|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
J.B |
Tänkte hör om någon har lite vetskap om klimatanläggningar o kylmedlet , man saknar ju inte kylan direkt under vintern så det är ju nu på våren man märker det !. Har väll känt tidigae att kylan avtagit lite i effekt , läst lite här på forumet också att det är läkage man först pekar på , men kan det inte vara så att även kylmedlet dunstar och försvinner , bilen är ju ändå 9 år , prova att köra en bil i 9 år utan att fylla kylar vatten ! . Kan det inte vara så att kylmedlet kan minska utan att det är läkage och måste åtrerfyllas ? J.B |
|
Köldmediesystemet är slutet kan inte dunsta så länge systemet är tät, har du ingen läcka nu och det ändå saknas kan det ha läckt i packboxen under vinterhalvåret vilket är vanligt brukar tätta till sig när kompressorn får snurra och tätningar blir inoljade. Be en ac firma provtrycka så vet du vil du fördjupa dig mer är den här texten av Hasso väldigt bra. Länk ///Johan |
|
|
Köldmediesystemet är slutet kan inte dunsta så länge systemet är tät, har du ingen läcka nu och det ändå saknas kan det ha läckt i packboxen under vinterhalvåret vilket är vanligt brukar tätta till sig när kompressorn får snurra och tätningar blir inoljade. Be en ac firma provtrycka så vet du vil du fördjupa dig mer är den här texten av Hasso väldigt bra. Länk ///Johan |
|
J.B |
Ok ,, tackar för länken , mycket läsbart och informerande ,, men det stog även att det kan finas ca 5% normalt läkage !. Men i mitt fal så verkar det vara något annat , min fläkt hadde fastnat , kärvade rejält innan den lossnade ,, det stog ju att om den slutade fungera så kunde den trycka ur sig kölmediet , kanske det som hänt ?. Min fläck startar i inte i alla fall , fastän den lossnat och går runt , ingen säkring heller som jag har sett är trasig , så jag får nog åka til en firma och kolla om det behövs en påfyllning .. J.B J.B |
| Beror på vilken kvalite det är på grejerna. Har en japsare här vars AC funkar kanon efter 17 år utan fyllning. Nya bilar verka ju ha sunk-kvalite som pyser lite hela tiden för man har så kassa packningar och slangar nuförtiden. Verka som man bara kastar i billigare och billigare komponenter. | |
|
Om det finns en säkerhetsvakt så ska den bryta strömmen till magnetkopplingen vid för högt tryck(om den inte är sönder), bryter inte den så kommer ev. säkerhetsventil öppna och släppa ut gasen. Om inte det finns nån ventil så kan det smälla hål någonstans, t.ex så kan tryckvakterna gå sönder, eller nån skarv, anslutning. Eller så kan kompressorn ev. gå sönder. Snurrar inte fläkten så tappar ac:n effekt, eftersom det är en bilac vi skriver om så kan ac:n få kylning av fartvind och motorns kylfläkt. Alltså tillräckligt med kylning så att inte vakten bryter, men eftersom kondenseringen är för hög så kan okondenserad gas att cirkulera i systemet (flashgas) och då minskas effekten ordentligt. Avdunsta är väl samma som förångas, och det är det gasen gör om det finns ev. läckage. Men är systemet 100% tätt så kan inte köldmediet försvinna. Man ska motionera ac:n några gånger i månade helst, även under vinternperioden, alltså köra den en stund så axeltätningen på kompressorn får sin smörjning. //Mvh Simon |
|
|
Simon: har aldrig sett någon säkerhetsventil på en bil ac har du stöt på det någon gång? ///Johan Länk |
|
|
Säkerhetsventil finns på alla trycksatta anläggningar typ AC osv. Kan se ut på många sätt, allt från en liten hatt som inte sällan sitter på kompressorn till en medvetet konstruerad försvagning på lämpligt ställe i gassystemet (sprängbleck, rupture vent). Även fullt friska anläggningar med fungerande axeltätning osv släpper från sig en aning gas med åren, gummit i slangarna som alltid finns på bilars AC är inte 100% gastätt. Kondensorfläkten sitter utsatt till för slask och salt, inte ovanligt att den kärvar fast. FP |
|
|
Att det skulle sitta någon typ av säkerhetsventil på alla köldmedia anläggningar stämmer inte, dom här reglerna gäller stationära anlägningar. tror knappast biltilverkarna har högre krav gällande den biten med tanke hur läckage benägna ac-systemen är i bilarna Kraven på viss utrustning gäller normalt inte för små fabrikstillverkade enhetsaggregat såsom samlingsbehållare, avstängningsventiler och säkerhetsventiler Säkerhetspressostat kan ersätta tryckavsäkringsutrustning vid system under 3 kg systemfyllning om den är godkänd i tredjepart, dvs. t.ex. av SAQ. Typkontrollerad tryckvakt som ersätter tryckavsäkringsdon skall stoppa kompressorn vid ett tryck motsvarande högtryckssidans beräkningstryck. ///Johan Länk |
|
|
Nej jag menade absolut inte att det är vanligt, jag vill mig minnas att nån Saab model har haft nån typ av säkerhetsventil, men jag är ej säker. Men jag kom lite från ämnet där, men jag menade "om" det finns en säkerhetsventil. Det blev mer en genom gång om kylaggregat i allmänt //Simon |
|
|
Kan nog vara så men i en del kataloger som jag kollat i sitter iaf säkerhetsventil på bl.a. kompressorer. Läckagebenägna eller inte, komponenter och tryckvakter går ju sönder ibland. Tror knappast en kompressor som inte slår ifrån och gör att systemet smäller är så populärt i bilsammanhang med tanke på hur noga man är med annat i fordonssammanhang. Man kan ju t.ex köra av vägen eller över på mötande väghalva för mindre.... FP |
|
| Folke Det är sånna som du som gör att A/C system smäller. Att invagga folk i falsk säkerhet genom dina antaganden kan göra att folk exprimenterar med högtryckspressostater och skadas. | |
|
Spontant känns det ju inte som om bil ac:n är den del dom varit mest genomarbetad eller fått mest pengar vi framtagningen av bil modellen. Tror knappast du kör av vägen p.g.a en brusten slang eller liknande ///Johan Länk |
|
|
Farsan var med när en högtrycksvakt sköts iväg, eller snarare innehållet i hylsan (om man kan kalla det för de?), det for med en j*vla fart och kraft, skulle inte vara så kul att bli träffad precis. Den sköt sönder nåt, men jag minns inte vad. Hur som helst så var det på en lastbil. Tror inte heller man kör av vägen av att nån slang går av osv. Men när mediet släpps ut t.ex på hp sidan så blir det ju ett "vitt" gasmoln som kanske skrämmer föraren? som i sin tur gör nåt dumt osv osv. Ingenting är ju som sagt omöjligt. Förstår inte varför folkes inlägg skulle få folk att skruva i vakterna? Det enda man kan göra med dem är att gänga ut dem, de har fasta värden i övrigt. Om man nu inte kopplar förbi... //Mvh Simon |
|
| Jag hade ingen kyla i min bil nu på försommaren varpå jag anslöt instrumentet för att se om jag hade något övertryck i mitt system. Det var helt tomt d.v.s. atmosfärstryck (101,325 kPa). Helt övertygad om att kondensorn hade fått sig en käftsmäll och allt köldmedie hade läckt ut fyllde jag dock systemet med kväve. Först tyckte jag att det läckte ut lite men sedan balanserade sig tryckdifferensmätaren. Jag gick och tog en fika och kom tillbaka 15 min senare... fortfarande samma tryckuppsättning. Gott tänkte jag och har nu fyllt upp systemet med nytt köldmedie (134a). Nu är det svinkallt i bilen, 4 veckor senare. Så visst läcker systemen och jag har varit med om att man med spårgas, ljus och lyckta letat efter läckage men inte hittat något och likaså får man fylla systemet vartannat år. Därför är det otroligt viktigt att tvångsköra kompressorn även under vintern. Jag vill minnas att Volvo;s kärror tvångskör kompressorn när kupé fläkten står i defrost läge, oavsett utetemperatur. Jag vet ej om det finns någon motsvarande funktion hos BMW. | |
|
TIC, kan du utveckla det påstående lite? FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Säkerhetsventilen sitter bland annat på kompressorn ser ut som en mutter med ett "öga" hål i. Finns även en på högtryckssidan bredvid mätuttaget. #TIC# ovanligt fult påhopp på Folke sånt betackar vi oss för på denna websida. Johan S : Vi skulle knappast acceptera att få byta eller repa kyl o frys var 3-4 år , så visst kunde man bygga bättre system av högre kvalitet och man har nog gjort det tidigare på vissa bilar ? Så jag håller med dig fullo om kvaliten, saltet är den stora boven och konstrutionen rund kondensorn Polarens MB300-89 med 35.000mil har fortfarande en fungerade R12 anläggning där kondesorn har bytts före -93. dvs 13 år i ur och skur utan åtgärd är inte illa. ///MVH Hasso Länk |
|
Tycker kvaliteten SUGER SVÅRT på ac i ALLA bilar...... Ett ex, Det skulle kosta tillverkarna kanske 20 kr extra att få de utsatta aluminium delarna lackade med ett bra skydd. Dessa 20 kr i produktionen skulle spara 10.000 var 3e år i kostnad för bilägarna. |
|
|
Tycker också att det skulle vara önskvärt med bättre skydd för t.ex kondensorn om möjligt. Samtidigt kan man aldrig jämföra med konventionella kylanläggningar med hermetiskt slutna kompressorer, utan gummislangar och axeltätningar osv, dessa kan ju nästan gå i evigheter. Ändå har iaf jag haft haverier på både kyl/frysar och värmepumpar genom åren. Ja, ja hur man än vänder sig osv...) FP |
|
|
Det var det jag menade, lacka kondesorn. Har en bil här där kondesorn har farit i saltslask sedan 80-talet och den ser ut som den vore sprillan ny, ser ut som den är originallackad med tunt lager expoxylack. Nya bilar är mest bara skit rakt igenom. Man sparar in 20 kr på nypriset och sen får man betala 10.000 var 3 år för att skiten ska hålla ihop, SUPERSVAGT.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Polaren har ibland klarlackat nån ny kondensor på prov, även spryat, med något tunt bestående rostskydd som kanske fölänger livet ett tag till mot saltets angrepp. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.