AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.094

Vad gör era M3:or 100-150km/h?

Sida 2 av 2
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Pelle: Tack för filmen! Om du vill se vår film så finns den för nedladdning i tråden nedan:

Länk

Vore kul om fler kunde göra samma sak som vi har gjort. Kom igen nu! :-)
13,4 från 100 km/k konstant hastighet 3ans växel till 200 km/h om jag itne minns fel med M3 3,2 Limo 1996.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Elfrippo: Ja jag har sett din film, markant skillnad på motorljudet mellan våra bilar... Jag har original avgas och original insug på min. När jag redigerade din film och fick fram antalet frames så blev din tid 5,19. Missförstå mig rätt men den tiden borde väl gå att förbättra? Ut och gasa =)
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Pelle: Inte ens om man filmar som vi har gjort och sedan mäter på filmen så får man perfekta siffror. Beroende på hur man mäter min film så får man allt mellan 5.07s och 5.19s. Om jag mäter din film "optimistiskt" så får jag 5.02s och mäter jag mindre optimistiskt så får jag 5.11s. Därmed skiljer det ju väldigt lite mellan våra bilar, en skillnad som i verkligheten knappt skulle märkas.

Min bil har förresten också originalavgas (och insug). Eventuella skillnader i ljud beror nog mest på kameran.

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Hur har du "mätt" tiderna på filmerna? Jag har räknat frames i redigeringsprogram =4,92sek som sagt (zoomat bilderna 4ggr så jag ser exakt var mätaren är). Jag har redigerat ut avsnittet 100-150 ur filmen och den snutten är ej över 5sek lång så över 5sek tar det inte... Skulle vara kul att mäta med riktiga instrument, nån som har sådant?
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tiderna är mätta direkt i Windows Movie Maker i ett uppförstorat fönster. Vid 3,97-4,02 ligger din mätare precis på 100km/h. 4,06 går ej att ta, eftersom det är samma ruta som 4,02. Vid 9,02 hamnar mätaren på 150km/h. Detta ger en tid på 5,0-5,05.

Mäter vi vår på samma sätt ser vi att vår passerar 100km/h mellan 8,33 och 8,35. Den ena är över och den andra under, vilket ger 8,34. :-) Mätaren står sedan exakt på 150km/h vid 13,44. Detta ger exakt 5,10s.

Nu kanske jag är löjligt petig, men jag ville bara visa hur jag "mätte" :-)
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Förresten Pelle, kika in i den tråden som jag länkade till på Bimmerforums.com. På tredje sidan är det en kille som heter jeebus som har lagt upp en film på sin US M3:a. Den bilen är minst lika snabb som våra bilar mellan 100-140km/h. Killen har bara annat insug på bilen. Hur fasen är detta möjligt! Jag visste att US M3:an var snabb för sina 240hk, men att den var så snabb trodde jag inte...
kenj
Hej På Er,
Jag brukar följa diskussionerna här på Autopower eftersom i detta forum diskuteras det en hel del accintervaller som i denna tråd...roligt med dessa trådar. Jag tänkte bidra med mina tider (flygande start), har tyvärr ingen BMW utan en Audi A4 1,8T-98 fwd BSR steg2 214/360 hk/Nm
80-120 3:an 3,0 sek
100-150 3:an 4,9 sek
100-150 4:an 5,2 sek
Eftersom dessa tider är faktiskt lite för bra... har jag börjat funderat på om effekten stämmer. Min bil väger 1350 kg = 6,3 kg/hk.
Film:Länk

Mvh//Jerker

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
kenj.

Om du tror att tiderna är lite för bra, så kanske det finns en naturlig förklaring till det!?

Kanske svaret ligger i hur du mätt just dessa tider? Med någon vettig utrustning eller bara efter hastighetsmätaren och ett stoppur?

Handlar det om det senare så är det inte konstigt att man får lite för bra siffror.

För då mätaren visar 100 så är farten ofta bara runt 95-97 kmh, inland ännu lägre. Och samma sak vid 150. Så 100-150 på mätaren är kanske i verkligheten 95-142 kmh. Och då vi vet att det går tyngre tyngre i acceleration ju högre farten blir så spelar dessa 4-6 km faktisk roll, ja de kan göra ett antal tiondelar eller på svagare bilar kanske en hel sekund om det vill sig illa om man istället kör verkliga 100-150 kmh.

Dr Tinnitus

kenj
Har kollat mätaren med GPS och den stämmer väldigt bra, kan även få KM/H i ECC´n som även den visar liknande fart. Men visst, med en mer sofistikerad utrustning kan det säkerligen bli lite andra tider. Hur som helst, med några tiondelar extra blir det ändå hyfsade tider...

Mvh//Jerker
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
vet att just -98 1,8t går väldigt bra, det är den årsmodellen man får ut mest effekt ur 1,8t motorn för rimligast pengar...
Så betvivlar inte siffrorna alls...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.