AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.130

Ska jag köpa BMW eller Volvo?

Sida 1 av 5
MOH
Hej,

Jag är ny på forumet och även inom bilvärlden. Ska köpa min första bil och jag blir även pappa till hösten.

Har alltid älskat BMW men aldrig äga då jag är 25 idag och börjat äntligen få råd med saker :)

Total pengar in i hushållet är runt 26-28 tusen efter skatt ibland mer.

Nu undrar vi som en familj vilken bil vi ska köpa.

Har kollat på Volvo S80 och BMW 520. Frågar du mig så säger jag 520 på en gång men jag vill ha lite kvalificerat hjälp från kunniga.

- Är BMW att lita på, mil, service m.m.?
- Hur dyr är BMWn att serva, reservdelar min viktigaste fråga?

Har tänkt på ett tak på max 150 kanske lite mer.

Kan någon ge sina erfarenheter och tips till oss?
Reservdelar kostar som vilken annan bil.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Välkommen till forumet förresten ;)

/// Olof

Länk
MOH
då jag aldrig ägt någon bil så skulle det vara bra med lite priser. inte detaljer utan är det MYCKET dyrare än en Toyota t.ex. eller är det bara rykten?

Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Jag har nyss skaffat mig en 1997 523i Touring och valet var inte svårt efter att ha kollat upp servicepriserna. Volvo har dessutom betydligt dyrare bränslekostnader.

Men, och det är ett stort men, köper du en BMW så ska du inte välja en 520. Detta på grund av att bilen är så pass tung vilket gör att motorn får pressas rätt så hårt. Underdimensionerad om man frågar mig. Köp hellre en 523, du har högre vridmoment och slipper växla som en tokig.

En stor service på BMW, Inspection II, kostar i runda slantar 3400kr. Motsvarande service på S80 ligger på nästan 10.000kr, rena rama Alfa Romeo-priser.

Vad gäller reservdelar så tror jag inte att det är någon större skillnad på BMW eller Volvo. Dessutom skulle jag aldrig köpa varken Volvos eller BMW:s originaldelar då det gäller slitagedelar som t ex bromsbelägg och skivor eftersom det i stort sett är en och samma tillverkare för detta (OEM - Original Equipment Manufacturer).

Det här är min åsikt, men lyssna gärna på vad fler har att säga och be dem i så fall att ge dig ett bra underlag för eventuell kritik på det jag har tagit upp.
MOH
underbart, tack för de otroligt snabba svaren.

jag ska hänga och läsa allt som finns på forumet innan jag bestämmer mig för vilken BMW. men att jag vill ha BMW är inget tal om.

det du sa om OEM, exakt vad är det? jag hade för mig att orginaldelar är orginaldelar och sedan finns kopior som kasnke gör samma sak lika bra.

vad skiljer mellan 520 och 520 i bensin, kostnad m.m. inte så mycket va? hur är det med hk på 523? är det 170 eller 190? och sedan en fråga om hur mycket den slukar bensin.

förlåt om jag är dum i huvet men det är jag när det gäller bilar. vill inte göra fel och köpa nåt som inte är bra.
När du handlar på t ex Autoexperten eller Mekonomen så kommer delarna från exakt samma tillverkare som Volvo, BMW osv använder sig av. Det kan gälla filter, kylare, vattenpumpar osv... Det är en viss skillnad mot t ex Biltema som bara köper in det allra billigaste de kan få tag i, så de får en väldigt skiftande kvalité.

Jag tror ärligt talat inte att 523 drar märkbart mer bensin än 520, just därför att 520 är just lite "underdimensionerad" för biltypen.

/// Olof

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Den tyngsta posten i BMW ägandet är väl värdeminskning
och försäkringskostnader. Service och reservdelar ligger på
liknande priser som andra bilar. Glöm snacket om att BMW
är svindyra att äga/delar osv. Det tillhör det förgångna.
Även BMW har tvingats anpassa sig prismässigt.

Det beror på vad man jämför med. Om jag vore dig skulle jag
vara oroligare för vad en S80 kommer att kosta dig att äga.
Volvo är i många fall dyrare eller mycket dyrare på service, verkstadsbesök och
bränslekostnad än motsvarande BMW.

Värdeminskningen på S80 börjar likna
fritt fall också då efterfrågan på stora törstiga sedaner inte längre är så stor
som tidigare.
Jag röstar för 520 touring efter 2002 om du vill ha lite glädje bakom ratten.
Den som enbart prioriterar ekonomi väljer Toyota Avensis Touring.
Touring som Touring eller??? :-)

Tänk också på att en kombi (touring) behåller värdet
bättre i vårt land då det är dags att sälja....

Mvh.

Leffo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
S80 är som ett hangarfartyg i mina ögon jämnfört med en E39
Men storleken på innerutrymmen är bättre i Volvon.
Vet inte hur det ser ut i försäkringspriser med Volvon är nog billigare, Men där slutar Volvons fördelar vet att ägarna klagar på "brevlådeinkastet till skuffen" men E39 lider av liknande åkomma.
Körmässigt och körglädjen är överlägset till E39ans fördel.
Reservdelar är inte dyrare än till andra nya bilar.
Kan nog hålla med om att en 523 nog är lite roligare än en 520 som iofs räcker att åka med det också.
För 150 får du en mycket fin bil , E39 är väldigt prisvärda och utbudet stort som är till din fördel, men undvik nyimporterade, lågmilade till vrakpris.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Välkommen till forumet och grattis till att du ska bli pappa !!

På företaget där jag jobbar så tillverkar vi delar som vi skickar
direkt till Volvo som monteras på ny bilar. Vi tillverkar oxå exakt samma bit med samma
spec till en annan leverantör som säljer dessa bitar som res delar.
OEM...
Värt att påpeka är att 520i hade 150hk fram till 2001 då den borrades upp till 2,2l och 170hk. Så skall du ha en sen E39 så kan 520i vara ett alternativ.

/// Olof

Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Obs! du kanske får höja ditt pristak en smula om
du följer mitt råd och tittar på en 170Hk 520 touring från 2002.
I annat fall säger jag som det andra välj 523.

Mvh.

Leffo
cane
Som alla andra röstar man ju självklart åxå för en bmw, med det tillägget att OM jag skulle sitta och pendla långa sträckor skulle jag överväga en s80 - bättre komfort än e39 anser jag, men det är nog det enda som talar till volvos fördel. Jo förresten, volvon har bättre rostskydd än e39, det tror jag alla håller med om. Kolla bakluckan noga på ditt touring objekt, "alla" är omlackade/bytta, så se till att det är bra gjort. (såg ett skräck exempel på bmw solna där de maskat så att lackskarven låg på kanten till den lilla "balja" nummerskylten sitter i... proffsigt (???)
Krilleman,

vad har du för belägg för att BMW är markant snålare än motsvarande volvo. Jämför t ex 540 och S60/v70 T5. V70 170 är inte direkt törstig heller jämfört med 523iT (e61) eller hur?

Ska man jämföra volvo och BMW generellt tycker jag att

+ BMW
-körglädje
-design

+Volvo
-Det finns med turbo(om man gillar det)
-Framstolarna!!!
-Krocksäkerhet
-Lastutrymme
-Billigare försäkringspremier
och sist men INTE minst
-Andrahandsvärde(speciellt stora kombimodellerna)

Servicekostnaderna går högst sannolikt att få likvärdiga som BMW om man inte servar på en volvo åf.

MOH
ok, nu börjar det bli svårt här. många är för och vissa är emot BMW. nu finns det ju fördelar som en person tycker och som en annan inte tycker är en fördel utan en rolig grej bara, t.ex turbo

det här var svårt. vad borde en fullutrustad 523 touring kosta som har gått max 10000 från år 2000? ungefär. så man vet vem som tar ut överpriser osv. vill aboulut inte ha importerad och HUR kan man veta om milen stämmer?
52
447
528:n
528i -96
BMW har rätt dyr försäkring. Bensinförbrukningen är nästan löjligt låg på BMW, speciellt på fin landsvägskörning. Reparationerna på min BMW har varit billigare än motsvarande fel på Volvos alla modeller, 740 undantaget.....Fast vi pratar ju om bilar...

Körglädjen är fortfarande på topp efter 5:e året i bilen. Börjar bli trött på att jag inte tröttnar på bilen.....Har aldrig hänt tidigare...

Vet faktiskt inte någon annan bil som kan ge nybilskänsla efter snart 10 år!!!

Kolla framvagnen när Du köper, då den kan ställa till med lite problem, vibrationer, styrstag, styrväxel, bromsskivor..Inte dyrare på BMW än andra vagnar men tror att det är bland dom vanligaste felen på E 39 vagnarna som man inte kan se direkt.

Sammanfattningsvis: EN toppmodern bil som står sig mot vad som helst. Designmässigt ser bilen nästan ut som den tillverkades igår.
Kan bara säga en sak: KÖP!
52
447
528:n
528i -96
Vill tillägga en sak: Om man kunde få Volvos framstolar istället för dom lite för små stolarna som sitter i BMW´n så vore det den ultimata bilen... Volvos stolar är överlägsna....BMW har bra men inte mer än bra stolar.......
Mycket som simon_en nämner är ju bara subjektivt. Om framstolarna är bättre beror dessutom på om BMWn har standard-, sport- eller komfortstolar. Om man föredrar turbofemmor eller raka sexor är också en ren smaksak.

Köper du en svensksåld bil så har du inte har någon större anledning att oroa dig för miltalet, sålänge allt verkar vara i sin ordning. Knepigare är det med importerade bilar med tanke på alla fiffel-importfirmor som finns.

/// Olof

Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Komfortstolar är det inget fel på. Det är i Volvoklass!

Mvh

/NP
Olof Ovenholm,

vad är subjektivt i min beskrivning av Volvo, exemplifiera! (Har nämt turbo om man gillar det, en smaksak, älskar det personligen!).

MOH
jag själv tycker det är grymt med sportstolar och turbo m.m. men om man verkligen ska tänka vuxet med begränsat budget så är inte sportstolar m.m. ett måste även om varje person här vill ha de.
sedan träinredning, läder och stereo m.m. är ju också något alla vill ha men men...

min budget är 150-200000 MAX.

det som är viktigast för mig är väl bensin, försäkring, reservdelar och service.

är det lätt att serva bilen, med det menar jag platser tider osv?

vad brukar BMW gå nit på under besiktningen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.