|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena.. Jag ska köpa min andra bil, min första var 240 och jag har nyligen körkort. Jag har 15-20tusen att köpa en bil för, och är väldigt sugen på en 730,735 årsmodell 88,89,90,91a. Jag gillar starkt deras utseende och komfort speciellt invändigt.. Och att det är automat och skin. Skatten kan väl ligga kring 2000:-/år Försäkring 2-3tusen/år Endast trafik utan bonus. Försäkring billigare dock om min far tar hand om den på han. Ge mig tips ideer erfarenheter hur jag ska gå tillväga. Vad ska jag undvika, kommer jag att hitta mig en för dom pengarna? Jag har sett ganska många annonser för den summan. Hoppas på många svar.. MVH | |
|
Bra bilar men kan bli dyrt efter köpet när det gäller delar, reparationer osv. Speciellt i den prisklassen. För 15-20 får man ingen pärla, förhoppningsvis en som rullar ett tag. Bra att tänka på. |
|
|
Ungefär vad är det man kan förvänta sig att byta? Finns det mycket att hämta på skroten? |
|
|
Som tidigare nämnts så blir det ingen pärla för de pengarna. Möjligen en väl fungerande bil med visst reparationsbehov beroende på hur pedantisk du är. Delar finns på skroten, men de vet vad de är värda. Oftast så hittar man inga klipp utan "bara" 50% rabatt på nyvärdet. Vissa skrotar verkar tyvärr hellre dumpa överskottet isf. att dumpa priserna på beg. delar. Skatten ligger på 3000:- +/- 100:-. Byte av bak och framvagnsdetaljer är vanligt förekommande. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Bara den fungerar i motor och maskinmässigt sätt vill helst inte ha några stora detaljer att byta. Men massa småfixx gör inget.. Kom gärna med mer förslag!! |
|
|
2000-3000/år i försäkring är nog ruskigt lågt räknat, misstänker jag. Skatten ligger nog också högre än vad du räknar med. Kolla upp vad det egentligen kostar. Och var medveten om att det kan straffa sig rejält att lägga försäkringen på farsan om det inte är han som huvudsakligen ska använda bilen... Personligen tror jag att det är en dålig idé att köpa en så gammal bil (som till det priset kommer att vara i riksuselt skick) istället för att spara ett tag och köpa ett finare ex som förhoppningsvis håller längre, om man inte har kunskap och tid till att serva den själv (även större arbeten). Jag väntade tills jag hade ~150 000 att spendera innan jag köpte min andra bil (som jag fortfarande väntar på leverans av, grrr). Köper du en 7-serie för 20 papp är risken att den kommer att ha kostat det tredubbla inom ett par år för att hållas rullande .. då ej medräknat försäkring, skatt, osv. |
|
|
2-3´på försäkringen kan du glömma, räkna med det dubbla, beroende på hur gammal du är och var du bor. köper man en så gammal sjua får man räkna med massor av reparationer, allt kommer att kosta, men om man förlikat sig med det är det fina bilar. Jag tänker som så att köper man en sjua för 15´får man nog reparera den för 30´om allt ska fungera som det ska och bilen ska gå super, men då har man å andra sidan en fin bil för små pengar. |
|
|
Det hära svaret fick jag på ett annat forum. Trots att det kostar mycket om ngt går sönder så är det många som är positiva till 7serien, och jag hade endast tänk mig Trafikförsäkring och det kostar INTE över 4000. "" Jaha, vad är det som går sönder väldigt lätt då? Det som slits på en e32 är bussningarna, främst dom stora bakvagnsbussningarna, kostar ca 2000kr att byta på BMW. Motorerna är i regel väldigt slitstarka, allra helst M30-motorn som sitter i 730/735 Skatten ligger på 2551. Om motorn tickar lite så är det ingen fara. Om den däremot knackar så bör du leta efter ett annat exemplar. Som sagt, undvik 750 om du inte kan meka själv, ska du lämna in en sån för varje fel som kan uppkomma så blir det dyrt.""" |
|
|
Åker med stor behållning en 730 -93 med V8.. Betalar 2400 halvåret i halvförsäkring och ser på försäkringsbeskedet att endast trafik kostar 1075:- per halvår. Skatten kostade 2400:- Åker väl med blandad körning på ca1,3 l/mil.. men ljudet och känslan när man drar lite på växlarna (manuell) är ju svår att motstå, men med nån fånig disciplin kanske det skulle gå att köra billigare (tror det är i princip omöjligt). Måste tyvärr sälja, men gör ingen ansatts och vet inte om jag kommer att klara det då det utan konkurrens är den absolut härligaste bil jag ägt och njutit av, att dessutom bara få ca 35’ med nya 18”s M5 fälg o däck + nya vinterdäck på alufälg ter sig ju fånigt, mycke bil för pengarna. |
|
|
Försäkring och skatt är lätt att kolla, ta bara regnumret på en svensksåld bil och gör en onlineförfrågan hos försäkringsbolagen, respektiver begär faxutdrag från VV. Min V12:a kostar ca 2000 helår i trafikförsäkring, men det varierar oerhört mycket mellan personer och bolag. Bilarna är tunga och äter bromsar, skivor och belägg kostar en del. Läs även detta inlägget: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
har du nyligen tagit körkort blir försäkringen dyr, men som sagtr, kolla upp och meddela oss gärna sedan. |
|
Ras.mus |
En sak till som kanske är en småsak men ändå. När man köper en 7-serie drömmer man kanske lite om en fin bil med findesser osv. När man sen varje vecka måste fixa nån småsak för att den ska rulla känns bilen inte så lyxig längre. Det finns så många småsaker som dörrlås som fryser, flöktar som inte går (eller går på max), kupévärme som går hela tiden, stag som orsakar vibrationer, bränslepumpar, elhissar, reläboxar som slutar fungera osv... Alla dessa "småsaker" kan irritera livet ur en! Och de visar sig alltid i just den prisklass du nämner... De bilar som gått "nästan 30 000 mil" enligt säljaren. Dock har de oftast gått fler eftersom mätaren stannar just där! Såå, tänk noga igenom ifall du inte ska ta och spara ihop 10 000 till och köpa en i fint skick istället med lite färre mil... Dessutom, får du ingen tillfredställande dokumentation på service när du köper bilen BÖR du börja med en stor service med oljor, filter, tändstift osv... Räkna med några tusen bara där! Annars kan du räkna med att bilen inte går många mil. Men det är som de flesta som har en 7:a säger, när den väl rullar är det en underbar bil! Dock kan det vara svårt att hålla den rullande när den blir gammal... |
|
Tja! Självklara saker som ska vara i topp kondition e som du säger motor, växellåda, framvagn & avgas! För 20 000kr "kan" du kanske hitta en skaplig, men reparationer är nog att vänta! Själv betalade ja lite pengar(12 000kr) + en e23a för min730ia-88! Handlarn där ja köpte bilen ville ha 27 000kr vilket inte var nått överpris då bilens viktigaste delar var i bra kondition! En grej som du bör kolla e det elektriska kan vara mkt svårt att hitta orsakerna (egen erfarenhet), kolla så att verkligen instrumenthuset hör till Din bil, i mitt fall var det fel instrumenthus till bilen, köpte på skroten för 1000kr, funkar nu perfekt! BMW4ever Mvh glidarn |
|
|
Jag hade inte köpt en sån bil nu när du precis tagit körkort. Har man väl gett sig in i leken så är det farligt. Som föregående har sagt så får du en bil som kanske rullat 40k mil och där allt är på dinka-donken för en så låg summa. Har du gott om pengar så är det iofs bara att handla. Men jag hade nog satsat på att samla ihop en bunke pengar först och sen köpa en lite dyrare E32:a där man vet att sakerna är skötta på den. Der schönste Wagen von allem |
|
|
Det går ju att kolla upp hur bilen skick m.m är. För övrigt köper jag inte en bil som gårr över 35 tusen bensin mil |
|
|
jag är 22 år och bor i malmö, den billigaste försäkringen jag fick fram var hos tryggh. trafikf. kostar mig 411 kr i mån=4932kr/år, skatten ligger på exakt 2550 kr/år. E32:Länk |
|
|
Är du bra på bilar och kan meka samt inte behöver bilen dagligen för nödvändiga transporter? Är svaret Ja så är det bara att slå till anser jag, Min lagom inkörda 735:a har givit mig mycket nöje och sköna transporter till och från jobbet hela vintern samt 'några' timmars mekande. Skulle den bli skrot idag stannar milkostnaden på cirka 25-30 kr. Kan jag sälja den för ett vettigt pris sjunker kostnaden naturligtvis. Nu har jag dock lagt massor med timmar på bilen och köpte den som ett objekt för 5000 så det är väl inte nått helt normalt bilägande. Jag försöker också alltid fixa saker innan de pajar helt och det blir dyrt, även om det kräver en mek-insats kl 2200 i minusgrader. Hermann (den heter så) har varit snäll tillbaka och aldrig svikigt mig hittills även om jag alltid har en bogserlina i skuffen ;-) Den har dock kommit tillanvändning iaf för att bogsera andra :D //Magnus |
|
| Funderar istället på en Mercedes w126 300SE eller 280SE | |
Paap Reeder |
... kan garantera dig att den inte är ett spår bättre eller billigare eller behöver mindre reparationer. MVH /// Paap R |
| Nästan oavsett vad du köper för bil i prisklassen 15 000 - 20 000 kronor kommer det att vara ett vrak, eller nästintill ett vrak som kräver massor av arbete och kommer att gå sönder ofta. Är det dessutom en snabb bil från ett prestigemärke som BMW eller Mercedes får du dessutom stå ut med hög försäkring, hög skatt och höga reservdelskostnader. Duger inte det så skulle jag hålla mig till Volvo 240 om jag vore du. | |
Ras.mus |
För 20 000 kan man ju få en volvo 740 i nästan nyskick ju... Men det är ju förstås som en av ovanstående skriver: om du inte är i behov av bilen så kan man ju chansa ändå. Då gör det inget om det står still en vecka eller två ibland.. Men annars är det så, en volvo för 3 000 är i samma skick som en bmw för 15 000... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.