OK. Trevligt utrustad och inga rails! :) Lite synd att navi/TV saknas, dock. Planerar du att sälja inom de närmaste två-tre åren kan du räkna med ett värdetapp på runt 30-35% jämfört med inköpspriset. |
|
|
Liten fråga bara: vad är individual på bilen ifråga?? ( står det individual på fjäderbenet fram??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo, det är den på AutoCity Syd. Jag hade tänkt ha kvar den rätt länge, minst 3-4 år eller tills den börjar kosta för mycket... Kommer att köra runt 1500 mil/år. Hur gör man konkret för att kolla korrekt mätarställning (eller så korrekt det går)? Serviceboken är stämplad ca var 2-3000:e mil av tyska firmor. AutoCity importerade den och säljaren säger att han själv servat och kört den sedan importen (ca 400 mil). |
|
| Tja, vad Individual egentligen betyder vet jag inte. "Individual-paketet är ju mycket generöst" sa säljaren. Som sagt - jag har ingen BMW-erfarenhet alls! | |
|
*LOL* individual är just INTE ett paket utan att man fritt väljer till(och från) tillbehör och färger/material ( och får betala för sig..) Bilarna byggs enl. div uppgifter då hos M i Garching Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus - Både lack och inredningsfärg samt den läderklädda mittkonsolen känns Individual...? Har inte så stor koll på Individual-djungeln tyvärr. :) pbengtss - köra bilen till en BMW-verkstad och be dom kika på bilen. Försök också ringa till de verkstäder som stämplat i serviceboken och/eller till de som ägt bilen i Tyskland. Det du "letar" efter är mätarställningar samt uppgifter om krock och sånt. På din lokala BMW-verkstad bör de dock kunna hjälpa dig ganska långt gällande koll av mätarställningen. Prata med dom i första hand och se vad de säger. Lycka till! |
|
|
Tack för alla svar - mottager tacksamt många fler!!! Kan jag kräva att låta kolla den nu när jag betalat handpenning? Eller skulle jag ha gjort det innan? När bilen levererats räknas ju köpet som avslutat och min lagliga rätt till ånger försvinner, men det kanske bara gäller om jag betalat hela summan? |
|
|
Kommer du efter köpet fram till att bilens mätarställning inte stämmer med verkliga mil så kan du kräva ett återköp av bilen minus avdrag för de mil du kört. Alternativt så kan du och handlaren komma överrens om en summa pengar som kompenserar de felaktiga milen. OBS! Detta är hur det ska fungera med mindre seriösa handlare brukar allt som oftast vägra och det tar oftast avsevärd tid innan det slutligen löser sig. Det bästa är ju om du innan betalar resten har möjlighet att kontrollera bilen gentemot verkstäderna i Tyskland. Några små tips när det gäller serviceboken är att först kontrollera när denna är tryckt. Är den tryckt senare än bilen årsmodell så är den inte original och således går det inte att lita på uppgifterna i den. Nästa tips är att kontrollera att alla service datum verkligen är på vardagar. Händer att dom som fuskar glömmer att kolla detta och skriver in datum som visar sig vara lördagar eller söndagar. Har också läst mindre smickrande saker om denna handlare men har ingen egen erfarenhet. När det gäller 528i Touring så finns det hur många som helst till salu och jag tycker inte att du ska stressa och ta den första du hittat om du hittar det minsta lilla i bilens historik som inte stämmer. Dels kan du åka på dyra reperationer (om bilen rullat mycket mer) och dels så kan du räkna med att den dagen du ska sälja så kommer många köpare också att kolla upp bilen och hitta de saker som inte stämmer (om det var något). ___ //Ulf |
|
|
Liste: montrealblå har väl bara gubb-bilar i Kumla?? *LOL* Läder på mittkonsolen?? mja kanske när du säger det så kanske kan det vara det.. ( vilket torde innebär indivdual) pbengtss: m.h.a. regnr/chassinummret kan du hos BMW få en utrustninglista på bilen, BMW verkstaden kan också kolla mätarställningen ( se även: Länk ) Köpet kan ju hävas (med mycket bök) om det blir "fel" då du köper av en handlare Spontant känns det lite väl tilltaget pris men du har säkerheten(??) av att köpt av en handlare, är bilen bara "ärlig" och välservad så rullar den fint i många långa mil till om du sköter den väl Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Gasar-Magnus - Hehe! Jag såg faktiskt inte att det stod Montrealblå... Jag trodde i min okunskap att det var någon fin Individualfärg typ Velvetblau eller så. Inredningsfärgen däremot... Gick det att hitta blått läder bland de vanliga färgerna eller kan/bör detta vara Individual, tro? E38:or med blå inredning är ju väldigt vanliga, men E39 känns ganska ovanligt. Hursomhelst, mittkonsolen är iaf Individual! :) | |
|
Liste: "taxiblått" förkommer även på E39or: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Taxi/Gallonblått läder fanns mig veterligen inte i standardkulörsortimentet till E39 (Gud ske lov?), där har vi troligen individual-beställningen. Angående bilen så håller jag helt enkelt med föregående talare. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jag visste väl att jag mindes rätt! :) Citat från Länk : "En sak som gjorde bilen extra intressant är att den är en individual, för att matcha bilens lack som är orientblåmetallic är bilens utökade skinnklädsel i nappaläder marinblå..." Alltså har vi minst två saker som är Individual: interiörfärgen samt mittkonsolen. :) |
|
|
Vet inte det Liste på bilden verkar det vara precis som på min snikbil medan den suddiga bilden på bilden tråden handlar om verkar det "tjockare" på nåt vis, speciellt vid telefonen.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Taxiblått :) Jag har även varit ägare till bilen i länken. Det är riktigt att skinnets färg, läderklädd mittkonsol och övrig blå intreriörfärg är individual. Kalle: Kan lova dig att det ser bättre ut i verkligheten än på foto. Det blåa skinnet var riktigt trevligt däremot så skulle jag minska ner på all den blåa plasten och ersätta med svart i istället. Här är en bild till Länk ___ //Ulf |
|
| Tycker framstolarnas sittdyna/ryggstöd verkar skilja sig från komfortstolarnas som har en skarv i mitten av lädret,fast kanske är ut och cyklar. | |
|
Bättre länk Länk ___ //Ulf |
|
|
Tror att sömmarna skiljer beroende på om det är Nappa eller Montana. I min bil ovan så var det aktiva komfortstolar med nappaskinn. ___ //Ulf |
|
|
Nu gled vi visst ifrån ämnet här... Hur som helst köper jag bilen. BMW kollar upp servicetillfällen i Tyskland, jag kräver en varudeklaration och gör dessutom ett M-test nästa vecka. Är allt OK är jag nöjd, för bilen kändes som en riktig lyxkryssare och den ser riktigt bra ut både ut- och invändigt. Theanders i Lund rekommenderar AutoCity syd, säger att de är bland de mest pålitliga de känner till. Däremot - hur fixar man CD-spelare bäst/lättast/billigast? Helst vill jag undvika en växlare i skuffen, men det kanske är det bästa, eller??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.