|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Här är lite svar på några av era frågor mm. Evol 79: Uppsatsen är på B-nivå och ämnet är socialpsykologi. Eftersom det är B-nivå kommer det att avgränsas till mötet eller interaktionen köpare - säljare. Har hittat en hel del litteratur, får se hur denna kommer att användas. Det kommer att bli en del om hur vårt kroppsspråk uppstår i "största allmännet" via socialpsykologiska teorier sedan kommer det troligen att konstrueras en hypotetisk situation där tänkbara interaktioner bollas mot litteratur om vårt kroppsspråk. Beroendes på tidsåtgång - eventuell någon kort intervju, även detta inlägg kan ses som någon sorts bred ytintervju av er därute. Det är inte helt fel att på detta sätt pejla av vad människor har för bilder av verkligheten kring ett fenomen. Min C-uppsats skrev jag i höstas, ämnet var pedagogik med inriktning mot personalutveckling och jag undersökte "kunskapens ögonblick", kring när man försökt lära sig något praktiskt. Intervjuade då trafikskolelärare och vilka erfarenheter de har av människor som lär sig och har problem med att få till det. Vaskade sedan fram faktorer som hindrar att lärandet flyter. Även här valde jag bilanknytning, har även gått en etnologikurs och skrivit om bilen som rum/plats vilket var intressant. Läser för övrigt på programmet för personal och arbetslivsfrågor och siktar nog lite på att arbeta inom bilbranchen pga det sjukliga bilintresset. Mvh Perra L |
|
|
Stente: Du kommer aldrig att märka att det händer Dig... Det händer Dig VARJE gång Du samtalar med en RIKTIGT duktig säljare! Han/Hon, har redan delvis "mätt upp" Dig när Du stiger in i affären, nämligen! Jag säger INTE att jag är någon stärnsäljare, för det är jag verkligen inte. Snarare då mer åt det mediokra hållet, då jag är alldeles för teknikorienterad, men jag kan ta folk. Jag menar inte att jag känner personen i fråga, utan känner av, viken typ av person det är jag träffar. Det jag menar är att (för att hålla till ytterligheter) man går ju inte på i värsta "kostym-Djursholm-stuket", när man skall sälja bil till en arbetargrabb. Nej, då är man på samma våglängd, o talar tex. på samma sätt, skrattar åt samma skämt, mm, mm. Du får ju aldrig fjärma Dig från kunden genom tex. dryg överlägsenhet/ för mycket underlägsenhet,mm, mm, tja, vad som helst. Samma våglängd, gäller. Det betyder inte att jag ljuger för kunden. Infot är detsamma, "säljet" och ärligheten likaså. Bara förmedlade på olika sätt. Det sätt som gör den specifika kunden så trygg som möjligt. Alla kunder är ju värda lika mycket. Vi lever ju på dem. Vi är inte "förmer" än dessa, men vi måste använda dessa knep, likaväl som en svarvare måste vara riktigt duktig på sin maskin, för att nå resultat! Annars blir det bannor hos chefen... ;-) BTW, KUNDEN, har ofta också en massa knep, som måste tas på rätt sätt...så det är ett tvåvägs-spel, allt som oftast... Det har ju skrivits spaltmetrar här på forumet om hur illa det tycks om "snobbiga" säljare, och jag är den första att hålla med! /WERK BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
Jag som 18-årig pojke med färskt körkort har märkt att det är bra mycket lättare att få provköra en bil när jag kommer med en tjejkompis. Varför det är så vet jag inte, dom kanske antar att man kör lugnare då (vilket dom iofs gör rätt i...). Skulle också vilja ta del av resultatet när du är klar, Perra. Hade tänkt läsa Media Management till hösten (om jag tar mig in dvs) och är väldigt intresserad av marknadsföring! MVH Erik _____ Bilen Länk |
|
| Komplimanger är det enda som är lika effektivt på människor oavsett om det är sant eller falskt :) | |
|
Kraftwerk, Intressant det där om att du väljer att inte bära kostym på jobbet, personligen finner jag att människor oftast reagerar positivt på klassiska auktoritetssymboler som en slips och kostym, även fast de säger sig ogilla det. "Han bär klassiska auktoritetssymboler, han måste ha rätt..." Detta är nog den mest intressanta diskussionen på länge som inte direkt rör BMW :) MVH, E38B12 |
|
|
E38B12. Det där med kläder är mkt intressant, har i ofs inte tänkt att skriva om detta men ändå. Om man betraktar allt här i världen som symboler som förmedlar budskap i vår interaktion kan man kanske tala om olika symbolnivåer. Om vi först tänker oss människan naken i ett neutralt rum och sedan börjar med kläder, artefakter osv inser man ganska snart att det blir en gröt av utsända budskap i den totala interaktionen. Din kommentar är dessutom mkt tänkvärd ur en annan aspekt, de flesta av oss har om jag nu inte missminner mig någon sorts egendomlig förmåga att "underkasta" oss inför ledarskap. Detta har troligtvis haft en viktig evolutionär betydelse för oss, jag brukar betrakta mycket av det vi gör eller hur vi beter oss, (även om det kan verka konstigt) som något som en gång i tiden måste ha haft betydelse för överlevnaden för våra genom. Detta givetvis i kontrast till det sociala samhälle vi lever i nu kontra vår biologiskt mycket trögändrade arv sedan urtiden. Eftersom jag nu läser det jag gör, PA programmet som vilar på beteendevetenskaplig grund har jag börjat tänka en del i just symboler - sociala konstruktioner/överenskommelser - biologiska konstruktioner. Har dessutom gett mig på en småkurs fysik, lite astronomi + andra sidospår för att öka mitt helhetstänkande vilket jag tror är nyttigt i det långa loppet. Vår totala upplevda värld är enligt min mening en helhet och det ligger i betraktarens öga att tolka den utifrån sitt eget referenssystem. Vissa säger dessutom att om vi inte skulle ha ett symbolsystem att interagera med skulle världen upphöra att existera i sin nuvarande form vilket är något hisnande. Efter denna utcykling i ämnet vill jag citera vad jag en gång läste i en skyttetidning. En sheriff intervjuades kring sina 35år i yrket - vad var hans viktigaste erfarenheter? Jo, de största skurkarna han hade stött på hade haft de finaste kläderna! Detta kan kanske förklara att vissa blir misstänksamma mot överdriven uppklädnad, speciellt om det inte riktigt passar in på resten av det utsända budskapet, när signaler och kläder blir inkongruenta. Vi är ganska duktiga på att avslöja "förfalskningar" även om vi inte dagligdags går omkring och tänker på det. Givetvis menade jag inte nu att det är fel med kostymer, men det finns nog en del fall som skapar skepsis här och där. Mvh Per |
|
|
Perra, Håller med dig. Det är viktigt att förstå att man inte behöver ha jeans och t-shirt för att göra det viktigaste man som försäljare måste göra; anpassa sig efter kunden, "tailor your ways". Kombinera detta med en kostym och du har en oslagbar kombination av auktoritet och en jordnära ärlighet i köparens ögon. MVH, E38B12 |
|
|
E38B12. Man kan givetvis även vända på det hela. Om jag tar mig själv som exempel så började jag studera när jag var 40, först läsa in gymnasiet och sedan universitetet där jag till vårterminens slut ska ha skrapat ihop 140p. Själv är jag gammal raggare (numer BMW) som tidigare haft "golvjobb". Att ta på mig en kostym skulle (tyvärr) strida mot min personlighet känner jag och jag undrar vad jag skulle utståla i en sådan?! Däremot en hyfsad kavaj, skjorta, snygga jaeans etc känns ok men då känner jag mig otrygg utan mina boots. Detta sitter så pass djupt att det nog blir svårt att få bort och jag tror, åtminstone i nuläget att jag skulle bli inkongruent och känna mig "obekväm" men det kanske ändrar sig med tiden. Nåväl, jag anser bestämt att det är viktigt att vara "sig själv" samt att bemöta andra som de är, att acceptera att vi är olika men att det inte behöver vara något "fel" på oss för det, vare sig vi är sluskar eller välvårdade. Det finns lika mycket fördomar åt båda hållen tror jag, möten exempelvis i försäljningssituationer på golvnivå blir nog oavsett klädsel bäst om man ser människan o inte kläderna. Kommer man däremot upp en bit tror jag att klädkultur kan vara mer betydande men jag har inte tidigare reflekterat över detta. Nåväl, exempelvis en bilsäljare (och många andra säljare) har nog en lätt knepig sits eftersom kundspannet troligen är mycket brett - mångkullturellt - alla samhällsklasser osv samt att det ändå ofta är en någorlunda stor mängd pengar inblandade (som dessutom för en privatperson är surt intjänade o beskattade). Och dessutom hur bygger man tillit i förhandlingssituationen, en tillit som måste vara hållbar på sikt, den som luras o har sig lär inte bli framgångsrikt långlivad. Möjligen segt långlivad men kundlös. Jobbar själv extra på bensinstation och kan ibland bli förvånad över hur mina yngre kamrater hanterar exempelvis alkoholister och psykiska funktionshinder så det blir problem. Själv får jag aldrig "besvärligt" med dessa eftersom jag undviker att värdera negativt, dessutom och detta är intressant har en del invandrare uppvisat lätt förvåning när man säger ha en bra dag eller dylikt, tror att det beror på att man verkligen menar det och inte rabblar mekaniska ramsor, det syns i ögonen... Vad blev nu kontentan av det här, är expert på att lägga ut mig... Jag tror att det är viktigt att anpassa klädsen till sin "persomlighet" speciellt om man känner sig själv. Givetvis måste man även ta hänsyn till rådande klädkoder men jag tror att en "duktig" personlighet kan komma undan ändå genom sitt sätt att vara i övrigt. Helt fel blir det nog om man gör sig obekväm i sig själv via sin klädsel, då går nog inte budskapet alls hem pga tappad trovärdighet (tror jag). Mvh Per L |
|
|
Det KRAFTWERK säger stämmer faktiskt. En bra säljare läser av situationen och anpassar sig. Jag har varit säljare, kanske inte den bästa men dock :) Jag tror också på att inte vara "för uppklädd". Precis som att vara mäklare och anlända i en Porsche. Då tänker vissa kunder "Jaha, nu vill han att jag finansierar hans dyra stil genom mitt köp"... vi befinner oss ju i Sverige. Givetvis ska man inte se ut som en slusk heller. För övrigt är det faktiskt så att kunskap säljer! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag uppskattar när dom tar i hand och inte bara när man köpt en bil. Utan även när man bara är på besök. Min försäljare i Solna snackar alltid lite hockey då stackaren är Leksing och jag Brynäsare så funkar det bra. Sånt tror jag är bra för att upprätthålla en lång kontakt genom åren. |
|
|
Ni som eventuellt är nyfikna. Nu är uppsatsen klar och inlämnad, skall opponeras 2/6. Detta visade sig vara ett ganska "fluffigt" ämne som var svårt att hålla kort och specifikt, blev till sålunda ett ganska generellt hållet exempel där ett tänkt bilköp belystes. har dock kommit fram till en hel del intressanta och tänkvärda saker. Ska försöka ge en del feedback till er nästa vecka. Detta med kroppsspråk har definitivt betydelse i våra interaktioner/förhandlingar med varandra vad vi än gör. Mvh Perra L |
|
|
Perra L: Vad roligt! Hoppas det går bra för Dig! Jag har ju utbildat mig litet (rätt mycket faktiskt) under de år jag jobbat som säljare, och även innan... Det vore intressant att få ta del av materialet, när allt är klart! Mycket intressant material finns ju om just kroppsspråkets betydelse! Mvh Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
Känns faktiskt trevligare när försäljarna inte har kostym. På M-Bilar verkar dom ha en väldigt lös dress-code. Där går dom ofta omkring i pike´ tröja eller kortärmad skjorta. Keep your distance! |
|
| Jag tror att A och O är att anpassa sig efter situationen, om detta innebär att det i Sverige är negativt att som mäklare dyka upp i en 911 Turbo och i USA detta endast signalerar ett positivt tecken på framgång kan diskuteras :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.