|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har fått konstaterat att mina båda kattar har gett upp. Eftersom ekonomin inte tillåter två nya så undrar jag om det är godkänt att bygga om till en enda större katalysator? Såg att det fanns universal kattar för ca 1500:-. Men som sagt, vad säger SBP`? | |
|
Det ska inte innebära några problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
köp miljöbensin!!! 5liter o slå i en tom tank så går bilen igenom besiktningen!!! Mvh |
|
|
Vad har bensinen med katalysatorerna att göra? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
därför att han inte har råd med nya kattar!!! du vet mycket väl att det går o besikta med tomma kattar!!!gav han bara ett tips!!! |
|
| Tackar för svaren. Bara att börja snickra i veckan =). Förresten, vet någon om hur lång leveranstid t.ex katalysatorteknik har? | |
|
Går det verkligen att få igenom bilen på sbp med traskig katt / kattar ?!?!?! Billy B-10 Länk |
|
|
trasig* ska det ju stå..... Billy B-10 Länk |
|
|
japp det går!!!har alltid besiktigat med tomma kattar!!på min 540 men då har bilen alltid vart nyservad med! MVH |
|
|
billy: Kan man konstatera att katalysatorn är rensad eller på annat vis manipulerad underkänns bilen på detta, i annat fall inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| japp som jesperado säger!!!!Men man får ju göra jobbet snyggt på kattarna!!!!så funkar det,,, MVH | |
|
Ok , har undrat det en längre tid.... kan ju vara bra att veta , om de skulle paja på alpinan... Billy B-10 Länk |
|
|
Jag besiktigade bilen i måndags UA , men undrar ändå lite saker.. Som vanligt så fick besiktningsmannen ta ett varv för att avgasvärdena skulle bli bra ! De var lite för höga vid första mätningen... Sedan så blev värdena mycket bra... Besiktningsmannen sa att det var mycket viktigt att katalysatorerna var riktigt varma ! Annars så kan det bli som det blev för mej.. Nu till min undrar , om man nån gång skulle "fula" och rensa innehållet i kattarna hur i hela friden skulle bilen kunna gå igenom bes då ???????? Alltså , vad gör katalysatorerna ?? Billy B-10 Länk |
|
| Tja!jag har mina rensade!!har haft på flera bmw 540!! o det funkar alldels utmärkt,, MVH | |
|
Hmmm , ok men vad gör kattarna ? Billy B-10 Länk |
|
GROL |
Hur gör man för att rensa kattarna? GROL |
|
billy: Har du en motor som går optimalt finns möjligheten att klara utsläppskontrollen även utan fungerande katalysator, men det är definitivt inte vanligt. En katalysator är ett ämne som påskyndar en kemisk reaktion utan att själv förbrukas i reaktionen. När det gäller katalysatorn på en bil använder man ädelmetaller som katalyt. Katalyten läggs i många små kanaler för att få så stor reaktiv yta som möjligt, man brukar säga att den aktiva ytan i en bilkatalysator motsvarar flera fotbollsplaner. När katalyten upphettas hjälper den till att omvandla giftiga ämnen i bilavgaserna till mer ofarliga utsläpp. Koloxid, kväveoxid och kolväten omvandlas till vattenånga, koldioxid och fria kolväten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| skulle en 530 -93 kunna gå igenom med rensade kattar? | |
|
Jeppe ! Stort tack för den fina infon.... Billy B-10 Länk |
|
|
Mer Info.... Bensin är kolväte och luft mest kväve och syre, Vi perfekt förbränning bildas ENDAST vatten (väte+syre H20) och kolsyra (CO2) Nu blir det sällan perfekt utan det kommer ut 3 extra saker. 1. Kolmomoxid CO 2. Oförbränt bränsle = kolväten 3. Kväve som regagerat med syre till Kväveoxid NOx Därför heter det 3-vägs katt. Den reducrerar nämligen alla 3 till vatten, kolsyra och fritt kväve igen. |
|
|
Baader: Det är möjligt, men inte troligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.