|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 323, e30 som har ett konstigt fel. Då den är kall går den på alla varvtal. bluddrar dock mycket då man gasar. Då den blir lite varmare så går den hur fint som helst på tomgång men bluddrar och ökar ej varv när man gasar. Den går att smyga upp till ca. 2800varv. Har bytt: Lmm, Spällägesgivare, rotor, fördelarlock, tändspole, soppafilter. Bränslepump=hel, vakumslangar=hela. Tändstiften är fina och torra. Ger snart upp om ingen har något bra förslag. | |
|
Ingen som vågar gissa? Har bytt allt nu. Utom databoxen. Någon som vet om dom har lätt för att fara?. |
|
|
Verkar som du bytt motor.. måste det inte vara rätt box för motor? kolla så det inte är fukt i tändkablarna, hade det på min vinterbil i vintras, så fort det blev väderomslag från minus till plus så fick jag en massa bluddrande.. hoppas det löser sig! "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
|
Jo motorn är bytt. Har varit en 320 förut men boxen är även bytt till 323 så det är rätt. Det konstiga är att bilen har gått ca 800mil sedan jag köpte den och det har inte varit minsta lilla problem tidigare. 323 motorn satt i när jag köpte den. Tror jag säljer min älskling snart...:( |
|
|
Låter som om den inte blandar luft och bensin som den ska. kollat så tändningen står rätt?? (såg du bytt fördelarlock och rotor) kanske nåt elektiskt med spridare.. går den på alla cylindrar? "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
|
Tändningen står rätt och felet är inga specifika cylindrar utan pendlar mellan alla. Öppnar jag spjället i lmm så går den lite bättre men inte mycket så något med bränsle/luft blandningen är det.... Frågan är bara vad. Ska låna mig en styrbox å testa och funkar det inte så går jag bet för då har jag kollat allt jag kan komma på. Bränsle trycket är bra och regulatorn är bytt. |
|
|
då återstår läcka i nån slang(har du verkligen bytt alla slangar). (bränsleslangar) luktar det soppa runt bilen?? håller själv på med e30 bilar, dom är känsliga på allt vad vaccum/luft/bensin och vad allt nu heter.!! "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
|
mm... Har kollat alla slangar:( Vakumet med. Med det sitter en lite dosa på vakumet till fördelaren som har en ratt på men rör jag den blir det ingen skillnad. Vad gör den tro? |
|
|
prova byta databoxen... har slut på idér:( säg till om du hittar felet(så inte jag behöver grubbla mer på det isf) "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
| hade exakt samma problem med min nu efter vintern då den har stått stilla men jag hällde bara i en flaska "injektion cleaner" i ca 7 liter bensin (står på flaskan att det ska vara mer bensin) men jag ville ha líte större verkan och sen fick den stå på tomgång ett tag och de hjälpte faktist, så nu går den perfekt...men jag kan ju inte veta om det hjälper på din...lycka till | |
|
Är tempgivarna friska och dess kontakter? Nisse |
|
|
Hmm...skulle låna min grannes box igår men då hade han en 83:as å min motor å box är tydligen 86. :( Ska se ikväll om ja kan låna en annan box... Funkar inte det får man nog testa att hälla i sån där spridarrengöring. Men det är så konstigt då jag kört med bilen å den har aldrig varit så pigg som när ja parkerade en kvart innan den blev knäpp... Alla givare är bytta då jag har en komplett extra motor i garaget. |
|
|
Jag ska sluta köra bil.... Boxen jag skulle låna passade inte.:( Senare ikväll skulle jag hämta min sommarbil. (Fiat 128 3p) Finns 13ex i sverige varav 2 är mina. Den var jättefin... Startade och gick jätte bra och när jag skulle köra small det och sedan slog lågorna upp under huven. Måste nu lacka om huven... byta alla tändkablar. Byta alla slangar. Byta bränslefilter och även luftburk... |
|
parolof |
Bara 13st 3p kvar? Det förklarar varför inte hittar någon:-/ |
|
Den verkar inte få tillräckligt med bränsle. Kanske pumpen börjar att bli dålig och inte klarar att hålla trycket när du gasar, bara på tomgång. Du kunde väl inte mäta bränsletrycket när du körde. Tändstiften var ju inte sotiga heller. Nisse |
|
|
"Parolof" Jo va jag har hört så är det så. Det är inte ofta man ser dom. Men kolla på blocket. Det finns en i jämtland. "NFd" Jo ja tror det finns tryck. Regulatorn släpper då ut en hel del av det så det kan inte vara för lågt. Men nä stiften var ej sotiga. Dom var perfekta. Öppnar man spjället i lmm så går den lite bättre. Måste nog skaffa mig en till bil:/ Dyrt.....Fast rätt kul :) |
|
|
Har du kollat kompressionen i motorn? Har kamaxelns läge förskjutit sig i förhållande till vevaxelns rotationsläge? (sliten rem) Nisse |
|
|
Remmen ser helt ok ut... Har dock inte gjort komp prov...Tycker att det inte skall vara något fel alls på den då felet kom när den stod... På dom få varv man får upp går den fint och har bra me ork.. man kan vara ute och köra på tomgång på alla växlar så det verkar inte vara något sådant tycker jag... Får snart tag på en box att prova med... |
|
|
Gah!! Ger snart upp....Ingen som haft detta fel? Jag hittar ingen som har en box från en 86:as 323 häromkring. Någon som vet om någon annan box passar? Tror jag säljer skiten snart....:( |
|
| Om den ryker mycket och helt enkelt får för mycket bränsle när den är varm kan det vara kylvätsketempgivaren som glappar. Denna givare sitter framför termostathuset långt fram på motorn. Om jag kommer ihåg rätt så är det en brun-gul aktig kontakt och en blåaktig. Den ena går bara till tempmätaren och den andra går till styrboxen (kommer ej ihåg vilken som går till vad). Om du kopplar loss dessa givare och mäter resistansen med en vanlig multimeter ska där vara cirka 2100-2900 Ohm kall och mellan 270-400 Ohm när motorn är varm (denna givaren går till styrboxen, vet inte om båda givarna har samma resistans). Spraya med 5-56 och prova koppla in kablarna igen. Glappar kontakterna i kablarna mot givarna får man en motor som går typ skitdåligt. | |
| Tack för tipset "Tekniknissen". Skall prova imorgon å se om det kan vara där felet är. Har bytt ena givaren men det var kanske fel... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.