|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Carl Adam Andersén |
Vad blir dessa, om jag kommer med en tung bil på släpet fast jag/dragbil inte har behörighet för det ? |
|
Börjar du bli nervös inför färden? ;) Min: Länk |
|
|
Det måste väll bli olovlig körning?? Länk min pärla |
|
|
Om släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt eller om totalvikten för bil+släp överstiger 3,5 ton blir det olovlig körning (dagsböter+återkallat körkort). Om du däremot har ett släp som du får dra med ditt körkort får du böter för överlast vilket är lindrigare även om jag inte vet exakt vat det kostar. Brukar stå på reg.beviset hur mycket bilen får dra med b-kort. |
|
Paap Reeder |
... chansa inte! Ett tränat vägtrafikpolisöga ser på långt håll om "det ser udda ut". MVH /// Paap R |
Carl Adam Andersén |
Återkallat, får jag tillbaka det om några månader då eller ? |
Carl Adam Andersén |
Tjänstevikt (Kg) 1275 Totalvikt (Kg) 1795 Max. släpvagnsvikt (Kg) 1200 Det är bilen som ska dra släpet väger 400 och bilen på runt 1450 nu |
|
Tänk även på att med "fel" släpvagn så kan det vara olagligt att köra ekipaget även om kärran är olastad! Finns en kolumn på bilens regbevis där det står hur hög totalvikt det får vara på släpet om man ska få dra det efter bilen med B-kort. Min bil får t.ex dra max 1600 kg, men har man bara B-kort så får man inte dra en kärra med högre totalvikt än 1460 kg. |
|
| Länk | |
|
Du ser ju själv på siffrorna du har angett att den kombinationen du har tänkt dig att dra blir olaglig hur du än gör, Bilen får ju bara dra max 1200 kg och ditt släp väger runt 1800 kg... Kan nog bli en del i böter om du blir stoppad så. Vad ska du dra med för bil egentligen? |
|
|
Notera även att dagsböter är ett grövre straff än vanlia böter dvs ett snäpp högre på straffskalan.... Så hyr biltransport bil eller hitta en bättre dragbil och en kompis med BE kort Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Carl Adam Andersén |
Aja jag för köra på småvägar |
Carl Adam Andersén |
Hm om jag tar en land rover defender 110 pick up modellen som verkar väga runt 1700 kg så skiljer det bara nån 100 kg på de där 3.5 tonen och det måste vara svårare att se än om jag kör en vanlig personbilskombi som får dra 1200... |
|
Hmm. nån som vet nåt om det här. Har själv en Discovery som får dra 3500kg - men har inget E-kort. Bilen väger ca 2300kg - men vad händer om man drar iväg med 2ton på kroken? Om man åker dit av våra mässingsvänner alltså? :o) |
|
Carl Adam Andersén |
blir väll som för mig om jag drar med defendern blir mer än 3.5 ton, olovlig körning (dagsböter+återkallat körkort) enligt Brogren. |
| Det tråkiga är väl att Du får ställa av ekipaget och inte köra vidare. Har Du en Defender att dra med är det ju bara att fixa någon med BE så är ju saken klar. Överlass är inte speciellt dyrt, men olovlig körning kan bli kostsamt... | |
|
Det verkar som det blandas ihop lite här.... Om du sätter ett släp på din bil som ger en vanlig B-kombination och sedan lastar det släpet med mer last än vad som är tillåtet åker ni dit på överlast - böter. Om ni sätter ett släp på kroken som ger en BE-kombimation så blir det även om ni inte lastar det släpet med något alls olovlig körning - av med körkortet. /Fredrik |
|
Carl Adam Andersén |
En polare har C-kort, får se om jag tar med honom efter hans jobb, om d går att lösa med trailerfirman imorn. |
|
Lugn nu, C kort behöver inte innebära att man har BE.... ( dock innebär väl CE att man per automatik får BE, man ändrade ju så att man inte kan göra som jag och få BE C DE på en uppkörning längre, men det har väl ni ynglingar koll på??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Len |
Bättre då att sätta "ryska" nummerplåtar på fordonet som skall transporteras - och sedan bogsera det. Inga polisögon, inga lagar, - bara å fare! L |
|
Len : Vad menar du egentligen, ryska nummerplåtar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.