|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag arbetade lite i motorutrymmet igår och använde ett riktigt kasst vinylglans (japp, budget), det blev en väldigt fet hinna och riktigt kladdigt! Det är bara att gå på med avfettning igen och ta bort medlet, annars kommer den dra åt sig damm något enormt! Men! Det var inte därför jag skriver ett inlägg, utan jag är intresserad av att veta vad det är som gäller nu för tiden? Jag har alltid använt mig av ArmourAll men jag har hört mycket gott om Lahega's och Meguiars vinylglanser... Vad finns att rekommendera som är bättre än dessa? (Har ännu ej provat Meguiar) Jag skulle gärna vilja slippa den feta yta som ofta ArmourAll lämnar efter sig... /Marcus Bmwcs# 4680 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Under huven är inte Meguiares starka sida, Armor all är bättre där. testat lite olika där men Armor all ser jag som bäst. Brukar använda plastrengörare typ till platsmöbler innan. Däremot som är meguiar mycket bra invändigt i bilen, nog svårt att hitta nått bättre. ///MVH Hasso Länk |
|
Hade tänkt att gå över Alpinan invändigt så småningom (där behöver man inte pilla mycket under huven inte, den glänste så fint när jag tog ut den i söndags), Meguiar skulle alltså rekommenderas till instrumentpanel osv? Ofta har jag tyckt att man bara får en hinna på instrumentpanel av t.ex. Armour All, fungerar Meguiar på samma vis? (Får testa och se om inte annat) /Marcus |
|
|
Om du får en hinna med Armoural Matt eller med Meguiars förtian så använder du på tok för mycket produkt. Rengör först med lämpligt medel så att ytan blir helt dammfri, duscha sen en halv tvättsvamp eller liknande och gå över interiören med. De behövs absolut inga mängder, då blir de lite småglansigt som du säger. Du bör iof kunna eftertorka bort glansigheten om du lagt på för mycket produkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Enligt Asken så har Turtle nått nytt som ska vara riktigt bra invändigt. Meguiar ska läggas på mycket sparsamt med en svamp eller dyligt. ///MVH Hasso Länk |
|
Meguiar 39 eller för den delen 40 har nackdelen att de innehåller silikon. Jag har förut ivrigt hejat på Meguiar 40 men nu ramlade jag över något 10 resor bättre. Turtle interiörtvätt. Det som behövs är en fuktad microfiberduk, sk mirakeltrasa. Sprayad med ett par tryck interiörtvätt sen stryker man det över ytan med lätta svep. Ingen tork ingen polering och ytan blir REN, får ett skönt djup och är ganska matt. Rodge var faktiskt den fröste som fick prova på sin 540t-94. Kolla tråden träff brostugan. Fördelen gentemot Meguiar och armour all matt är att det blir ingen fet yta som drar åt sig smuts efter ett tag samt doften endast är svagt citron. Under huven vet jag inte riktigt vad som är bäst. Mvh Asken |
|
|
Åhå herr Ask! Då blir jag omvänd ännu en gång. Var nästan på väg att inhandla vinyl och lädervård från Meguiar i eftermiddag, men får väl tänka om.. Det låter verkligen perfekt för inredningen! Jag talade lite med dem på Autoexperten, Lahega's 63 var tydligen bra för motorutrymmet, säkert på andra ställen också, däremot ville jag nog helst inte köpa 1,5 liter för 480 riksdaler.. Men då skall jag leta efter Turtle interiörtvätt (det finns inte flera produkter som heter så?), eller borde man kanske vänta tills man ser eftereffekterna på Rodge's bil kanske ;) Det blir säkert flammigt efter 72,5 timme eller något annat lika skumt... /Marcus |
|
|
Tänkte ge mig ut till de olika bilvårdsbutikerna i eftermiddag, finns det något ställe som man bör kolla på först efter Turtle interiörtvätt? Än så länge har jag ingen aning om den ens finns till salu i Uppsala, det gör den säkert... |
|
Gemini__ |
Till motorutrymmet finns bara ett alternativ. BMW:s eget "motorklarlack" (Har för mig att det är rätta benämningen). Bara att spraya på och låta torka. Blir en mycket fin yta som inte försvinner i första taget. Mvh: Thomas |
|
"Motorklarlack" låter mer som en försegling än någon typ av uppfräschning av grådassiga plastdetaljer, eller har det samma effekt som vanlig vinylglans? /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
| Alla sådana preparat är avskyvärda. Jag har provat en del och har kommit fram till att VATTEN är det överlägset bästa medlet. Det finns inget mera vedervädigt än en BMW med en massa ditsmetad gucka som man inte kan få bort... | |
Gemini__ |
Vatten är garanterat inte det bästa medlet för detta ändamål. Darklight: Ja det blir som en typ av försegling, som lämnar en mycket fin yta efter sig. Hade vissa detaljer som inte var 100%-iga, dessa blev iaf klockrena. Mvh: Thomas |
|
PowerMac: Skulle vilja se vad vatten skulle kunna åstakomma med de grådassiga plastdetaljerna som var på min bil innan.. vatten återställer inte den trevliga svarta färgen! Dessutom, ditsmetad gucka? Det är ju inte motorolja man häller på bilen direkt ;) Gemini_: Så medlet fräschar alltså upp detaljerna också? Låter intressant! Nu kommer jag börja med Askens nya favorit om jag bara hittar något ställe som säljer den, får se sedan vad det blir till motorutrymmet... /Marcus |
|
| Började inget bra: Autoexperten kunde inte hitta något medel med liknande namn i deras sortiment... bara att prova vidare! | |
|
Hallå där Asken Turtle interiörtvätt vad är detta? Finns inte hos generalagenten SEAB. |
|
|
Det säljs nog bara till rekondare antar jag det var där jag fick tag på det..... ska kolla upp lite till:) Det är helt klockrent. Gick över nyförvärvet idag, så snyggt och trevligt:) Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Kolla lite så är du bussig Asken! Jag har nämligen inte fått affärerna här i stan att förstå vad jag är ute efter, de har inga sådana produkter (utan det är snarare Turtle Vinlyglans de föreslår, kan inte vara samma sak) /M |
|
|
Darklight, Nej för fasiken! Köp inte turtle's vanliga vinylglans, vad du än gör :D Smörj då hellre in hela inredningen med läppstift eller något :) Tydligen stor skillnad på turtles proffssortiment och deras konsumentutbud. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Såhär är det.... Endast rekondare kan komma över det....På Länk kan man köpa det över disk. Det medlet slår allt jag hittills provat... Recondade min röda compact där och behandlingen är av samma klass som han vid polermaskinen, nämligen SPITZE:) Petter är något ruggigt noga... Asken |
|
|
Asken: Varför skall du alltid tipsa om produkter som är omöjliga att få tag i? Och hur lång tid tar det att lägga upp din vagnpark i crew-galleriet? :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ja, det var ju typiskt att det som vanligt skall vara stört omöjligt att få tag i bra produkter... Det enda sättet är väl att sätta sig på tåget till storstaden någon gång helt enkelt.... Kalle: Heh, ingen fara, hade faktiskt inte tänkt att använda det vanliga vinylglanset :-) Å andra sidan är det säkert inte sämre än det jag sprutade på i motorutrymmet... Var ut till bilen igår i dagsljus och det ser ut som intorkad saft just nu... Avfettning och lite vettigt vinylmedel så blir det nog tipptopp men aldrig igen Biltema orginal! /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.