AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.151

Ska jag köpa BMW eller Volvo?

Sida 2 av 5
Jag har nämnt exempel.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MOH
jag vet, men om det finns flera.

underbart forum förresten med hypersnabba svar. tack allihopa
Ovanstående var riktat till simon_en. :)

MOH, min uppfattning är:

Bensin: Det är en stor bil så den drar givetvis inte som en småbil. Dock är BMWs sexor effektiva och drar förhållandevis lite för bilens storlek.
Försäkring: Över medel.
Reservdelar: Medel.
Service: Medel

Jag tror du kan hitta en riktigt fin E39 för de pengarna om du är villig att leta runt lite.

/// Olof

Länk
Olof Ovenholm,

bra då kan vi enas om att stolarna volvo är toppen och de i BMW passar olika(dvs sport och komfortstolar riktar sig till olika behov). Dessutom är turbo eller ej en smaksak. Resten i min + för Volvo ser jag inte som smaksak utan rent objektiva fakta.

simon_en:

Visst, men om du skriver "Finns med turbo" under Volvo så borde du skriva "Finns med R6 eller V8" under BMW för att ge samma positiva klang, nu anar man en lätt vinkling åt Volvos sida ;)

/// Olof

Länk
Olof Ovenholm,

kan erkänna att minusen för BMW börjar bli alltför tunga för min del faktiskt.

De är

- Dåligt lastutrymme
- Mycket dyrt att försäkra
- Extremt petiga köpare som tycker det är konstigt att SCHiin etc saknas ocg direkt ratar bilem liknande beteende kan jag förstå med ac, men SCHiin och automat?
- Kraftig värdeminskning, svårt att överhuvudtaget bli av med
- Bakhjulsdrift är inte lika bra på vintern som framhjulsdrift enligt min erfarenhet även om ASC+T gör underverk!

BMW är dock härliga körmaskiner med snygg design och vägkänsla som är fantastiskt snåla, köpte en 528i 97:a hösten 00 i tyskland och körde hem på 0,73 t ex!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rent bränslemässigt så är nog en 528 den mest ekonomiska bensindrivna bilen om man ser till prestanda/förbrukning.
MOH läs min dagbok så finns nog 4 års bränsleredovisat då och då. sista årets 870 mil så var medel 0,86l/mil
Länk

Men som sagt försäkring kan bli dyr om man bor fel, jag är väl inte så hårt drabbad själv 7300 för en 540-01 2 tusen mera än vad 528an kostade. Och 523 an är nog billigare då vissa bolag inte klassar den som "sportbil"
(lastytrymme nja körde 7½ sopsäckar med trädgårdaavfall efter vårstädningen i måndags och det var bara halvfullt div säckarna syntes knappt i sidofönstren. :) Men visst finns det större bilar.
Och S80 som var alternativet till en E39 523 touring har väl ingen kombivariant ?? så då blir det väl stort plus för E39T.
Vi har en hög V70 som firmabilar, ska plågas i en sådan till 08 på måndag gud så tråkigt dessutom ska jag köra.

///MVH Hasso
Länk
MOH
jag har inte hunnit sätta mig in i hemsidan ännu men den är otroligt bra. mycket info och trevliga människor :)

jag vill så gärna ha en BMW och att köra Volvo är det sista jag vill göra så jag behöver mer information för att verkligen spika BMWn.

är 523 an föredra genemot 528? motorn i 523 räcker nog gott och väl om den har 170 hk.

sedan funderar jag på touring men de kostar väl mycket mer i bensin och försäkring antar jag.

sedan en fråga om försäkring, jag undrar hur det fungerar o ta försäkringen på farsan som föddes med körkort?

jag köper hans sketna Camry och skriver den på mig och han köper BMW:n och jag betalar mellanskillnaden.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vid en sökning på bilweb så finns det 520 /sedan och T 2000-2001 från 99.900 till 240 tusen :) snacka om prisspann.
Den billigaste så klart i Ö-o:))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

MOH: Touringmodellerna drar marginellt mer bensin och bör kosta samma i försäkring däremot så är de dyrare i inköp men så är det ju ofta när det gäller kombibilar.

Om du ska bli pappa så tycker jag V70 är ett bättre alternativ än S80. Jämför du sedan V70 och E39 Touring så stämmer det mesta som skrivits ovan. Det är bara att lista alla + och - och sedan är det upp till dig att värdera dessa. När jag för ca. 1 år sedan skulle välja så blev det V70. Skulle jag välja idag så hade det blivit BMW.

När det gäller modellerna 520, 523 och 528 så är 523 utan tvekan det smartaste valet då den är betydligt trevligare att köra än 520 och nästan lika snabb som 528, dock är den billigare att köpa och försäkra än 528. 525 som kom 2001 kan ju också vara ett bra alternativ då dessa börjar komma ner i pris.

___
//Ulf
MOH
det är fortfarande oklart om vilket jag ska satsa på men garanterat BMW i alla fall. Volvon känns inte så kul längre.

en 523 ska jag provköra så fort jag kan och se hur den är.
52
447
528:n
528i -96
BMW går aldrig på en nit på en besiktning.....Knappast en E39:a i alla fall. Ok, det kan hända att Du får något enkelt att fixa, men den prisklass Du talar om så är det knappast besiktningsproblem vi behöver tala om va? Knappast störande med besiktning på en Volvo S80 heller....
Skenförsäkra är svårt om du inte bor hos farsan, tyvärr.

Jag har flera polare som kör S80 och de strular enormt mycket, så BMW och Volvo ligger nog i samma klass där skulle jag tro, en japansk bil går billigare.
MOH
men om farsan säljer sin Camry till mig för en viss peng och köper BMW så borde det väl funnka. då äger jag en Camry och försäkrar den mmedan farsan äger och försäkrar BMWn.

så betalar jag mellanskillnade och självklart så kör jag BMWn.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Du gjorde tidigare en jämförelse med Toyota, jag har inte ägt någon toyota med dock en Mitsubishi och en Honda.

Alla dessa tre japanska bilar håller enligt mig en mycket hög kvalite. MEN åtminstone Mitsubishi och Honda har svindyra reservdelar. Många reservdelar som jag köpt till min M3:a har varit ungefär hälften så dyra som samma del till Japsen.

Volvo S80 är en trevlig bil men jag har hört en hel del skräck historier om dess servicekostnader och reservdelspriser.

Lycka till och välkommen till forumet/Flisan
Antar att du är ute efter objektiva synpunkter men tyvärr, du är på fel forum...

MEN:

Välj 523, dem finns det många av och prisnivån är bra. Kom också ihåg att det är lika enkelt att manipulera mätare på svenska bilar som på tyska. Bor du i Stockholms län lär ju försäkringspremien bli rejäl men det gäller väl för Volvo också.
52
447
528:n
528i -96
EN begagnad 528 är oftast bättre utrustad och kostar väl knappast mycket mera än en 523. Som begagnad är nog 528 det bättre köpet. Var det absolut inte som ny... Mera prestanda, samma förbrukning, kan inte vara mycket bättre.
En reflektion: Det är brukaren som skall försäkra bilen, att skenförsäkra gagnar ingen, tvärtom. Inte speciellt smart att skriva om detta på ett öppet forum som läses av alla, säkert även f-bolag.

FP
MOH
jodå jag har hamnat på rätt forum och jag förstår inte vad du menar med det. jag har fått en massa bra information att gå vidare med här av er.

sedan så tycker inte jag att det är så allvarligt om försäkringen, det sägs värre saker på andra forum som inte skadar någon.

tack för alla svar
Skadar och skadar, det drar ju inte precis ner premierna för icke fuskare eller gör fb mera vänligt inställda om man säger så. Eller?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.