AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.548

har jag problem med ac´n? =)

Sida 1 av 2
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
när jag kör med bilen och har ac´n på så rycker den till med jämna mellanrum, typ 20 sek imellan. när rycken kommer så går bränslemätaren upp ungefär 2dl. det blåser kallt i bilen å det verkar inte va nåt fel så, men dom där rycken går mig på nerverna!?
kan nån förklara? =)
Min gissning är att det är AC:n som slår igång lite då och då när temperaturen har stigit lite i kupén. Å andra sidan så tycker jag att var 20:de sekund låter lite väl ofta...

// Jögge Länk

20 sek är ingen orimlig tidsintervall, lite beroende på temperatur osv.
Jag hade en Volvo -94 där jag ville checka just AC:ns intervalltider osv, lätt fixat med en liten lysdiod kopplad till kopressorns koppling osv. Man kände samma ryck där, men det är psykologi också inblandat!! När man inte sitter och känner efter osv så märker man inte av det speciellt. Det beror givetvis på motorvarv osv också.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag gissar på brist på gas, kompressor startar, suger ner sig, slår av, trycket stiger, den startar igen, suger ner sig osv osv.

Går den någonsin en längre stund?

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis kan det bero på omgivningstemperaturen också som folke skriver, och att det inte alls är nå fel

//Simon
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
det där med brist på gas kanske är nåt att kolla upp, det känns inte som att den går som den ska, för bilen blir allmänt jobbig och svårkörd när den går som den gör nu, särskilt då i stadstrafik när tomgången blir sådär ojämn..
som sagt så blåser den ju kallt hela tiden, men gasen kanske börjar att tryta!
hade en peugeot förut, och i den märkte man ingen skillnad alls när ac´n va på...... förutom att det blåste kallt då =)
Helt riktigt med att för liten gasmängd ger täta till/frånslag. Det var bl.a orsaken till att jag labbade med kontroll osv i Volvon.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Stopp och bromsbelägg...........

Att ACn slår av till är INGET fel, det är ett bevis på att den fungerar som den ska.

Dessutom är compressorn rätt stor och tung så det ska kännas när den kopplas i/ur. Det visar att remmar och koppling är i bra form och inte slirar.

Att bensinmätaren hoppar upp visar också att den funkar som den ska, AC bromsar och drar bensin.

Men som du märker så går den ju inte hela tiden utan slår av/på och de 0.2 liter du ser momentant blir kanske +0.05 liter/mil i medel vilket stämmer rätt bra när du tankar.....
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Inte kan du väl avgöra om ac:n är okej eller inte om den slår av på hela tiden? Köldmediet är ju huvudkomponenten i systemet, och om den bristar så är det ju inte Okej

//Simon
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det bobbyboy klagar på är två saker.

1. Han känner när kompressorn kopplas in. Om de skulle vara lite snålt med gas och han lagar och fyller på så kommer han i alla fall känna att kompressorn kopplas in,. Nu kanske var 30 sekund iställer för var 20e.

2. Bensinmätaren hoppar upp. Det kommer den också att göra hur mycket gas han än fyller i.

Laga inte det som fungerar.
bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
men jag tycker fortfarande det är lustigt att kompressorn tar så mycket effekt att det rycker till i bilen, det är ju ändå 218hk i motorn. jag hade som sagt en peugeot förut med 6a på 170hk och i den märktes inte kompressorn alls!? dessutom var peugeoten 2år äldre.
Jag har helt nyrenoverat AC-system och märker också när kompressorn slår till, dock inte alltid. Det beror på vilket motorvarv och gaspådrag man har.

Är också lite fundersam över detta med ryckandet. Borde det inte vara någon slirkoppling vid kompressorn? Annars tycker man att det borde slita väldigt på prylarna när den kopplas in med en smäll.

Mvh Johan
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Min är precis likadan, känner ett tydligt ryck när kompressorn slår av/på. Är nog inget att oroa sej för, så länge det inte blir problematiskt mycket. Min tror jag oxå slår av/på med 20-30 sek intervaller, lite beroende på yttre omständigheter förstås.
Visa användare
279
norda
540iA -93
kan vara dåligt med kylmedel! kola med en firma så att de kan mäta jag måste byta min kompressor på min 540 och det är det sista i alltihop som jag bytt hela ac systemet renoverat. vågar inet tänka på priset..har du tur så är det inget annat....

//norda
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mer gas gör inte att det kopplar in mjukare. Det ska kännas så på e34an.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
På manuella bilar är ju motorn direkt kopplad till drivhjulen så man känner kompressorn som går in.

På automatare så är ju överföringen mycket degigare genom att du har en koverter som slirar hela tiden, Det gör att rycken försvinner på vägen.
På den 530:an jag hade innan hade jag precis samma beteende.
När kompressorn slår på blir det ett litet ryck. Jag tror det är normalt.

/ninja
Ba
397
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Tror att beteendet beror på icke optimal styrning av motorn. När AC går på så kompenserar motorstyrningen detta men bland annat mer bränsle mm, på min E46:a märks ingenting, kan också bero på att här går AC´n hela tiden den är påslagen!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det beror på att din AC-kompressor är steglös i inkopplingen.

E34 är bara AV/PÅ som regelering
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag känner då inga ryck överhuvudtaget. Det går lungt och smidigt oavsett om AC är på eller ej.

*BAWORAK*
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bmwman: Verkar som om du menar att jag påstår att mer gas = mjukare inkoppling??

Jag menar bara att 20sek mellan av och på hela tiden inte verkar vara okej, trolig orsak = för lite gas, eller för mycket gas

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.