AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.093

Vad gör era M3:or 100-150km/h?

Sida 1 av 2
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag vet att det varit uppe lite sådana här trådar innan, men nu har jag varit ute och mätt min bil, så jag vill höra vad era bilar klarar intervallet på.

Jag mätte två gånger. Bilen hade 1/4-tank och vi var två personer i den. Började från 70km/h på 3:an och drog förbi 100km/h. Första tiden: 4.90sek. Andra gången körde vi på ett annat ställe. Andra tiden: 4.97sek.

Detta är med en helt original M3 -96. Jag vet att det inte blir speciellt exakta tider med tidtagarurmetoden, men det ger i alla fall en fingervisning om hur bilen går.

Fram med lite tider nu!
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
4.53sec
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Fin tid! Det är 350hk i den, va? Är det mätt med någon riktig utrustning eller på samma vetenskapliga sätt som mina tider?
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Japp 350hk 402nm.
Det är mätt med en VERICOM på landsväg.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Är det någon som vet hur väl mätaren stämmer på en E36 M3? Jag har hört att BMW:s mätare är ganska exakta. Stämmer detta?

Jag har förresten filmat en repa nu. Det blir lite lättare att mäta exakt då. Jag ska titta på filmen när jag kommer hem från jobbet och sedan ska jag försöka lägga upp den så att ni får se hur bilen går.
Jag kan testa idag, återkommer!

Mvh Per
La
5
Lafjösin
BWM M3 1994
BMW:s mätare visar lika fel som alla andra, min M3 visar ca 6 km/h för mycket. Men detta kan ju också bero på däck storlek etc.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Var ute och testade ikväll, dessa tider fick jag 100-150 4,89 , och 2ggr 4,91. Tidtagarur startad när nålen är PÅ 100 och stoppad när nålen är PÅ 150 så reaktionstiderna borde ta ut varandra. Jag räknar med att den visar minst 5km/h för mkt, men iom reaktionstiden så blev ju uppmätt MÄTARhastighet 105-155(?) och med felmarginalen borde detta bli 100-150? aja Skitsamma kul var det iaf... =)

El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Lafjösin: Menar du att din M3:a visar 6km/h för mycket vid 150km/h eller över allt? Den lär inte ha samma felvisning över allt...

Pelle: Bra tider för att vara en 3.0. Filma gärna en repa och mät på filmen i stället. Det blir mer exakt då. När jag mäter på filmen får jag 5.1sek. Detta är med 1/4-tank och två personer i bilen.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Är din bil original Pelle?
La
5
Lafjösin
BWM M3 1994
Jag har testat min bil mot vägverkets mätar tavlor, vet inte hur bra de stämmer men jag antar att det är ganska rätt. Min bil visar 5-6 för mycket på 100.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Bilen är original förutom v-max modul såvitt jag vet. Bra går den iaf, bättre än de många andra m3:or jag kört men så säger väl alla =) Har aldrig rejsat med den men tidigare ägare hade inga problem att köra ifrån 3,2:or men det får han stå för.. (trnce på autopower)
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Har filmat mätaren 100-150, tänkte ni skulle få avgöra tiden själva. Nån som kan lägga upp filmen? Tyvärr är filmen skakig och så hade jag inte riktigt full gas mellan 100-110 märkte jag men jag tror tiden blev ok ändå...
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Pelle: Ja, försök ordna upp den på något sätt. Jag vill se :-)

Min film finns en bit ned i den här tråden. Titta efter användaren Chongus. Det är han som har lagt upp den.

Länk
Tycker 100-200 km/h är ett bäätre mått. Här är M5 100-200 km/h med S5:

Länk

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Redigerade min film så att enbart avsnittet 100-150 blev kvar och kollade antalet frames, klippet var 123frames / 25frames/sek = 4,92sek 100-150. Ett försök, svagt uppför och inte fullgas i början så det går väl att förbättra kanske. Ingen som kan lägga upp filmen? Eller ska jag maila den till dig Elfrippo?, det verkar ju bara vara vi 2 som är intresserade av ämnet =)
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Pelle

jag skulle gärna vilja se din film=) gärna mer om du har!/ Mange

M.E
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Pelle

elfving_00@hotmail.com

M.E
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Pelle: Maila gärna filmen. Det vore kul att se :-)

frippe@etek.chalmers.se
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Har mailat filmen till er...
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
mAnGe-9: Jag kunde inte skicka filmen till hotmail, den är för stor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.