|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
andha45 |
Folke: jag har haft 3 528, fam har även haft 850 och V70. 528:orna e39, 850:n (144 hk) och V70:n (140 hk) drar nästan exakt lika mkt. Den absolut snålaste stora bil jag haft var S80/140, den var klart snålare än 528:an. Jag har inte skrivit något om att Volvo är kända för att vara snåla. Om du tycker att allmän statistik är mindre viktigt än dina egna noteringar så har jag tyvärr inte så mycket att komma med. Du har förmodligen bara haft en 528 och en 850 så jag tror inte våra egna erfarenheter är så relevanta som tester och statistik. PH |
|
Nja, frågan gällde ju 528iA E39 resp 850 Aut, 170hk. Möjligt att du har kört/ägt flera ex av dessa, inte vet jag men som jag redan skrivit, 528iA E39 är omvittnat snål ifh till sin effekt/vikt, och i synnerhet i jämförelse med Volvo av motsvarande effekt/vikt. Nu hade ju 850 drygt 20hk mindre och om jag minns rätt så väger den något mindre än E39 så den borde då vara snålare, inte tvärtom. Samtidigt som jag körde en 850 hade vi en 523 E39 på mitt jobb. Båda 170Hk, gissa vem som var piggast och ändå snålast? FP |
|
andha45 |
Det var en enkel fråga - 523:an! Stämmer, de är omvittnat snåla 523 o 528 (och 520 för den delen) från sent 90-tal. Nu vet jag ej hur mkt aut-lådan höjer förbrukningen i bilarna som diskuteras men det finns de som klagar över att 528iA är törstig i stan, medan den är klart snål på landsväg, särskilt i högre farter. Min 525iA-95 var jättetörstig i stan och jättesnål vid snabb landsvägskörning, i genomsnitt var den ung. som en manuell skulle jag tro. PH |
|
Det skiljer 2,5-3dl till BMW:s fördel även i stan. Jag hade stadigt 1,20 i stan på 850:n och idag har jag 0,85-0,95 på 528;an, snittfart runt 30 km i båda fallen som det blir i stadstrafik. Tror du mig inte så får vi får väl leva med detta fakum, världen går ju inte under för det precis. FP |
|
| Kör min bil på litern i stan samt ca 0.9 vid landsväg fast det är med breda hjul på mina 265 däck bak höjer förbrukning med 1dl milen. | |
|
Det stämmer bra med min erfarenhet också. jag kör med 225 nu och hade 235 tidigare, det blev en liten sänkning med 225-däcken. FP |
|
andha45 |
0,85-0,95 i stan, ja det beror väl på hur körcykeln ser ut, men jag tror ändå inte en 850 skulle dra 3 dl mer. Det finns de som menar att deras 528iA drar mkt i stan, andra tycker att de är snåla. Kanske är det likadant med Volvoägare men där är nog inte engagemanget lika stort. Om jag kör en vända med 528:n och sedan med brors V70 är skillnaden i förbrukning max 0,5dl/mil åt något håll. |
andha45 |
Jag har faktiskt haft en 855 GLT-97, alltså 170 hk, under ett par månader. Kan inte minnas att den drog särskilt mycket eller lite, däremot minns jag att inredningen var klart mer 740-mässig och plastig än i S70/V70. På automotorsport.se finns många roliga gamla tester. Vad sägs om (det som tråden eg. handlar om) test av S80 170 hk: "+ Spänstiga vägegenskaper, hög komfort, maxad med säkerhetsutrustning - Måttlig bagagevolym, okänslig för tvärgående ojämnheter. Summering: Generöst rymlig limousine med spänst som överträffar en BMW och former som skiljer den från packet." Tester med 528iA har en snittestförbrukning på 1,2/mil, ung. som de andra bilarna i klassen (finns flera, i TV, ty o sv ams, Autozeitung). I en test från 99 i sv ams drar 528iA 11,9, S80 2,9 aut 11,6. PH |
|
Intressant att Volvo S80 ofta vann över BMW och Mercedes i Svenska magasin medans Tyska och Engelska bilmagasin alltid höll BMW som testvinnare på g:a E39:an! Reser ofta utomlands, och var man än är så är BMW eller Audi testvinnare.....Volvos lilla ankdamm Sverige har en annan syn på sossecontainern.... Ta det med lite humor...Jag gillar faktiskt Volvo S80 starkt själv, men finner det komiskt att just svenskarna alltid vill ha Volvo eller Saab som "bästa bil" |
|
andha45 |
Jag också. S80 T6 gjorde succé i svenska ams o Teknikens Värld. De använde t o m utropstecken för att markera hur otroligt snål den var. I ty ams var det andra tongångar... Volvo har dock vunnit en del tester i ty ams senaste 2-3 åren, t ex vann XC70 över Audi Allroad och S60 2,5 T AWD över 325iX och Audi A4. Bland annat var Volvon snålast och bekvämast (på tal om förbrukning...). |
|
Du har inte funderat på en nyare "subba"=) subaru=) riktigt bra driftkvalitet...awd..billig och försäkra medmera.. Du borde fara och provköra=) |
|
| Subaru kostar multum att reparera när något rasar. Har nästan aldrig sett en bil med sådana priser på det mekaniska. Har läst om folk som blivit ruinerade på sina Subarus....Kvaliteten är nog hyfsat hög, men jag avråder starkt från att köpa en utan garantier | |
|
När det gäller media så håller jag med om att svenka motorjournalister är patriotiska men utländska journalister är minst lika patriotiska. I Tyskland vinner oftast tyska bilar, i Frankrike är det Peugeot eller Renault och i Italien är det Fiat. Man gör bäst i att bilda sig en egen uppfattning och vikta det man själv tycker är viktigt. Flåklypa |
|
|
Helt rätt Flykåpa! Fransmännen är nog värst.....Dom åkte ju sina eländiga "bästa" bilar i 50 år innan dom blev funktionsdugliga eftersom dom alltid var "bäst"...... Men det som retar en mest är nog när Saab släpper en vagn, då låter det som om hela Sveriges nation går under om inte "just denna vagnen slår"......mmmmm Och Saab vinner alla tester.... Efter 1 år så är den plötsligt gammaldags i alla tester.... |
|
andha45 |
Till viss del kan det ju förklaras av omständigheterna i resp. land. Att bilen går tyst och stadigt i 200 är ju viktigare i Tyskland än i Sverige. Att helljus och värme är bra är viktigare i Sverige än i Frankrike. Att bilen har stötfångare som inte är repkänsliga är viktigare i Tyskland än i Italien etc.... men visst, i huvudsak är journalister klart patriotiska men i Tyskland åtminstone tycks de inte vara lika patriotiska som befolkningen i allmänhet (de köper inte japaner ens om de vinner tester, tyskarna fortsätter köpa Audi och BMW när Saab och Volvo vinner testerna). /PH |
|
Men om folket på Volvo och SAAB själv använder t.ex en BMW E39 som måttstock och även själv säger (om S80 t.ex) att de "snart är nästan där" osv, vem är då lokalpatriotisk? Detta uttalande gjorde de själv i Dagens Industri för ett tag sedan. Körde lite -02 V70 T5 aut nyligen. Visst lättfotat osv men hu vad ryckigt i växellåda och styrning. Förbrukningen (enligt färddatorn) vid lite inspirerad körning (ej stad) stannade på 1,3. Jag gick med glädje tillbaka till min äldre E39. Jag körde en 130-mils runda nere i Tyskland för ett par år sedan med både autobahn i 160-180 (friktionsdäck) och stadskörning i Hamburg bl.a. Dessutom rätt tungt lastad, i synnerhet på hemvägen med 4 kompletta hjul, 2 pers, shopping på bordershop osv... Vill minnas att snittet landade på runt 0,85 både, checkat både på färddatorn och vid tankningarna. Som jag skrev innan, jag läser också tester osv men jag vet ju vad mina egna bilar haft och har för förbrukning och kostnader. OBS, jag har inga aktier i BMW men inte i någon annan heller. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.