|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Dock skall man veta vad man ger sig in på om man skall epoxylacka sin kondesor. Kondensorn har en viss yta (cm2) som motsvara den yta som behövs för att avge värmet. Epoxylack försämrar värmeavgivningen. D.v.s. med epoylackad kondensor behövs en större yta för att bli av med värmet. Tjocka lager med epoxy kan minska värmeavgivningen med 15-20%. | |
|
Inget man ska behöva hålla på med själv. Det borde ju vara en självklarhet att den kom så från fabrik. Det är ju skam att de får montera sådan lågkvalitativ skit som de faktiskt gör på bilar som kan kosta en halv million...... |
|
J.B |
Hej å hå vad inlägg det vart på några dagar här , vart lite överaskad då jag inte varit in här på ett tag *s*.. Min bil var i alla fall helt tom på köldmedie ,,NOLL tryck efter en koll av en Kyl kille . Han kollade med läckspray och ett instrument ,, inga läckor syntes ,, men man måste avakta , men hur som hellst så har den nog tryckt ur sig allt kylmedie , för fläckten var helt stum !!!!! . gick knappt att snurra runt för hand , och funkar inte den , ja då expannderar kylmediet och måste ut ,, så det är nog mitt problem att jag fått övertryck på grund av en fast rostat fläcktmotor Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ..fick den att snurra för hand men den orkar inte starta ändå ,, Har hållt på i dag och rivit halva fronten för att få lös fanstyget , konstruktörer borde få byta lite delar sjäv innan dom sätter en bil i produktion !! . Fått lös fläckten och kört den via batteri o kablar så den går ,, men sååååå tungt så det är inte sant , mer än en flaska 5-56 o den går inte lätt ,, motsols går den runt , men måste ha hjälp start för han ,, medsols så går den inte ens i gång , så det är nog en ny motor som gäller .. Så ser fallt ut för mig , men det är kul att en fundering kan skapa så mycket svar , roliht att läsa , men vissa saker kan man kanske hålla för sig själv och vara snäll. Det är bra i alla fall att det finns ett sånt här forum att kunna bolla funderingar och tankar och utbyta erfarenhet och få mektipps .. Mitt fläcktbyte och koll på en BMW verkstad misstänker jag inte skulle blivit billig i alla fall !. J.B |
|
Inte ovanligt att fläkten fastnar, den sitter illa till i slask och skit. man får inte missa att rengöra lite då och då i synnerhet under och efter vintersäsong. Dock gör inte en stillastående fläkt att gasen läcker ut, tryckvakten gör att kompressorna slår ifrån när trycket blir för högt. Det är inte säkert fläkten behöver gå alls, beroende på kylbehov, fartvind osv. Osäker på hur du menar när du kör fläkten motsols, men inte alla likströmsmotorer gillar att kopplas in polvänt, om det är detta du testar. Men som du skriver, har den kärvat och det inte går att öppna och rengöra så är det byte som gäller. 5-56 skulle jag vara ytterst försiktig med på elmotorer, duger på sin höjd till att smörja gångjärn med...) FP |
|
J.B |
Han som kollade mit systam sa att om fläckten kärvat fast och kylmediet inte fick kylning kunnde den trycka ur sig ,, ? ,, det fick jag till svar , genom packningar i kompressorn , fans över en övertrycksventl som kan öppna , men vid ett väldigt högt bar tryck ,, jag är inte så haj på det hela , men vi provfyllde för se om det var tätt och om fläckten skulle orka starta fastän den gick trögt ,, men det gick inte ,, men det kan ju vara så efter som min fläkt satt fats som attan innan jag fick den till att gå att röra på sig i alla fall ,, vad jag menar går lätt motsols ,, var att den för han gick trögt motsols ,, medsols gick den knappt att röra ,, har du en likströms motor så skall den gå att snurra lätt åt båda håll ,, inte vara stum , så det är,,, väll lagrena som är åt skogen.. var skit i samma om motorn inte tål 5-56 , jag har då använt det på andra elmotorer utan fara ,, det var på axeln jag smörjde ,, det var ett försök o se om den gick att få att snurra lätt . Men det var omöjlig .. Så nu är allt återplockat o kofångaren på platts igen ,,fläckt motorn på bänken o skall i soptunnan , en måste inköpas vad den nu kostar ??? .. tänker då inte köpa en beg i alla fall .. Det löser sig nog , tur det finns alternativ till verkstäder och säger jag då, blir en ny fläckt o se om den startar , gör den inte det är det bara fortsätta felsökningen, är väll termostaten som skall starta fläckte då hmm.. Ja ja ,, börjar det jävlas så fortsätter det ju gärna !. J.B |
|
Vänta lite nu.....innan ni rusar iväg för långt. Hur ser det ut på E39 av din årsmodell, finns det inte en fläkt som drivs av motorn också. Elfläkten behöver ju bara hjälpa till när det behövs extra mycket luft. Så är det ju i alla fall på E34an. Att trycka ut gasen pga att fläkten inte startar är ju mycket ovanligt. Det finns ju ENORMA marginaler innen man lyckas med det. Bilarna ska ju klara att köras i gassade sol i +75 graders värme med plattan i mattan och full AC med ett 2 tons släp upp ut death-valley. Då behövs verkligen fläkten på max. Här brukar det till 99% vara annan anledning till att gasen läckt ut (hål). Kylning brukar räcka även om elfläkten bekat fast. |
|
|
PS. Jag fick liv i min genom att dränka den i 5.56 och rostlösare och köra den så i en halvtimme..... Sen fyller du upp motorn med ett högkvalitativt saltvattenbeständingt fett så håller den i mångar år. Min snurrar ännu efter flera år. |
|
J.B |
*s* ,, ja vi lugnar oss o rusar inte nu .. Jag vart bara så irriterad på fanstyget så jag använde 5-56 ,, kände på engång at den där motorn är det lönlöst att få liv i så den blir Ok . Satt och snurrade den på platts för hand i ca 1 tim , men den gick inte mycket lättare , det var då jag fick plocka ner allt för att ta bort den och smörja med 5-56 och fortsätta snurra , kopplade på en borrmaskin också o körde den runt med , men det lossnade icke Fläckten för kylmediet på min E 39 drivs enbart av elmotorn , ja och fläckten från motorn kyler även hela paketet den också kan man väll säga , hur kylmediet har försvunnit är bara spekulation från mig , det var tomt i alla fal av någon annledning , det var därför jag drog i gång frågan och funderade om inte kylmediet kunde försvinna o minska i mängd av naturliga skäl. Jag får se då jag fått dit en ny motor , då skall jag träffa kylkillen igen , o göra ett nytt provtryck och se om allt funkar. Elmotorn höll jag på med efter jag demonterat den , vara bara tjurighet jag höll på med o försöka få liv i den , vad jag kan se på vinkeln på fläcktbladen så skall fläckten snurra om man står framför kylaren medurs då den är hel ,, rätt mig om jag har fel ?så kan vi dra en slutsatts om man kan köra detta fabrikat åt båda håll . För på arbetsbänken provade jag för skojs skull , moturs fick jag i gång den med ett jäkla rassel o den gick såååååå tungnt , sen provade jag och vända på polerna o köra den medurs , då gick den inte i gång utan hjälp , fick den att snurra några varv sen orkade den inte ? ,, så min motor var körd i vilket fall, men skall den snurra medurs då den är hel så går motorn att köra åt båda håll ,,, kan ju vara kul o veta om man vill testa ! någon annan gång .. Men som sagt jag är ingen expert på detta , vill bara bolla lite med er alla , kan ju finnas nån blenkare som kan vara matnyttig i framtiden för någon . J.B |
|
Oki doki.... Min fläkt satt bergfast. Jag fick dra runt den med borrmaskinen i säkert en halvtimme samtidigt som den var full med rostlösare. Men de funkar än idag. Blir lika arg på detta, skrotade just en gammal toyota 80 talare där fläkten snurrade på glatt trots 25 år i saltslask. Varför, jo det sitter en liten packning som hindrar att vattnet tränger in. Undrar om det låter så här på konstruktionsavdelingen i Munchen. -"Chefen, är du säker på att vi inte ska ha den där lilla packingen på elmotorn" -"Nej ta bort den genast, då spara vi 50 öre per bil vi tillverkar" -"Men chefen, det kommer ju att kosta bilägaren 5-6000 tusen varje gång han ska byta fläkt " -"Så bra för oss, då tjänar vi mera pengar på att sänka kvaliten, har du inga fler packningar vi kan ta bort så den pajar ännu snabbare"........ |
|
|
Förtydligar gärna tidigare inlägg: 5-56 och elmotorer kan gå utmärkt när det gäller att lossa kärvande/rostiga skruvar, lager och rörliga delar osv. Men om motorn innehåller kol och kollektor och smörjan kommer in dit så är det kört efter ett tag, ytan bränns och motorn slutar funka. Även lindnigarnas isolering tar skada av olja och lösningsmedel. Att fylla elmotorn med fett låter lika trovärdigt som att fylla en förbränningsmotor med fett Förmodar att det är lagren som menas, och då är rimlig mängd lämplig så det inte trycks ut och hamnar på fel plats, på kollektorn osv. En del likströmsmotorer är s.k. borstlösa, dvs har en elektronisk krets som sköter om det som kol och kollektor gör annars. Dessa motorer går inte att ansluta polvänt till strömkällan, de går oftast sönder då. Motorer med kol och kollektor och permanentmagneter går att köra baklänges genom polvändning medan motorer med fältlindning alltid går åt samma håll. Det var detta jag menade i inlägget ovan, det är inte säkert att motorn var kass, utöver kärvade lager, när den inte gick baklänges. Elfläkten i E39 har två funktioner, dels att kyla kondensorn när inte fartviinden räcker till, dels att även kyla motorns kylvätska vid behov. Systemet arbetar med både tempgivare och tryckvakter i systemen, Fläkten kan gå med två hastigheter beroende på behovet, och på modeller efter -99 är den steglöst reglerad och den motioneras/testas varje gång man startar motorn. BMW_MAN: Du får försöka påverka folket i Munchen att köpa Denso och Seiko-Seiki och liknande motorer då istf Bosch, Valeo osv. BMW själva tillverkar inga elmotorer och de tjänar definitivt inget på om motorerna håller dålig kvalité. Däremot kollar de på priserna på komponenterna osv. Kanske inte ner på 50-öres nivåer men definitivt om det skiljer några kronor osv, det blir en del i slutändan. Toyota gjorde likadant när Sverige en gång ville ha en del "egna" lösningar och detaljer, det kostade inte många kr per bil men svenskarna hade glömt bort vilja mångder bilar japsarna rör sig med...)) FP |
|
J.B |
Ok ,, ja den är ju körd min motor , så jag ville bara prova , den gick så tungt så det var inte att tänka på att sätta tillbaks den , sen är den ju väldigt finurligt i hopklämd så man inte skall kunna plocka i sär den så lätt heller . Skall få i sär den o kika om det är en kol motor ,, bara för att stilla min nyfikenhet . Så det återstår två alternativ . En ny på BMW för 2 603 kr , komplett med fläckt och hela infästningen ,, säljes bara komplett ! . Eller en beg ,, käns inte så bra då man inte vet vad man får ,, är väll priset som frestar en på en beg då.. Är lite klen kan man tycka att inte kunna kappsla in en elmotor lite bättre med tanke på vilket utsatt läge den har . J.B |
|
Folke skrev "Att fylla elmotorn med fett låter lika trovärdigt som att fylla en förbränningsmotor med fett Förmodar att det är lagren som menas" Självklart ville jag bara smörja lagren. Jag lyckades dock inte demontera motorn, dessutom fick jag ta en rejäl tång för att tvinga runt den. Efter 5-56 och rostlösarbehndlingen så hade jag inga större val utan fyllde hela motorn med saltvattenbeständigt litiumbaserat fett. Bra eller ej vet jag inte, men den är inne på sitt 4 år nu och fungerar perfekt med att vara fettfylld. Hade jag köpt en ny motor så hade den vär redan hunnit skära reda :-) Folke skrev " BMW själva tillverkar inga elmotorer och de tjänar definitivt inget på om motorerna håller dålig kvalité." BMW köper väl in motorerna för max 200 kronor och säljer sen dem för 2700 kr som reservdel. En avkastning på satsat kapital på mer än 1000% är rätt ok vinst för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.