AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.952

Medveten försäljning av skruvade bilar

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har inte BMW pengarna tillbaka garanti om det visar sig att bilen är manipulerad?

__
///M som i Mugge.
Jag vet inte om BMW Sverige säljer mätarfuskade bilar. Därmeot har jag bevisning, och har även konfronterat, en auktoriserad mercedeshandlare i Sthlms-regionen med att de medvetet sålt en skruvad bil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bjoerck, vad hände då?

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kristoffer_L: Länk

__
///M som i Mugge.
MB går inte att mätarkola så som BMW vad jag förstår, så det är fritt fram för vilka klåpare som helst att backa mätaren till stenåldern utan att det märks ett jota. Man undrar hur många äldre MB med ärliga mil som finns... Och MB:s rostproblem kanske snarare är ett milproblem, bara en tanke där.
Bilen ifråga köptes först av min sambos pappa. Han upptäckte rätt snart att bilen skruvats. Endera av den föregående ägaren eller också av den auktoriserade mercedeshandlaren. Bilköpet hävdes och bilen lämnades tillbaks.

Efter några dagar annonserar mercedeshandlaren återigen den mätarfuskade bilen i dagspressen samt på bytbil.se. Fortfarande med felaktig mätarställning. Detta trots att de är väl medvetna om att mätarställningen är felaktig. Tydlig bevisning hade tidigare presenterats för dem i samband med att köpet hävdes.

Jag väljer att ringa bilhandlaren efter att jag sett annonsen. Frågar flera gånger om all historik finns och om mätarställningen är korrekt. De säger att serviceboken ligger på verkstadsavdelningen och att mätarställningen stämmer. Någon servicebok finns egentligen inte. Det fick min sambos far erfara efter att ha blivit lovad att den skulle skickas i efterhand. Trots flera påtryckningar fick han aldrig någon servicebok. Även den gången påstod försäljaren att serviceboken fanns hos verkstadsavdelnignen.

När jag väljer att konfrontera försäljaren under pågående telefonsamtal blir stämningen mycket dålig. Jag berättar att jag känner till bilens bakgrund och att jag även vet att de har kännedom om bilens felaktiga mätarställning. Försäljaren väljer då att skrika att jag är den är oseriöse(!) och slänger på luren med motiveringen att jag inte är intresserad av bilen.

Efter detta abrupt avslutade samtal kontaktar jag den ansvarige för mercedesanläggningen. Jag förklarar mitt ärende och berättar även hur jag blev behandlad av försäljaren. Efter att jag nämnt "polisanmälan", "bedrägeri", "anseende" och "Sverker" i samma mening väljer VD:n att efter mitt samtal ändra mätarställningen i annonsen till något som bör ligga nära sanningen.

Slutsatsen av detta är att det inte ens går att lita på auktoriserade återförsäljare vid köp av svensksåld bil. Min sambos pappa ville köpa bil på detta sätt för att känna sig säker. Tji fick han.
bjoerck: Skriv gärna MB-återförsäljarens namn. Dom har bevisligen farit med osanning och medvetet försökt lura kunder.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kristoffer_L, eller så väljer man att inte "hitta" denna tråd!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Oj vilket jävla liv det kan bli då. Glömde att vi kostade på bilen 1000:- också så det gick + - noll .. Detta var för många år sedan och det betyder inte att jag skulle ha fifflat med min BMW M3 som jag hade (det vore jävligt dumt). Ett jävla påhopp må jag säga!!!!!

/Daniel
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Danragn: Du är säkert hederlig nu. Annars hade du inte vågat skriva som du gör men visst får man sig en tankeställare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.