|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
nyss köpt mig en 535 e34. tycker det är härligt bottendrag och att den trycker på bra upp till 2500 rpm men efter det så händer inte nåt mer. låter bara väldigt ansträngd om man försöker varva ur den mer? ska man inte kunna känna de 211 kusarna släppas lös? ska det verkligen vara så här? | |
| nått är fel det tror jag i alla fall, har själv exakt samma bil och visst den har bra bottendrag men glädjen i motorn finner jag i alla fall över 4000 rpm. vad är det som låter konstigt svårt att säga vad som kan vara fel när man inte vet mer. | |
| helt klart är nåt galet...låter motorn "bra"? Tickar/rasslar den? Ett alternativ kan vara att kammen börjar bli sliten. | |
|
Kollat bränsletryck? Bytt bränslefilter? Bytt luftfilter? mvh MW-Guru |
|
|
Håller med ferlin, kan vara att kammen är nerkörd. Det är inte roligt, kostar en slant att fixa. Men gör först en service på bilen innan för att utesluta annat. Annars får du montera av ventilkåpan och titta på nockarna på kammen. " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
Verkar vara nåt fel. Synd att du inte provkörde bilen innan köp. 535 ska vakna märkbart-rejält vid 3500 v/min och knuffa på jämt och starkt upp till rödmarkering. En kontroll av de grundläggande behoven för ottomotorn är på sin plats: * tändning - rätt inställd * Bränsle i tillräcklig mängd * Luft i tillräcklig mängd Som MWguru nämner så kan luftfiltret vara boven. Fis-kör man bara bilen märks inget, men när motorn kräver full tillgång så räcker inte flödet till genom ett igensatt filter. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
| helt klart ska du börja med att kolla upp alla "enkla" grejor som nämnts, luftfilter, bränslefilter mm! | |
|
tackar för alla bra svar! köpte bilen billigt pga två vipparmar som var av. när jag hade isär toppen så såg prylarna där( kam, vippor, vippaxlar, ventiler) helt ok ut i mina ögon. ett första kompprov efter montering gav dåligt resultat på en cylinder. när jag gjorde ett nytt kompprov igår så fick jag 12,5-12,8 på alla cylindrar. det ska förstås också sägas att det hörs att motorn inte är helt frisk. knackade som f*n efter hopmontering men det rådde en flaska omega bot på. nu tickar den endast lite svagt men den väsnas ändå lite väl mycket. svårt att förklara riktigt vad det är för ljud, absolut inte samma sköna sköna sång som det var i 525:an... har testat bytt luftfilter med marginell skillnad. kan man ställa om tändningen på dessa? vart sitter bränslefiltret och vart ska man kolla bränsletrycket? i övrigt så är den lättstartad och verkar inte dra så mycket soppa(1,1 blandad). |
|
|
Tändningen går inte att ställa,det sköts av styrboxen. Om bilen rasslar på tomgång kan det vara svänghjulet som är glappt. Det är ingen fara med det. Eftersom du bytt luftfilter skulle jag tro att det är bränslefiltret. Bilen får inte nog med bränsle när du gasar. Grattis till en härlig bil och lycka till/Johan |
|
|
Kan bara stämma in med alla föregående talare, motorn lever verkligen upp runt 3500-4000 varv, om den känns starkare i botten än på högvarv är verkligen nått galet. Nått jag tycker är rktigt trevligt är att starta lite fint på 1:an, smyga i 2:an o försiktigt dra upp den till runt 4000varv för att sedan låta den gå med öppna spjäll upp genom växlarna :) Skjuter iväg riktigt imponerande för en så stor o tung bil, testa ;) Länk min pärla |
|
| en liten snabb fråga, sitter bränslefiltret under tanken på slangen där? det tjocka klumpen där nere? | |
|
Bränslefiltret sitter nästan ovanför ena drivaxeln bak , vid bränslepumpen... Billy B-10 Länk |
|
| jag menar förstås nedanför röret som går ner från tanklocket. | |
| återkommer efter byte av filter så får vi se om det blir nån skillnad. | |
|
har nu bytt bränslefilter med jämnare och finare gång som följd. dock ingen större skillnad i acc. den drar fortfarande precis lika i hela registret. efter ca 3000rpm kan man känna ett svagt ryckande ibland. tänddelar? |
|
| vad kostade den och vad bör man tänka på vid byte? | |
|
kostade 115:- starta motorn och ryck ur säkringen till bränslepumpen så blir systemet trycklöst, så slipper du bli helt nerstänkt när du skruvar bort det. hissa upp bilen höger bak och krypp under. bränsleslangarna sitter med slangklammor och själva filtret sitter med en 10mm bult. busenkelt! |
|
|
ja som sagt, nytt bränsle- och luftfilter men fortfarande samma "seghet" på lite högre varv!? testade tanka i 95-oktan istället för 98 som jag brukar köra med och då blev den ännu segare och man känner tydligt hur den oregelbundet börjar rycka när man gasar på över 3000rpm. börjar fundera om det kan vara avgassystemet som är igensatt nånstans för det ser verkligen inte vackert ut. nån som vet hur det brukar visa sig? |
|
Conan99 |
Kanske nåt i katten som satt sig på sned? Conan99 |
| finns det nåt annat sätt att se om det är stopp nånstans än att plocka ner hela avgassystemet? | |
|
vill inte riva isär det för det kommer aldrig gå att sätta ihop igen!:) ska visserligen bytas men har varken råd eller ork just nu... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.