|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Carl Adam Andersén |
Med C får man köra lastbil och antagligen mer än dessa 3.5 ton som gränsar där... |
|
Om man har en lastbil att köra med, vill säga. Ger ju inte per automatik behörighet för personbil med tungt släp. Men med rätt fordon kan man ju lasta alla tänkbara personbilar och köra lagligt med C. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Enda sättet att klara en sådan här manöver är att ha E-kort. Bara B-kort räcker inte långt om man vill dra tungt. Defendern är då ett sämre alternativ eftersom du inte får dra särskilt mycket med den med bara B-kort. Jag får t ex bara dra 750 kg med King Caben med B-kort och 3 ton med E-kort! Ser polisen dig med Defendern kan du räkna med att bli stoppad eftersom de vet att det krävs E-kort. Resultat: olovlig körning. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
Carl Adam Andersén |
Vilket jävla förmynderisamhälle jag lever i, blir så trött ibland :) |
Len |
Förmynderi...... hos polisen heter det MML = minsta motståndets lag. Man klarar bara att sila mygg och svälja kameler. Ifall någon får bredsladd på bilen i 150 kmt och totalkraschar , Då låter man bli att utreda det hela (hur det egentligen gick till). Troligen skulle det kräva för mycket tänkande. Men kolla vikter, det är lika lätt som att leka med lasern...... Dessa skyddade verkstäder! L |
|
Då sticker jag ut hakan lite och föreslår lätt släp (under 750 kg) på B-behörighet utan undantag, allt annat på E-behörighet. Dom allra flesta klarar sig gott med en billig, nästintill underhållsfri obromsad kärra för behoven. Dom som inte gör det, fine, fixa kompetensen för ett tungt släp.Få verkar ha ens den minsta aningen om vägegenskaper, lastsäkring, lastfördelning och körning med tungt släp. Har sett alldeles för många tokexempel på körning, wobblande och flygade lass för att tro att folk kan hantera det. Folk själva tror givetvis det, övertro kanske? Har bland annat frontat med en flygande Gullfiber-bal med lastbilen (10-12 stycken i stor gallerkärra utan minsta lilla surring, dom blev luftburna vid runt 80 km/h), tvärnitat för en 90-säng som stod på tvären på E18 och sicksackat mellan ett lass byggskivor. Och ja, har givetvis BE och lite till :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Håller med Hangaround till 100%! Att folk som inte ens kan fickparkera en bil, vågar (och får) ge sig ut med släp skrämmer mig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Håller oxå med Hangaround: Men jag tycker att man borde plocka bort antingen rätten att få köra släp på B-kort eller att man skrotade BE och istället la in släpvagnskörningen i den vanliga uppkörningen. Själv håller jag nog mest på det första alternativet. Man blir lite rädd när man själv ligger i 110 på motorvägen och blir omkörd av en "svensson" som har en släpvagn påkopplad... de lyssnade tydligen inte när man fick lära sig att dubbla vikten=4 ggr bromssträcka. /Fredrik |
|
kilroy |
Carl Adam Andersén*"Vilket jävla förmynderisamhälle jag lever i, blir så trött ibland :)"I det här fallet syftar lagstiftningen till att förhindra att olyckor sker med överlastade/fellastade ekipage vilket kan drabba tredje man allvarligt. Lagstiftningen syftar också till att säkerställa att de olika behörighetsklasserna innebär en viss grundkompetens.Du har alla möjligheter att kontakta Vägverket för att försöka få dispens för de delar av lagstiftningen som inte passar dig. Se gärna till att kontakten sker via brev eftersom detta diarieförs och då blir en offentlig handling. Det underlättar för de medlemmar på forumet som eventuellt vill följa din argumentation framöver.Mvh kilroy "Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags" |
Carl Adam Andersén |
Usch och fy på mig...! Jag får anpassa farten till förhållandena som en vettig människa nu när jag bryter mot lagen. |
|
Jag håller med CAA vad det gäller förmynderi på åtminstone en punkt. Att han inte kan använda Defendern som dragbil även om den verkliga totalvikten understiger 3,5 ton bara för att Defendern i sig har hög tillåten lastvikt. (Den teoretiska totalvikten blir mao över 3,5 ton) Den är förmodligen en bättre dragbil är en personbil som precis klarar den teoretiska totalvikten 3,5 ton. Annars räcker nog ett obromsat 750kg-släp vid de flesta tillfällen men det hjälper honom inte nu. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Om det är runt GBG så har jag biltransportbil... Får lasta 1540 kilo men polisen släpper igenom 10% överlast så 1700 kilo går fint. Bilen överstiger inte garanterad axelvikt bak förren 2100 kilo så det är lungt. Överskrider man de garanterade axelmaxvikterna blir de mycket griniga! Gör aldrig det om ni vill ha kortet kvar... |
|
Carl Adam Andersén |
Det gick bra iaf :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.