AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.614

Test av 320 E90 i nya Vi Bilägare.

Sida 1 av 2
Köpte tidningen då det självklart måste läsas om en test av en E90 och då tidningen bara kostar en tjuga så slog jag till.
Läste igenom testet och det klagades på att inredningen blev skitig "smutsrandig" och klädseln väldigt smutsig...
Tänkte vad är det här det måste vara en kvinna som skrivit artikeln, och mycket riktigt Marianne Sterner var den skyldiga...
Märkligt att det skiljer sig åt så mycket om en man eller kvinna skriver artikeln. Det klagades även på att en 158 cm lång person satt farligt nära vindrutan och att bilen var stenhård i fjädringen...
Har svårt att sen en man klaga på dessa saker.
Och en 320 utan sportpaket är INTE hård i fjädringen.
Angående klädseln så kanske det berodde på hunden som poserade på bilen mittarmstöd i baksätet...
Det klagades också på att bilen blev smutsig under motorhuven i svenskt vinterväder, vart är världen på väg bilen blir skitig på vintern...
735
Men du har ju läst Vi bilägare där Jante regerar, där är det ju Volvo och Opel som gäller...

Tacka vet jag AMS!
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Jag tycker att den nya BMW'n är ful som fan.
Ser sånna dagligen för det är välldigt många som har en sån här i Kristianstad.
Kristianstad kallas ju inte snobbstad utan anledning.
Jag tycker inte alls om den.
Men smaken är som baken ju som tur är.

BMW, när du älskar att köra!
Förvånades också över deras gnäll på hårdheten i chassiet. När jag fick provköra 325i så tyckte jag det var otroligt just hur flexibel fjädringen var. Man kunde köra som ett as med full kontroll i varje kurva men när man närmade sig en grop i vägen och förväntade sig ett "donk" så kom det inget. Chassiet filtrerade bort ojämnheter och förmedlade kontroll på ett mycket imponerande sätt enligt mig.

Men Vi Bilägare ska ju tilltala alla människor och inte bara körglada människor, och tja, någon gamling tycker säkert att den är för stötig. Det är också möjligt att man sitter dåligt om man är 158cm lång, men hur många är så korta? På andra hållet är det iaf inga problem, jag är över 190cm och satt iaf helt perfekt med sportstolar :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ja, det är bara konstatera att man är grundlurad!

En ledsen Salesman
Tänkte tipsa om Automobil som gör riktiga vettiga test av bilar med sportiga drag. Det är lite mer tekniskt inriktat och körmässigt.
De har tagit fram ett helt nytt typ av test som de kallar "A-test" där de kollar hur bilen beter sig på gänserna i kurvtagning, inbromsning, slalom osv. Allt verkar vara proffsigt uppmätt med grafer, g-värde osv.
"A-test" hade premiär i senaste nummret där E60 M5 var först ut.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I samma veva som jag provade E90 (325i och 330i) körde jag också Audi A4 2,0T Quattro, Saab 9-3 Aero och Volvo V50 T5 AWD. Ingen av dessa var bättre än 325i E90 (med sportchassi) i fråga om fjädringskomfort. Dessutom var de väghållningsmässigt i en annan (lägre) division än E90.
Om man klagar på hårdheten i chassit på E90 lär man få klaga på många bilar.
Någon mer än jag som tänkte på att de i början av artikeln skrev något i stil med "Fast för samma pris som BMW med 150hk får du en volvo med 170hk"
Det roliga är att när man sedan kommer till slutet av artikeln ser man i prestandamätningarna att BMWn är snabbare än Volvon, i samtliga intervall. Det nämns dock ingenting alls om detta i texten...

Sedan fick BMWn bätter acc-tider än vad BMW själva anger, vilket man inte kan säga om volvos tider. Nästan en sekund långsammare än angivet.

Inte ett ord om det heller. Undrar just vad de skrivit om förhållandet varit det motsatta?

Nej, ett allmänt dåligt reportage i en halvdassig tidning.

Mvh Carl

Bilen:
Länk
Mitt intryck av E90, efter att ha provkört en 325 demovagn med standardchassi hos Theanders i Lund, var att det körmässigt är en fantastisk bil. Ljudmässigt och fjädringskomforten var väl hyffsad men bilen kändes spårkänslig med 17-tummarna på de vägar jag hade möjlighet att testa bilen på. Denna 325 hade långt ifrån det härliga flytet som ex 530 E60 har med 17-tumshjul.
En subjektiv bedömning naturligtvis, såsom mycket annat här i världen.

Att Vi Bilägare skulle vara Jante håller jag inte med om. Vi Bilägare har en mer konsumentinriktad linje vad gäller biltester, påminner en hel del om gamla Trafikmagasinet på SVT. Trist eller ej, själv anser jag att de lägger mycket stor vikt på aspekter som värdefall, rostskydd och driftskostnader vilket med största sannolikhet är viktigare faktorer för flertalet privatkonsumenter än ex motorljudet inför köp av ny bil i 250kkr klassen.

AMS har i mitt tycke deklinerat totalt de senaste åren vad gäller biltester. Numera ligger dessa på en närmast pubertal nivå där motorljud, prestanda, "felhjulsdrift" spelar mycket stor roll vid korandet av testsegraren.
Visst kan det vara underhållande att läsa dessa reportage men personligen skulle jag aldrig köpa en ny bil utan att ha gjort research bland andra mer objektiva undersökningar, som kanske rent av ibland ger ett svar man egentligen inte vill höra :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Sanningen är att E90 smiskar stjärt med allt som finns på marknaden just nu.

Stör mig på alla faktafelen i tidningen. E90 hade blivit hela 12 cm bredare... Att sen tanten har handskar på sig på vissa bilder...
Spyr lite galla över BMW som har billigare textilier och att dom bara grundlackar undersidan av motorhuv och baklucka på E90.
Det gör dom på E46 med men det har hon inte lagt märke till.

Att sen klaga på att klädseln blir smutsig säger väl mer om testpersonalens personliga hygien än om bilen...
No
5.161
Nockenwelle
Kristoffer_L, jag skulle vilja anlägga en delvis annorlunda uppfattning. Att den linjen skulle vara mer konsumentinriktad är i mina ögon ingen självklarhet. Det finns konsumenter som lägger större vikt vid rostskydd, ekonomi, utrymmen, osv. Det finns också konsumenter som lägger större vikt vid andra faktorer som prestanda, körglädje, motorljud, etc. Bägge är ju konsumenter, men med olika prioriteringar.
Jag har svårt att förstå hur man över huvud taget kan motivera en ny bil, om man främst beaktar praktiska och ekonomiska aspekter.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att betala 250 000 eller mer för en bil om jag var ute efter ett praktiskt transportmedel. Däremot skulle jag mycket väl kunna betala det för en bil för glädjens skull.
No
5.161
Nockenwelle
En annan sak som jag stör mig på när det gäller biltestare är "pseudo-objektivitet". Exemplet med motorstyrka som Carl L nämner ovan är utmärkt. Man får fler hk per krona för Volvo. Kan ju framstå som ett objektivt argument, men det är det naturligtvis inte, eftersom hk i sig inte är intressant.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Själv skulle jag inte fästa alltför mycket avseende vid omdömena från ViB som ju har sin trogna målgrupp bland socialdemokrater 60+ i landsorten, och som drömmer om en 850 GLT.

Vi som är lite mer dynamiska offrar en Ojrå och tankar ner tyska AMS test från deras hemsida. Klang och jubel från ett testgäng som vet vad de håller på med. Bra för att fräscha upp gymnasietyskan också!
Xy
252
Xyris
520i -93
Jag tycker ändå att e46 är snyggare än nya e90. Mer stilren och fräsh. Nån som håller med? Eller det kanske inte är så högt i tak? Det talas inte så mycket om Chriss Bangel och hans design på det här forumet.

Mvh

>>>Need for Acceleration>>>
BMW har genom åren utmärkt sig genom snygg design. Den trenden är numera bruten. E90 ser ut som vilken ny bil som helst. Det finns andra märken som har mer stilrena och harmoniska linjet. Jag är lite besviken på BMW:s nya formgivning.
No
5.161
Nockenwelle
OXyris, om du använder sökmotorn kommer du att hitta många diskussioner om Bangle. Det är definitivt tillräckligt högt i tak för att diskutera detta, men kanske har den största diskussionslusten lagts sig, eftersom det redan avhandlats flera gånger. Det finns många här på forumet som hårt kritiserat Bangles design.
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Tänk vad tråkigt om alla tyckte likadant! Själv läser jag många tidningars ledarsidor just för att få olika ståndpunkter. Om tanten i ViB provade bilen ur familj-med-hund-synvinkel så hade hon kanske rätt. Jag vet inte - har inte kört nya 3 ännu.

Likaså tycker ju galningarna i TopGear att TVR är det ballaste som finns, medan Teknikens Värld aldrig har hittat ett fel på Volvo.

Avslutar med att citera salige Glenning: låg lasttröskel, å de, de e mycke bra!
Tål väl att påpekas att BMW 320 vann klart duellen mot Volvo S60 och skam vore väl annars...

Men att tanten har sina damhandskar på sig när dom fotar detaljer på bilen är bara för mycket...
Xy
252
Xyris
520i -93
BMW 320 vann klart över volvo s60 i Teknikens värld. Ja. det var mycket intressant läsning!
BMW vinner oftast tester mot andra bilmärken. Folket i München vet helt enkelt hur man ska bygga sköna bilar som både är användarvänliga och prestigefyllda. Jag tycker konkurensen mot BMW är rätt dålig. Jag vet inte något bilmärke som tillverkar fordon till samma priser med samma kvaliteer som BMW.

>>>Need for Acceleration>>>
Audi kanske om dom börjar med rätthjulsdrift...
fast dom har en skum hård känsla i dörrarna. och jag stör mig oerhört på knappljudet i knapparna, det låter alldeles för högt...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nya Lexusmodellerna kommer förmodligen
att bli riktigt elaka utmanare i Premiumringen.
"Rätthjulsdrift" har dom ju också, för att inte tala om
driftsäkerheten.

Lexusbilarna gillar inte verkstäder precis som det BORDE
vara på alla premiumskrindor i samma prisklass...även dom tyska!

Leffo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.