|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| rightnow: Förstår dig precis det är lite som att ta med sig eget vin när man går på dyr krog för att äta. Och dessutom ringa dit i förväg och fråga vilket vin som passar bäst. | |
| Jag har jobbat med kundmottagning och kundrelationer rätt många år nu och jag kan säga att kunden INTE alltid har rätt. Däremot gäller det att inte upplysa kunden om det på ett direkt sätt, utan sköta det snyggt. Vet inte hur många jag har blivit utskällda av som både tackat och skakat tass med mig trots att jag inte givit dem det de ville ha från början. Allt handlar om hur man lägger upp det. Men som sagt - tro inte att kunden ALLTID har rätt, för så ÄR det inte. :) | |
|
Rightnow! Du rockar ! Heheh...bästa jag läst på länge här! Många vill köpa billigt i Tyskland och vill ha "Jag köpter ny 530:a från BMW Group i Solna" betjäning. Jag jobbar i IT branshen och försöker ge alla kunder som inte vill betala mycket pengar mindre service, för att kunna ge ännu bättre service åt dem som vill betala mycket för att då kommer de tillbaka och betalar ännu mer :) Så är det med PR/reklam bolag också, visar du att du är en fattiglapp så är servicen/intresset dålig, framkommer det att du är villig att spenderar mycket pengar på reklam/PR så plötsligt får man bra service. Så är det också med BMW:n som är över 10år gammal, det är STÖRRE kostnad att förse dessa med bra lagerstatus (service) än att sälja Kalle ett nytt munstyck för 399kr vart 3:e år... personligen rekommenderar jag Kalle att sälja sin gamla BMW och köpa en Honda Civic som håller ihop bättre :)! Heheh... här var det mycket kontroversiella åsikter... men du började Rightnow! Nej, skämt o sido, tyvärr är det såhär kapitalismen fungerar, inte tycker jag att det är roligt heller, snart har jag en gammal skräp E46:a och alla handlare vill bara prata med de nya fina E9x kunderna...men så är det... |
|
| hehehe :) well, jag säger inte att det är rätt. jag säger bara att enligt min åsikt så är det såhär samhället fungerar. Och företagen finns ju för att tjäna pengar, inte för att ge goda gärningar. | |
|
Man gör inte pengar på att ge sämre service. Liten kund idag kan vara stor kund imorgon. Fast om man känner sig illa behandlad så vänder man på klacken då "imorgon" står inför dörren. Dessutom så kanske man börjar snacka skit om en återförsäljare, eller ännu värre själva varumärket vilket är veritabel Harakiri ur varumärkessynpunkt. ;) Hur man än vrider och vänder på det hela så gör alla en förlust genom att segregera kundsegmentet, och vinsten är ringa på att slippa ge telefonbetjäning åt inte handlande kunder. Bra affärer handlar om att alla parter skall känna sig nöjda. Och varför skulle inte en BMW åf vara missnöjd med att tjäna pengar på reservdelar och möjlig service av en importkund? Många skulle inte ens ha skaffat sig en BMW om det inte vore för det massiva importutbudet som finns tillgängligt i landet. Vilket givetvis skulle rendera mindre vinst åt återförsäljare. God service åt alla skapar positiva associationer och genererar inkomster på sikt. Takig service straffar sig alltid i längden. Enkel mattematik… |
|
gullet |
Rightnow, du har rätt, det är så det är, alla företag fungerar så att den verksamhet som sker idag och inom rimlig framtid är den de tjänar pengar på, tyvärr tycks inte gratisätarna som jag kallar dem förstå att företagen inte kan ge dem någon service alls om dom inte tjänar pengar. Att snacka om framtida eventuella intäckter är bara snickesnack som de lärt sig på nån kurs i kundhantering och som de använder i eget syfta för att framtvinga en service de inte betalt för. Tryggve, Hallå!! Om du läst och innehar akademiska poäng inom detta ämne så vet du att: 20% av kunderna står för 80% av problemen, en renodling och vinstdrivande utgallring av de kunder som inte är lönsamma är alltså ett måste för alla företag. Dock kan man här göra fel val ibland. Tyvärr,som i fallet när en kund har mer än en bil, men om det är så är han oftast känd på verkstaden och genom det en bra kontakt. och således en av de 80% kunder som står för 20% problem, |
|
Skrämmande tankesätt, gratisätare, jag häpnar, jag har jobbat i bransch med försäljning av produkter, och har där aldrig stött på kunder som jag känt ett behov att tänka så om, jag tycker man det bör man sluta vid sådant tänkande, dock med brasklappen felet ligger högre upp i hierarkin, troligtvis är hela företaget ruttet helt eller delvis, lite hårt; jobba med något utan mänsklig kontakt, det är mitt tips, dom som tjänar mest pengar är dom som tycker sitt jobb är roligt, inte dom som hela tiden bedömer var en viss kund är på en profitskala. Jag kan säga så här för 10år sedan körde både jag och min far produkter från VW koncernen, båda Svensksålda, i dag kör vi båda import BMW, eller rättare sagt, han äger en importBMW, jag två, samt en Svensksåld, sidomarkering, vilken av dessa 4 bilar har en utrustningsnivå så låg att jag redan efter knappt 1 månad vill sälja den, jo den Svensksålda, varför har den inte katalysator och ABS-bromsar? Hade den varit såld i Tyskland hade den haft både och, ja det var ett sidospår, servicen hos Volkswagenkoncernen var under många år ett stort skämt, min far skulle vara tacksam att den svensksålda 179tkrs Audi 100 2,6 E-94 ”detta var 1995” inte var översnöad, när han kom för att hämta den, inbytesbilen en Svensksåld ABSlös! 1990 Audi 100 2,3 E var lämnad på fel plats, det blev vi upplysta om, vi skulle helt enkelt var glada att vi fick köpa bil av dom, det var undermeningen, inbytesbilen en 90: as 100, köptes 3år tidigare från auktoriserad Audihandlare, den lämnades ut med körförbud samt lösa hjulbultar, vilken VIP-behandling;) Trots detta, dum som jag är, hjälpte jag min mor att köpa en Svensksåld VW Passat från samma handlare som lämnade ut 2,3: an, dock 9år senare, hos samma handlare som sålde 100 V6: an, blev jag och en kompis till och med i fråga satta vad vi gjorde där, inte ett säljande beteende, alla dessa händelser har fått mig att vara väldigt skeptisk med att köpa bilar från Svenska bilhandlare, så jag tar helst mina och andras pengar utomlands. Om jag sålde en produkt, skulle jag vara glad att kunden köpt min produkt, inte var denna köpt den, biltillverkarna tjänar dessutom mest pengar på eftermarknaden, SAAB förlorade, var det 65tkr per såld bil förra året? Tur att dom har en eftermarknad, tror ni inte att BMW, Audi, Mercedes tar betalt för sina bilar i Tyskland? Dom är till och med dyrare än i Sverige, men tack vare bland annat omfattande försäljning till anställda, sjunker andrahandsvärdet djupt, innan jag hjälpte min far att hitta sin mycket välutrustade Tyskimporterade BMW, var jag in till en Audihandlare i Stockholm med uppdraget hitta en navigatorförsedd VW Passat W8, Audi A6 4,2 V8 eller Audi S6 V8, tror ni att säljaren ens hörde av sig? Jag tror inte Svenska handlare har någon större lust att sälja bilar generellt, jag märker inte glädjen i jobbet speciellt ofta, om jag sålde produkter skulle jag ringa upp tidigare kunder, både för att det är trevligt, men också lyssna om dom kan vara intresserade att byta bil, på det sättet kommer man få fler att byta bil, garanterat! Detta är även ett billigt sätt att behålla kunder, självklart behöver man göra detta på ett inkännande sätt, så att man inte blir påstridig, ett tips är att fråga vid det första samtalet, som alltid bör göras, för att höra att allt är till belåtenhet, inget som behöver åtgärdas på bilen, någon utrustning som saknas? Gummimatta till bagageutrymmet, cykelhållare till semestern? Varför har till exempel Svenska handlare så dåliga garantier på begagnade bilar, när får vi se, ett Svenskt köpekontrakt "hos alla märkeshandlare" som innehåller, garanterad mätarställning, krockfri, samt 1år eller längre garanti på allt utom slitagedelar? När jag kommer till en återförsäljare vill jag inte bli i fråga satt, inte få kommentarer om att min bil är såld i ett annat EU-land, jag har dock aldrig märkt det från dom BMWfirmor jag haft kontakt med, jag trodde import allergin var botad. Inte få kommentarer att min Scirocco-83 är en gammal bil "dock Svensksåld", och vara förvånad/tacksam att dom lagerhåller delar, vilket VW gör i stor utsträckning, det enda som jag inte kunde köpa från VW var vindrutetorkarmekanism under dom 3år jag ägde Roccon, till 84 och senare årsmodell fanns det däremot, med Sciroccon var det en specifik person, alla andra kundmottagare har haft bra eller mycket bra bemötande, den bäste handplockades till Porsches nya anläggning i Segeltorp, synd för han var bäst, sådana personer är guld värda för företagen, goodwill kostar mindre än vad många tror, och badwill mer. Om återförsäljarna tycker det är jobbigt att berätta för kunder vad en viss reservdel kostar, lägg ut informationen på internet/gör en reservdelskatalog till kunderna ”dom flesta vill veta vad en sak kostar innan köpet” då slipper man många av dom frågorna, kan mekonomen bör även VW, Audi och BMW kunna göra detsamma, visst det tar plats och kostar pengar, men vad kostar dagens system? På Bilia i Stockholm fanns det en attityd att bilar som var äldre än 3år var skrot, som dom anställda inte ville ha något att göra med, tror ni verkstäderna var fullbelagda? Tjänades några pengar på 240, 740? Fick några anställda sparken innan beteendet ändrades? Tjänar Bilia några pengar på äldre Volvobilar i dag? Är verkstadstiderna mer belagda i dag? Jag kan som kund på Biliasverkstäder "via mitt jobb" berätta under dom mörka åren, kunde jag vänta 10-15minuter i telefon innan jag kom fram "tror ni jag stod ut med det någon längre tid?" och fick boka verkstadstid, jag fick alltid ringa och höra om bilen var färdig, ingen visste var den var parkerad, tror ni jag valde att anlita Bilia efter sådan behandling? I dag svarar dom direkt, ringer upp när den är färdig, och vi kan igen lämna till dom och samtidigt vara nöjda. Nu blev det långt, jag hoppas ändå att dom flesta har haft någon glädje av mina åsikter, det ska vara roligt att köpa, äga, och bruka sitt fordon, inte något man gör bara för att man måste, det är min uppfattning, bilar är kul! Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Där satte du huvudet på spiken! ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Jag ska fatta mig kort. Det finns kunder som aldrig blir nöjda hur man än gör och om de hade rätt så skulle man inte kunna driva en verksamhet över huvudtaget. Dessa kan man ju med fördel försöka få över till konkurrenten. Aktieägarna har alltid rätt!! |
|
|
Hyabusa; Den fråga, man kan fråga sig är varför blir dom aldrig nöjda? Vad har lät fram till deras missnöje? En sak man kan tänka på är, dom flesta missnöjda kunder säger inget, dom slutar bara att handla, i det tysta. Problemet är ett ledningsproblem, med inkompetenta chefer, så kommer det skära sig någonstans, vad än kundmottagaren, mekaniker, servicesupportpersonal gör, det måste finnas ett fullt fungerande system annars kommer vi vara kvar på den nivå, där anställda inte tycker det är fel att lämna ut trasiga demobilar, helst i 500tkr klassen, jag tänker på den Volvo XC90 med fel på rattjusteringen, och den VW Touareg med trasigt avgassystem med bilens pippande, kör till närmsta verkstad, i båda fallen kändes jag i det närmaste 0 % förtroende, skulle jag lita på att deras repektive verkstad klarar av att koppla ur en passagerarairbag? Kan jag lägga mitt barns liv i deras händer? Mvh Stephan |
|
| Om vi bara pratar bilbranschen så är det en bransch som många känner till som en oseriös bransch där det är lätt att bli lurad eller nonchalerad. Här kan det ju vara fråga om en konkurrensfördel att bygga förtroende o skapa nöjda kunder. Missförstå mig rätt, detta är naturligtvis viktig oavsett bransch. Det finns dock ändå en liten del av kunderna som aldrig blir nöjda även om du ger bort grejorna. Vad det beror på kan ju diskuteras............ | |
|
BMW ses i regel som ett statusmärke bland många. När man läser många inlägg i denna tråd kan man undar hur det gått till. Att bemöta sina kunder på ett bra sätt är iaf för mig lika viktigt som att bygga bra bilar. Att kunden inte alltid kan ha rätt är för mig en självklarhet, och alla kan inte bli nöjda. jag har blivit bemött på ett bra sätt och alltid fått god service hos "min" BMW handlare. Att jag har haft tur är inget som gör att alla andra blir det heller eftersom olika handlare är precis som oss människor, vi har olika åsikter och tycker inte alltid lika. Detta är tyvärr ett faktum som absolut inte borde finnas på en märkesbunden firma. Att köpa ett märke borde ju egentligen betyda att man blir bemött på lika sätt vart man än åker. |
|
Rataxes |
Du behöver inte vara importbilsägare för att bli illa bemött som BMW förare. På flera ställen har jag läst om förare av importbilar som klagar på dåligt bemötande från verkstäderna bara för att de är importbilsförare och sedan beklagar sig över att BMW bara är trevliga mot tjänstebilsförare. Som tjänstebilsförare (nybilskund) har jag blivit trevligt bemött av säljarna vid köp av ny BMW, även om vissa städers representanter skulle behöva en charmkurs - de har inte heller fått sälja någon bil till mig (visserligen är eftermarknaden säkert viktig men BMW är det bilmärke som tjänar mest pengar per såld nybil i hela värden så nog torde de vilja sälja nybilar). Problemen kommer vid kontakt med den vedervärdiga verkstadspersonalen som mer verkar se kunder som ett problem snarare än andledningen till att de har ett jobb att gå till. Med en strulande E90 och verkstadspersonal som skulle ge Aschberg på TV3 ett entimmesinslag har lösningen varit att vända mig direkt till BMW Sverige, de har personal som i sin tur vänder sig till verkstäderna. Det har varit fantastiskt hur snabbt verkstaden ringt till mig efter att de haft kontakt med BMW Sverige. Jag ser ingen andledning att acceptera dryga mekaniker som hänvisar till BMW supporten istället för att titta på en bil som står utanför. Inte heller personal som inte gillar "slipsnissar" De reagerar om de får kritik "uppifrån" - så ett tips är att ringa till BMW i STHLM, där blir man tagen på allvar. Blir man automatiskt otrevlig om man är lågutbildad ? BMW - när du älskar att ha bilen på verkstad |
|
Hej! jag kan då bara säga att man undrar ju om det är ett krav dom har på sig att vara dryga å otrevliga på BMW-verkstäderna har nyss haft in min på verkstad och det blev bara en massa strul det blev 2000 spänn dyrare än sagt när jag skulle hämta bilen och istället för att erkänna sitt misstag med att inte höra av sig och informera prishöjningen, så blev dom bara arga och sa i stil med att "då vet vi vars skåpet ska stå nästa gång du lämnar in bilen" kommer inte att åka tillbaka dit dessutom är en del säljare där otrevliga...Ringde Bmw-sverige men har fortfarande efter 4veckor inte fått någon respons! |
|
|
M-bilar i Eskilstuna är kanon. Ställer alltid upp med tips. (gratis) Trevlig servicechef, bra priser. Alltid gratis lånebil. |
|
|
Vad hjälper det att ringa generalagenten när de på fullaste allvar ber återförsäljaren att låta ärendet, citat "rinna ut i sanden" slutcitat. Jo, det är sanning! BMWs taktik är många gånger att trötta ut kunden oavsett om han är beg. eller nybilskund som fått jobbigt garantiärende på bilen. Helt åt helvete!! |
|
|
Tyvärr börjar jag undra om det inte ligger något i det som du säger Claessson, även om man inte tror att ett modernt företag kan göra på det sättet. Det är mer än 3 månader sen som bilen var inne på verkstan första gången och 2 månader sen de kloka gubbarna/gummorna på BMW Sverige och Tyskland fick mitt ärende (30°C varmt vid fötterna) och än har det inte hänt något. Det enda beskedet jag fått är att jag får vänta tills de löser problemet eller tills de anser att det inte är ett problem utan ett normalt beteende på klimatanläggningen. |
|
| håller med dom flesta här visst bmw är jävligt fina bilar men försäljarna skulle fan haft stryk 3 gånger om dan iallafall dom på förenade bil i malmö | |
|
PG´s Bilservice i Visby är kanon alltid trevliga och tar sig tid med alla. BMW is my style |
|
|
"PG´s Bilservice i Visby är kanon alltid trevliga och tar sig tid med alla." Tills du skriver på! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.