AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.525

Jag börjar tröttna på BMW s atityd

Sida 1 av 6
Man köper deras produkt och de tror att de gör oss en tjänst.
De har ingen service anda.
Jag har en e30 cab som jag behöver ett intyg méd det tekniska uppgifter för att kunna exportera min bil till Portugal skulle ha den där nere på sommaren.
men nej det vill de inte för de säger att det får jag göra där nere, men där nere säger de att bilen är Svensk och att det ska vara ett papper här ifrån.
villket skräp ingen vill hjälpa till.
problem nr 2 bilen har 18 tums hälgar som är helt lagliga och gick igenom bes men enligt BMW så är de 5 mm för breda (215)
vad bryr de sig om det bilen ska ju rulla där nere och inte här.
I Portugal får man bara ha de hjul som står på reg pappret så nu måete jag åka ner till Portugal och köra 400 mil för att sedan regbesikta den och sedan köra ner den igen och ändå står jag där utan ett j..... papper på den tekniska datan.
man bli så trött på alla och framför allt BMW att man köper nog en volvo i stället. talade med chefen för cundtjänst på besiktningen och han säger att BMW och merca är inte alls villiga att hjälpa till med något.
Har ni något förslag på vad jag kan göra för att få minna papper som jag behöver?
mvh Paulo

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Har oxå blivit lite besviken på BMW. Tycker de har helt fel inställning, "gör inget gratis" är det enda som cirkulerar i deras huvuden. Jag ringde runt till bmw göteborg, stockholm och sverige men ingen kunde ta fram det jag ville veta(var de monterar sirenen för alarmet). Han i stockholm sa det t.o.m rakt ut, "ska jag göra gratis jobb då och leta upp det åt dig?", fan va irreterad man blev då och skällde ut han att han har helt fel inställning, "en nöjd kund är en bra kund" - är typ det första man lär sig i vilken ekonomi/företags-kurs.

Nu drar jag kanske många över en kam men tycker jag får det intrycket allmänt när jag pratar med bmw, utan vissa mekaniker kan vara shysstare.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Dom tror att dom är nått folket som jobbar på Bmw det e patetiska vanliga knegare. Som tror att dom är rika.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Enda sättet att ändra deras sätt att behandla människor är enligt min mening , att bmw ska gå så dåligt , försäljningen ska sjunka o trä skallarna som jobbar där ska riskera få sparken , då jävlar ska ni få se, att de kommer att börja slicka r-v på folk

BMW M-POWER
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Att tro att märkets image kompenserar för service och hjälpsamhet till kunder är som att pinka i motvind. Alltså, det slår tillbaka på dem själva.............
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Har mest bra erfarenheter av bmw! dom har alltid ställt upp på att skaffa fram papper på larm, och ta hem alla möjliga konstiga reservdelar jag har beställt!

Men när det gäller verkstaden och reparationer är jag mest skeptisk
efter att ha lämmnat in bilen på service och andra reparationer på bmw har jag (och har även hört andra som haft samma problem) oftas haft mer problem med bilen än vad man hade inann jag lämmnade in den!!! vet inte vad dom gör med bilarna men dom verkar vara o pilla på saker som dom inte ens ska byta/laga så när man får tillbaka bilen är felen man hade lagade men då har det uppstått massa andra fel som man inte hade tidigare!!!! hallå!

nu kan det ju vara så att det råkar vara några puckon just på
den här verkstan!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kundmottagningen på BMW Sundsvall (Molin bil) har alltid varit bra tycker jag. När det gäller mekarna, så är det som det brukar vara. Oftast finns inget att anmärka på, fast en del misstag sker ju någon gång. De har då rättat till det och dessutom gett mig ersättning.

Jag misstänker att mekarna har en ganska så stressig situation ibland. Ett jobb som enligt tabell ska ta 2h, jäklas ju ibland o tar kanske 4h..

Svekke
så sant så
äckliga bmw dom tror dom säljer ferrari, fjollar allihop av säljarna stör mig på dom oxå
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker bmw är bra att ha att göra med. Sen är det väl ungefär som att gå till ICA, i ena affären är dom jättesnälla och i nästa helsura. Beror ju självklart på vem man pratar med och när..
Sen får man ju va lite smidig när man behöver hjälp. Vilken firma lägger ner en massa tid på en kund som köpt nåt för 10 år sen? Antingen får man vara jävligt trevlig eller så får man ge sken av att köpa nåt av dom. Så fungerar alla företag i dag. I alla fall är det min utgångspunkt.
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Själva grejen är väl så här: Bmw konkurrerar med produkten, inte med service till kunder.

Nu har marknaden förändrats ännu mer mot att service mm är en förutsättning för att få nöjda kunder. Och när Bmw inser att nöjda kunder är en lönsam affär så kanske läget förändras.

Ps
Autowåx i Karlstad är inget att rekommendera. Bättre erfarenheter av Novation i Uppsala. ds
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har goda erfarenheter av Novation i Uppsala. Inget att invända mot alls.
Möjligen är det så att BMW säljer så pass bra att man har lite växtvärk i organisationen. Om jag minns rätt tillverkades ungefär 400 000 BMW/år för 15 år sedan, och nu är siffran uppe på 1 miljon/år. Lätt hänt att vissa delar av organisationen inte hänger med. Det kan ju också vara så att när bilarna säljer så bra minskar trycket på att ha en god kundrelation, pengarna rullar ju in ändå.
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Nockenwelle: Tror säkert det kan vara som du säger.

Detta skulle i så fall innebära att fsg måste minska för att kunden ska hamna i fokus igen, vilket den kommer göra om vissa delar i organisationen släpar efter. Så då kommer kanske "problemet" att lösa sig av sig självt, men inte på de sätt bmw önskar.
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Jag har enbart positiva erfarenheter vad gäller BMW. Speciellt BMW i Jönköping är mycket bra. Dom ger bra service, och alla är alltid väldigt trevliga och tillmötesgående. Jag tar bara ett exempel av många : Min garanti gick ut i början av februari och för ett par veckor sedan märkte jag att bilen inte gick riktigt som den skulle när jag startade den. Det gjordes en felsökning och det konstaterades att en tändspole behövde bytas, men dom bytte alla ändå för säkerhets skull. Detta kostade inte mig något. Det kallar jag service på högsta nivå.

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Maria: Verkar vara många som får byta tändspolar......? Kul att du är nöjd.

Dock är det som Paulo säger:"talade med chefen för kundtjänst på besiktningen och han säger att BMW och merca är inte alls villiga att hjälpa till med något".
Har aldrig själv hört att Bmw skriver ut intyg eller hjälper till med sånt. Paulo: Har du prövat att snacka med Bmw Sverige?
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Hyabusa, Dock ringder du till BMW Sverige så kan du få en röst som lite tyket säger, "vi tar inte hand om privatpersoner, ring bla" Då måste man säga, "men de sa att jag skulle ringa hit", då kanske de pratar efter de har sagt, "jaha men det är fel, verkstäderna ska ringa inte privatpersoner". Exakt så sa de när jag ringde dit men han hjälpe mig endå, men han visste inget. När jag ringde tillbaka till stockholm och berättade det så sa han, "Ja BMW Sverige är väldigt hjälpsamma" (ironi alltså)

ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
beror på vilken verkstad det är,

behind a great man there is a great BMW
Bounz: jaja det e sant fan.
Nils P. Hult
BMW sverige är säkert skit. BMW Deutschland är vad som gäller. Det är en skam att BMW Sverige, och olika verkstäder och kontor ska vara så äckligt självsäkra och ohjälpsamma. Det är ingenjörerna och design-ansvariga nere i Bayern som gjort BMW till bilmärket #1. Det är dessa hängivna männskor som bygger och utvecklar våra underbara bilar som gör att man känner sig stolt över att bära det blåvita märket. SKAM TILL ALLA FJOLLOR I SERVICEN!!
Har absolut ingenting att klaga på när det gäller BMWs attityd.
Misstänker att det beror på att jag alltid haft nya BMWar dom senaste 15 åren.
Är det så så är det fel, det ska inte skilja på om man har en E30 eller E90.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag har aldrig blivit illa bemött av BMW Göteborg. Killen i reservdelar är hur trevlig som helst, bilsäljarna kommer alltid fram och frågar om man fått hjälp när man kollar på bilar etc.

Schnelle fart, Härliche fart.
Njuren
Man börjar se mönstret på forumet. Folk med nyare bilar verkar inte ha några större problem med BMW (förutom thunderbird vilket jag förstår). Folk med äldre modeller har däremot svårare att känna sig trevligt bemötta. Det vet man själv. När man hade en "sketen 316 93:a" då bad servicesnubbarna en "ta en titt på skroten" tex. När man hade E39:an 2000 dessuom med finansen på BMW var man plötsilgt en familjemedlem. "ja den bilen e fin,den sålde ju vi till dig" fick man höra när man uppgav regnummret vid ett tillfälle. Mercedes har faktiskt bättrat sig rejält på salongerna men de klart,de vill ju sälja en ROSTCEDES till dig ;-)

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.