AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.912

Bilförsäljares och ditt kroppsspråk, era intryck? Ska skriva uppsats...

Sida 1 av 2
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Nu är det uppsatsdags igen. Ska skriva om hur kroppsspråket påverkar en försäljningsituation, givetvis har jag valt ett bilköp pga av att man är "hopplöst bilsjuk" (BMW sjuk). Skulle vara väldigt tacksam att få en bild av era intryck av både ert eget o säljarens agerande i det spel det innebär att köpa bil och då inte vad som sägs utan vad som förmedlas med våra övriga signaler.

Kommer eventuellt att citera några av er (om ni har lust att svara) men då helt utan uppgifter om vem som har uttalat sig.

Givetvis kommer jag att när uppsatsen är klar ca 6/6 att redovisa några "taktiska tips" här på forumet om hur man bör agera med sitt kroppsspråk för att förhoppningsvis göra en bättre affär.

Tacksam om ni har lust att tycka till om detta.

Mvh

Perra L
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För min del tror jag det påverkar mycket lite. Jag bedömer bilen, inte säljaren, oavsett dennes kroppspråk eller talade språk. Ett möjligt undantag skulle väl vara om något ger mig god anledning att misstänka att säljaren är kriminell, eller något annat som är allvarligt graverande. Det har ännu inte hänt (däremot har jag stött på en kriminell köpare när jag själv sålt bil, det blev ingen affär naturligtvis).
Perra,

Skulle verkligen uppskatta om du skickat mig en kopia på den där uppsatsen när du är klar. Arbetar själv med marknadsföring och har studerat mycket i ämnet marknadsföringspsykologi :)

MVH,
E38B12
Jag håller med "Nockenwelle", tror inte att kroppspråket i sig spelar så stor roll. Möjligen kan själva handslaget säga en del om spekulanten, om nu spekulanten tar i hand dvs, men detta är samtidigt ett osäkert kort.

Kanske lite OT men jag har testat vid ett par tillfällen hur bilförsäljare beter sig när jag spelar okunnig och oförstående inför ett visst bilköp.
Detta brukar kunna bli rätt roande om man som jag anser mig vara relativt insatt vad gäller ett visst bilmärke och detaljer...och man inser plötsligt att många bilförsäljare skulle kunna göra sig en hacka som mytomaner eller såpaskådisar :-)

En av höjdarna var när en försäljare för 5 år sedan försökte pracka på mig en Kia mellanklassare (minns ej namnet på modellen) med motiveringen att det i princip var exakt samma bil som en Ford Mondeo.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Självklart spelar både ditt och säljarens kroppsspråk in vid ett sånt här tillfälle. Det är små nyanser man talar om som avgör om vi känner oss "trygga" i situationen eller inte.
Om säljaren är avlappnad, möter ens blick, har "öppna" rörelser och leende så känner man sig nog bättre till mods än om man möter en person som stoppar ner händerna i fickorna så långt det går, låser axlar och överkropp, rör sig ryckigt samt kikar sig över axeln oftare än han möter din blick.

Ofta, jag ska inte säga alltid, så är kroppsspråket tydligare än de ord vi hasplar ur oss. Dvs att man kan utläsa när en person ljuger genom att studera dennes kroppsspråk.
MEN, det finns folk som kan kontrollera det där och dom är dom svåraste nötterna att knäcka. :)

Perra: Men hur du ska kunna få ut ngt material härifrån att använda till en uppsats har jag svårt att se. Som opponent skulle jag ifrågasätta det på en gång. Du får ett problem med trovärdigheten tror jag.
Det bästa hade väl varit att fingera ett antal bilköp. Du och en "köpare" åker dit och du studerar hur dom agerar mot varandra.

"Bilar som inte driver bak är trasiga!"

www.bellapictura.info.se
No
5.161
Nockenwelle
Jag håller med gudinnan om att materialet som du kan få ut genom att fråga på detta vis kommer (och bör) ifrågasättas. Du kanske kan få idéer och uppslag, vilka kan bidra till att konkretisera din frågeställning, men data som kan utgöra underlag för slutsatser får nog sökas på annat sätt.
Evol-79
På vilken nivå kommer uppsatsen skrivas?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
För min del har kroppsspråket en förstärkande effekt; hur inspirerande är en säljare vilken står och stel som en pinne och pratar på om sin produkt? En säljare vilken verkar passionerad och intresserad av det han säljer kommer garanterat ha en större chans att sälja något till mig. Någon sa att utan kroppsspråk försvinner 70% av budskapet...

E38B12 > Marknadsföring är ett av de ämnen vilket har intresserat mig mest under högskolestudierna! Hur man skall implementera ett RM-tänkande istället för användandet av 4P-modellen tycker jag är skitkul.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
No
5.161
Nockenwelle
Just detta att utan kroppsspråk försvinner 70 % av budskapet (eller informationen) är något som jag hört av och till (även om procentsatserna ibland är 75 % eller 80 % också). Dessvärre har jag inte någon gång hittat den ursprungliga källan till detta. Jag tror att det är i grunden fel och frågade ett antal av mina kollegor (bland annat en professor i psykologi och några doktorander inom samma ämne). De var lika okunniga om ursprunget till uppgiften, och lika tveksamma till dess sanningshalt. Är det någon som känner till var detta kommer från så får ni gärna nämna detta.
Jag anser att kroppspråk, tonläge och andra faktorer lätt förbisedda utgör 90% av en situation, orden är egentligen oväsentliga det är det budskap du målar upp som är viktigt.

MVH,
E38B12
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vad menar ni med kroppspråk??

Kommer en man/kvinna in med flott svid och kikar på en bil för 400.000kr.

Eller samma man/kvinna in med favvojeansen och slapp tröja med tvådagars skäggstubb(inte kvinnan,hujja)och kikar på samma bil.

Handlaren reser sig självklart ur sin trånga kuvös och går fram till killen/tjejen med jeansen ;)
kilroy
Att kroppsspråket står för en mycket stor del av kommunikationen är inget "hokuspokus", det är mycket välkänt. Fråga en beteendevetare så får du svar....Kroppsspråket kan antingen förstärka eller försvaga den verbala kommunikationen. Till kroppsspråket hör bl a minspel, sättet vi står och sitter på, klädsel m m.Om du säger till en kvinna att du älskar henne, samtidigt som du är fullt upptagen med att titta på tipsextra, kolla resultat på text-tv eller försöka somna om efter lite "bus i bingen"...så tror hon dig inte. Om du däremot riktar dig BARA mot henne, ser henne i ögonen och ger henne en öm kram så tror hon dig...Mvh kilroy
"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags"

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Perra L:

Intressant fråga!

Jag jobbar som bilsäljare, och kan säga att kroppsspråk o "hållning" är c:a 90% av säljandet! Ha en avslappnad attityd, var trevlig o välkomnande, men sväng Dig INTE med tekniska termer om köparen inte ger signaler om sådant. Behandla "Päls-kvinnan" lika väl, som Du behandlar "Jeans-tjejen" tex! Var inkännande, o "fatta grepp" på "våglängden, sas.

Själv jobbar jag med otroligt många knep: Jag anpassar språket, ev. tom. dialekten!!! Sättet att röra mig, mm, mm. Jag "känner" kunden efter c:a 10sek! (är medfött). Jag är otroligt diplomatisk, o kan lätt följa med o ta upp ovidkommande saker som tex. sport, musik, färger, tjafs om familjen, mm, mm. ALLT för att kunden skall känna sig trygg o "hemma" med mig! Kan man få en "intim" relation till kunden, så säljer man. GARANTERAT!!! Man måste även vara beredd att ta upp DÅLIGA saker med produkten man säljer, o vara ärlig! Man vinner mycket på detta, att inte vara BÄST, för det finns ingen BÄST bil (utom BMW, då..hehe). Man kan tex. säga: Tja, Du vet det här med takhöjden är ju något som XX misslyckats litet med, MEN om Du gör så här med stolen, så ser Du att DÅ kommer Du lätt in ändå!! Det är väl inte så tokigt?! ELLER HUR!

Man kan tex. ta en kund som bara går o kollar i hallen, o presentera sig. Fråga tex. litet trevande om gårdagen, om vad han/hon såg på TV, och då tex "få igång" intimiteten, med ex.vis: ...Jaaa, fy fan, vad Zlatan var osportslig, mm o bjuda på kaffe med dopp!...Sedan "har" man kunden. Därefter leder man bara samtalet dit man vill, med "stängda" frågor, framförallt om "dåligheten" i hans/hennes nuvarande bil, samt fördelarna i en ny/bättre beg. bil! VAD kan han/hon invända???? INGET! (förutom ärligt dålig ekonomi, och då är det kutym att "släppa henne" alternativt visa på billigare alternativ). Annars beter man sig som värsta "dörr-nasaren" o det får ICKE förekomma! Vi är inte hästhandlare...

/WERK

BMW - Das Steht Dir Gut!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Kilroy:
Den sista varianten går väl vem som helst på, även om man ljuger. Den första varianten är mer trovärdig;-)
/A
kilroy
Sigdarve*Exemplen var kanske lite övertydliga...oavsett vilket så är kroppsspråket oerhört viktigt när det gäller att tyda det verbala språket...KRAFTWERK*Det är klart att ni är lite av hästhandlare, det är alla försäljare...vilket inte betyder att jag ringaktar duktiga försäljare, tvärtom. Riktigt goda försäljare växer inte på trän.
Dock har jag personligen lite svårt för den yngre och stajlade typen som försöker se ut som VD-assistenter...efter en kort kurs i försäljningsteknik tror dom ofta att karriären är ett faktum. Vad dom inte riktigt greppar är att människokännedom får man inte på några kurser...Mvh kilroy"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags"

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
kilroy:

Jag har ALDRIG slips eller kostym! Jag säljer i chinos och jeans, samt en schysst skjorta! Man får ALDRIG ta överhanden...(dresscode för säljare av "vanliga bilar"). ;-)

Vi är fortfarande inte hästhandlare.... ;oD

/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tacka vet jag ärliga Benke med rutig kavaj samt gabardinbrallor som har vimplar överst på sitt gunnebostängsel samt en kontoret är en mysig/hemtrevlig byssja ;)
kilroy
KRAFTWERK*Jag menade inget personligt. Det finns många bra försäljare, några mycket duktiga...och en hel del som borde syssla med något annat...Mvh kilroy"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags"

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
KRAFTWERK, måste tyvärr säga att du aldrig skulle sålt en bil till mig.
Var ditt naturliga jag istället så hade jag direkt känt om jag velat köpa av dig eller inte.
En säljares sämsta sida är att underskatta kunden genom att tro att han kan tala med honom på hans villkor...bara löjligt.
Ditt snack om att "känna av kunden på 10 sek och att det är medfött" är bara genomruttet.

Eeh, ursäkta mig jag har levt i x antal år, men efter 10 sekunder så vet du exakt vem jag är och kan tala om för mig vad jag borde tycka och tänka...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Stente:
Jag tror du har fel. Man måste kunna knep som KRAFTWERK skriver. Vad är det som säger att KRAFTWERKS strategi inte är hans naturliga fallenhet? Så klart att man måste anpassa sig efter kunden, allt annat är fel! Vad menar du med att vara naturlig Stente?
/A
No
5.161
Nockenwelle
E38B12: "Jag anser att kroppspråk, tonläge och andra faktorer lätt förbisedda utgör 90% av en situation, orden är egentligen oväsentliga det är det budskap du målar upp som är viktigt."
kilroy: "Att kroppsspråket står för en mycket stor del av kommunikationen är inget "hokuspokus", det är mycket välkänt. Fråga en beteendevetare så får du svar...."
Att kroppsspråk inte har någon betydelse är inget som jag förfäktar, men att det skulle utgöra en mycket större andel av kommunikationen än orden köper jag inte alls. Jag har frågat beteendevetare också, men de har inte kunnat ge svar på hur denna "kunskap" uppkommit. Att något är mycket välkänt behöver inte betyda att det är sant. Myter är också "välkända".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.