AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.129

Ska jag köpa BMW eller Volvo?

Sida 4 av 5
Conan99
WOW, visste inte att BMW(E-39) hade såna problem med rosten. Köpte min E-34 i julas och den är utan rost än så länge. Man får väl be en bön då och hoppas på det bästa.

Har haft både Volvo och BMW och Volvo har ju inte så mkt rost enligt mina erfarenheter dessutom billigare att försäkra.

Conan99
andha45
Har kört rätt många mil i S80, S60 och e39. F ö har vi två V70 i familjen (00/04).

Vilken som är bekvämast tycker jag är svårt att svara på. Volvon har skönare stolar och bättre innerbredd (rymligare), men BMW:n är tystare. Fjädringskomforten är bättre i e39 men det gäller bara sedan. Kombin är ungefär som Volvon.

BMW 520-523-528 96-00 är snåla, men en S80 med 140 hk är inte dum den heller. Lite snålare än en 528 och piggare än en 520 (på normala varv) men slöare än en 523.

Väghållning, körkänsla, styrning, ljudnivå och inte plastig talar för BMW.

Rostskydd, krocksäkerhet, strålkastare, ljudanläggning talar för Volvo.

Ägandekostnader tror jag är rätt lika. På icke-märkesverkstad är nog service & rep. lika dyra för BMW och Volvo.

Utrymme får man söka nån annanstans, undantaget kanske V70 som är hyfsat rymlig.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Bmw:n är helt klart det rätta valet. Service kostar ungefär lika som volvon och även reservdelar. Bmw:n är dock otroligt mycket roligare bil att köra och dessutom hur kul är det att ha likadan bil som alla andra i grannskapet?
Jo, e39 känns verkligen som en udda bil. ;-)
Själv tycker jag att den börjar kännas hopplöst gammal även om det är en mycket bra bil.

Flåklypa
andha45
Håller med flykåpa.
e39 är faktiskt en vanlig bil i de flesta kretsar.
Jag kan tänka mig, eller är nästan säker på, att det finns fler e39 sedan än Volvo S70 i Sverige.
Dessutom helt klart känns e39 gammal. Den är ganska smal, trång inuti, har plottriga reglage och 90-talsmässig instrumentpanel etc. (kul att börja skriva 90-talsmässig om sånt som känns gammalt) ... men trots att designen känns gammal helt klart ändå en trevlig bil. Fjädringskomfort, ljudnivå (i sedanen åtminstone) och kvalitetskänslan är toppen!
PH
Köp Volvo såklart.
Billiga att äga, billiga reservdelar, billig försäkring, tråkiga att köra

Bmw är rätt okey!!
Andha45: Menar du att det rullar flera BMW E39 än Volvo S70 i Sverige?
Håller inte alls med om argumenten, att den skulle vara smal osv. E39 är 4cm bredare än S70, huruvida den ändå är snalare inuti kan jag inte säga, men tveksamt. Skulle reglagen i Volvo kännas bättre än E39 menar du? Tror inte många håller med, tvärtom är kvalitetskänslan i BMW i en annan division än t.ex Volvo.
E39 debuterade -96, utvecklingen hade väl pågått ett par år som brukligt, visst är det 90-talet. Men få bilar kan väl än i dag som en E39 lika bra tävla med bilar som är 10 år nyare eller hur?
S70 stammar ju från 850 som debuterade -92, jag har ägt båda och jag tycker inte de ens kommer nära min E39 kvalitetsmässigt. BMW:n är dessutom billigare att äga (service och bensin), 850 aut med 170 hk tog t.ex drygt 3dl mer per mil vid jämförbar körning.

FP
PM
41
PMW
635Csi-83
Jag vet inte om någon nämt det, men en riktig bil är bakhjulsdriven.
Per
andha45
Folke:
ja, det menar jag. S70 fanns bara 98-00 och den är säkert ovanligare än e39 som fanns under rätt många år.

e39 känns klart smal inuti (och är också smalare) jfr m andra (nyare) bilar i klassen såsom A6, S60, S80, E-klass... om det stör eller ej beror nog på hur lång man är. Den breda mittkonsollen bidrar till känslan av att det är lite trångt.

Om du läst vad jag skrivit hade du sett att jag skrev att BMW är mindre plastig än Volvo, alltså bättre kvalitetskänsla. e60 och nya Volvo är ungefär lika plastiga, tror jag, men e39 är klart bra med gedigna material och bra känsla. Däremot tycker jag den ser lite gammal ut.

Att e39 kan tävla mot 10 år nyare bilar håller jag inte med om. Det ska i s f vara såna som kommer i år (e39 debuterade nov 95).

BMW (fr om 99) är billigare att serva men dyrare att försäkra. Att en 850 170 aut drar 3 dl mer än 528iA kan jag inte tänka mig
under några omständigheter. I så fall måste det varit något fel på Volvon.

PH
Stämmer att S70 fanns i tre år men hur många procent har/hade Volvo i Sverige jämfört med BMW, och hur många vagnar hann det säljas på dessa tre år jämfört men 6-7 år för E39? Siffror spelar kanske mindre roll, för mig är 850-S70 och även senare Volvo rätt likartade i mångt och mycket.
Jo jag har läst, du skrev om plottriga reglage i E39, vilket jag inte håller riktigt med om. Antingen har den kvalitetskänsla i reglage och material, eller inte enligt mig iaf.
Jag tycker E39 tävlar bra med mycket nyare bilar och modeller vilket även många biltestare verkar tycka, och dessutom t.ex Volvo och SAAB, de brukar själv jämföra sina betydligt nyare modeller med BMW och gärna E39.
Vad gäller bensinförbrukningen så har jag ägt båda modellerna i flera år så jag vet vad jag talar om, och det var inget fel på Volvon i så motto att den konstant drog för mycket bränsle. 528 aut kan jag köra på 0,75-0,85 utan problem, 850:n gick aldrig under litern, snarare omkring 1,1. Där har du skillnaden.

FP
52
447
528:n
528i -96
EN volvo 850 från 96 tycker jag känns som 10-15 år äldre bil än en E39:a. Volvon har ju rena containerkarossen och vad gäller instrument och knappar, ja inte håller Volvo hög kvalitet vare sig i design eller funktion. När man sedan provar bilarna så märker man ju direkt på både låda, motor och komfort att BMW är helt överlägsen Volvon. S80 är väl närmare att jämföra med. Men även där så känns bilen så plastig invändigt. Dock snyggt plastig... Att BMW är gammaldags invändigt håller jag inte med om. Tycker att nya E60 ser äldre ut i instrumenteringen än g:a E39:an! Och en 850 eller S70 är ju skrämmande lik en gammal Volvo 740.....Men, det är ju inne med retrostil idag... Mitt val är Audi A6 sedan BMW. Enda anledningen för mig att köpa en S80 skulle vara priset.....Men då är Audi ändå mera prisvärd och kostar dessutom bara hälften i service...
52
447
528i -96
Bensinförbrukningen på min 850 turbo var minst 30% högre än min nuvarande BMW. Sedan så krånglade ju hälften av hela elsystemet på båda volvo 850 jag hade.....Volvo 850 är för mig rena skithögen rent ut sagt! En kompis köpte ett fint ex. nyligen....Står på verkstad regelbundet.....Fint ex....mmmm Ja, Volvo 850 verkar trivas på verkstan oavsett hur välvårdade dom är så äter dom upp pengarna i din plånbok snabbt med många fel och DYRA REPARATIONER!!!
andha45
528:n; Jag tror du har en smak som avviker från allmänhetens (men kanske inte från forumets). Om du tycker e39 är modernare än e60 så är det klart att du tycker e39 är modernare än Volvo S80 också...

Att Audi kostar hälften att servad mot en Volvo verkar konstigt, ex. 12 000 mil-service 12 000 kr på A6 1,8T med intervalltillägg (kollegas prisuppgift). Däremot tar ju Volvo ut bra för sina servicar men det har också Audi börjat göra.

Snyggt plastig tycker jag var en bra beskrivning på inredningen i S80. Den har dock blivit mindre plastig med åren (alltså en ny är mindre plastig än en 99:a).
andha45
Jag trodde den som startade tråden ville ha lite balanserad rådgivning kring Volvo kontra BMW. Men det verkar inte gå så bra... att 850 eller S80 skulle vara en så mycket sämre bil än BMW kan jag inte förstå. All statistik visar att kvaliteten är ganska likvärdig. Dessutom har BMW sämre rostskydd. Att gå på enstaka observationer om att "jag vet vad jag talar om för jag har haft en 850" väger ganska lätt mot statistik som grundar sig på 1000-tals bilar. /PH
52
447
528i -96
Andha, Läs rätt: Jag skrev att INSTRUMENTERINGEN ser äldre ut, inte bilen! Och att det är retrodesign= Ska se lite gammalt ut. Det är ju trendigt idag och är meningen med. Men jag uppskattar det inte lika mycket. Därmed inte sagt att det är fult!

Läs i Tekninkens Värld om servicekostnader. Där står det att Audi kostar bara hälften av Volvos servicepriser. Inte lite billigare...

Min egen erfarenhet av BMW är att jag kan spara mycket i servicekostnad per år. För övrigt så tycker jag att Volvo S80 är en trevlig bil som bjuder på stolkomfort som får BMW att skämmas!

Mvh: 528:an
andha45
528:an, jag förstod att du menade instrumenteringen men det förvånade mig ändå. Även om jag inte är överförtjust i e60:ns instrumentering tycker jag den ser klart modern ut.

Jfr om servicekostnader är ju beroende på vilka milintervall man jämför. Genomgående så ligger Volvo ganska högt och BMW ganska lågt. Audi börjar ta riktigt bra betalt för större servicar vid 9, 12 000 mil etc. Plus för BMW att det endast är oljebyte mellan varje service. I övrigt är serviceinnehållet ganska lika, dvs gör man det på en icke-märkesverkstad bör det bli ungefär lika dyrt. I familjen har vi likartade service- o rep.kostnader för Volvo och BMW (och bränslekostnader också för den delen).

PH
52
447
528i -96
Andha, har Du testat nya Audi A6 sedanen? Den är läcker och riktigt prisvärd. Funderar starkt på att köpa en sådan...
andha45
528:n;
nej, men den är riktigt snygg! Det saknas en del utrustning i grundpriset (typ färddator) men visst är den prisvärd!

Gamla A6 börjar kännas riktigt trist...
PH
850 och S70 ligger ju ljusår före 740 i bl a design. T om farsans 940 kändes (och var) mycket nyare än min fd 740 Turbo.

Andha45: Hur många 850 aut resp 528 iA har du själv ägt och jämfört mellan vad gäller bränsle eller för den delen totalkostnader? För min del får du hänvisa till vilken statistik som helst, jag vet ju bara vad jag själv konstaterat. Men fråga gärna andra som kunnat göra jämförelser mellan samma bilar. Menar du att Volvo generellt är kända för att vara bränslesnåla?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.