|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
kennie_535 |
hej, jag lämnade in min bil till en däck firma som skulle göra in fyrhjuls inställning. Men där sa dom att fram hjulen flyttar sig 1.5cm bakåt när man bromsar. Bilen vibrerade kraftigt från framvagnen i 80-100 men mäst i 90 men skaka inte eller vibrera inte nått när man bromsar hårt. Jag fick reda på att det kan vara castrestagen så jag bytte dom men vibrationerna försvan inte helt men det vibrerar mycke mindra. vad kan de vara som behöver bytas nu och för er som undrar jag har fäljar som är till en e39 fast jag har centreringsringar |
|
Har du balanserat dina däck? Det kan ju räcka att dessa är felbalanserade för att detta problem ska uppstå. Fick du någon hjulinställning gjord då? Det räckte väl att du bytte casterstagsbussningarna, om inte spindelledarna var dåliga då förstås. Det går ju att byta enbart bussningarna = betydligt billigare. // Jögge Länk |
|
kennie_535 |
fälgarna är balancerad av däckteam värkstad men spindellederna vet ja inte om dom är frächa du menar alltså styrledens yttreled |
| Kolla så att du inte behöver navringar till fälgarna om du inte gjort det. | |
| Oj, såg att du hade centrumringar. :) | |
|
Nedre länkarm då? -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Nej jag menar casterstagen, dessa har en ledad del i ena änden och en gummibussning i andra änden. Om bara gummibussningen är dålig (och inte den ledade delen) så byter man enbart dessa och inte hela casterstagen, vilket blir betydligt dyrare. I vilket fall som helst så byter man alltid på bägge sidorna samtidigt. // Jögge Länk |
|
kennie_535 |
jag böt hela casterstaget med led och bussning visserligen så är min bil väldigt sänkt så bärarmen kan ha tagit stryck efter som ja inte släpt muttern och ställt om den och sen kan de vara styrlederna |
Plumber |
med 90% säkerhet kan jag säga dig att det är dina fälgar&navringar som är problemet. Prova att tillfälligt byta till en annan uppsättning däck. |
kennie_535 |
jag har lakt värket till dom här plast navringarna jag har inte är lika stabila som de tidigare alu jag hade till mina tidigare 17 tummare där fick man riktigt trycka på fälgen och fick man den snet fick man ta bort den och trycka dit på nytt och fälgen föll inte på plats för än man skruva fast den så där sattt de stabil men de här plast centreringsringarna behöver man inte trycka ett dugg de e bara att sätta dit och de går att snurra och allt så jag ska testa att byta till alu igen om inte de funkar byter jag allt i framvagnen |
|
Skulle nog oxo tippa på fälgar/navringar. Haft samma problem själv. |
|
kennie_535 |
men de e ju de att jag har navringar fram fast i plast kan de vara så att aluminium är bättre |
|
Aluminuim är nog bättre men ska inte spela någon större roll. Om du har möjlighet så borde du prova med en annan uppsättning hjul. |
|
| Du har ovala däck...tro mig | |
| Vart får man tag på navringar i aluminium då? | |
|
Frapp! Jag fick aluminiumringar med fälgarna som jag köpte från www.molway.com så du kan ringa eller maila dit och fråga om dom säljer ringar separat. |
|
kennie_535 |
men däcken är ju nästan nya och från continental 18 tum och balancerade hos en däck team verkstad men de kan va nav ringarna |
|
Hissa upp bilen rigga upp en micrometer kolla hur mycket utslag du får när du vrider hjulet ett varv bör ej vara över en millim. tror jag |
|
kennie_535 |
tyvär så har jag ingen micrometer |
kennie_535 |
nu har jag hittat felet varför de vibrerar och det är nog en bussning som är dålig eller center hjälpstyrarmen om jag har otur. men jag tror det är bussningen klicka på länken så ser ni bussningen har nr 15 Länk |
| Dåliga bussningar skapar väl inte vibrationer utan förstärker väl bara dom ifrån tex. hjul? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.