|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
M3-Mackan |
Luktar soppa från och i bilen ibland... Vet att detta finns diskuterat i några trådar, men jag får inte riktigt grepp om vilka slangar ni bytt. Är det dem 2 är under bilen och går från bränsleflitret? -Mackan- |
|
Hej, Klart det kn vara från under bilen men det tror jag inte. När min bil luktade bensin så var det de slangarna som sitter längst in mot torpedväggen som läckte. Alltså mellan motorn och framrutan. Jag tror? att det finns 3 slangar där, minst 2 i alla fall, det är lika bra att byta alla på en gång, kostar ju inte mycket men det är väldigt trångt. En del saker måste man ju montera bort innan man ens är i närheten att komma åte dem. Lycka till. mvh/Flisan |
|
M3-Mackan |
Okej, man måste alltså bort med plastskyddet som sitter nedanför torkarbladen, sitter väl nån kabelstam där också? -Mackan- |
| På min bil var det en av de TRE korta slangarna som sitter vid bränslefiltret som läckte, och gjorde att det luktade lite bensin. Den tredje slangen hör till returledningen. Byt dessa först då de väldigt lätta att komma åt! | |
M3-Mackan |
Åsbrink, fick du lukt in i kupén då det läckte från slangarna nere vid filtret? Verkar ju hyffsat jobbigt att byta dem som sitter längst inne i motorrummet... -Mackan- |
| Lite bensinlukt kunde kännas ibland inne i kupén, men jag kände inte alltid lukten, och när den kändes var den inte särskilt stark. Det blev värre och värre tills det en dag gick hål på en av slangarna och över 20 liter bensin rann ur bilen.. | |
M3-Mackan |
Ååh fan...lät inge vidare, har samma problem på min det luktar lite soppa i kupén och utanför ibland. Mest när bilen stått ett tag. Ska prova byta slangarna vid bränslefiltret -Mackan- |
M3-Mackan |
Måste väcka liv i den här tråden igen :) Ska ta tag i slangbytet till helgen, fick inge bra svar senast. Hur mkt och vad måste rivas för att byta slangarna som sitter mellan rutan och torpedväggen? -Mackan- |
M3-Mackan |
Ingen? Kom igen nu grabbar lite hjälp till en rookie :) -Mackan- |
|
Ta bort luftburk & insuget så ser du slangarna som går upp till fulerailen, det är mkt pilligt men det går med lite tålamod. Ta isär och byt alla slangar eller om du bara vill rengöra och sätta dit nya klämmor så går det också men gör det noggrant jag fick riva min gamla m3:a 2 ggr (inte kul alls). /Daniel |
|
M3-Mackan |
Tack Danragn, de var precis ett sådant svar jag ville ha. Ska göra ett försök till helgen. -Mackan- |
|
Hade ett litet helvete när jag bytte mina slangar för 2somrar sedan. Det är 2st slangar, 1 till och 1 retur. Du får plocka bort insug, torkarbladen, samt "plastbutten" som håller alla kablar (går att bara dra den åt siden: Sen in mot torpedväggen en bit ner ser du slangarna. Ett redigt pillerhelvete att få bort de gamla och dit de nya. Men efter bytet gick bilen som en klocka igen. Lycka till och se fram emot några timmar med att slå i knogarna här och där medans du inte ser ett smack vad du gör där bak :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
M3-Mackan |
Ok, var och slet bort luftfilter burken och bälgen till insuget. Då såg jag 2 slangar men de är ju dem som går från bränslefiltret till 2 stålanslutningar. Bytte iaf dem 2 slangarna under ifrån. Ska se om de blir nå bättre nu annars kanske man måste ner och rota där du säger Cruzze. -Mackan- |
| De är mycket pillig men köp även nya slang klämmor då bmw har skit klämmor går bara lossa "går dra åt med magi" men de är så trångt där, så kör nya! Något du undra maila stoffe_83@hotmail.com Har plockat ner de mesta på bilen! | |
M3-Mackan |
Ska prova köra med den ett tag nu när jag bytt dem 2 nere vid filtret. Kommer soppalukten tillbaks så lär jag nog höra av mig Stoffe :) -Mackan- |
|
Sällan att det är fel där nere.. Dom kritiska slangarna sitter UNDER insuget längst in mot coupén. Ska nödvändigtvis inte behövas ta bort burken vid torkararmarna om man är lite pillig... STOFFE: Ja skitklämmor är det allt, bytte ut allihopa... Sår på armar och händer lär man få iaf... /Daniel |
|
| Jag fattar inte hur jag får bort insuget. Försökte mig på att få bort innersta insugsröret men det var bara att glömma. Sen när jag skulle sätta dit det igen efter att bara fått bort det halvvägs så får jag inte på gummit över kanten på insidan mot motorn om ni förstår. Någon som kan berätta lite hur jag ska få bort insuget smidigast. | |
| Nu har jag vart med om detta jobb och ifall någon annan undrar så är det enkelt med tidskrävande och pilligt. Det jag hade problem med var insugsrören. Men börja längst ut och montera bort en efter en så ska det gå bra. Hela insuget blir lösare ju längre in man kommer och när man slutligen kommit hela vägen in till sista röret så är det väldigt lätt att plocka bort den. Hade denna fakta funnits tidigare hade jag spart 3300kr som dessutom var i onödan, 1 månad senare läcker bilen igen så idag ska jag riva ner allt själv och göra det bmw inte tydligen kunde. =P | |
|
Tack för tipset! Ska fortsätta med min med nu och byta dom. Mvh |
|
|
Får fan inte loss den sista 4:e..... :-( Den inre på den längre efter böjen.... :-( Vad är det för skitslangklämmor BMW använder egentligen?? //Andreas |
|
| ^^slangklämman^^ menar jag.... =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.