AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.367

Körde min M535 på 0.77 l/mil..?!?!

Sida 1 av 2
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag var ute på långresa i helgen. Körde Helsingborg till Kalmar och tänkte testa hur snålt det går att köra. Döm om min förvåning när jag tankade i Kalmar och räknade fram en snittförbrukning på 0.77 l/mil. Någon som lyckats med något liknande...?

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inte riktigt så lågt, men ner mot 0,8 har jag legat på vid landsvägskörning.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Se där ja, då var det inte så "unikt" som jag trodde...:) Har för mig att jag läst att den ska dra 0.85 landsväg och fabriksuppgifter brukar ju alltid vara lite väl bra...

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kollade i teknisk spec på E28 siten. Står 0.76 landsväg. Då stämmer det ju rätt bra trots att bilen är 18 år gammal, det är ju rätt kul....:)

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tänk om förbrukningren skull vara samma i stan................. ;)

/// Kristian
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Förbrukningen vid stadskörning vill jag inte testa....:)

Paap Reeder
... med 0,77 låg du väl sist i bilköerna.
Tveksamt om man då egentligen kan tala om bilkörning ......

MVH /// Paap R
...eller så låg han kanske "etta" :)
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>>>Paap reeder

Jag kan säga att jag tryckte väldigt varsamt på gasen. Körde hela tiden med ett öga på bränsleförbrukningsmätaren(långt ord...). Så det är som du säger, särskilt inspirerande körning var det inte...;) Men jag låg ändå alltid mellan 90-110 där man fick det...

Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Det är bara att gratulera till en riktigt låg förbrukning! Jag har inte åkt på nån långfärd i jämt motorvägstempo än men ska göra så nästa vecka. Då ska jag kolla vad jag kan komma ner i.

När jag kör till jobbet (från norr om stan ut till nacka) osv ligger jag på 1.125. Men då är det med lite irriterande köer och det händer också att sportläget åker in då och då när man känner för att komma upp i tempo lite kvickt. hehe

Fyra cylindrar är fyra för lite
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Åker 540i Touring i mitt jobb som resande. Kör i stort sett aldrig annat än "långkörning". Med normal hastighet dvs 110-140 km/h tar min bil mellan 0,85-0,90 vid körning Sundsvall - Halmstad.
Har lyckats plåga ner den till 0,78 vid konstant fart 100 km/h

Ja, jag vet att det låter som en saga. Jag var tvungen att åka runt på stan ett tag med obc:n ställd på snittförbrukning för att förvissa mig om att det verkligen ökade. Det gjorde det tämligen snabbt vid stadskörning.

Högsta förbrukning jag kommit upp i var i Stockholm. Där drog den ca 3,5 lit/mil

tjena C.svensson.

det lägsta jag har kommit ner i med min bil är 0.8 på långskörning med hastighetskontrollen inkopplad på 105 km/h.

med släp var den som dyrast 2 liter per mil i vintras när jag åkte hem från jobb.
annars så ligger jag på en snittförbrukning av 0.9-1 liter per mil.

funderar på att försöka få tag på en bmw 540i istället. det var mugge här på forumet som tipsade mg om det. den är bättre att dra släp med sa han.
Nu med 17":arna så kommer jag aldrig under litern om man kör över 100 km/h. Annars kunde den gå ner mot 0.8 l/mil längre sträckor.
Kan tänka mig att m535:an går snålare p.g.a högre effekt, behövs inte lika mycket ansträngning på motorn för att prestera högre fart s.a.s.

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.Länk
Jag körde Sundsvall-Stockholm i ett svep i somras med 635:an och då drog den 0.89l/mil. Jag blev mycket förvånad, för det var full patte om varenda bil och medelhastigheten blev enligt färddatorn 120 km/h, om jag inte minns fel. Å andra sidan klev jag inte ur bilen förrän utanför porten. Vidare drog den ungefär 1l/mil i somras, blandad körning till jobbet. Så visst går de hyfsat snålt.

Det var med 225:or. Jag meddela att den inte verkar dra mindre sås med 255/35-18 i hjulhusen. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Jag har lyckats köra min 528i-98 på 0,68, och då låg jag på 100km/h under ca 20 mil. Den ligger på ca 0,9 vid blandad körning, under husvagnsdragning 1,1-1,4. Snålt för en så pass tung bil tycker jag.

P.L
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
C.Svensson: Jo M535:orna är snåla vid landsvägskörning....Tyder väl också på att min gamla blå är fortfarande rätt frisk i motorn?

Mix: Hur fick du ner 540:n på dessa siffror?, har själv en 6-växlad manuell och den kommer ej under litern.....
Däremot drog jag trailer med 735:an bakpå i helgen 14 mil och då drog den endast 1,1!!!

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>>RODGE
Den verkar vara helt OK i motorn, den drar ingen olja heller. Den "snarkar"(knack liknande ljud) dock lite vid gaspådrag vid lägre varv. Låter som att det kommer från insuget, svårt att speca exakt. Lite orolig att en nock på kammen är lite sliten. Kanske är någon spridare som låter lite skumt. Ägaren efter dig hade bara kört 800 mil med den sen han köpte den av dig. Och han verkade vara den typen som sköter om sina bilar. Han hänger på forumet ibland och har en Bi-turbo.
Faktum är att den är snustorr under också så den läcker inget heller...;) Den är bara lite fuktig på de bakre delarna på lådan.

masseman
ni som har skrivit om er bensinförbrukning...är det färddatorns siffror som ni går efter...eller? själv har jag lyckats komma ner i 0,74l mil med en hastighet av 90-110.enligt färddatorn..men då är det väldigt lugn körning.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Färddatorn ska man inte lita på till 100%. Jag tror C.Svensson körde tankningsmetoden efter vad jag läste i hans första inlägg.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
masseman: antar att du menar med 520:n, den är något mindre motor i samt mkt modernare...

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag ligger på ca0,79- 0,8 på långkörningar landsväg (120mil)vid ca 110-115, tanten kommer ner till ca 0,77 av ngn anledning :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.