AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.133

Ska jag köpa BMW eller Volvo?

Sida 3 av 5
MOH
jo du har rätt att det är fel. försäkringen ligger på 17 för mig helförsäkring.

är det någon dum ide att ta halv i början. jag kommer nog inte ta det på farsan då det är för mycket krångel och sen det ni säger. men finns det någon anledning till att inte ta halv utan hel?

finns det sätt att få ner priset lite?
Om du tänker orsaka en olycka så är det bättre med hel :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MOH
är det bara därför man väljer hel? jag har aldrig lärt mig vad som ingår i halv.

smartast är väl hel men om man väljer halv då. försvinner inbrottskydd och om man krockar med någon annan? alltså reparation av hans bil?

en anann fråga, vart kan man provköra begagnade 523 or i Stockholm? utanför stan helst, typ Solna Akalla Kista.
Du är definitivt på rätt forum för att ställa frågor, men här är de flesta BMW-frälsta och talar således för det märket. Tror du har svårt att få något stöd för Volvo-köp på det här forumet.

Alla trafikförsäkringar täcker skadorna på motpartens bil. Men har du helförsäkring täcker den också skadorna på din bil, även om du orsakat olyckan.
MOH
jag förstår, ni har redan gjort att jag tappat intresset för Volvo helt. nu gäller det vilken BMW modell jag ska köpa.

och det har ni lyckats med också 523, måste provköra en och se vad ni proffs pratar om.

Solna har ju BMW handel. kan man provköra där?

anledningen till att jag frågar är för att jag en gång åkte till Mercedes och ville provköra en ny C180 eller 200. alltså inte en av deras dyraste AMG versioner utan en enkel modell. jag fick ett blankt NEJ och om jag ville köra så var jag tvungen att skriva under ett köpekontrakt innan provkörningen.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vad gäller besiktning - mycket nöjd med bilen - inte en anmärkning på 3 år. Bilen har nu gått 17000 mil. Jag har ägt den sedan den hade gått 12000.
Bensinförbrukning - även om du köper en 528 kommer du troligtvis att ha lägre bensinförbrukning än med en S80. Volvo är ju inte direkt kända för att vara snåla. Läs senaste Teknikens Värld och testet där. Det var visserligen en 2,5T de testade.

520, 523, 528 är svårt att tipsa om.
När jag skulle bestämma mig så provkörde jag en 523 manuell. Den gick mycket bra. Automat på en 523 är inte lika bra. Ska du ha automat, som jag har uppfattat att du inte är så intresserad av, så föreslår jag en 528. Annars blir bilen slö.
Inköpspriset är det inte så stor skillnad på, däremot kan jag tänka mig att det skiljer lite i försäkring. Men det går ju att ta reda på. Det känns som att det bästa valet för din del är en 523 manuell.

Jo försäkring. Det är ju så beroende av bolag, din ålder (hur länge du har haft kk och ålder), och plats där du bor.
Jag betalar 5600:- för min 528 (34 och bor i Motala). Det har jag gjort sedan jag köpte bilen. FK har försökt höja priset men då har jag suttit 1 h i telefon och fått ner priset till samma nivå igen genom att förhandla och senaste gången bytt bolag.

Reservdelar är bara en skröna att det är billigt på Volvo men dyrt för BMW, Mercedes. Jag ägde en Mercedes 1996 - 2001 och delarna var billigare än till Volvo. Hur vet jag det. Jo jag jämförde de slitdelar jag var tvungen att byta. Jag har en kusin som arbetar på Volvo - det enda de var billigare på var att byta bromsklotsar - då menar jag arbetet.

Lycka till med ditt köp. Men kom ihåg att det är en tekniskt avancerad sak du köper. Oavsett vilken bil du väljer är det så och dessa saker går sönder. Så det är inte någon garanti att bilen inte kommer att ha några fel om den kostar mellan 150 och 200 kkr.

Mvh

/NP
Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
simon_en:

Jag tycker du ska ta och läsa MOH:s första inlägg här. Du kommer då märka att modellerna han väljer mellan är Volvo S80 och BMW 520.

För det första är Volvo S80 ingen herrgårdsvagn. För det andra är inte MOH ute efter en 540. Därför tycker jag det är irrelevent att jämföra en 540 med en S60 eller V70.

Anledningen till att jag inte höll mig till 520 är just för att motorn är lite väl svag för den stora bilen vilket, i det långa loppet, ger en högre bränsleförbrukning, och då talar jag om de tidigare modellerna av 5-serien, E39-karossen. Se Olof Ovenholms inlägg om justeringen 2001.

Barnfamiljer vill oftast lägga pengarna på annat än bensin, därför är det också irrelevant med Volvos turbo. Det är också bara en extra kostnad då det blir renoveringsdags. Hellre ett jämnt vridmoment med bra bottendrag.

Till sist skulle jag vilja kommentera din åsikt om service. Visst är det billigare att göra service hos Jalles Bil & Däck, men faktum är att det inte ser bra ut i serviceboken. Så, här kommer det sjunkande andrahandsvärdet in, billig service lönar sig inte i slutändan då du vill sälja bilen.
Kr
34
Krilleman
118d M-sport 2014
Vad gäller försäkring; Kolla med Sockenbolagen, de brukar ligga absolut lägst vad gäller premien. Vad du då måste tänka på är att bilen ska vara svensksåld, alternativt att du redan har en hemförsäkring hos dem.

Den näst billigaste försäkringen tror jag du hittar hos Länsförsäkringar.

Den bästa försäkringen hittar du hos SaluAnsvar som också sätter normerna för Sveriges övriga försäkringsbolag, de är dock lite dyrare (80kr mer per månad än Länsförsäkringar). Här har jag tecknat min helförsäkring. Bilen jag äger är en 1997 523 Touring. Försäkringspremien ligger på 710kr/månad, boende i centrala Halmstad och 28 år. Inget garage.

Vad du än gör, låt inte www.insplanet.com söka upp den billigaste försäkringen. De har absolut inte koll på vilken som är den billigaste för dig. Jag har testat dem två gånger och båda gångerna lade de på en ockeravgift utan dess like, varpå jag skällde ut dem rejält.
52
447
528:n
528i -96
Krilleman, Du har rätt i att insplanet inte hjälper med billigaste försäkringen. Dom har försökt flera gånger för mig, och varje gång blir det runt 2-3t mer än vad jag redan betalar. Visar sig att dom har provision och tar stor del av premien i egen ficka. Insplanet är riktiga "bedragare" vad gäller försäkringar. Snacka om att lura folk och låtsas hjälpa dom.
MOH
underbart, men Sockenbolagen Länk finns ju inte Stockholm att välja.

Den jag har kollat närmare på är Tennant, hur är de i förhållande till Lförsäkringar?

jag har lån, hemförsäkring och lönekonto på Länsförsäkringar så det borde väl ge lite rabbatt?
MOH
stämmer det att BMW 523 slutade tillverkas från 2000? eller läser jag fel i Begagnatgudien?

sen läste jag en test någonstans och där stod det något om ett batteri i bagageutrymmet, vad handlar det om?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
MOH:

Om du ska provköra bil så hjälper det med proper klädsel; Nystruken skjorta och finbyxor, stilren och diskret klädsel. =)

523 (2,5l 170Hk) ersattes av 525 (2,5l 192Hk) till modellår 2001, batteriet ligger i skuffen för bättre balans mellan fram- och bakaxlarna.

Både 523 och 528 är riktigt trevliga, provkör båda!

Mvh
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
En annan synvinkel på det här med bilval är att du tänker igenom vilken typ av person du är.
Jag jobbar bland ingenjörer och trots att de är väldigt tekniska så kan man förskräckas av deras totala brist på känsla för detaljer och perfektion, därmed inte sagt att de är dåliga ingenjörer, men förundransvärt är det.
Som exempel kan jag nämna en diskussion jag hade med en kollega om vägljud, som jag upplever som mer störande än ett vackert motorljud. Hursomhelst kom vi in på varvtal där kollegan på fullaste allvar menade att man inte kunde avgöra varvtalet på motorn genom att lyssna utan det man kunde höra var om motorn belastades mer eller mindre. Efter att ha diskuterat en lång stund kom jag fram till att det skulle vara omöjligt att få honom att urskilja den sköna bilkänsla i form av motorkaraktär, väghållning och den typ av komfort som BMW har från andra bilar. Han passar nog bäst i sin tvålkopp och är lycklig med det.

Det jag försöker säga är att BMW har den här sublima känslan som inte många andra lyckas kopiera, åtminstone inte i sin samtid snarare 10 år senare i så fall. Får man en kick av det där lilla extra köp BMW, är man nöjd med en bra prestanda köp vad som helst.

Ketchup - Heinz så klart
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej MOH!

1. Om du värdesätter harmonisk körupplevelse, hög kvalitet och körglädje, då ska du köra BMW. Vill du däremot ha en bil som grannarna garanterat inte blir avundsjuka på, då ska du ha en Volvo S80. Inte för att klaga på S80, vi hade sådana på jobbet förut, men körglädje finns inte i den bilen. Den åker du, inte kör.

2. Vill du ha maximal tillförlitlighet, köp Toyotan. Den blir garanterat billigare att äga än BMW:n. Även om du förlorar i körglädje, komfort, vägljud, status m m.

3. Låt bli att skenförsäkra. Du vill nog egentligen inte ta risken att bli utan ersättning vid olycka. Inte som nybliven pappa. Det skulle inte jag i alla fall. Välj hellre en mindre motor (typ 520), då får du försäkra hos t ex Aktsam.

4. Min 520 (iofs en E34) håller rätt så bra reservdelspriser. Exempel: bytte bromsskivor fram. 2 skivor+klossar+slitagevarnare: 1500 kr. Inte värre än en Volvo, skulle jag tro.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hade nog köpt Volvon så man slapp ROSTEN/LACKPROBLEMEN som är E39 stora minus.Spelar ingen roll hur skön bilen är att köra när utsidan håller så usel kvalite.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Dutta,
Hur menar du med rost/lackproblem på E39? Min har rullat snart 30´000 mil och det finns ingen synlig rost någonstans. Inte heller någon rost på undersidan bilen eller i hålutrymmen(hade den inne på underredsbehandling då de även kollade efter rost innan behandling).
Det jag hört talas om och som även nämnts i denna tråd är problem med bakluckan på E39T.
Det som kan komma på E39 sedan är isåfall rost under tanklocket, men det får man ju kolla efter vid köp.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
MOH
Det har varit mycket diskussion i denna tråd om du ska köpa 523, 525 eller 528. Då det inte nämnts några direkta nackdelar med någon modell som jag hört så tycker jag du ska provköra dessa modeller själv och dömma vilken du tycker passar dig.

Bränsleförbrukningen beror på lägat på gaspedalen, inte storleken på motorn. Inte då vi talar om dessa motorstorlekar.
Och om du kör så mycket så att den mycket marginella skillnaden spelar någon roll så är det nog en diesel du söker.

Mitt tips är att provköra och bestäm dig för vilka motoralternativ du trivs med. Då du vet det så kan du börja leta bilar med rätt miltal/färg/utrustning m.m.

Lycka till med din nya BMW!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
MOH>
Jag hade ungefär samma budget på bilinköpet som du nämner, å mitt val var självklart.
Åtminstone vilken BMW som var med och slogs om min garageplats.

En 530dT -01 -->
Fantastiskt harmonisk, stark och lugn bil :)

8096:- (jävla ocker) i skatt samt nästan 10000:- (jävla ocker) i försäkring kan ju iofs avskräcka, men det är värt ett försök.

Efter det lilla jag kört min nya bil kan jag bara säga att en bättre landsvägskryssare är nog svårt att hitta.

523, 528 & 530 ter sig tama i jämförelse.
Även om 530 sprintar aningens snabbare, (Men det är innan du inser en turbobils trimpotensial ;)

Dock för att få samma mustiga gång krävs en 540.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
TCG->Har flera bekanta som kör Bmw bilar av e39/e46 och samtliga har rostproblem som är tragiska med omlackerningar som Bmw tar på sig men sen slår rosten tillbaka igen efter ngr år igen.Har synat åtskilliga e39 bilar tidiga som sena och ser ofta rost kryp under lacken på de kända ställena.På min egna bil garvar jag bara om jag glömt fylla i ett stenskott efter ngr dagar på huven så är det rött med en gång medans min far som kör en äldre Audi A4 inte fyllt i ngt alls och där är färgen borta i stenskotten men det rostar inte kan jag lova.Jag tycker bara att på en sådan dyr bil borde lack/rostdkyddet vara bättre när jag jämför med en Volvo 740 1987 jag köpte 1993 så var Volvons lack/rostskydd mycket bättre mot rost mot den Bmw jag har nu.Om man ser till rostangreppen på 6 år gamla bilar i en jämförelse,volvon hade inte ngr rostangrepp trots lika miltal osv.
Hello!

Volvo är ju som bekant soppatörstiga bilar. Du säger S80.. Vilken S80?? 2.4, 2.4t, 2.5t, t5, t6 osv. S80 är väl en större bil än 5-serien, speciellt i baksätet?? Kan ha fel...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.